1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

FOTOVOLTAIKA: O sluneční vodě

Abych ušetřil plyn, doposavad co 2 dny zatápím dřevem v kotli na pevná paliva a vyrábím do bojleru teplou vodu pro svou ženu. Sám ji nepotřebuji, už 35 let se sprchuji studenou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hruška 6.1.2024 14:52

Ano, již před 35 jsem instaloval černou hadici na střechu RD která ohřála - přehřála 500 litrový bojler koncem února za polojasného odpoledne. Ahoj.

P. Rada 6.1.2024 14:07

Fantazie, že JE je schopna bezproblémově dodávat lidstvu lacinou energii jsou už skoro století staré a od té doby se do tohoto oboru leckde masivně investovalo.

Fyzikální princip to totiž zdánlivě opodstatnoval. Nevyzpytatelný lidský faktor se však za tuto dobu opakovaně ukázal prakticky nepřekonatelnou překážkou, zkonstruování spolehlivého a komplexně efektivně fungujícího jaderně energetického stroje.

Vyjímkou jsou jaderné pumy.

P. Rada 6.1.2024 13:53

Nejspíše ale těm, kteří jejich možnosti neumí nebo nemohou efektivně využívat.

Pro porovnání je účinnost fotosyntézy - na jejímž principu ale vznikaly odjakživa životní podmínky i pro člověka, má účinnost zhruba 20x nižší jak dnešní F.V. panely.

Pro dnešního pohodlně konzumně založeného, fosilně zdrogovaného tvorečka, jsou i relativní technologické zázraky jaksi "na hůávno" - že pane Plzáku?

V. Kučer 6.1.2024 13:46

Na chatě jsem pověsil konev s vodou na strom, stačilo zatáhnout za provaz a sprcha byla hotová.

P. Sura 6.1.2024 13:41

v zimě nikdo sluneční panely na vodu nepoužívá, má je vypuštěné (pokud nepoužívá ztrátový přenos s dalším okruhem, plněným fridexem). Ale je to aspoň docela dobrý způsob, jak byužít FV elektřinu aniž by bylo potřeba rozhoupávat celostátní síť.;-) Protože teplá voda naakumulovaná v bojleru vydrží do dalšího slunka.

V. Kučer 6.1.2024 13:41

Místo dotací do fotopanelů by se mělo investovat do JE, potom bychom měli elektřinu za přijatelnou cenu a nekrachoval by průmysl.

P. Sura 6.1.2024 13:41

v zimě nikdo sluneční panely na vodu nepoužívá, má je vypuštěné (pokud nepoužívá ztrátový přenos s dalším okruhem, plněným fridexem). Ale je to aspoň docela dobrý způsob, jak byužít FV elektřinu aniž by bylo potřeba rozhoupávat celostátní síť.;-) Protože teplá voda naakumulovaná v bojleru vydrží do dalšího slunka.

J. Roškota 6.1.2024 13:33

Ano ale taková instalace je poměrně složitá. Není možné ohřívat přímo užitkovou vodu, to by Vám v zimě v noci všechno zmrzlo. Pokud se však použije FVE, není velký problém teplotu vodu vyrobit se stávajícím zařízením.

S. Kalužík 6.1.2024 13:24

Hmmm, ve většině domácností se voda ohřívá, jen u autora se vyrábí :)

L. Žaloudek 6.1.2024 13:24

Ale pane, vždyť jsme v rubrice Zábava! Tady vědu nehledejte...

P. Sura 6.1.2024 13:20

Ano, další způsob jak legálně kohokoli okrást. Na ohřev vody existují ohřívací kolektory déle než FV panely s vyšší účinností, protože sluneční energie přímo ohřívá užitkovou vodu bez dalších vřazených "neúčinností".

J. Plzák 6.1.2024 12:57

Když v prosinci mrzlo a sněžilo, jeli jsme do Mnichova. Kolem dálnice za Regensburgem, směrem na Mnichov, se rozprostírala pole sněhem zavalených panelů, pěkně přitlačených vahou sněhu až na zem. Povzbuzující to pohled pro fandu FV.

Za necelý týden tam ty panely ležely ještě, tentokrát bez sněhu.

K. Křivan 6.1.2024 12:55

Měl to tam každý domek.

K. Křivan 6.1.2024 12:54

To znám. Viděl jsem to poprvé 1970 na Mallorce. Není to žádná fotovoltaika, ale jen černé trubky ve kterých se při protékání ohřívá voda. Podobně jako v hadici, kterou necháte ležet na slunci. Dělalo se to z měděných trubek, sice dražší, ale nereznou a lépe se ohýbají.

J. Plzák 6.1.2024 12:50

Jste si jistý, že to tu pračku táhne?

M. Kocián 6.1.2024 12:48

Takže horská obydlí nad úrovní inverze. Tam to pokud si pamatuji (hned po kosmu) začalo.

J. Plzák 6.1.2024 12:48

Krátce: FV panely jsou na hůávno.

R. Langer 6.1.2024 12:18

Ale je. Když někdo věří nesmyslům, tak je. ;-D

P. Rada 6.1.2024 11:50

Sám "sluneční vodu" resp. slunečním svitem předehřátou vodu používám už několik desetiletí a výrazně tím snižuji spotřebu nakupované el. Předehřívám ji ale na rozdíl od autora v teplovodních panelech které pravidelně mají cca pětinásobnou účinnost oproti fotovoltaice. Tento typ výhodnosti je ale zřejmý až při cca plném hodinovém osvětlení a při rostoucí venkovní teplotě. Mají totiž hmotností systému danou tepelnou setrvačnost.

F.V. panely se chovají jinak. Energii generují sice s menší teoretickou účinností ale prakticky okamžitě po osvitu a navíc jim efektivita na rozdíl od teplovodních mírně roste s klesající okolní teplotou. Navíc vyžadují speciální adaptery pro dosažení výkonu úměrného míře osvitu. Právě těchto efektů se ale s výhodou dá využívat v zimních měsících kdy slunce vysvitne nakrátko a energie je zvláště cenná. Panely k tomuto účelu pak mohou být umístěny třeba i na svislých jižních stěnách např. i horských chat... a celek může být ekonomicky efektivní právě v mrazivé zimě.

Většina F.V. panelů má ale i nectnosti kdy plný výkon mohou dávat jen při rovnoměrném osvitu na celou plochu. Na blokování výkonu pak postačí i trocha listí, zastínění větvemi, nasněžení ...

Jednou kontrolkou v takto komplikovaném systému snad lze indikovat základní celistvost ale sotva už funkčnost. Efektivnější by byla instalace měřiče tepla a nebo alespon okamžitého výkonu. Je s podivem, že toto investiční minimum "montážní firma" nenainstalovala.

Technické údaje systému (který někdo vyprojektoval a měl by tedy mít svou dokumentaci...) si autor nechal bud pro sebe, nebo je jen nezná? Možná je typem člověka, pro kterého by optimální automobil měl jen jednu kontrolku a nikdy nemusel do servisu. Vypadá to, že namísto efektivity provozu leckoho spíše zajímá jednostranná exhibice na N.P.

Mě by proto naopak zajímalo, jestli se pan Nedělník s efektem dříve pochlubil odpovědným v "montážní firmě" - nebo dal jednoznačnou přednost pokecu s potenciálními, faktů neznalými odborníky na N.P.?

J. Pšenička 6.1.2024 11:02

Jsem odpůrcem grýndýlu a všech zelených zhovadilostí s tím spojených, proto jsem vždy FVE odmítal. Dopad protiruských sankcí na ceny elektřiny a zločinecká a protinárodní aktivita fijalové vlády mě však donutily učinit zcela opačné rozhodnutí motivované výhradně ekonomicky. Propočet návratnosti investice jsem nahradil prostou úvahou-elektřina už nikdy významně nezlevní, zatím to platí stoprocentně, a tak jsem část úspor na důchod požíraných inflací věnoval na pořízení FVE. Podpůrným důvodem pro byla i rozměrná rovná střecha orientovaná přesně na jih. Za jasného a polojasného počasí výroba plně pokrývá spotřebu a ještě jdou přetoky do sítě, panely vyrábějí i za oblačného počasí, aktuálně (zataženo nízkou oblačností)panely dávají 1 kW, což je v podstatě nic. Další velmi zajímavou problematikou je využití přetoků, ale o tom když tak v jiném komentáři. V žádném případě jsem se nestal milovníkem občasných zdrojů energie.

O. Mayer 6.1.2024 10:58

ano, to je opravdu převratné zjištění- ve tmě fotovoltaika nefunguje. Navíc není podle první části vašeho traktátu to vypadá, že jste si možná spíše pořídil solární ohřev vody- takže špatná zpráva, ten vám při teplotách kolem nuly taky nebude fungovat.

PS: a ten vtip byl také trochu jinak, nešlo tam o radioaktivitu, ale o elektrický proud pouštěný do pohlavního údu.

PPS: venku je mlha a chčije, ale ty soláry mi právě vyráběji 1,5 kW. Sice to není žádná sláva, ale přinejmenším tenhle počítač a pračku co se zrovna točí mi to asi utáhne

J. Roškota 6.1.2024 10:28

Používám FVE panel k nabíjení powerbanky již několik let. Je to užitečné zařízení především když se člověk ocitne mimo možnost se připojit k síti. Výkon a rychlost nabíjení odpovídá teoretickému výkonu panelu (to si přečtete na štítku) a množství slunečního záření které na panel dopadá. Není možné být zklamán.

J. Roškota 6.1.2024 10:23

Soláry přeci nejsou žádné perpetuum mobile ani žádný zázrak. Výkon solárního panelu je snadno spočitatelný z různých aplikací a tabulek, zase žádná velká věda. Jestliže si pan autor takovouto kalkulaci neprovedl, navíc vše instaloval v prosinci je pak v lednu logicky zklamán.

Ani bych se nedivil, že někdo udělá investici, nebo instalaci která nefunguje, to se stává. Ale o svém omylu pak napsat udivený článek a ten zveřejnit bez jakékoli sebereflexe a ještě navíc naznačující (alespoň tak jsem to pochopil) jak je fotoenergetika nesmyslná je pro mě nepochopitelné.

M. Dvořák 6.1.2024 10:20

Pávku, Pávku!

M. Dvořák 6.1.2024 10:19

V zimě je jasných dnů méně a navíc je kratší doba slunečního svitu. O tom že je Slunce na obzoru níže nemluvě.

J. Havelka 6.1.2024 10:00

Potvrzuji. Před rokem jsem si koupil malou solární nabíječku. Skoro dva týdny jsem trpělivě zkoušel, jestli na panelákovém balkóně dokáže ten mobil nabít aspoň nepatrně. Opravdu nedokázala, tak jsem ji vrátil. (To rozhodnutí bylo jednoznačné, protože ona ani nesvítila :-).

M. Kocián 6.1.2024 9:52

No já s tím zkušenosti nemám, ale je to polovodič, neměl by mít při nižší (zimní) teplotě vyšší výkon? Tedy pokud není zasněžený a obloha není zakrytá těžkými mraky případě smogem z dotovaných kotlíků na uhlí? Opravte mne, pokud se mýlím.

F. Kusák 6.1.2024 9:42

A jen tak mimochodem, je spravedlivé, aby ten, kdo si pořídí fotovoltaickou elektrárnu s dotací třeba 200 tis. Kč a pak plácá nesmysly o úžasné investiční návratnosti (navíc ani neví co to tzv. IRR je) a pak by rád na své pochybné investici dál vydělával prodejem přetoků (což bude brzo ekonomický nesmysl) a domáhal se jakýchsi výhodnějších sazeb a ještě nesmyslně uměle navyšoval svou spotřebu? Za těch 200 tis. dotace by totiž měla malá domácnost v bytě deset let elektřinu grátis. Absurdní, že.

F. Kusák 6.1.2024 9:20

No, vysvětluje někomu, jak funguje fotoelektrický efekt, a že za to dostal Einstein Nobelovu cenu.

F. Kusák 6.1.2024 9:13

Fotovoltaika si své místo na slunci (doslova) už dávno našla, o tom snad není pochyb. Jen to musí být součástí nějakého energetického mixu, ať už na úrovni domácnosti nebo státu. A pokud k tomu přistupujete seriózně, pak to určitě není snadné rozhodování. Mít vlastní zdroj elektřiny není pro každého. Z tohoto hlediska je spolufinancování státem dost nefér pro ty, kteří se rozhodnou, že jim to nedává smysl. Např. v extrému. Dává smysl, aby babička, která zůstala sama v domku v malé vesničce měla dotovanou fotovoltaiku za "1 Kč" na střeše a vyráběla si ve svém bojleru teplou vodu, kterou ani nespotřebuje? A to nechci vůbec hodnotit kvalitu technického řešení, což považuji za velký podvod a okrádání státu. Nedivím se, že výsledkem pak je rozčarování zákazníka, protože jediným vítězem je dodavatelská firma, která takový paskvil montuje. Detaily tohoto "řešení" mohu rozebrat jinde. Takže je to jako vždy. Pravdu nemají ani zásadní odpůrci nebo fanatičtí zelení aktivisté. Platí totiž, že co je dobré pro mě nemusí být použitelné pro druhého. Koneckonců i příroda funguje nejlépe na bázi diverzity.