29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

VĚDA: Jste zombie, pouze o tom ještě nevíte

Jen cca 4 % práce v USA vyžadují lidskou tvořivost. Zbytek z dnešních pracovních míst (96 %) je tedy na nevyhnutelné cestě k smrti. V podstatě toto vám zaměstnancům vzkazuje někdejší mistr světa v šachu, Garri Kasparov.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 13.3.2020 13:48

Závěr: Komentář pod úvodníkem ze dne 13. 3. 2020: ... i český scifi-spisovatel už jakž takž přišel na chuť exponenciálnímu tempu vývoje, když v první části úvodníku píše:

"... Média zveřejňují křivky nárůstu – internetová ve formě animací - a je to opravdu deprimující podívaná, jak dlouho nic a pak najednou to raketově stoupá. .... – a je děsivé, jak ve všech sledovaných zemích je ta křivka skoro shodná."

Neutrální aplikací je například fakt, že tímto exponenciálním tempem zarůstá i plocha rybníku. To je ale docela vzácný přírodní úkaz, kterého si lidé běžně nevšimnou. Proto lidé na exponenciální tempo běžně nejsou připraveni (přestože někteří z nich museli ve škole i odříkat nazpaměť matematický vzoreček, aby prošli maturitou - ba někteří dokonce i vysokou školou).

Pozitivní aplikací exponenciálního tempa je tempo růstu IT technologií za posledních cca 130 let. Ale ty společenské důsledky pro budoucnost!

Lidé běžně uvažují jen o lineárním tempu vývoje. Toto uvažování jim kdysi v historii stačilo k přežití na savanách: spočítali si, jakou rychlostí (lineárním tempem) se k nim přibližuje lev, tygr nebo vlk. Jenže důsledky vývoje IT jsou nebo již brzy budou pro většinu (živých) lidí šokující událostí. Podobně jako dnes na lidi šokově působí rozšiřování koronaviru.

R. Langer 13.3.2020 5:28

Hm, dvě zcela blbé poznámky. Obzvlášť ta s tou pračkou, ty naše malá hloupoučká UI. :-P

M. Pivoda 12.3.2020 22:42

První odstaveček (od J. Krynického) je docela zajímavý pro diskuzi.

Už jenom dvě stručné poznámky:

1. V roce 2020 dáváte přednost praní svého špinavého prádla pradlenou-člověkem, nebo automatickou pračkou?

2. Ve stárnoucím Japonsku překvapivě zjistili, že senioři mají větší důvěru (jsou sdílnější) vůči umělé inteligenci (AI asistentům Siri, Alexa, Cortana, ...), než vůči fyzickým pečovatelům.

J. Krynický 12.3.2020 22:25

Když si budete moci vybrat, kým se necháte namasírovat, ostřihat, udělat manipedi, ...? Mašinou nebo člověkem?

Je spousta zaměstnání, ve kterých není nejmenší důvod pro nějakou tvořivost a kdyby státy neblbnuli s šíleným daňovým a byrokratickým zatížením práce, tak se v klidu devatesát procent obyvatelstva může vzájemně opečovávat.

Rozhodně by to bylo pro všechny lepší než miliardy znuděných zbytečných na nepodmíněném příjmu.

L. Novák 12.3.2020 16:51

P.S.: Tady se v plné nahotě ukazuje opodstatněnost známého vtípku na adresu "učitelů" čehokoliv:

"Kdo to umí, ten to dělá. Kdo to neumí, ten to učí, a kdo neumí učit, ten o tom píše... (články do novin).

:-P

M. Pivoda 12.3.2020 16:46

V boji proti koronaviru pomůže Evropě nejbohatší muž Číny. Podnikatel a filantrop Jack Ma ve čtvrtek uvedl, že bude dotovat starému kontinentu výrobu 1,8 milionu roušek a 100 tisíc testovacích souprav, uvedl list Daily Mail. ...

... Jack Ma je čínský podnikatel a filantrop, který založil společnost Alibaba Group. Podle časopisu Forbes je nejbohatším Číňanem. Jeho jmění je odhadováno na bezmála 956 miliard korun.

L. Novák 12.3.2020 16:43

Na to, abyste mohl učit předmět "Inovace", zjevně nemáte.

M. Pivoda 12.3.2020 16:06

Dvě faktické poznámky a úvaha:

1. Určitě neni snadné být v Česku učitelem předmětu Inovace.

2. Malé země (malé ekonomiky), mezi něž patří i Česko (nebo v kontrastu Izrael či Švýcarsko), mohou získat hmatatelnou konkurenční výhodu jen včasným nástupem do nového oboru.

Domyslete bod 2, prosím. Představte si českou výběrovou komisi pro výběr potenciálních slibných inovací (pro zvýšení konkurenceschopnosti), ve které sedí a mají rozhodující slovo diskutující pod tímto článkem.

Závěr: Občané, současná česká ekonomika je dnes montovnou zcela po zásluze. A mohla by se dokonce honosně zvát i "akreditovanou montovnou".

R. Langer 12.3.2020 14:27

Ovšem - kdo se o takové věci zajímal, tak dobře věděl, co už v praxi existuje a jak to v principu funguje, a následná EVOLUCE těchto věcí pro něho nebyla žádným překvapením, na rozdíl od evidentně neustále překvapeného pana Šejny, který dodnes neví o ničem nic, protože sice nemá zájem cokoliv ani trochu detailně studovat, ale o to radostněji jásá nad každým budovatelským novinovým titulkem. ;-)

Š. Hašek 12.3.2020 14:26

Podle Michálka/Ferjenčíka jsem zombie, nepříliš digitalizovaná. Ten šachista nic neobjevil.

Co Vy, pane Pivodo?

Odcházím na gauč ......

L. Novák 12.3.2020 14:22

Nevím, na jaké úrovni jste žil vy před 30 lety, ale už v 80. letech měla armáda USA osobní vysílačky pro vojáky, které se těm dnešním mobilům podobaly, jenom byly o něco málo větší a nebyly tak tenké. Bylo jenom otázkou několika málo let, kdy někdo vytvoří síť podobnou těm dnešním a spustí ji do provozu.

Pravda, v zaostalém hospodářství ČSSR se nám o podobných projektech mohlo jenom zdát, tady nebyl dostatek ani těch nejzákladnějších součástek pro miniaturizaci v radiotechnice i elektrotechnice obecně...

L. Novák 12.3.2020 14:11

Jo, jo, a v produktivitě historicky zaostává i nejstarší řemeslo světa... :-D I po tisících let pořád stejné výkony a žádné zlepšení na obzoru...

Tady Pivoda se svou omezenou UI končí. :-D

R. Langer 12.3.2020 14:00

No, kupodivu, já jsem se o takových věcech učil na VUT Brno už před těmi 30 lety, pane Šejno, a mohu vás ujistit, že celá ta slavná "umělá inteligence" je pouze reklamní název něčeho úplně jiného. Že vy o tom nic nevíte, to opravdu nic neznamená. A že pan Pivoda podlehl už před 30 lety tomu svému samostřednému bludu také ne. Takže - před 30 lety ten, kdo se tomu věnoval třeba jako já, dobře věděl, co dnes, i po 30 letech může čekat. Proto vám také například říkám, že žádných zázračných akumulátorů se v dohledné době nedočkáte, což jsem ovšem říkal už před těmi 30 lety, stejně jako se snížením příkonu vysavače na 1/4 se jeho výkon opravdu nezvýší. Chápu, že je těžké to pro vás pochopit, ale opravdu je to tak... ;-)

M. Šejna 12.3.2020 13:46

Všemurozumící rozubrado Langře,

před 30 lety v roce 1990 ještě nebyly ani tlačítkové mobilní telefony značky Nokia. Pokud jste chtěl mít mobilní telefon, byl to spíš kufříkový telefon. Takže o adresné reklamě nemohlo být tehdy ani řeči.

Auto tehdy nezaparkovalo samo ani náhodou.

Šachový velmistr byl poražen superpočítačem až v roce 1997.

Takže vaše malá hlopoučká inteligence je ještě navíc zasažena silnou sklérozou, když si už ani nepamatujete, na jaké úrovní jsme žili před 30 lety.

Š. Hašek 12.3.2020 13:20

Tak nějak ....

R. Langer 12.3.2020 11:20

Jo, a o těch elektromobilech ani nemluvě, větší blbost jsem ještě neslyšel. :-D

R. Langer 12.3.2020 11:19

Hm, tak to jsi to převzala dost hloupě, ty naše malá hloupoučká UI. Ty taky skočíš na každou blbost, že? :-D

R. Langer 12.3.2020 11:16

Pan Hatina tvrdí právě pravý opak, pane Šejno, pokud jste to nepochopil. Nepochopil, že? ;-)

R. Langer 12.3.2020 11:11

Ne, pane Šejno, to jenom něco nepochopila naše malá hloupoučká UI, a vy s ní, protože oba vůbec netušíte, o čem to je. ;-)

R. Langer 12.3.2020 11:08

Ano, pane Šejno, vy tomu nerozumíte úplně stejně, jako naše malá hloupoučká UI. Vaše obecné technické znalosti si dobře vybavuji z naší starší podnětné debaty o omezení výkonnosti vysavačů jako prakticky nulové, což poměrně neustále potvrzujete, stejně jako v debatě o elektromobilech. ;-)

V. Petr 12.3.2020 11:07

Pane Šejna, není pravda. Mám doma jednu dost naivní a komunisticky optimistickou východoněmeckou sci-fi, kde toho mělo být dosaženo už před rokem 1999, kdy se děj odehrává. Tam vyrobí dva roboty, vypustí je mezi lidi a čekají, kdo první pozná,že se jedná o roboty.

V. Petr 12.3.2020 10:59

Už soudruh Marx mluvil o nebývalém růstu produktivity práce v některých oborech. V reálu ale ani dnes neseženete řemeslníka, zato aktivistů máme tři prd**

Mimochodem, takové parazity, i když s jiným názvem, znal už starověk a jejich přemnožení vedlo až k zániku států...

L. Novák 12.3.2020 10:02

Nevyplnila. Je to nesmysl.

L. Novák 12.3.2020 9:57

Vezměte v úvahu, že lidé s IQ nad 130 budou muset sedět u počítačů a připravovat nové programy (například). Neustálé rozšiřování využití počítačů přináší s sebou problém rozsáhlé závislosti lidí na nich. "Digitální demence" je název knihy, v níž autor popisuje, jak lidé využívající moderní techniku ztrácejí schopnosti pracovat a orientaci v okamžiku, kdy technika selže nebo jednoduše vypnou elektřinu... :-) A kdo vidí, jak se na využívání počítačů nabaluje další množství práce spojené s jejich udržením v provozu, nutně musí považovat Pivodu za blázna, který jenom vypouští své stařecké fantasmagorie a žije úplně mimo realitu. :-P

L. Novák 12.3.2020 9:41

Jo, vždycky když napíše blbost, odvolává se, že to má "z doslechu".

Miloši Zemanovi by mohl dělat dvojníka. :-P

L. Novák 12.3.2020 9:39

Před 30 lety už byly snadno dostupné počítače a programy (i pro běžné 8-mi bitové hračky pro domácnosti), které uměly hrát šachy tak dobře, že je dokázali "obelstít" jen dobří šachisté. Bylo jen otázkou času, kdy programátoři napíší program, který bude i pro šachového velmistra neporazitelný.

A jestli má vzorem UI být individualizovaný výběr reklam na Google, ta pěkně děkuju... Nic hloupějšího asi nabídnout nemohou. :-P

Š. Hašek 12.3.2020 9:37

Pane Šejno, NELZE.

Uznávám poněkud (poněkud!) nepozorné čtení.

Jde také o definici lidské práce.

L. Novák 12.3.2020 9:30

No a to je ta nehorázná blbost...

M. Pivoda 12.3.2020 9:24

"Jen cca 4 % práce v USA vyžadují lidskou tvořivost. ..."

Toto procento jsem převzal z článku (z amerického časopisu Wired) z rozhovoru s Garry Kasparovem. Garry (s jeho určitě vysokým osobním IQ) ale nesdělil žádný přesný časový horizont, kdy k tomu "úmrtí pracovních míst" dojde. Já jsem doplnil, že půjde o několik desetiletí - a to za předpokladu, že technologický vývoj bude pokračovat stávajícím (zrychleným) tempem.

Jiný případ technologické předpovědi. Podmíněnou předpověď o pronikání elektromobilů do hlavního proudu zákazníků v dnešní době, učinil v roce 1997 (ve své knize) profesor z Harvardu C. M. Christensen. A ta jeho předpověď se vyplnila.

P. Staronový 12.3.2020 9:14

Za pana Pivodu se zamýšlí Kurzweil, asi tak na 80%. :-P

Jestli dobře nebo ne, nevím. Ke mně to doléhá via Pivoda a tam je to jasné. :-P