26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

VĚDA: Jsou už samořídící auta dostatečně inteligentní?

V USA na delší dálnici přelezl řidič automobilu Tesla na sedadlo spolujezdce, aby se tam pohodlněji vyspal během jízdy v režimu autopilot (tzn. kdy automobil ovládaly senzory a algoritmy počítače pro samostatné řízení automobilu).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 15.2.2019 12:44

Re: Diskutovat nad problémy UI, resp.

No třeba to tak nějak bude. Souhlasím, všechno je proces a statika v přírodě neexistuje, ale na to autor upozorňuje správně.

Z. Lapil 15.2.2019 12:41

Re: Auta na UI

Tady bych problém neviděl, povinné ručení za auto platíte už teď.

Z. Lapil 15.2.2019 12:38

Re: Nejsou,

Nemusela. Barák taky není odpovědný za to, že vám spadne na hlavu.

Z. Lapil 15.2.2019 12:37

Re: Diskutovat nad problémy UI, resp.

Mám za to, že prvně ze všeho se začnou vyskytovat v nějakých omezených oblastech. Samořiditelné výtahy pamatuju z Bílé Labutě už z dětství, samořiditelná metra a vlaky jsou běžnou (běžnou? Existující určitě) praxí, dobře si dovedu představit samořiditelnou dopravu ve velkoskladech (pěšáci mohou dostat nějakou vysílačku na čepici), popeláři taky jezdí pomalu a po vyhrazených trasách... A když mohou být značky Pozor chodci/srny/koně/dobytek, proč by nemohla být značka Pozor robot.

Největší obavy mám z aut SKORO samostatných. Takové auto počítá se zásahem řidiče pouze v zapeklité situaci, ale člověk, který se většinu času veze, toho v leknutí moc nevyřeší. Nakonec - i ten fotbalista se musí rozcvičit, než jde na plac. O zkušenosti podobně příležitostných řidičů nemluvě.

Z. Lapil 15.2.2019 12:23

Re: Google testuje samořiditelná auta

Programově bych to nejspíš uchopil změnou koeficientu u zákona "nesmí omezit".

K. Salajka 15.2.2019 11:30

Auta na UI

mají budoucnost a problém s odpovědností se dá řešit vytvořením fondu. Bránit se budou Ti, kdo vyrábějí auta starých typů.

T. Kočí 15.2.2019 10:55

Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip:

Vzpomínám na příběh z USA. Pan X si koupil obytné auto, na dálnici odešel do obytné části vařit kafe (auto bylo vybaveno tempomatem, to je jasné). Pochopitelně došlo k havárii. Soud s výrobcem auta byl vyhrán s odůvodněním, že to v návodu nebylo. (patrně nutnost řídit).

P. Kubáč 15.2.2019 10:11

Google testuje samořiditelná auta

kdesi na okraji arizonského Phoenixu a prý jsou stížnosti, že jejich vozy tam dělají zácpy, protože například nekonečně dlouho čekají na odbočení doleva a nedovedou se mírně agresivně nikam "vecpat".

Obávám se že tahle technologie teď stojí před problémem paretovnského typu - poslední 1% bude vyžadovat 10x tolik výpočetního výkonu než předchozích 99% pokud vůbec "vecpat se" půjde nějak computerově uchopit.

K. Janyška 15.2.2019 10:06

Pokud mají být, budou.

Pokud ne, prostě nebudou. Uvidíme... Dzp.

F. Kusák 15.2.2019 9:52

Diskutovat nad problémy UI, resp.

kdy dojde k masovému užití samoříditelných aut, pokládám celkem za zbytečnou, protože to nikdo přesně neví. Netvrdím, že to není možné, jako technik si dovedu již dnes dost dobře představit, že to možné je. Laboratorně. Jenže těch proti je strašně mnoho, řadu z nich pan Pivoda jmenoval, tedy těch sociologických, právních a psychologických. Já dodávám jen takové praktické drobnosti, kolik ten zázrak bude stát a jak nákladný a prakticky bezproblémový bude servis těchto vozů. Ale jinak jsem velmi zvědavý, jak a kam se bude vývoj ubírat a držím palce.

M. Krátký 15.2.2019 9:40

Před prvními automobily musel běžet praporečník

pokrok nezastavíš - ALE : v současné době narůstá spousta nesmyslů u klasických řidičem řízeným autem. Mám ŘP od 1961 a na vojně 62-64 jsem jako řidič velmi intenzivně ovládal všechny tehdejší auta Tatra 111, PV3S, T 805, a od 1963 i Škoda 706 RTO atd = 15.000 km ročně. Potom pokrok pokračoval, což jsem vítal, bezpečnostní pásy, svícení i ve dne atd až do nedávné doby, kdy se výrobci začali trumfovat v zavádění dalších "modernizací" ale to už mluvím o anarchii - zavedlo se denní svícení - vzadu nic a vepředu zablácené mini lampičky, rozsvícení pomocného světlometu vepředu souběžně s otáčením volantu - lehce zaměnitelné s pravou blinknou na kruháku- ale to auto neobdočuje vpravo !!! a nyní se pokračuje ovládáním dotykového displeje s 50ti tisíci možností co chceš hledat i za jízdy a mezitím zabiješ pár chodců - ale telefonovat za jízdy se nesmí, páka ruční brzdy na levou ruku, nebo žádná, vepředu blinkny umístěné doprostřed masky auta a další moderní kraviny = anarchie - tečka CZ

R. Langer 15.2.2019 9:32

Re: Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip:

Já pořád říkám, že nemám naprosto žádný strach z umělé inteligence, ale mám poměrně značný strach z umělé blbosti. ;-)

R. Langer 15.2.2019 9:30

Re: Nejsou,

Ano, ono to po filozofické stránce není zdaleka nic nového, ale ta technická stránka, to je ovšem něco zcela jiného. O umělé inteligenci nejvíc vykřikují jedinci, kteří prakticky naprosto netuší, co to vlastně obnáší. A nebo jedinci zcela zaslepení vlastním "nadhledem", kteří vlastně ani nežijí v realitě, jako je třeba autor článku. ;-)

J. Lepka 15.2.2019 9:17

Poměrně zásadní problém UI naznačil už starý vtip:

Přijede domů, do NY americký byznysman z Moskvy a na schůzi správní rady vykládá, jak v GUMu mají rusové úžasný nový stroj, který všem zákazníkům nabídne odstranění problému, jak si ostříhat levou rukou nehty na ruce pravé - prostě vhodí minci, strčí ruku do stroje a ten jim nehty najednou odstřihne. A na šťouravou poznámku jednoho z přísedících, jak to dokáže, když každý má jinak dlouhé prsty, se zamyslí a odpoví :" No, jo, předtím".

J. Lepka 15.2.2019 9:10

Re: Nejsou,

Nad tím dumal už Stanislaw Lem v povídce Velká pračková tragédie a to bude skoro 50 let.

R. Langer 15.2.2019 8:41

Nejsou,

a velmi pravděpodobně nikdy nebudou, protože to by na sebe musela v první řadě převzít právní způsobilost za způsobené nehody. ;-)

R. Langer 15.2.2019 8:26

Re: Blbost.

Ale ta letadla právě nejsou schopna letu a přistání BEZ té asistence, o nějaké "inteligenci" nemůže být ani řeči, jsou to v podstatě stále jednoúčelové automaty.

R. Langer 15.2.2019 8:24

Re: Blbost.

Přesně tak.

L. Novák 15.2.2019 4:28

Re: Blbost.

Odpovědnost jednotlivce je u "umělé inteligence" potlačena. Nicméně pokud létají letadla řízená počítačem, resp. schopná letu a přistání bez účasti pilota (s asistencí pozemních systémů řízení), je třeba brát robotické automobily vážně. Byť množství problémů, které budou muset na silnici v hustém provozu řešit, bude asi řádově vyšší, než je u letu letadla vzdušným prostorem s relativně nízkou pravděpodobností srážky s jiným letadlem. Nejspíš si to vyžádá i zásadní úpravu pravidel silničního provozu.

J. Novak 15.2.2019 0:29

Blbost.

Žádná "umělá inteligence" neexistuje a ani se zatím nerýsuje nic co by ji byť jen vzdáleně připomínalo. Samořiditelná auta ? Odpověď se skrývá v předchozím tvrzení. Nulová schopnost abstraktního "myšlení" strojů nedovoluje bezpečný provoz samořiditelných vozů. I když to tak možná na první pohled vypadá. Ale 99% opravdu není 100%. Lidé samozřejmě také nejsou stoprocentní, ale viník se dá chytit za límec. A společnost ráda trestá viníky.