21.6.2021 | Svátek má Alois


Diskuse k článku

VĚDA: Jsou už samořídící auta dostatečně inteligentní?

V USA na delší dálnici přelezl řidič automobilu Tesla na sedadlo spolujezdce, aby se tam pohodlněji vyspal během jízdy v režimu autopilot (tzn. kdy automobil ovládaly senzory a algoritmy počítače pro samostatné řízení automobilu).

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 15.2.2019 20:04

Dovolte věcnou poznámku

Nikola Tesla byl srbské národnosti, nikoliv chorvatské.

viz např: https://cs.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

M. Pivoda 15.2.2019 20:20

Děkuji za upřesnění

Nikola Tesla (10. července 1856, Smiljan, Rakouské císařství, dnes Chorvatsko – 7. ledna 1943, New York) byl srbský vynálezce, fyzik a konstruktér elektrických strojů, zařízení a přístrojů, dlouhodobě žijící v Americe.

J. Ticháček 15.2.2019 18:57

Žádná umělá inteligence neexistuje

A kdoví, zda bude. Zatím jde jen o listování v databázi.

J. Svoboda 15.2.2019 17:54

Hrůza hrůzoucí!

Rudozelený pan Pivoda chce prokázat svoji nadřazenost a prudkou inteligenci. V době, kdy mnoho lidí nemá na jakkoliv řiditelný samohyb, on se pohybuje v oblacích.

Málokdo stojí o to, vozit se samořiditelným autem.

Až se rudozeleným politikům podaří vyšroubovat ceny energie do oblačných výšin, co bude samořifitelnými samohyby(?) pohybovat?

J. Jurax 15.2.2019 18:13

Ale kuš ... vězte, že lepší nediskutoval o autorovi, ale o jeho článku. Ten není energiích ani jejich cenách.

A když jsem měl nohu v gypsu až po koleno nebo při návratu z hospůdky bych samořiditelný automobil uvítal. A až mi seberou řidičák pro celkovou duševní a tělesnou sešlost, byl by samoříďák vhodné řešení ... :-)

A na jakýkoliv - s důrazem na to jakýkoliv - řiditelný samohyb má dnes u nás takměř každý.

L. Novák 15.2.2019 18:53

Re: až mi seberou řidičák pro celkovou duševní a tělesnou se

tak nebudete potřebovat samořiditelné auto, ale nový mozek... :-P

J. Jurax 15.2.2019 19:45

Vy se přemísťujete mozkem? :-)

L. Novák 16.2.2019 19:03

Re:

Ehm, když si nebudete pamatovat, kam jste to chtěl jet a proč, tak vám ta automobilová inteligence nebude k ničemu. :-P

J. Jurax 16.2.2019 19:33

Ve světlé chvilce si to namluvím do diktafonu a pak si akorát musím pamatovat, jak to přehrát ... ba dokonce si to lze i napsat na papírek a neztratit ho ... :-)

L. Sindi 15.2.2019 15:54

Rozsireni samoriditelnych aut brani hlavne legislativa - odpovednost je stale ne ridici. Dale je obrovsky rozdil, jestli auto jede po nemecka dalnici, nebo rumunske okresce. Velky problem taky bude koexistence samorititelnych aut a aut s zivim ridicem s nepredvidatelnym chovanim.

J. Lepka 15.2.2019 13:21

Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

existence bez lidské asistence, resp dohledu. Jen malý příklad, vezměte řidiče z Prahy, či jiného velkého města a porovnejte s řidičem který jezdí max po okresním městě. To bude podobný poměr mezi autem s člověkem za volantem a UI, člověk v závislosti na zkušenostech za volantem vyhodnotí situaci vždy jinak, než sebelíp naprogramovaný automat.

J. Jurax 15.2.2019 20:08

Jinak ano. Zda líp nebo hůř je už otázka.

A. Pakosta 15.2.2019 20:20

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Velmi podobně kdysi reagovala veřejnost - i tzv. odborná - na možnost rozšíření šicích strojů, automatických praček nebo myček na nádobí.

Stejně tak, jako dnešní letadla řízená autopilotem dokážou překonat tisíce kilometrů, a pilot přebírá řízení jen před dosednutím na ranvej, přistává a potom ručně zavede stroj na stojánku (nikdo nečeká, že by autopilot manévroval na zemi mezi stojícími letadly), dovedu si docela dobře představit, že vyjedu se svým "chytrým autem" v Praze ze sídliště, dojedu k dálnici a tam zapnu autopilota - jak se to už dnes děje s těmi Teslami. Autopilot to odkočíruje na nudné dálnici, a před jejím koncem mne vzbudí a předá mi řízení. Nepotřebuju, aby se uměl proplétat mezi výmoly na okresce, ale potřebuju mít jistotu, že na dálnici za volantem ani náhodou neusnu.

M. Prokop 15.2.2019 21:25

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Šicí stroje, pračky a myčky jsou poněkud jinde. Ty jsou naprogramované, bez nutnosti reakce na neočekávané okolnosti.

Té reakce bych se dost bál i na té dálnici, takže já si raději dám kafe, abych neusnul, a odkočíruji si to sám.

L. Novák 16.2.2019 19:12

Re: Samořídící auta nejsou a patrně nikdy nebudou schopná

Při vysoké rychlosti na dálnici může mít i drobná chyba řízení fatální následky. Dovedu si představit, že po první hromadné havárii s několika zmařenými životy způsobené "poruchou UI" bude dočasně provoz těchto automobilů zakázán, dokud chyba nebude nalezena a opravena u všech ostatních automobilů. A to jsme se zatím ani nedotkli možnosti, že by s okolím komunikující stroj mohl být "hacknut" a ovládán nezávisle na vůli řidiče nebo napaden nějakým malware (škodlivý SW), který by záměrně změnil funkce UI...

K. Salajka 15.2.2019 11:30

Auta na UI

mají budoucnost a problém s odpovědností se dá řešit vytvořením fondu. Bránit se budou Ti, kdo vyrábějí auta starých typů.

Z. Lapil 15.2.2019 12:41

Re: Auta na UI

Tady bych problém neviděl, povinné ručení za auto platíte už teď.

R. Langer 15.2.2019 12:49

Re: Auta na UI

Jak se budou bránit?

K. Salajka 15.2.2019 17:54

Re: Auta na UI

Jako proti elektromotorům - vykoupí firmy, které se vývojem zabývají a pak je stopnou. Vytvoří legislativu, která možnost užití UI ztíží nebo vyloučí. Pro oběti nehody skutečně nemá smysl zavřít do vězení stroj vybavený UI, ale možná jim bude stačit plné odškodnění a podrobné šetření příčin, aby se předešlo opakování problému. Tak jako je tomu u letadel za využití černých skříněk. Zavinění nebude třeba zkoumat, odškodnit bude nutné oba účastníky nehody. Prostě bude třeba vytvořit nové principy, řešení nehod. Asi bude třeba zohlednit rozdílné vybavení vozů Trabant, Hummer, náklaďák.

R. Langer 15.2.2019 18:26

Re: Auta na UI

Proti ČEMU? 8-o

K. Salajka 15.2.2019 19:35

Re: Auta na UI

Možnost použít elektřinu jako pohon pro osobní vozy je známa už asi sto let. Využití bránily technické problémy /především kapacita baterie/, které ale mohly být dávno vyřešené. Výrobci aut na konvenční pohon vývoj blokovali a teprve zdražení ropy v r. 1973 dovolilo uvažovat o tom, že se vývoj zaplatí. Jen kapitálově silná firma jako Toyota mohla přijít s Hybridem, po ní přišli další především miliardář Elon Musk s Teslou. Nejsem na tuto oblast odborník, ale jistě není těžké moje tvrzení ověřit.

M. Prokop 15.2.2019 21:14

Re: Auta na UI

Ne, odborník skutečně nejste.

Dodnes neexistuje baterie, mající hustotu energie stejnou jako jednoduchá banda s benzinem. I bez konspiračních teorií.

Pokud by něco takového mohlo existovat, ani vykoupení firem by to nezachránilo před armádami.

L. Novák 16.2.2019 19:19

Re: Auta na UI

Na druhé straně se běžně používají bateriové pohony různých vozítek ve výrobních halách a areálech, kde není nutné mít zásobu el. energie na stovky km a je snadné je kdykoliv nechat dobít podle potřeby.

Pamatuju se, že už jako děcko jsem obdivoval přepravní elektrické vozíky na vlakových nádražích převážející balíky a zavazadla. Jezdily na běžné 12 V olověné akumulátory...

J. Jurax 15.2.2019 19:44

Proč by se bránili? Technicky je samořiditelné auto furt auto, nejspíš i se zachovanou možností řízení člověkem.

Průser by mohl být akorát, kdyby v budoucnu nějaké dobrosery napadlo protlačovat samoříďák silou a zakazovat řízení lidmi všude nebo i jen někde, samozřejmě ku blahu všeholidu, aniž by ten všeholid do toho mohl kecat.

P. Kubáč 15.2.2019 10:11

Google testuje samořiditelná auta

kdesi na okraji arizonského Phoenixu a prý jsou stížnosti, že jejich vozy tam dělají zácpy, protože například nekonečně dlouho čekají na odbočení doleva a nedovedou se mírně agresivně nikam "vecpat".

Obávám se že tahle technologie teď stojí před problémem paretovnského typu - poslední 1% bude vyžadovat 10x tolik výpočetního výkonu než předchozích 99% pokud vůbec "vecpat se" půjde nějak computerově uchopit.

Z. Lapil 15.2.2019 12:23

Re: Google testuje samořiditelná auta

Programově bych to nejspíš uchopil změnou koeficientu u zákona "nesmí omezit".

K. Janyška 15.2.2019 10:06

Pokud mají být, budou.

Pokud ne, prostě nebudou. Uvidíme... Dzp.

F. Kusák 15.2.2019 9:52

Diskutovat nad problémy UI, resp.

kdy dojde k masovému užití samoříditelných aut, pokládám celkem za zbytečnou, protože to nikdo přesně neví. Netvrdím, že to není možné, jako technik si dovedu již dnes dost dobře představit, že to možné je. Laboratorně. Jenže těch proti je strašně mnoho, řadu z nich pan Pivoda jmenoval, tedy těch sociologických, právních a psychologických. Já dodávám jen takové praktické drobnosti, kolik ten zázrak bude stát a jak nákladný a prakticky bezproblémový bude servis těchto vozů. Ale jinak jsem velmi zvědavý, jak a kam se bude vývoj ubírat a držím palce.

Z. Lapil 15.2.2019 12:37

Re: Diskutovat nad problémy UI, resp.

Mám za to, že prvně ze všeho se začnou vyskytovat v nějakých omezených oblastech. Samořiditelné výtahy pamatuju z Bílé Labutě už z dětství, samořiditelná metra a vlaky jsou běžnou (běžnou? Existující určitě) praxí, dobře si dovedu představit samořiditelnou dopravu ve velkoskladech (pěšáci mohou dostat nějakou vysílačku na čepici), popeláři taky jezdí pomalu a po vyhrazených trasách... A když mohou být značky Pozor chodci/srny/koně/dobytek, proč by nemohla být značka Pozor robot.

Největší obavy mám z aut SKORO samostatných. Takové auto počítá se zásahem řidiče pouze v zapeklité situaci, ale člověk, který se většinu času veze, toho v leknutí moc nevyřeší. Nakonec - i ten fotbalista se musí rozcvičit, než jde na plac. O zkušenosti podobně příležitostných řidičů nemluvě.

F. Kusák 15.2.2019 12:44

Re: Diskutovat nad problémy UI, resp.

No třeba to tak nějak bude. Souhlasím, všechno je proces a statika v přírodě neexistuje, ale na to autor upozorňuje správně.