2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

SVĚT: Pravěká copyrightová krize

Evoluční biolog Mark Pagel z University of Reading představil na stránkách vědeckého týdeníku Nature zajímavou úvahu. Podle něj jsme se evolučně dostali tam, kde jsme, díky schopnosti sdílet myšlenky a takto získané ideje dále rozvíjet. Předurčily nás k tomu dvě schopnosti, jimiž vládli už naši pravěcí předkové. První z nich je sociální učení a druhou pak "teorie mysli".

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 20.2.2012 21:20

Přemrštěná ochrana "duševního vlastnictví"

se stává brzdou pokroku a ekonomického rozvoje. Pří současné praxi, kdy je možno patentově chránit kdejakou pitomost, je prakticky nemožné vyrábět cokoliv, aniž by se ve výrobních nákladech neobjevila položka za "výpalné" držitelům různých patentů (případně se musí volit často krkolomá a neekonomická řešení, aby se toto obešlo). Pro nás Evropany to znamená mimo jiné další překážku v konkurenceschpnosti (kromě drahé pracovní síly a idiotského diktátu byrokratů) ekonomikám jiných zemí, které tuhle pitomou hru nehrají. A měli bychom si uvědomit, že čím míň se toho bude v Evropě vyrábět, tím méně lidí bude mít práci a tím budeme všichni chudší ...

M. Pivoda 20.2.2012 11:35

Dvě mouchy jednou ranou.

Petr: "... Pokud někdo odhalil druhým svá "výrobní tajemství", např. jak vyrobit lepší udici, pak jeho cena v kolektivu stoupla...."

Jak i materiálně odměnit člověka, jehož cena v kolektivu stoupla? Podívejte se na dnešní problém autorského odměňování inženýrsky:

Pokud někdo odhalí na internetu své dílo, lze snadno spočítat, kolik lidí si jeho dílo stáhlo. Podle počtu stažení lze autora onoho díla odměnit z fondu pro tento účel předem vytvořeným (z peněz daňových poplatníků). Čím více kliknutí na dílo, tím větší odměna. Jak prosté a není třeba spoléhat jen na altruismus autorů. A navíc bude potlačena korupce těch, kdo peníze daňových poplatníků rozdělují. Jak prosté, vyřešíme dvě mouchy jednou ranou.

Děkuji za rozšíření a prosazení této myšlenky.

V. Husák 20.2.2012 15:22

Re: Dvě mouchy jednou ranou.

To přece nemůžete myslet vážně: "Čím více kliknutí na dílo, tím větší odměna". Pokud by za kliknutí nemuseli lidé nic platit, hned by se objevily tisíce "kamarádů" klikajících za podíl z odměny.

Já sám mám řadu patentů, ale kdyby se mi mé investice (čas a vložené peníze) neměly vrátit, tak se na všechno vykašlu !!!

Maximálně bych se snažil některý jednodušší a investičně méně náročný vynález využít tím, že bych ho začal prakticky využívat a detaily o výrobním postupu co nejdokonaleji tajil. Z práce na technickém pokroku by mohl být pouze koníček bohatých. Ale byli by to právě také ti schopní ???

M. Pivoda 20.2.2012 17:05

Ano, čím více kliknutí, tím větší odměna

Já myslím, že s to klikání od kamarádů by nepřesáhlo desitku, nanejvíš stovku, pokud jde o knihy, hudbu a videa. To není ale podstatné ovlivnění pro tento druh autorství. Autorku Harryho Pottera to určitě nijak negativně neovlivní.

U patentů je to poněkud složitější, domnívám se, že i zde existuje přijatelné řešení. (Pro pana Husáka: Jsem také technik - kdysi nejlepší mladý zlepšovatel velkého podniku - takže vím o co jde). Více ale zde nebudu odkrývat, protože na komentáře pod články se nevztahuje autorství a celý článek mi redaktor Wagner nezveřejní. Jsem na černé listině.

(Poznámka: v komentáři na Neviditelném psovi jsem dříve zveřejnil návrh na včasné zřízení "čtvrtého odboje" a pohotový číšník Pehe si z toho na Aktuálně.cz udělal celý článek. Tentýž Pehe, který chce vytáhnout Česko z korupce!)

Hlavní myšlenka mého návrhu je v tom, že vypadnou zbyteční a navíc zkorumpovatelní protředníci a rozvojová politika státu se dá odvíjet dle velikosti autorského fondu. Přemýšlejte jak s novou technologií lze lépe uspořádat společnost a ekonomiku.

V. Husák 20.2.2012 17:40

Re: Ano, čím více kliknutí, tím větší odměna

Ne, vy přemýšlejte o tom, jak dlouho by asi lidé obdařeni tvůrčími schopnostmi byli ochotni dělat zadarmo !!!

Jestli si myslíte, že lidé by masově nevyužili každou příležitost, jak se bezpracně dostat penězům, tak asi žijete na jiné planetě.

O jakých prostřednících mluvíte? Já si zapatentuji své technické řešení, zaplatím za jeho přihlášku a ochranu a pak ho prodám jako licenci.

A také, kde vidíte ty prostředníky? Na Úřadu průmyslového vlastnictví jsou úředníci, kteří za mi za dobrovolnou úplatu poskytnou službu.

M. Pivoda 20.2.2012 19:25

Nedorozumění

Omlouvám se. Uvedl jsem vás na nesprávnou větev svým nadpisem "Ano, čím více kliknutí, tím větší odměna". Ten se nevztahuje k patentům (tj. technickým řešením), nýbrž ke knihám, hudbě a video.

Více vám zde k patentům opravdu neřeknu. Musel jste si ale sám všimnout, že patentová ochrana už neodpovídá potřebám současné doby (například délka ochrany cca 20 let, když se mnohé technologie rozvíjejí exponenciálním tempem). Doba je tedy zralá na změnu i zde. Jde o to jak.

Já vůbec nepožaduji, aby tvůrčí lidé pracovali zdarma. Musel jste si všimnout, že nejvíce se nedá vydělat na patentech, ale až na výrobě a prodeji konkrétních výrobků.

J. Štrobl 20.2.2012 8:24

Et tu mi fili?

P. Hlosta 20.2.2012 7:14

I já se dobrovolně přiznávám....

....ke krádeži autorova článku a posílám ho svým známým pro jejich poučení.

Tento článek byla vtipná metafora a bylo by škoda ji nešířit dál :-))

J. Schwarz 20.2.2012 6:20

A jak se taková

"prestiž" u pralidí před 180000 lety asi projevovala? Že směl poctěný umývat náčelníkově oblíbené samici nohy? Nebo že  tím, že měl větší naději u ženskejch a ostatní mu dávali přednost jak u poradního ohně, tak při výběru pečínky. Pak ovšem to dopadlo tak, jakoby dnes ten "altruista" dostal, no, třeba sto milionů?

V. Novák 20.2.2012 1:11

Altruistické sdílení informací před 200 000 lety

a jeho vliv na vývoj lidstva je ničím nepodložená spekulace.

Zato se můžeme podívat na poměrně dobře zdokumentovaný vývoj v Evropě středověku a raného novověku. Dokud neexistovala institucionální ochrana duševního vlastnictví, každý mistr si své know-how (třeba jak uvařit bělejší mejdlo) sušil doma a předával pokračovateli na smrtelném loži a pod přísahou přísně zachovávat rodinné tajemství.

Anglie někdy za Alžběty I. zavedla systém patentů - byť nedokonalý - a záhy se dočkala průmyslové revoluce. Patent totiž znamená zveřejnění myšlenky s tím, že majiteli patentu (v ideálním případě autorovi myšlenky) zaručuje na omezenou dobu monopol na manipulaci s výsledky této myšlenky. Až patent vyprší, ať už ukončenám doby ochrany nebo nedodržením podmínek ze strany patentujícího, je myšlenka volná a publikovaná. Kdokoli ji může už volně použít. Přinejmenším v evropském patentovém právu.

V. Kraus 20.2.2012 12:12

Re: Altruistické sdílení informací před 200 000 lety

Za středověku zajišťovaly jakousi ochranu duševního vlastnictví řemeslnické cechy. Jenže ty se později stávaly spíše brzdou pokroku. Koho do cechu nepřijali (důvodem mohl být třeba i jeho nemanželský původ), ten svoji živnost ve městě provozovat nesměl, byť by měl sebelepší know-how.

Rigidní respektování patentů a autorských práv může ale bránit pokroku také. Jako příklad se zde uvádí porovnání Anglie s Německem koncem 19.století. Tehdy v Německu vycházelo mnohem více odborných publikací než v Anglii. Příčinnou bylo to, že v Aglii byla rigidně dodržována autorská práva, kdežto v Německu se na to tehdy až tak moc nehledělo.   

V. Novák 20.2.2012 12:58

A není to naopak?

Tam, kde se dbá na dodržování autorských práv, se autor nemusí obávat publikace - publikováním si zajistí prvenství, publikování ve formě patentu mu zajistí i jistou dobu, po niž může s (publikovaným) řešením zacházet jako se svým majetkem. Což ovšem platí jen tam, kde se autorská práva a patenty dodržují a jejich dodržování vynucuje.

Máme otevřený Linux - které produkty na Linuxu jsou lepší než jejich closed varianty? Možná GIMP, možná Grass - ale obé jsou původně closed projekty, na teré se původní majitel vykašlal a publikoval je pod veřejnou licencí. Nejspíš proto, že šel do něčeho lepšího.