29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ČÍNA: Toto není chřipka

Je to trochu déja vu, jak už mi taky napsalo pár čtenářů. Současný vývoj v čínském městě Wuhan poněkud připomíná hned dvě kapitoly z mých knížek: Variola vera! (Zapomenuté příběhy) a Bledý jezdec, bledý kůň (Zapomenuté příběhy 2). Jen holt v reálném světě a bez výhody zpětného pohledu, ve kterém je leccos jasnější.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Zima 30.1.2020 13:40

Toto není chřipka ... co mi to jen ... aha, "Toto není cvičení ... opakuji ... toto není cvičení!" ;-D

J. Vintr 28.1.2020 23:58

Imigrace z Afriky je naopak trest za to, že Evropané z Afriky odešli. Kdyby tam dodnes existovala koloniální správa, tak by to tam vypadalo docela jinak.

V. Klepetko 28.1.2020 20:45

:-)R^

P. Zinga 28.1.2020 20:21

íňanům se již úpovedlo "rozklíčovat" genom nového koronárního viru

https://sciencefiles.org/2020/01/28/wuhan-virus-ist-ein-neuer-coronavirus-genom-sequenz-entschlusselt/

J. Anděl 28.1.2020 19:54

Vyměšování dávalo větší... pardon, přesněji řečeno hlubší smysl :-).

J. Anděl 28.1.2020 19:48

Ano, původně jsem chtěl napsat, že "Příroda nám" přeformulováno na "Bůh mně" by mi vyhovovalo lépe.

Ale pak bych musel napsat dvoustránkový text, proč si to myslím a proč si myslím, že ten rozdíl je důležitý.

Ale, jak mám poslední dobou pocit čím dál častěji, škoda slov :-).

J. Anděl 28.1.2020 19:43

Pravda je, že já sám už přes den na složitější úvahy nemám čas, zatímco večer se mi nedostává sil.

Ta varování či upozornění, ať už od přírody či nazveme-li to jinak, nemají podle mě pro lidstvo žádný význam, právě proto, že lidstvo nemá žádný centrální mozek lidstva. Jedinec to může sledovat, něco z toho usuzovat, sám se zaopatřit, něco zohlednit, snad i apelovat na druhé, své blízké... Ale lidstvo coby celek se myslím celkem automaticky a determinováno valí tam, kam ho táhnou touhy a přírodní zákonitosti biologické, fyzikální atd.

Jestli v něco u člověka (resp. lidstva) vkládám naděje, rozhodně to není zdravý rozum. Spíš snad nějaký skrytý instinkt.

V. Klepetko 28.1.2020 17:48

sorry, "vměšování do poměrů" v Africe, pochopitelně :-)

V. Klepetko 28.1.2020 17:46

Pane Ráži, narozdíl od Jindry Anděla nemám s těmi Vašimi metaforami problém. Jsem teď na daleké cestě, na Psa jsem jsem zabrousil jen náhodou, na diskuzi teď čas nemám, ale velmi mě zaujal jak Váš příspěvek, tak i samotný Váš přístup k diskuzi pod kvalitním článkem autora, kterého si velmi vážím.

Takže nyní jen stručná poznámka a námět k zamyšlení... Jak píše Staronový Milan, i vnější vlivy jsou vlastně součástí přirozeného vývoje, alespoň pro náš druh to platí již od dob, co jsme přemohli neandertálce a odvlekli denisovanské ženy na cestě do Asie :-). A technologická převaha byla "motorem" tohoto procesu od nepaměti... Co je ale v našich silách - s vědomím hrozivých DŮSLEDKŮ tohoto vývoje vědomě omezit své (přirozené?) vyměšování do poměrů v Africe a celkově pribrzdit a přiškrtit globalizaci. A zaplatit za to třeba i velikou cenu, protože ta druhá volba je fatální...

A pokud jde o přírodu jako komplexní systém, který reaguje na různé události (pád bolidu, Homo Sapiens, gamma - záblesk z Vesmíru) ve snaze obnovit nějakou rovnováhu, pak tento pohled je mi blízký. Dokonce si myslím že sám člověk (jeho vznik) je reakcí přírody na katastrofický a stále narůstající úbytek CO2 v atmosféře v průběhu posledních pěti glaciálů. V dalším cyklu již hrozilo pozastavení fotosyntézy a celkový kolaps ekosystémů! Takže se musel nějak vyřešit problém, jak vrátit uhlík zpět do oběhu :-)

V. Kun 28.1.2020 16:28

Rozumně jste odepsal J. Anděl! Pan Ráž chtěl napsat něco, ale tak, aby mu nebylo vidět do duše - mozku. Co já jsem vybral z jeho psaní POVÝŠIL PŘÍRODU NA BOHA!!

A jak s říká: !Kdo nevěří v Boha, uvěří všemu!"

J. Pokoutný 28.1.2020 16:08

Možná by to člo postavit takhle: Jaký je rozdíl pro život státu, pokud v Číně zemře 8% obyvatelstva a v ČR všichni obyvatelé? Myslím, že značný, aniž budu rozbírat, zda je hodnotnější život jednoho občana ČLR neb ČR. Tím nehájím p. Valentu.

J. Skála 28.1.2020 15:19

Chápu Váš postoj a jsem dalek toho jej kritizovat, jen můj názor je přesně opačný. Domnívám se, že mnohé řetězce událostí, pokládané za spojené příčinou a následkem, jsou pouze náhodnou shodou okolností. Ve fyzice a jiných exaktních vědách je možno kauzalitu vystopovat. U společenských jevů je to nemožné. Vzájemná interakce milionů subjektů je natolik složitá, že prvek náhody vždy převáží nad náznakem příčin a následků.

Je to na delší debatu.

P. Aron 28.1.2020 14:56

Jak píše pan Kechlibar. Nepanikařit. To stejně nepomůže. Ale také nepodceňovat. A lépe zbytečná karanténa, která přinese nějaká omezení než dodatečně říkat co jsme mohli udělat. Problém je v tom, že při dnešní intenzitě cestování zejména leteckého je problém s účinností karantény. Zvláště při dlouhé inkubační době.

J. Jurax 28.1.2020 13:42

Ehm ... máte tedy za to, že největší hodnotu mají životy obyvatel San Marina, neboť těch je opravdu malinko?

M. Valenta 28.1.2020 13:33

Ano, jde o to sto miliónů životů. Jejich cena je ovšem určena individuálně a také dle obecně platného pravidla - čím více něčeho je, tím menší to má hodnotu.

P. Staronový 28.1.2020 12:57

I Evropané se vyvíjeli pod vlivem jiných kultur, i neevropských. I války a epidemie jsou přirozený vývoj, odpovídající přirozenosti lidské. I to "drancování" ... - nedokážete rozlišit využívání dostupných zdrojů od "drancování".

Do Afriky nezasahovali jen Evropané, silný byl i vliv islámu a Arabů. Také přirozený vývoj, že kdo se nedokáže ubránit cizím vlivům, musí je přijímat.

J. Ráž 28.1.2020 12:43

Uznávám, že občas vyšlu do světa "syrové" myšlenky, které se mohou utříbit jen v diskuzi, která je klidná, objektivní a nepředpojatá. A je mi líto, že se velmi těžko dnes hledá prostředí i lidé, pro tento druh diskuze.

Považuji se za objektivního pozorovatele dění na naší planetě a vždy hledám propojení příčin a následků vlivu člověka na toto dění. Můj relativně dlouhý, intenzivně a mnohdy hodně dobrodružně prožívaný život mne totiž přesvědčil, že nic na tomto světě se neděje náhodou a mnohé spojitosti příčin a následků některých událostí, který byly považovány za zásah "vyšší moci" , ačkoliv zprvu vypadaly hodně absurdně, se později ukázaly jako pravděpodobně možné.

J. Jurax 28.1.2020 12:42

No, nedivme se. Vysoká koncentrace obyvatel byť i lokální, nízká úroveň hygieny, podvýživa, nevzdělanost, nízká úroveň lékařské péče snad s výjimkou Číny etc.

Ono i v Evropě (ve středověku a raném novověku) byly epidemie moru vylidnivší celé kraje. Tedy spíš "moru", nešlo vždy o mor způsobovaný bakterií Yersinia pestis, ale i o pravé neštovice a jiné choroby.

J. Ráž 28.1.2020 12:20

R^Podle způsobu, jak kladete otázku je vidět, že jste inteligentní muž a proto se mohu jen pokusit o odpověď. Dokud nejsou lidské oběti, nemá člověk důvod hledat radikální cesty k nápravě. Tak už to funguje od doby, kdy první opice slezla ze stromu a myslela si, že bude-li člověkem, bude pánem přírody. Když si to člověk začne myslet, vždy to má za následek lidské oběti, aby člověku připomněly, že pánem světa není. A žádné modlení tomu zabránit nemůže.

J. Jurax 28.1.2020 12:18

No nevím ... když v Číně zemře sto milionů lidí, tak se v podstatě nic neděje leda tak u nás, je to přece jen daleko, že. Akorát by mohly podrazit v Číně vyráběné mobily.

Ale v Číně je to sto miliónů životů. Co do počtu deset našich republik. V poměru počtu obyvatel Čína versus EU cca 3:1 je to ekvivalent cca 34 miliónů životů obyvatel EU.

Pořád máte za to, že by se v podstatě nic nedělo?

J. Ráž 28.1.2020 12:05

Na příklad jak se kulturně vyvíjeli Evropané.Když něco neprobíhalo přirozenou cestou nebo jsme si mysleli, že jsme pány světa, zasáhla "vyšší moc" , jejíž výsledkem byla buď válka nebo epidemie. Neblahé důsledky dlouhodobého drancování přírodních zdrojů, včetně zaplavení prostředí plasty a toxickým odpady, můžeme vnímat jako důsledek toho, že technologický vývoj především euroatlantické civilizace, předběhl její vývoj kulturně sociální. Ale u nás už náprava začíná probíhat....naštěstí už mnozí pochopili, že drancováním přírody a ničením životního prostředí dál vývojová cesta lidstva nevede. A tam, kde to chápat zatím nechtějí, je možná koronavirus jemným varováním přírody, aby pochopili taky

Co s týká Afriky: Veškeré zásahy Evropanů do tamního civilizačního vývoje mají pro Afričany i kontinent ve finále neblahé důsledky. I zdánlivě pozitivní zásahy Evropanů, které krátkodobě skokově zvedly životní úroveň v některých místech, i současné "nápravné" působení humanitárních organizací, jak se postupně ukazuje, není pro Afričany zrovna výhrou.

J. Anděl 28.1.2020 11:59

Příroda nám. S těmito dvěma slovy mám problém. Co nebo kdo je ta příroda (má osobnost?) a komu nám. Lidstvu? Kdo je lidstvo (má osobnost?)...

Ale nemyslím si, že jste napsal naprostý nesmysl a někdy bych to i v klidu rád rozebral.

J. Vintr 28.1.2020 11:56

Naši akční politici na to reagují instrukcí pro posádky letadel, aby nabádali cestující, kteří se necítí dobře, že se mají nahlásit a podrobit při příletu lékařskému vyšetření. Když odmyslíme, že je zcela naivní se domnívat, že všichni nemocní cestující budou tak zodpovědní, že se sami nabonzují a budou riskovat, že stráví třeba zbytečně několik dní ve špitále na pozorování, tak u nemoci se čtrnáctidenní inkubační dobou nás toto opatření tedy zcela určitě ochrání od zavlečení této epidemie i pro naší země.

Z. Lapil 28.1.2020 11:53

Tak.

Je prací novin zjednodušují a dramatizují, je prací státu (každého) zároveň uklidňovat a zároveň dramatizovat varování, je prací úředníka dělat, že se nic neděje, jinak by musel přijímat mimořádná opatření, a když k tomu přičteme jaksi geneticky danou tajemnost Říše Středu a naučenou tajemnost komunismu, tak přesnost čísel +-50% není nic, co by nás mělo překvapit.

Za sebe jsem jen rád, že tomu nemusím šéfovat :-).

J. Hajský 28.1.2020 11:36

Přirozený vývoj africké populace je vývoj bez potravinové a lékařské pomoci z vyspělých zemí.

J. Krynický 28.1.2020 11:11

Bude stačit se modlit, nebo požadujete lidské oběti?

P. Staronový 28.1.2020 11:04

"Imigrace z Afriky je trest za to, že se Evropané pořád pletou do jejího přirozeného vývoje." - co to je, ten přirozený vývoj? Případně "přirozený civilizačně kulturní vývoj"?

J. Ráž 28.1.2020 11:01

A co se na to podívat tak, že nám různými novými chorobami příroda vysílá nějaký signál, abychom začali respektovat její zákony. Možná, že je to její způsob, jak zabránit dalšímu nekontrolovanému množení, které se člověku vymklo rukou a přírodě škodí.

První pokus byl virus HIV. Není náhodou, že se nemoc AIDS začala šířit v Africe právě v době,kdy tam začala populační exploze. Bohužel, a to bohužel sem vkládám v této souvislosti záměrně, neb to tak opravdu vnímám, tento pokus přírody se neprojevil tak, jak předpokládala. Evropané s Američany šíření viru HIV značně zkrotili a tak místo redukce obyvatel epidemií AIDS na místě, se výsledky přemnožení Afričanů projevují v přenesení problému se uživí do Evropy. Souhlasím s kamarádem, který říká: Imigrace z Afriky je trest za to, že se Evropané pořád pletou do jejího přirozeného vývoje.

No a v Číně je epidemie koronaviru možná zatím "jemné" upozornění, že technologický pokrok by měl být přímo úměrný s přirozeným civilizačně kulturním vývojem. Historie Evropy o zákonitosti tohoto procesu mnohé vypovídá.

Myslíte si, že to, co jsem napsal je naprostý nesmysl?

R. Langer 28.1.2020 10:58

A v Ostravě za komančů jste byl? ;-)

F. Kusák 28.1.2020 10:09

Základní pravidlo statistiky zní:"statistika ještě neznamená kauzalitu"