29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
MaB 9.1.2010 5:29

Zbytečné války

Peníze Američanům odčerpávají nesmyslné válečné ambice neokonzervaticů, asymetrická válka, kterou nemůžou vyhrát. Skoro to vypadá, že nejúspěnější tajní agent iRuska (nebo Číny), který srazil Americe ekonomicky  vaz, byl George Bush a jeho parta. Takhle je brzy předeženou číňani i Rusové. A bež číńanů, Evropanů a Rusů, kteří především v Americe dělají vědu, ale myslím, že za lepší situace doma a zhoršující situace v USA se berzy vrátí domů, půjdou zcela do háje. A my s nimi. Bohužel.

noone 5.1.2010 11:28

zastaraly sojuz

Hm.. pripada mi mierne usmevne, ked autor pise, ze zastaraly Sojuz - americky raketoplan je rovnako zastaraly.. a navyse drahy (ironia osudu bola, ze NASA klamala uz v prvej sprave pre Nixona zaciatkom 70. rokov, ked sa schvaloval rozpocet.. bajky o tom, aky bude raketoplan usporny a ekonomicky.. uz vtedy sa vedelo v NASA, ze to nie je pravda).

Sojuz ma genialnu koncepciu - vdaka deleniu na orbitalnu a pristavaciu cast.. staci si porovnat hmotnost Sojuzu a Apolla vs. vyuzitelny objem (zaostavanie Rusov v elektronickej vybave teraz neriesim, napokon Sojuz T od 80. rokov je uz plne vybaveny digitalnou elektronikou).. a keby NASA netrpela syndromom NIH (Not Invented Here), tak Apollo mohlo vyzerat velmi podobne ako Sojuz (navrh General Electric)..

Chris Kelvin 5.1.2010 13:46

Re: zastaraly sojuz

S tou zastaralostí koncepcí bych příliš nešermoval. Sojuz byl kdysi prvořadě určen pro pobyt na oběžné dráze a až sekundárně pro dopravu k orbitální stanici. Proto ta orbitální část. Apollo bylo vyvinuto pro let na Měsíc a orbitální část by byla k ničemu, navíc zbytečná zátěž. Takže dnes pro cesty k ISS Sojuz táhne tu orbitální část vcelku zbytečně.

Jinak start raketoplánu by vyšel podstatně levněji, pokud by byla dodržena původní plánovaní frekvence startů (ten pozemní personál apod. prostě platit musíte ať létáte či nikoli) a kdyby se podařilo dodržet i některé technické předpoklady typu vícenásobně použitelných motorů - dnes musí hlavní motory po každém přistání přinejmenším do revize, ob několik startů do celkové repase, s tím se opravdu nepočítalo. Ale nároky na použité materiály se ukázaly příliš veliké.

enig 5.1.2010 15:54

Re: zastaraly sojuz

ještě snad dodat, jeden raketoplán dokáže vynést náklad, posádku a občas je třeba posunout ISS nahoru, to vše na jeden zátah. Zatímco Sojuz dokáže vynést třičlennou posádku ale již nevynese náklad a nemá dostatek paliva na popostrčeni ISS. Takže, k tomu to co dokáže jeden raketoplán je potřeba dvou Sojuzů (posádka 6 osob) jednoho Progresu (postrčení ISS) a jedné další rakety pro náklad (modul) plus další progres pro zásoby. Takže pokud počítám dobře, je třeba pěti klasických prostředků na jeden raketoplán.

vita 5.1.2010 16:03

Re: zastaraly sojuz

No, není to až tak.

Raketoplán dokáže vynést - a snést(!) - to, co ani 5 Sojuzů ne. Třeba ty nosníky by Sojuzy nebo Protony vynášely těžko a ještě obtížněji by se montovaly bez "ruky" raketoplánu, musela by tam být úplně jiná konstrukce.

Na druhou stranu Sojuz může vyčkat na orbitě půl roku jako záchranný člun, STSjen  dva týdny a kousek - ovšem to už s problémy. Pro "postrčení" se používají Progressy, které přinesly náklad a zvládaly to dva roky, takže se bez STS obejdou.

Jirka1 6.1.2010 0:23

Re: zastaraly sojuz

S tím Sojuzem je to ještě složitější, protože byl vyvíjen i pro cestu na Měsíc. Rusům se oproti Apollu povedl univerzálnější návrh.

loula 5.1.2010 17:08

Re: zastaraly sojuz

Vřele doporučuji si přečíst seriál článků Ekonomická katastrofa technického zázraku, který byl asi před třemi lety otištěn v Letectví. V době návrhu raketoplánu se velmoci předháněly v nosnosti raket, ale minimaturizace elektroniky tento trend v podstatě zpochybnila. Rovněž armádní využiití raketoplánu byla značně nadsazené ( možná vědomě) a zájem komerčních organizací je hluboko pod původními předpoklady. Je ovšem dost možné, že ty parametry byly od počátku nadsazené, s cíle, aby "to vyšlo". A tak se stalo, že kilogram vynesený raketoplánem je asi 3,5 krát dražší než při použití jednorázových raket. Konkurenční Buran vzlétl pouze jednou a potom šel do muzea, právě z ekonomických důvodů.

noone 5.1.2010 20:32

Re: zastaraly sojuz

Vyuzitie raketoplanu US Air Force - za tazke miliardy $$ postavili komplet vybavenie na Vandenberg AFB, aby po tragedii Challengera vsetko zakonzervovali (pripadne rozobrali)..

Na druhej strane NASA bola po euforii Apolla v srabe - vlada potrebovala zufalo setrit po pruseri zvanom Vietnam, skrtnute posledne tri Apollo vypravy (zvysne Saturn 5 rakety a CSM, LM moduly putovali z fabriky rovno do muzei.. teda okrem jednej, ktora bola pouzita na Skylab).. v prvotnom nadseni po Apollo 11 boli velke plany (AAP - Apollo Applications Program) na zakladnu na Mesiaci, stanicu na obeznej drahe, atd.. nakoniec bola NASA rada, ze vobec nieco dostali (Skylab, Sojuz-Apollo), raketoplan sa stale oneskoroval (aj kvoli financovaniu) - prvy planovany let mal byt v 1978..

Jenda 5.1.2010 10:59

Obama je třicetikorunáč a na podporu kosmického výzkumu

své voliče nenaláká. Ani flákače na dávkách ani humanitním vzděláním postižené zelené nadšence.

Pamětník 5.1.2010 11:38

Re: Obama je třicetikorunáč a na podporu kosmického výzkumu

Ano, pokud jde o kosmonautiku, je to typický politik s pohledem upřeným na příští volby. Kosmonautikou voliče uplácet nelze.

Jenda 5.1.2010 13:09

Re: Obama je třicetikorunáč a na podporu kosmického výzkumu

Za urcitych okolnosti lze. Ale to uz se asi nevrati.

Plebs potrebuje chleb a hry ... a soutezeni s jinym statem napriklad v tom kdo se dostane na Mesic driv byla celkem popularni hra.Celosvetova spoluprace nebo dokonce celosvetova vlada by mela jeden zasadni problem. Nebylo by s kym soutezit.

Jura Jurax 5.1.2010 12:03

Re: Obama je třicetikorunáč a na podporu kosmického výzkumu

Souhlas. Kdyby Obama někdy měl mé sympatie - jakože neměl - tak po tomhle by je definitivně ztratil.

Chris Kelvin 5.1.2010 10:03

Modulová stanice

Člověk by naivně předpokládal, že když už stanice je koncipována jako modulová, bude její životnost vlastně neomezená. Prostě se občas nějaký modul shodí, jiný se na nosník připojí. Ale to by asi musely fungovat raketoplány nebo jejich obdoba a stanice by musela mít alespoň jistý zdroj financování.

Každopádně nepochybuji o dlouhodobém vědeckém přínosu podobných projektů.

vita 5.1.2010 9:51

ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

že o jejím dalším provozu rozhodnou všechny zúčastněné země. Rusové ji dokážou udržet i sami - jak už dokázali v době po Columbii - takže není důvod ji ničit předčasně.

V současné době se teprve rozbíhá skutečná vědecká činnost. která byla dosud omezena americkými nedodělávkami.

Arccos 5.1.2010 10:30

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

ISS je sice mezinárodní, ale hlavní finanční zátěž nese USA. Rusové sice stanici technicky dokázali udržovat, ale (aspoň z podstatné části) do platili Američani. Vzhledem k tomu, jak to dnes v byrokratické Evropě funguje (a doplácí na to ESA) a jak Rusové nemají příliš prostředků, tak po odchodu NASA z projektu bude mít ISS docela problémy. I když - uvidíme za deset let.

vita 5.1.2010 10:42

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

Není pravda, že údržbu platili Američani. Po většinu doby, kdy byly STS na Zemi po Columbii,  vozii Rusové jak kosmo/astronauty, tak materiál za své. Až ke konci se začali cukat, že "izvozčíky" zadarmo dělat nebudou a dohadovali se o cenách. Evropské kosmonauty vozili vždycky za plnou cenu.

Plánovat ukončení činnosti stanice, která ještě není dostavěna a teprve nedávno umožnila práci (skoro) plně plánovanému počtu výzkumníků (6 místo původních 7), je zhovadilost.

Arccos 5.1.2010 11:25

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

Tak s tou zhovadilostí nelze než souhlasit.

Jura Jurax 5.1.2010 12:04

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

Je - ale čekáte od Obamy něco rozumného?

vita 5.1.2010 13:31

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

V politice jistě.

A nevěřím, že omezí americkou přítomnost v kosmu - už z principu a kvůli ostudě. Bushovo vyhlášení návratu na Měsíc bylo taky politické prohlášení reagující na čínského kosmonauta.

richard 5.1.2010 16:56

Re: ISS je mezinárodní stanice, takže doufám,

ISS je přesně typem projektu, který ukazuje, proč kosmické výpravy nemohou být mezinárodní. 

derik 5.1.2010 0:43

Nebyl nahodou Ares-I navrzen ke zruseni?

A pozornost se soustredi na Ares-V?

vita 5.1.2010 9:48

Re: Nebyl nahodou Ares-I navrzen ke zruseni?

To by byla obvyklá americká hloupost. Ares I už byl testován (pravda - v nerealistické konfiguraci, ale celkem úspěšně), zatímco z V není nic.

Pokud se časem zruší Ares V, zbyde dobře našlápnutý Ares I, který umožní americkou přítomnost aspoň na nízké oběžné dráze kolem Země, když už ne návrat na M2síc a cesty dál. Když se vypustí vrabec z hrsti kvůli holubu na střeše (což je ten bohužel obvyklý americký přístup), nejspíš nebude nic.