8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

ZIMA: Co budeme dělat bez plynu?

Tak prý možná budeme bez plynu. Fakt? Úplně? A dá se s tím něco dělat? Hromada otázek, které jsou – zdá se – zatíženy slušnou dávkou mytologie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Kučer 16.5.2022 9:08

Číňani jedli za Mao Ce-tunga i listí ze stromů přesto tam byl hladomor, u nás byl poslední za Marie Terezie a doufejme že se nevrátí.

J. Anděl 16.5.2022 9:07

Ta Sahara taky není "naše". Soláry na střechách budou víc a víc.

A tato krize určitě technologickému pokroku pomůže. Možná i Rusko se díky tomu naučí vyrábět budíky, kdo ví. Přál bych jim to.

F. De Winter 16.5.2022 9:03

Je to bizár, že jsme v naší zemi prodali i zdroje vody nadnárodním korporacím.

L. Beneš 16.5.2022 8:58

Nikoli. Jak říká jeho jméno ze severu. I když pro nás vlastně ze Západu.

L. Beneš 16.5.2022 8:56

Naskýtá se otázka, zda si již vládnoucí tým nezaslouží přízvisko vláda národního zbídačení.

P. Pepax 16.5.2022 8:54

R^ souhlas, naprostý kocourkov.

L. Beneš 16.5.2022 8:54

České vlády se chovají jako národní škůdci.

L. Beneš 16.5.2022 8:53

Máte pravdu. Jistě je lépe, když hodně pravomoci je delegováno arogantním politikům. Výsledky se dostavují hned.

P. Pepax 16.5.2022 8:53

Pro Česko žádná alternativa s plynem neexistuje, nehledě na to že minulé české vlády nás zbavily možnosti nakupovat plyn přímo od Gazpromu, dokonce i el. energii vyrobenou v Česku je donucen český občan nakupovat za naprosto šílené ceny. České vlády se chovají dlouhodobě jako kašpaři, prodali co se dalo a nepostavily nic.

L. Beneš 16.5.2022 8:49

Klepl jste hřebík na hlavičku. Jde jen o to, aby nějaký plyn nešel přes Ukrajinu. Ta může dojít k závěru, že peníze z tranzitních poplatků už nepotřebuje (peněz poskytují sympatizující země dost), potrubí uzavře a nepoteče už nic. Bude muset stačit ten zatracený nordstream.

L. Beneš 16.5.2022 8:45

V úvodním odstavci položené otázky jsou naprosto zbytečné. Pan profesor Fiala to s tím plynem zařídí. Situaci zanalyzuje a potom vyšle signály. A plynu bude dost.

J. Strakoš 16.5.2022 8:45

Ale tak určitě!

Jakmile kvalitně zateplíme, tak plyn vlastně nebudeme potřebovat. Jen nevím, zda to už vědí v průmyslu, kde pořád používají plyn při technologiích a přitom by např. mohli jenom sklo obložit polystyrenem a k nahřívání použít obyčejnou žárovku.

A taky bychom neměli zapomenout na plynové elektrárny, do kterých jde přes dvacet procent plynu - dobře zaizolovaná turbína skelnou vatou by umožnila vyrábět elektřinu skoro zadarmo!

J. David 16.5.2022 8:23

Možná ano, ale melu rád. Skoro jako pan P.Rada. Večer jdu juknout s ručnicí na obeznaného srnce, možná bude gulášek z jágrechtu.

V. Šťastný 16.5.2022 7:49

;-DR^

F. Navrátil 16.5.2022 7:48

Kohoutky od plynovodů jsou na obou stranách. Zatímco Gazprom dodává plyn každému, kdo si ho objedná a zaplatí, eurostrana si neustále uděluje sama sobě sankce a přemýšlí nad problémem, jak kohoutky uzavřít, aby plyn proudil dále. Jak u blbých na dvorku.

J. Nevrkla 16.5.2022 7:38

Dočítám se, že Ukrajina jednu větev plynovodu z Ruska do Evropy zastavila, tím se transfer plynu přes Ukrajinu snížil o třetinu. Rusko žádné technické příčiny nevidí. Údajně to bylo americkou podmínkou pro poskytnutí půjčky Ukrajině ve výši 40 miliard dolarů. Jestli se to ukáže pravdou, pak mnoho lidí přijde o iluze. Že by opravdu jedním z amerických cílů bylo poničit Evropu, zadlužit ji u amerických finančníků a udělat z ní zotročený závislý region Ameriky? Začíná to tak vypadat.

V. Novak 16.5.2022 7:34

Psát budou hřebíkem na břidlicovou tabulku. No co - Barborka Panklová se tak taky naučila psát!...

M. Pivoda 16.5.2022 7:31

Hm. Dvořákova úvaha i o možné střelbě do davu není zcela od věci. Proč? Kapacita českých věznic je totiž omezená. A pokud by se ten protestující dav totiž nadměrně rozrostl, ohrožoval by již stávající mocenské uspořádání. Vzpomeňte si na průběh někdejší VŘSR.

J. Vintr 16.5.2022 7:29

Pomyslel někdo na variantu, že o zastavení dodávek plynu a nafty do Evropy nebudou rozhodovat odběratelé, ale dodavatel?

V. Novak 16.5.2022 7:28

... který vede z východu...

R. Langer 16.5.2022 7:18

Ano, ten člověk žije evidentně v nějakém jiném světě, než já...

R. Langer 16.5.2022 7:17

Jasně, každý den čerstvé, od tří hodin od rána. Pak jdete naštípat dříví na topení, a v zimě nasekat na rybník led do sklepa. A teď ještě tu o Červené Karkulce. ;-D ;-D ;-D

Už toho raději nechte... :-P

P. Rada 16.5.2022 7:15

"Dalším případem" a navíc tím nejpraktičtějším pro zajištění svobody i dlouhodobě nejekonoičtějším je stále zřetelněji kvalitní tepelné izolování budov:

https://www.woltair.cz/blog/vytapeni-domu/pasivni-domy-nahlednete-kam-dosla-moderni-architektura

U nás se ale žel donedávna spoléhalo na levné energie, suroviny... a tak převládlo plnění stávajících norem a těch se těch opravdu pasivních domů ročně kolaudovala sotva desetina.

Dohnat se to sice dá dodatečnými úpravami ale to už není o včasném používání rozumu k optimalizaci ekonomiky výstavby a užívání na desetiletí dopředu. Jen za poslední půlrok např fasádní polystyrém podražil o cca 30% i více.

https://eshop.zofi.cz/novinky/zdrazeni-polystyrenu-dodaci-lhuty-a-dalsi-vyvoj

R. Langer 16.5.2022 7:14

Zase ty kydy o ekonomech, kteří nic neřídí, ty naše malá hloupoučká UI? ;-D

F. De Winter 16.5.2022 7:11

Tak třeba - většina pekáren peče na plynu. Takže myslím, že bychom to poznali velmi rychle. Nejen podle těch buchet. Velmi rychle bychom se dověděli co všechno vyžaduje dodávky plynu.

P. Dvořák 16.5.2022 6:58

Dnes jste zapomněl napsat, jak si coby akcionář ČEZu šudláte harpagonské ručičky nad zdražením energií.

P. Dvořák 16.5.2022 6:57

Obávám se, že politici při pohledu z okna na davy hladových a zmrzlých lidí nebudou zvažovat "Být, či nebýt?", ale spíš:

"Bít, či rovnou nechat střílet?"

M. Pivoda 16.5.2022 6:51

Nadpis článku: Co budeme dělat bez plynu?

Komentář (jen k nadpisu článku, nikoliv obsahu článku)

Mno, možná budeme vzpomínat, jak jsme kdysi tupě poslouchali arogantní ekonomy, bez strategického stylu uvažování.

Ti hloubavější občané přijdou i na to, že kdyby bývali byli (adekvátně pro 21. století) popoháněli technologický rozvoj, mohli by mít dnes na svých střechách v procesu instalace již pokročilejší fotovoltaické články. Lepší je přece energetické (domácí) něco, než-li nic.

A pamětníci si možná, v nastalé zimě bez plynu, vzpomenou i na kdysi zvažovaný projekt Desertec, tj. technologicky složitý a politicky nejistý projekt dopravy nadbytečné energie ze Sahary do Evropy.

Filozofové pravděpodobně budou držet v ruce lebku a sugestivně se ptát: "Být, či nebýt?"

Další případy zde už vyjmenovávat nebudu.

A přitom v minulosti pouze stačilo: nedelegovat příliš mnoho pravomoci arogantním ekonomům.

O. Mayer 16.5.2022 6:40

.. páteřní síť sice možná vede pro vás logicky z východu, fakticky ale takřka veškerý plyn, co se u nás spálí (určitě v loňském roce) přitekl NordStreamem.

J. Kostelanský 16.5.2022 6:25

Němci si jako vždycky prosadí své. Levný plyn z Ruska se nezavře, protože by to bylo likvidační pro německé chemičky.

Pokud cukne Maďarsko, tak se vesele ale uzavře ropa. Procentuálně je EU na něm závislá podstatně méně než na plynu. Ale ďábel se jako vždy skrýva v detailech: některé země nejsou na ruské ropě závislé vůbec, některé téměř ze 100 %. Zejména ty na východě EU. Ale to je pro západní země celkem v pořádku, proč by se měli ohlížet sa své východní sousedy. Kdy to dělali? Že Slovnaft nebo české rafinerie budou muset dočasně provozy zavřít a udělat změny v technologii? (ruská ropa je taková drsnější, vyžaduje trochu jinou technologii zpracování.) Nevadí, ochotné západní státy sem budou rádi dodávat benzín a naftu.

Západní státy EU se k těm východním chovají stejně jako USA k EU. Vlastní zájmy vždy až na prvním místě.