2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Petr Michalík 29.5.2008 8:52

Re: Zdravotnický cedník

Kam se podějí poplatky? U nemocnic záleží na vedení, u soukromého lékaře na jeho rozhodnutí- vybavení ordinace , nové auto ( tolik v řadě diskuzí zmiňované), či jinde. Já jsem například díky jednomu nenechavci , který se opakovaně pokoušel vloupávat do ordinace, musel místo do nějakého nového přístroje investovat do zabezpečovacího zařízení. Takže je to u každého zdravotnického zařízení jiné.

Je možné, že v některých případech časné zahájení léčby mohlo zabránit rozvoji závažného stavu, ale takových neodkladných případů je, dle mého názoru, minimum. Zkušenost před zavedením poplatků mám spíše jinou. V létě celé odpoledne na koupališti, navečer cesta domů vede kolem pohotovosti , tak ji s nějakými pupínky navštívíme, a vždy bylo slyšet." Ono by to do zítra vydrželo, ale když máme cestu kolem, tak jsme se stavili" Takže proti takovým případům jsou poplatky za pohotovost.

Poplatek za položku na receptu. Že nemůžete posoudit zda předepsané léky jsou opravdu nutné. Tak se normálně zeptejte: "paní doktorko,pane doktore, jsou ty předepisované léky opravdu nutné? Není třeba něco jiného?" Pokud se jedná o dobrého doktora, tak by Vám to měl dokázat vysvětlit. Pokud Vás odbyde, tak by jste měl pouvažovat o změně lékaře. Zde by měl regulační poplatek ekonomicky znevýhodnit předepisování "banálních" léků, takže je výhodnější si léka typu např. Paralenu koupit přímo v lékarně hotově.

 

Alča 29.5.2008 8:41

Rofe a záložáku,

vaše slova do kamene tesat. Z vás mluví  zkušenost, kterou nikdo s kapkou rozumu v hlavě neodbyde mávnutím ruky. Ono by se hodně dalo zachránit různými omezeními a tím, jak bude nastavena funkce celého budoucího systému. Ale mám obavy, že zájmy občana = pacienta nejsou plánovanou prioritou a nezapomeňme, že jednoduchá a přímá řešení dnes nejsou pouplární...

petr v. 29.5.2008 8:40

Re: Zdravotnický cedník

Poplatky skončí jako příjem zdravotnického zařízení, které má regulované příjmy, jakkoli nemá regulované náklady. Zvyšování cen vstupů nemůže promítnout do zvýšení cen za služby. Nehledě na to že nové a mnohdy kvalitnější technologie jsou opět dražší, lidem je nelze neposkytnout - ale není na ně kde brát. Na to navazuje známý problém s udržením vyrovnaného hospodaření ve zdravotnictví - že NENÍ definováno, co je péče NA POKLADNU a co je nadstandard - a v tom momentě lze pro pacienty spotřebovat téměř cokoli.

Ad zneužívání pohotovosti  - distribuce pacientů je přesně taková jak se píše v článku. A věru existuje dost lidí, kterým je blbě delší dobu, ale jdou na pohotovost, protože na obvodě by museli čekat.  A někteří to i rovnou řeknou. Tak co to je než zneužití?  90 Kč je nezastaví - aspoň ne všechny, ale aspoň je to něco stojí. Objednávkový systém je dobrá věc, ale ne docela realizovatelná v primární péči. Nebo si představte jak zavoláte že máte chřipku a sestra Vám do telefonu řekne, anoano, máme 29, nejbližší volný termín je 6.června v 11:30, hodí se Vám to?  Bohužel objednávky nespasí vše.

Poplatky za položku na receptu řeší jednu věc - banální volně prodejné léky typu Paralen na teplotu, kapky na kašel atd si lidi koupí sami a nebudou kvůli tomu chodit k doktoru aby jim je předepsal a oni ušetřili sumu 10-20-40Kč. Nevyplatí se to.  A funguje to - už je to vidět.

Nevím, jestli má ministerstvo data.  Já mám k dispozici zkušenost manželky, která dělá jako dětský praktik.  A říká jednoznačně: funguje to. Nechodí se kvůli blbostem - typu napsat kapky na kašel - a v důsledku je tedy více času na lidi kteří přijdou a mají skutečný problém, který je třeba pečlivě vyšetřit a zorganizovat řešení.

Alča 29.5.2008 8:35

Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Draku, nesahejte nám na pana Chrenka! On je přece průkopník nového směru ve zdravotnictví a pojišťovna Agel je už teď ta nejlepší z nejlepších - jen se zeptejte např. MUDr. Potysze, který přitom nemá s Agelem nic, ale vůbec nic společného...;-P

Bloud 29.5.2008 8:31

Re: Ano, pane Dr. Hegere

O tento poplatek mají lékárníci povinně sníženou marži, pasáčku.

Bloud 29.5.2008 8:30

Re: Bakšiš doktorům

Těch 30 korun asi navíc nebude, protože zároveň klesá počet lidí, kteří navštěvují ordinace, tudíž lékař dostane od pojišťovny méně peněz za vyšetření. Nebo je to jinak ?

hp 29.5.2008 8:24

Chodit k doktorům když se to hodí jim? Jste spadli z višně, ne?!

Já chci navštěvovat ordinace tehdy, kdy se to hodí mě! Zejména po pracovní době! Když už za to mám platit!

drak 29.5.2008 8:19

Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

:-DZáložáku, souhlasím s Vámi. Věc se má tak. Julínek je nastrčená figurka, jehvyjadřování neoplývá ani žádným intelektem. Hlavním strůjcem celé přestavby zdravotnictví je  Julínkův náměstek Šnajdr, přítel Chrenkův a odtud  vane ten vitr s vidinou vysokých zisků pro budouci majitele pojišťoven a nemocnic!!! Je to super vymyšlené. Pacienti a staří lidé zapláčou!!!;-O

BiZet 29.5.2008 8:19

Žádná solidarita, ale podpora chudých lékařů.

Sdělení, že příspěvek u lékaře je výrazem solidarity se sociálně slabými je holý nesmysl. Poplatky jsou příjmem lékaře. Jinými slovy: lékař má platby za provedené úkony od pojišťoven + kapitační platby + nynější poplatky. Je to tedy naše solidarita s "nedůstojnými příjmy"  zdravotnického personálu.

zalozak 29.5.2008 7:48

Re: Re: Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

....ciste "hotovostni" zdravotnictvi (PHL, IND) - kde napred se davala zaloha a pak bylo osetreni,  i kdyz v prepoctu kurzu nejsou tak nakladni a jednalo se pouze o mensi zakroky... , privatni  pojisteni  v SG, kde se ale take vetsina platila v hotovosti (nastesi prez firmu) a pak se to fakturovalo US SIGNA (s tou se ovsem clovek hadal o vse a bylo to na mesice), pak privat Australie (kde jsou nastesti regulovani tak mnoho fint se neprovozuje ale i tak vam orezou kryti) Navic jsem par let delal kolem systemu a procesu pro klienta -  zdrav pojistovnu ... a jiz jen pozadavky na systemove "ficury" a struktura oddeleni (  a jejich obsazeni) vypovida svoji story..

Astor 29.5.2008 7:24

Bakšiš doktorům

Mně osobně poplatky nevadí, jen bych je zrušil u dětí. Co mně ovšem na poplatcích vadí je to, kam tyto peníze jdou. Stát nás vlastně nutí platit soukromníkovi, protože tyto prachy zůstávají v rukou doktorů. Takže tímto způsobem se jim vlastně přidalo a né málo (žádné jedno procento). Kdyby doktor vyšetřil denně 30 pacientů, tak to máme za měsíc 30pacx30Kčx20dní=18000 Kč do kapsy, tož teda dobré přilepšení. A to dostanou hlavně obvoďáci, kteří vůbec nic neumí. A na závěr: zdravotní péči předepisuje lékař, takže ministerstvo by si mělo posvítit hlavně na ně - znám spoustu případů, kdy místní paní doktorka za úplateček nechá člověka na nemocenské.

withson 29.5.2008 7:22

je to házení perel kozám....

prodavač??? To dokazuje jen to, že netušíš, co všechno musí mít lékárník nastudováno. Že absolutně netušíš kdo může vydávat léky a kdo ne (pasáci kupodivu ne). Nejen že musí vědět co ti vydává, ale musí znát i alternativní léky a případně je doporučit, pokud jsou cenově výhodnější... atd atd atd. Je sposta věcí, které ti tvé kozy neřekly.

rolf 29.5.2008 7:11

Re: Re: Re: Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

A kdyz uz teda sorry, tak zapoMNel:-D

rolf 29.5.2008 7:08

Re: Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Diky za prispevky. Shodujeme se, to Vam prominu i ten otacivy zadek. Ze ktereho zdravotnictvi mate zkusenosti? Ja z toho nejkapatilistictejsiho. A to jsem na tom dobre, pojistovnu plati z velke casti zamestnavatel a je to lepsi pojistovna, navic jsem zdrav. Tzn ne Kaiser Permanente, kam to smeruje ceske dynamicke zdravotnicke duo.

Nemusite mi licit ale, kolik stoji triviality. Znam to velmi dobre. Ale to mistnim nadsencum, kteri nevedi, o cem mluvi, a trh je raj na zemi, nikdo nevysvetli. Jak jsem psal drive, az budou behat s karcinomem prostaty a zjisti, ze jim moderni lecbu nikdo nehradi, pak se budou dovolavat.

zalozak 29.5.2008 6:49

Re: Re: Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

... sorry zapomel... :-P Etapa treti je - racionalizace ;-D

zalozak 29.5.2008 6:47

Re: Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Ve zjednoduseni - pokud vse probehne dle Julinkova scenare nastanou 4 etapy.

Etapa prvni - privatizace -  vytvoreni privatniho sektoru (z nehoz prirozne cast podnikatelu vytezi maximum nejakym tunelem ale budiz... ) a pravdepodobnem vzniku nekolika slusnych zarizeni - retezcu . Zacne boj o klienty (a pojistence) a muze se dokonce stat ze nabizene podminky na papire budou vypadat jako raj na zemi.

Etapa druha - optimizace  - novi majitele se budou snazit o administrativni zestihleni ... (coz nemusi byt vzdy spatne) Nicmene v jeho ramci uzavrou vsechno co nemusi provozovat a neprodukuje pozadovany zisk. V pripade masivne zprivatizovanych zarizeni v nekterych krajich to bude znamenat uzavreni rady zarizeni. Konkurence nepomuze protoze nikdo nebude konkurovat otevrenim "ztratoveho" zarizeni a stat na to nema prachy.

Etapa treti - novi majitele musi dosahovat stoupajiciho zisku a tudiz pro obe - zarizeni a pojistovny nastane hra - orez co muzes a odmitni co nutne nemusis platit. To same se stalo vsude jinde a neni duvod aby se to nestalo v CR. Ruzne organizace se zacnou vzajemne pozirat a "slucovat" a soucasne redukovat pocet zarizeni.

Etapa ctvrta - eliminace - se zestihlenou administrativou, a orezanymi naklady nastane jedina moznost uspory - co nejvetsi odmitani pece, odmitani zajemcu o pojisteni, navysovani pojistneho a zvysovani spoluucasti. Zacne tvrdy tlak na snizovani platu ci jejich nezvysovani, bude vyhodnejsi importovat pracovni silu (jak se stalo mnohde). Zacnou se zavadet podminky pro udrzeni platcu... a nastane (mozna jiz v etape 3) mocny lobyismus v parlamentu pro co nejvetsi upravy zakonu ve prospech techto zarizeni...

zalozak 29.5.2008 6:41

Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Dodatek k te reforme (i kdyz o tom clanek neni):

- ja mam pocit ze se priznivci deli na dve casti . Ta mensi vi presne co si na tom trhne bud primo financne nebo formou budoucich jiz nabidnutych zamestnaneckych prilezitosti v novych spolecnostech a podporuje ji (pochopitelne). Ta vetsi , nespokojena (casto pravem) s problemy soucasneho stavu, ji s predstavou z am. medicinu z televiznich serialu.. prijima v naivni vire ze nic neni horsi nez soucasny stav neni a ceka zarne zitrky. A cast z nich se navic chovaji jak narkoman po vpichu drogy vcetne tech rozzarenych oci.8-o

Ja bych opravdu kazdemu pral si na vlastni kuzi zazit medicinu za hotove, situaci kdy se v pripade hospitalizace klepete zda to pojistovna odsouhlasi a zaplati a kolik bude spoluucast. Neustale opakovany zvast o moznosti vyberu pojistoven je opravdu jen zvastem protoze vsechny pojistovny maji bonus system a take podminky tzv. jiz-existujicich-potizi... cili po par letech u jedne pojistovny pro cloveka ktery jiz nejaky ten zakrok mel a neni mu 15 je prechod jinam veci kterou si sakra rozmysli.

Ona i relativni trivialita - napr. zlomena noha muze v privatu stat desitky tisic s mnohatisicovou spoluucasti...  Nadseni rodice z narozeni potomka v nemocnici hoteloveho typu pak jiste nezkali 10% spoluucasti .... a rodicku vubec nebude znervoznovat ze jeji zdravotni komplikace kterou mela 3 roky pred pojistenim muze znamenat ze pojistovna sice porod zaplati ale nikoliv spojene naklady s odstranovanim teto komplikace...(Y)

Jindra S. 29.5.2008 6:37

Zdravotnický cedník

Nějak nemůžu přijít na to, kde se ty poplatky ztratí, byť to není mnoho. Do systému zdravotnictví se přilelo X krát 30 Kč denně a v tichosti se rozplynou v systému. Nějak jsem si nevšimnul, že by zdravotní pojišťovna chtěla míň za pojištění. Při zachování entropie prostě peníze navíc někde skončit musí - a ani z článku není jasné kde.

Požadavek na reformu zdravotnictví je oprávněný, ale současné řešení se mi zdá poněkud nešťastné. Například v článku zmiňované zneužívání pohotovosti - zamyslel se autor, proč tam lidé chodili? Nebylo to proto, že nemoc se začala léčit ihned a doba, kdy nemocný ztrávil mezi nemoznými byla řádově kratší než další den u standardního lékaře? A opravdu tomu tady těch 60 Kč rozdílu zabrání? Možná by stejnou službu udělal objednávkový systém, který by zaručoval, že v čekárně strávíte minimální čas. (A nemám na mysli běžnou praxi objednání 10 pacientů na 7:00, s tím, že se běžně začíná ordinovat od 8:00)

Poplatky za položky na receptu - tomu vůbec nerozumím. Mám lékařem nadiktované léky, sám tedy nemohu rozhodnout, zda je opravdu potřebuji nebo ne. Jaký je tady mechanizmus regulace?

Jsou věci, které u regulačních poplatků nerozumím a jsou mi nejasné, nicméně třeba fungují, protože lidé jsou různí a uvažují jinak. Nemáte někdo odkaz na nějakou statistiku, vyhodnocení apod.? Takovou, která by i zohlednila pokles návštěv v prvních dvou měsících tohoto roku způsobené kampaní za poplatky?

rolf 29.5.2008 6:26

Re: Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Abych to shrnul. Podle meho je zdravotnicka reforma pripravena stejne kvalitne, jako kuponova a dalsi privatizace na zacatku 90 let. Neni divu, dela to stejne parta. Prusvih je v tom, ze zatimco se zprivatizovaly podniky, kde nekteri hodne vydelali a nekteri lide o neco prisli, tak v teto reforme par vydela a vetsina o hodne prijde. Je s podivem, ze tzv stinova vlada, ktera byla 8 let v opozici a mela vsechen cas, se na to pripravit, vyprodukuje toto. Pravdepodobne to sve stinovani nebrali vazne a jejich angazma ve vedeni prislo jako prekvapeni. Ted to lidem natlaci do krku pod tlakem a budou se tvarit spasitelsky. Zadne diskuse, zadna porovnani ruznych systemu, zadna snaha o vybrani nejlepsiho. Prectete si povidani pani Brixi (blog centrum), zda se, ze vi o cem mluvi a ma zkusenosti z rozhodne vic systemu, nez nasi reformatori.

jízlivec 29.5.2008 6:05

Rohlíky jsou trochu jinde...

Ano, jídlo je k přežití ještě důležitější než zdravotní péče. Ale potřeba jídla je celkem dobře předpověditelná a více méně konstantní - ty žaludky nesou sice úplně stejné, ovšem jsou si navzájem hooodně podobné. Takže potravní pojištění je blbost: nelze očekávat, že někomu náhle a nečekaně stoupnou jeho individuální náklady na stravu o několik řádů...

rolf 29.5.2008 5:34

Re: Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Souhlas se zalozakem. Jsem rad, ze jste zase zacal psat. Dr Heger - betonovy reditel, hodne postavil a udrzel nemocnici jako jednu z mala v plusu. Jeste predesilam, ze proti priplatkum nic nemam.

Nyni k clanku. Vladni koalice nechtela, aby priplatky byly plosne? To mi nejak uniklo. Zrejme asi proto to muselo k US.

Dale, dite, ktere se narodi - bezvadny priiklad. Take si jiste mohlo vybrat a popripade omezit navstevu u lekare v ramci neplytvani zdravotni pece. Mozna asi zase to rodeni doma s porodni babou ze? A manzel pak prekousne pupecni snuru v ramci sepeti s prirodou.

Primer s rohliky a vanocnimi pohlednicemi je opravdu rarita. Oni vas do toho senatu zvoli, nebojte se, nemusite se tak snazit.

Priste byste se mohl vyjadrit k tomu, jak nahlizite na zdravotnickou reformu. Specielne na fakt, ze se vse prevede na akciovky (coz Vas nemusi palit, protoze uz budete v senatu), rozproda se to a pak teprve zacne rozprava o standardech zdravotnicke pece. Ktera, jak jsme si vyslechli od ceskych zdravotnickych myslitelu, bude trvat mnoho let.

Nomen 29.5.2008 5:17

Re: Koho chleba jíš, toho píseň zpívej

R^

Pasáček koz ve Vermontu 29.5.2008 4:04

Ano, pane Dr. Hegere

Ano, pane Dr. Hegere, máte pravdu. Nevím sice, jaké jsou platy (soukromých) lékařů, ale jsem si jist, že si zaslouží vyšší. Mají velkou zodpovědnost, musí stále studovat. Poplatek 30 korun jim tedy zvýší měsíční plat o několik tisíc korun.

Proč se ale platí 30 korun za každou položku v receptu? Předpokládám, že vedoucím v lékárně je univerzitně vzdělaný odborník, ostatní zaměstnanci jsou v podstatě p(r)odavači léků. Takový p(r)odavač se podívá na recept, sáhne do zásuvky, na krabičku přepíše z receptu dávkování léku, podá pacientovi a vybere peníze. Není těch 30 korun snad příliš mnoho za takovou triviální činnost?

To bych dokázal i já, prostý Pasáček koz.

mol 29.5.2008 2:32

Re: Trocha demagogie s rohlíkem ...

Nechápu. Ne všechny rodiny s dětmi jsou chudé a zdaleka ne všichni důchodci. Pokud má být někdo vyjmut z placení poplatků, tak to jsou ti, co na ně nemají, rozhodně ne plošně nějaká skupina obyvatel podle tak nesouvisejícího kritéria jako je věk.

zalozak 29.5.2008 1:34

Tentokrat ma clanek hlavu a patu ale i tak autor preskocil veci ktere se mu nehodi..

Cely problem (a nasledna hysterie) zacal diky nesmyslnemu zavedeni slova "poplatek". Toto o ucelu penez nic nerikajici slovo se pak logicky stalo nastrojem politickeho boje.      Predevsim co je to poplatek v danem kontextu?  

Bud je to pacientova spoluucast pak to tak nazyvejme. Nebo je to vstupne do ordinace lekare (ci za pouziti urcite sluzby) ale pak je prece blbost poplatky vyzadovat od tech kteri se o pouziti te sluzby ci pobytu nerozhodnou (napr. za pacienty v nemocnici ci dokonce za deti v inkubatoru kde ta logika prisel jeden odejdou a zaplati dva+ je fakt silena). 

Uz samotny pohled na Julinka ktery u US vystvetloval co je to poplatek slovy "No je to poplatek".... byla sice humorna ale dokazala jak spatne zduvodnene a vysvetlene kroky jeho ministerstvo predvadi...  Napriklad nektere zeme jako ochranu proti naduzivani "pohotovostnich" sluzeb maji to ze pokud ji pouzije pacient ktery neni dale bud hospitalizovan ci shledan ve vaznejsim stavu tak zaplati znacnou spoluucast . Tu ale zcela hradi pojistovna - pokud je zavolani oduvodnene. Nicmene zavedeni plosneho poplatku v podobe ve ktere se to udalo...si opravdu rikalo jen o problemy a ty nastaly.

A jeste jeden komentar... Jen uplny blbec se pokusi o zasadni reformni kroky jejichz implementace logicky bude trvat leta metodou siloveho tlaku. Protoze jediny vysledek toho bude ze opozice zdrzi ci bude blokovat (i pripadne sabotovat) vse co se da, a po prohre soucasne garnitury (ktera bez zmenu arogantniho stylu je pravdepodobna) i uzitecne veci smete ze stolu.  ODS jako strana na tom prodela, ti kdo zalozi svoji praci a podnikani na teto strategii na tom prodelaji , obcane CR na tom prodelaji a jediny kdo na tom mozna vydela jsou ti kterym jde o to "rychle ziskat - rychle strelit"...  A nerad bych se domnival ze to je cilova skupina o kterou soucasnym "reformatorum" jde...

Ranař 29.5.2008 1:16

Neni to hygienicke z houvna delat neco jineho vidte...

...vidte pane doktore....snizil jste viru v uroven IQ nasich lekaru......

hamar 29.5.2008 1:08

Trocha demagogie s rohlíkem ...

Cituji: "Já se domnívám, že kdybychom do dneška měli rohlíky zadarmo a najednou

za ně museli platit, což je věc, kterou dnes každý naprosto přirozeně

akceptoval, mnoho lidí by protestovalo úplně stejně, jako když se dnes

zlobí na poplatky." Jenže občané tohoto státu si neplatí povinně pojistné na rohlíky. Stejná demagogie je o zdravotnictví "zdarma" - zdravotnictví u nás nikdo, nikdy nesponzoroval - vždy bylo placené z daní, nebo pojistného ... A vyžadovat spoluúčast od kojenců, důchodců závislých jen na důchodu a pozůstalých lidí, kteří zemřou hodinu po dopravení do nemocnice je nemravné!

Cedr 29.5.2008 0:30

Koho chleba jíš, toho píseň zpívej

Nějak jste se musel odvěčit za jmenování do nebo ponechání v ředitelském křesle.