2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

ZÁPAD: Ideologie liberalismu (3)

Pravda; s liberalismem se lze setkat ve všech vrstvách obyvatelstva a všech povoláních, jsou ale rozdíly četnosti. Poměrně nejméně bývají liberální ideje rozšířené ve vojsku. Ne že by se mezi důstojnictvem naprosto nevyskytl typ levicového intelektuála; pravidlem je však spíš opak, jak už je dáno charakterem toho povolání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 11.6.2014 19:54

Díky, pane autore,

obrovský souhlas :)))

M. Koutný 11.6.2014 19:18

Levicový intelektuál

se ve své snaze o dosažení dokonalého světa podobá onomu rabimu, jenž radil Icikovi, které chcípaly slepice. I radil - sypat jim vápno, polévat studenou vodou, mazat zobáky medem... Když chcípla poslední, rabi se rozplakal, řka: "A já měl v zásobě ještě tolik dobrých rad..."

M. Kodeš 11.6.2014 22:58

Re: Levicový intelektuál

Pane Koutný,  myslíte, že tuto geniální anekdotu, ocení nějaký levicový intelektuál? Dyk by neměl na živobytí :))

V. Vaclavik 11.6.2014 14:19

Rozum a emoce

"zacínám si pripadat jako padouch, bez citu a bez svedomí. Zacíná me tížit moje peneženka, ne kdovíjak plná, presto ale tucetkrát plnejší než všech tech chudáku kolem, zacínám se cítit zodpovedný za jejich chudobu."

Ten pocit zodpovednosti prameni z emocniho zakladu nasi mysli, ktery si vsichni utvarime cely zivot a tento zaklad odrazi ideje, ktere jsme 'doopravdy' prijali a ktere v nas podvedome operuji. V tomto pripade jde o prijate kolektivisticke ideje, ze kazdy je odpovedny za blahobyt vsech ostatnich clenu lidske spolecnosti (kdysi pradavno to byla odpovednost za kazdeho clena tlupy, ci kmene). Tyto ideje stale tvori zakladni intelektualni atmosferu nasi Zapadni spolecnosti, i kdyz v nekterych zemich jsou tyto ideje silnejsi, nez v jinych. Neni to tak, ze by slo o nejakou explicitni indoktrinaci behem vyrustani, ale prameni to z nescetnych malickosti, treba rodicovskych napomenuti decka, aby sdilelo sve hracky s mene stastlivymi detmi, prameni to z detske cetby pohadek, televiznich vecernicku vseho druhu - kde vsude se do deti a dospivajicich husti kolektivisticky ladene myslenky. Ty pak bere vetsina lidi za sve, jsou ulozeny v jejich podvedomi a odtud podloudne operuji, ovlivnuji nase pozdejsi rozhodovani v zivote.

Je mozne v dospelosti prejit po racionalni uvaze na lepsi ideje (-->> "...vím, jak nesmyslný je predpoklad, dle nejž zámožnost jednoho je prícinou nouze druhého; vím, že hodnoty nevznikají prerozdílením, nýbrž tvorbou; nic platno." <<--), protikladne k tem v podvedomi ulozenym, ale ty uz se v dospelem podvedomi nikdy tak neusadi, jako ty ktere se tam usazovaly cely zivot, vcetne jeho pocatku, kdy se obsah naseho podvedomi hlavne utvari a kdy nase mysl je tvarna. Takze prijeti v dospelosti racionalniho, nekolektivistickeho pohledu na tvorbu hodnot, v nas jeste vubec nemusi (plne) vykorenit ty kolektivisticke premisy z naseho podvedomi.

V. Vaclavik 11.6.2014 14:19

Re: Rozum a emoce

Tech se jen malokdo dokaze zbavit, dle meho nazoru prostor pro napravu naseho podvedomi uz v dospelosti neni. Ty kolektivisticke ideje poletujici vsude okolo nas behem naseho vyrustani, musime neprijmout uz jako male deti, v dospelosti s tim neco delat je uz pozde.

Lide, kteri v dospelosti prijmou jine, zpravidla racionalnejsi myslenky, jsou tak ve vecnem konfliktu se svym podvedomim. Racionalni ideje prijate v dospelosti jsou v neustalem konfliktu s idejemi ulozenymi v podvedomi, odkud pak ovlivnuji nase rozhodovani emocnimi pocity, ktere nam automaticky (skrze ty pocity) rikaji, co je spravne a co neni. Sice nam nase racionalni uvaha muze rikat neco jineho a my se podle te uvahy muzeme zachovat, ale pocit viny v nas zustava - presne jak to zde autor tak pregnantne popsal.

V dospelosti, pokud prejdeme na jine, lepsi ideje, a zazivame pak konflikt mezi racionalnim a emocionalnim presvedcenim, s naslednym pocitem viny, nam muze alespon pomoci znalost, jak nase mysl, nase podvedomi, operuje skrze emoce, jak jsem tu nastinil. To je to nejlepsi co pro sebe muzeme udelat, kdyz uz tedy nedokazeme sve podvedomi predelat dle sveho racionalniho presvedceni. Nasi potomci, pokud budou vyrustat v prostredi ovlivnenem temi nasimi vice racionalnimi idejemi, pak budou mit pred nami velkou vyhodu, ze budou mit sanci, i bez toho aby byli nejaci geniove, vytvorit si do zivota lepsi obsah sveho podvedomi, takove podvedomi, ktere v nich nebude vzbuzovat pocit viny, ze nebudou zazivat konflikt mezi svym emocialnim a racionalnim presvedcenim.

S. Rehulka 13.6.2014 13:04

Re: Rozum a emoce

Víte pane Václavíku, ono je právě zajímavé, porovnat ten původní článek pana Frýborta, který je sice tradičně dlouhý, ale kde každé slovo je diamant a to diamant srozumitelný a k věci ! Naopak, když čtu Vaše dva debatní příspěvky, stále se musím vracet, abych pochopil o čem hovoříte. A v tom to je ! Některý názor je hluboká životní filozafie, kdežto jiný, může být filozofickým blábolem.

J. Hlubek 11.6.2014 9:29

Já proti sociologům, politologům,

filosofům, nebo gender slečnám, nic nemám. Jen se musí uživit vlastními silami. Mají to těžké, nikdo je nepotřebuje.

T. Czernin 11.6.2014 16:40

Tak to pozor!! Někteří jsou docela potřební...

Přítelkyně mého syna je socioložka a ta když se do toho dá, tak by na té posteli vyjela před dům...

V. Vaclavik 11.6.2014 17:59

Re: Já proti sociologům, politologům,

Ja proti nim zase 'mam hodne' - pokud jde o ty spatne, a tech je naprosta vetsina a zrejme spatni jsou ti jedini, ktere vy znate.

A fatalne se mylite v tom, ze filozofy nikdo nepotrebuje. Samozrejme nikdo nepotrebuje ty spatne, ale to je stejne jako treba se spatnymi matematiky, taky je nikdo nepotrebuje, vcetne me. Dobri filozofove existuji, ale je jich strasne malo a az donedavna mel prumerny Cech mizivou sanci setkat se s nejakym dobrym. Ted ale uz vysly nejake dila Ayn Randove i u nas a zalezi uz jen na lidech, jestli jsou otevreni necemu novemu, neco extremne kontroverzniho. Dobra filozofie je dnes uz z nutnosti extremne kontroverzni zalezitost ve svetle skutecnosti, ze lide znaji prakticky jen spatnou filozofii. Je ovsem mozne a docela pravdepodobne, ze rozhrkanost mysli uz vetsine lidi nedovoli rozpoznat, kdyz se v tomto smeru objevi neco dobreho.

J. Babička 11.6.2014 4:04

poznamka

take stoji za pozornost kniha "Death of the West" Patrick Buchanann

V. Braun 11.6.2014 1:28

O liberalismu a zodpovědnosti

To je tedy blábol. Proč by nemohl být technil liberálem? Asi nebude liberálem v té technice, tam platí přírodní zákony, ale o tom snad liberalismus není, nebo že by mi něco uniklo?

Osobně se divím proč je liberalismus považován za levičáctví. Žít a nechat žít je podle mě motto jak liberálů tak pravicově zaměřených lidí, včetně odpovědnosti za své činy.

S. Moc 11.6.2014 2:47

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

Takže jste článek nepochopil? Frýbort netvrdí, že technik nemůže být liberálem, jen že ho to tolik nezajímá! Technické obory jsou obory exaktní,takže tam je černá černou a bílá bílou, kdežto liberalismus ke svému vyjádření potřebuje filozofii. To je věda značně neexaktní a proto lidi z technických oborů nepřitahuje.Na základě vašeho nepochopení nazvat článek blábolem je velice liberální!

Článek netvrdí,že liberalizmus je považován za levičáctví, ale že levičákům sedí. Sedí jim právě tím, že v něm mohou tvrdit co chtějí. Aniž by jim vadilo, že kdyby jejich levičáctví zvítězilo, museli by držet huby a krok jak je jistě každému Čechovi z minulosti jasné?

J. Brunner 11.6.2014 3:26

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

Článek je výborný.

Pane Moc, chybí mi Vaše historky.

S. Moc 11.6.2014 10:20

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

No jo, když on je každý chce první, ale zadarmo! Posílám to do Polygonu , a teprve pak to mohu poslat jiným. Tak vydržte. Srdečně Já.

S. Rehulka 13.6.2014 13:19

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

Mimochodem přátelé, jste-li fandové psaní pana Moce, podívejte se v knihkupectvích, v r.2013 vyšla jeho kniha "Kde létají andělé", v r.2011 "Schůzky s dáblem a Český dvůr" ( obě vydal Šulc a Švarc). Další jeho : "Upadlí vlastenci aneb Český wake"a Listy z Fitzroy Crossing už asi budete muset shánět v antikvariátech. Ale stojí to za to !

V. Braun 11.6.2014 7:52

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

Zdá se, že jste nepochopil můj příspěvek, který má název "O liberalismu a zodpovědnosti" a k tomu se vztahuje mé hodnocení o blábolu. Liberálismus znamená vyznávání svobody, nikoli anarchie, a jak známo není skutečné svobody bez odpovědnosti.

S. Moc 11.6.2014 10:24

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

S tím se nedá než souhlasit. Svoboda bez zodpovědnosti nemůže než narazit. Jinak jsem vás snad pochopil, jen s tím levičáctvím jsem se to snažil uvést na správnou míru.

V. Vaclavik 11.6.2014 12:42

Re: O liberalismu a zodpovědnosti

Jen protoze lidi z jistych oboru politicke veci nezajimaji a ze jejich obor nesnese omyly podobne jako politika, vubec neznamena, ze jde o nejake 'lepsi', ci schopnejsi lidi, nez jsou ti, kteri se zabyvaji politickymi vecmi, tedy vecmi tykajici se zivota lidi ve spolecnosti. Casto, kdyz zkoumate nazory lidi z tech technickych oboru, zjistite, ze jsou prolezli kolektivismem (do lidstiny prelozeno jako levicactvi) uplne ve stejne mire, jako vsichni ostatni, vcetne tech venujicich se vice intelektualnim oborum. Anebo minimalne ve sve jednoduchosti, anebo opovrhovani temi vecmi, kterymi se zabyvaji intelektualove, jsou v dusledku sve ignorance plne v tahu tech intelektualu, jako obeti, cili prelozeno do lidstiny - uzitecni hlupaci, az idioti. Proc myslite, ze nejubozejsi myslenky maji napriklad politicke strany podnikatelu, nebo proc ti lide z technickych oboru jeste nikoho nespasili vstupem do politiky, aspon o nicem takovem v historii bud Cech, nebo jinych zemi sveta. nevim. Co vim, je to, ze u zrodu Ameriky stali intelektualove, a jejich intelektualni amunici byla filozofie svobody, liberalismu (v puvodnim orwellovsky neprekroucenem smyslu) Johna Lockeho!

Pane Moci, cinite stejnou chybu jako stado dnesnich pseudointelektualu. Filzofie je rovnez exaktni veda, ovsem nikoli ve smyslu mereni metrem a vahou a matematickych operaci s temi mirami, ale ve smyslu presnosti mysleni, vyjadrovani. Exaktnim nastrojem filozofie neni metr a vaha a kalkulace s namerenymi hodnotami, ale je jim aristotelska logika pracujici s realnymi daty odpozorovanymi ze zivota lidi, lidskych spolecnosti. Jako priklad a to velice zarny priklad, jsou filozoficke prace Ayn Randove. V nich najdete presnost, exaktnost mysleni, az se budete divit. Predpoklada to ovsem jednak pristup k jejimu dilu s jiz nevybrakovanou, anebo levicackym kolektivismem nezkazenou mysli, protoze v tom pripade by to setkani s jejim dilem nepadlo na urodnou pudu sedych bunek mozkovych, ale na uhor kolektivistickych idealu.