7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

ZAMYŠLENÍ: U příležitosti květnových výročí

Letošní květnové dny, na něž připadá 75. výročí konce druhé světové války a osvobození naší země, jsou poznamenány koronavirovou karanténou, a tak oslavy a vzpomínky budou mít netradiční podobu. Namísto věnců, slavnostních přehlídek a shromáždění by nás vzpomínky na historické události měly vést k sebereflexi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Jášek 8.5.2020 17:15

Tak jsem právě dočumákoval dokument Vlasovci na ČT2.

Závěr byl dokonalý.

Nějaký historik tam řekl, že Vlasov se spojil s člověkem který těm sovětským občanům udělal větší zlo než Stalin.

No, četl jsem knihu, drobnou max 100 str., nějakého kavkazana, měl důlní školu a byl poddůstojník minometu. Vydržel ve válce celé 3 roky(!), ti Němci se vážně v SSSR chovali tak, že je sověti byli schopni doslova zakusovat. A je tam i jeden případ útoku, kdy je omylem rozbilo vlastní dělostřelectvo a oni, byť přišli skoro o celou výzbroj, tak stejně na německé pozice zaútočili s klacky, noži a holýma rukama. Fakt ty Němce zakusovali! Doslova!

P. Jášek 8.5.2020 18:16

Tak je to:

Mansur Abdulim; Krvavá cesta od Stalingradu.

J. Vintr 8.5.2020 21:11

Hitler že udělal Rusům větší zlo než Stalin? Přečtěte si Souostroví GULAG od Solženicyna, to vás vyvede z omylu. Také dost Rusů bojovalo za Stalina jen proto, že jim jinak hrozilo zastřelení od "vlastních".

K. Křivan 8.5.2020 16:32

Asi by měl ten slavný nápis znít: "Císař českému národu, a český národ sobě".

P. Jášek 8.5.2020 17:25

A co takhle "Císař svému českému národu"!

Jeho monarchie stála 300 let na českých daních, vzdělanosti a bodácích!

K. Křivan 8.5.2020 20:07

I to by šlo. Máte pravdu. Češi byli rozhodně nejšikovnější národ v monarchii. Řemesla, průmysl,.......

A. Pakosta 8.5.2020 14:38

Rád bych se vyjádřil jen k tomu Koněvovu pomníku. Jeho odstranění opravdu tak trochu připomíná "spontánní" stržení Mariánského sloupu v roce 1918. Koněvův pomník byl vztyčen v roce 1980. To jest v době, kdy v paměti národa byla mnohem živější událost, než květen 45 - a sice, jak to bylo "tenkrát v šedesátom osmom, když Rus nás osvobodil po svom". Takže pro normální pražany nebyl nový pomník výrazem vděku za osvobození v roce 45, jak to proklamovali komunističtí papaláši a přisluhovači Kremlu. Byl to symbol podvolení se normalizaci a přijetí okupace 1968, na níž se ostatně i Koněv svým podílem zúčastnil. Kdyby byl ten pomník postaven hned po osvobození, nejpozději v padesátých letech, nikdy bych nesouhlasil s jeho likvidací. Takhle se distancuji pouze proti tomu, kdy a jak to starosta Prahy 6 nechal provést, a zejména proti jeho nevkusné poznámce ve smyslu, že "Koněv neměl roušku, tak musel pryč" To byl podle mne vrchol primitivizmu. Jsem rád, že nejsem občanem Prahy 6, musel bych se stydět za svého starostu.

K. Křivan 8.5.2020 16:36

"Koněv neměl roušku, tak musel pryč"

Na tom není nic nevkusného, to je český humor.

K. Křivan 8.5.2020 16:38

Nepřipomíná. Panna Maria nebyla bolševický vrah.

A. Renjascu 8.5.2020 14:28

No pro začátek by stačilo sjednotit terminologii, buď Prahu osvobodila SA a Plzeň Us Army a nebo se Praha osvobodila sama za přispění ROA bez pomoci a vlivu Ra a potom se Plzeň osvobodila taktéž sama bez pomoci a vlivu US Army. Až to sjednotíme, tak se můžeme pustit do podrobností,jak to přesně bylo.

A. Pakosta 8.5.2020 14:50

Když už bazírujete na těch pojmech, měl byste vědět, že pojem SA ve smyslu "sovětskaja armija" v roce 1945 neexistoval. Byla to "Krasnaja Armija neboli Rudá amáda. Označení CA (v azbuce SA) nesli na výložkách až ti "noví osvoboditelé" v roce 1968, jak je možno vidět na některých dobových fotografiích

A. Renjascu 8.5.2020 15:45

Také ještě umím rusky, ale co s tím. Když použiji termín krasnaja armija, tak už v tom budou mít ty mladší ještě větší maglajs než teď. Možná by se domnívali, že jde o nějakou hezkou armádu.

V. Petr 8.5.2020 17:08

Byla to Rudá armáda, sám víte, že "krasnyj" je rusky červený nebo rudý.

Termín "sovětská armáda" byl zaveden až roku 1946.

V. Petr 8.5.2020 17:09

P.S. slovensky je to "červená armáda."

P. Jášek 8.5.2020 17:22

po Vaše info, "krasnyj, krasnaja" kdysi bylo opravdu to co je u nás "krásné", takže "Krasnaja plošťjaď" když vznikla, nebyla Rudé náměstí!!!

Jenže to bylo 19. století!

potom multi génius, jako všichni socanští vůdci, Uljanov, udělal reformu ruštiny.

A zůstalo nám Rudé náměstí.

J. Vintr 8.5.2020 20:51

Také jsem někde četl vtip, že v Sovětském svazu zavedli ve školách obrácené známkování (pětka nejlepší, jednička nejhorší) poté, co v archivu základní školy, na kterou chodil Lenin, objevili jeho školní vysvědčení ....

A. Pakosta 8.5.2020 21:28

Vidím, že jste smysl mé poznámky vůbec nepochopil. Co to, že mne to ani nepřekvapuje?

A. Renjascu 8.5.2020 15:49

Jinak jde samozřejmě hlavně o to, používat stejnou váhu a míru pro všechny strany k čemuž správné správné použití termínů může pomoct.

P. Zinga 8.5.2020 13:43

„Rozhodující chybu-z vojenského hlediska- udělalo Něšmecko s přepadením Ruska. Mělo sice zkrátit válku s Anglií, ale naopak ji prodloužilo. Určitě by Hitler jednoho dne –tak jako tak- do Ruska vpadl, ale měl si ponejprv ušetřit válku na dvou frontách, před kterou ho vojáci varovali. A konec-konců nehrozilo ze Sovětského svazu žádné nebezpečí, právě naopak, ten se snažil konfliktu s Hitlerem vyhnout. Nebyl na to politicky a ani vojensky připraven. Jeho ozbrojené síly stačily sotva l k obraně vlastní země. Povídá se, že Stalin se po německém přepadu nervově zhroutil. Pravděpodobně poprvé v životě“.

Německý historik K. Deschner

A minimálně pro dnes mi vyližte pr*el, primitivové.

J. Vintr 8.5.2020 14:40

To se pletete. Německo bylo nuceno zaútočit na Rusko právě proto,že mu hrozil útok z ruské strany.

F. Houžňák 8.5.2020 16:27

To tvrdí samozřejmě Němci, jak jinak, aby svů přepad SSSR a vyvražďování jeho obyvatel ospravedlnili. Pravda to zjevně není, jak je možno si na řadě faktů ověřit, a věří tomu jenom lidé nenávidějící Slovany všeobecně a Rusko speciálně, jako jste v tomto komentáři vy.

P. Jášek 8.5.2020 16:50

To tvrdí Rusové. Hlavně nějaký "Suvorov"!

I když vynecháme ideologické řečičky, Stalin se v Rumunsku pohnul k ropným polím nad rámec jejich M-R paktu.

No a potom si Hitler spočítal ty divize sovětských výsadkářů a lehkých tanků. No a na hranicích s Rumunskem si taky všiml, že se nějak moc začínají hemžit bojové čluny v řekách co tam jsou. A ty jsou schopné se dostat až do Ploješti!!!

Pozor, jsem Čech, neobhajuji Hitlera!

F. Houžňák 8.5.2020 16:54

Fakticky ho obhajujete. Jiní "Suvorovové" zase píšou, že to, co píše ten váš "Suvorov", není vůbec pravda. Vy jste historik, specializovaný na třicátá a čtyřicátá léta dvacátého století, explicitně pak na evropské dění, a máte to všechno seštudováno?

P. Jášek 8.5.2020 17:30

Já nikoho neobhajuji. Já jenom píšu info co jsem někde získal.

A co vaše vzdělání? Historie a tak? Nebo jenom VUML?

F. Houžňák 8.5.2020 18:01

Inženýr chemie, doktorát z biologie. Je zajímavé, jak někteří "diskutéři" mají tendenci, označovat každého, kdo s nimi nesouhlasí, za bolševika vzdělaného pouze na vokovické Sorbonně. Holt je nenapadne, že existuje i jiná pravda než ta jejich. I toho bolševika to často napadlo, ale z mocenských důvodů to popíral. Tyhlety to nenapadne nikdy.

P. Jášek 8.5.2020 19:15

Pravda je jenom jedna.

F. Houžňák 8.5.2020 19:40

Jistě, to říkají všichni, co k tomu dodávají "Ta moje/naše". Někteří to ani nedodávají, protože míní, že se to rozumí samo sebou.

J. Kanioková 9.5.2020 10:56

1*****

J. Vintr 8.5.2020 20:54

A čím si vysvětlíte, že se Němcům v prvních dnech války podařilo zlikvidovat podstatnou část ruské armády?

F. Houžňák 9.5.2020 10:28

Co furt máte s tím "ruské armády"? To byla armáda sovětská, kde byli Ukrajinci, Tataři, Poláci, další národy SSSR a taky Rusové. A velel tomu Gruzínec. Ale abych odpověděl, vysvětluji to prostě tím, že Sověti se na válku nepřipravovali, jak tvrdíte vy, ale byli přepadem Němců překvapeni. Tomu se říká vlastňák, co jste právě předvedl.