8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

Z DRUHÉHO KOPCE: Klukovské vzpomínky 310

Vrátil jsem se z týdeního nákupu. Když se kouknu na účtenku, chytne mne vztek, protože si vzpomenu, jak pan guvernér České národní banky zase v televizi plácal pitomosti o tom, jak se všechno zlevňuje a když to nepoleví, tak budou zase muset devalvovat korunu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
B. Clairvaux 10.2.2015 19:55

Je to opravdu ten stejný autor

který v minulosti (rok 2009)  v díle 67 napsal sžíravou kritiku důchodců, kterou zakončil slovy:

" Jestli se někdy stanu takovým nerudným důchodcem, prosím své známé, aby mě vzali něčím po hlavě, mé okolí si to nezaslouží!" :-)

http://neviditelnypes.lidovky.cz/z-druheho-kopce-klukovske-vzpominky-67-dhj-/p_spolecnost.aspx?c=A090907_231557_p_spolecnost_wag

J. Jurax 10.2.2015 21:12

Re: Je to opravdu ten stejný autor

No, nepřijde mi, že by pan Čech byl důchodcem nerudným ... že je občanem celkem po právu na.raným je arciť docela důvodné ...

F. Kusák 10.2.2015 16:15

Milý Honzo Čechu,

asi opravdu začínáš stárnout, protože nadáváš jako typický důchodce. Ještě před pár lety byly Tvé články voňavé a milé, totiž takové, které po duši pohladily. Rád jsem je četl, už taky proto, že pocházím z Hřebenek, chodili jsme do stejné školy, i když Ty o několik let dříve, a máme mnoho společných známých. Dříve jsi psal o holkách, flámech a všelijaké recesi. Dnes nadáváš na poměry, třebaže právem. Jenže se s tím nedá mnoho dělat, jen noviny hodit do koše, vypnout rádio a televizi a raději si pustit nějakou tu skvělou muziku, o které jsme snili celá léta za totáče. Vždyť na flašku dobrého vína ještě máme a kamarádů máme taky dost. A i když to stojí za hovno, jak říkáš, já bych ho za bolševický fekál nevyměnil ani za nic. Takže hlavu vzhůru, dobrou mysl a pevné zdraví.

J. Slaba 10.2.2015 16:10

Rád budu snášet oslabení měny

Rád budu snášet oslabení měny, pokud si budu téměř jistý, že jsou tyto měnové intervence opravdu potřebné. Ale domnívám se, že si tím nebudou dostatečně jistí ani ekonomové z CB.

Četl jsem hodně názorů pro i proti a nevím co z toho je správně. Jak si může být někdo jistý, kterým směrem se to bude vyvíjet, když se vychází ze zkušeností s deflací které se asi dají spočítat na prstech jedné ruky.

A nemůžu si odpustit poznámku, že by se nám podobné finanční intervence snášely mnohem lépe, kdybychom nemuseli odevzdat tolik peněz státu na daních, ale za to si můžu i sám, protože bych měl asi být v politice a prosazovat nesocialistický stát.

Letiště je smutný příběh, jako letištní zaměstnanec to pozoruju už tak 15 let.  Domnívám se, že jde hlavně o to, manažeři těchto hroutících se firem nestojí o to, aby jejich firma fungovala a byla skvělá i v budoucnu , ale aby vydala během času, než se zhroutí úplně, co nejvíce peněz do jejich vlastních kapes.

E. Dragomirecký 10.2.2015 11:46

Pane Čechu..

Pane Čechu, každý týden rád čekám na Vaše vzpomínky a rád si je čtu. Ale tady se vyjadřujete k něčemu čemu bohužel nerozumíte (jako většina národa).

Úlohou centrální banky není aby bylo bylo zboží levnější nebo dražší, jejich primární cíl je cílování inflace. Tedy se snaží aby inflace byla v daném rozmezí. Vše ostatní jsou podružné cíle. Většinou se to dosahuje úrokovýma sazbama, ale ty jsou teď skoro na nule tak není kam je snižovat (čím nižší sazby, tím si banky více půjčí do CB, tím je více peněz v ekonomice a tím je vyšší inflace). Dalším nástrojem jsou devizové intervence, což se teď děje (teda spíše neděje - dělo se to asi tři dny minulý rok). Je snaha inflaci držet kolem dvou procent - osvědčilo se to. Je to dobré pro hospodářský růst. Pokud nastane deflace, můžete se dostat do deflační spirály, což se stalo např. Japonsku a trvá jim to více než deset let... Naprostá většina firem je financována úvěry a většina lidí mají hypotéky. Pokud bude deflace, znamená to, že najednou se jim bude dluh zvětšovat a tím budou následovat krachy, zvýšení nezaměstnanosti atd. Proto se CB jí snaží vyvarovat a toto se vše děje

J. Hanzal 10.2.2015 13:37

Re: Pane Čechu..

Nemusel jste psát tak obsáhlý příspěvek, stačilo napsat ČNB s--e na lidi a jejich úspory.

E. Dragomirecký 10.2.2015 13:54

Re: Pane Čechu..

jak? stále nechápete úlohu ČNB. Jak jste přišel o úspory?

A. Hrbek 10.2.2015 18:51

Re: Pane Čechu..

pane Dragomirecký, hluboce,ale skutečně se mýlíte. Podle paltného zákona o ČNB § 2 (1) je hlavním cílem České národní banky péče o cenovou stabilitu.

Česká národní banka zároveň pečuje o finanční stabilitu a o bezpečné fungování finančního systému v České republice. Pokud tím není dotčen její hlavní cíl, Česká národní banka podporuje

obecnou hospodářskou politiku vlády vedoucí k udržitelnému hospodářskému růstu a obecné hospodářské politiky v Evropské unii se záměrem přispět k dosažení cílů Evropské unie.

Jak plní ČNB tyto cíle? Když to vypadá, že by ceny mohly být stabilní, tiskne miliardy Kč a vrhá je na trh, aby posílila inflaci a tím zdražování cen. Co udělala ČNB v letech 2009 až 2012 pro udržitelný hospodářský růst?

Jinak doporučuji panu Dragomireckému, aby se podíval do základní učebnice ekonomie k čemu vede mírná deflace řádově v desetinách% a k čemu inflace řádu 3%. Zkuste si spočítat o kolik se znhodnotí vaše úspory za 10 let 3 procentní inflaci. To je "bezpečné fungování finančního systému"?

E. Dragomirecký 10.2.2015 19:06

Re: Pane Čechu..

"péče o cenovou stabilitu" je cílování inflace. Nemýlím se.

Tento prvotní cíl se jí relativně daří držet, i když to není úplně přesné. Jinak devalvace koruny je ta politika vedoucí k hospodářskému růstu k které píšete. Tím se ovlivňuje v malé otevřené ekonomice.

Fyzicky CB žádné miliardy netiskne. Ale dobře, obrazně ano. Dělá to momentálně právě pro to aby držela cenovou stabilitu.

Jinak učebnice ekonomie mám momentálně docela nastudované včetně fiskální politiky, ale netuším o čem píšete. Inflace řádu 3 % je prospěšnější než deflace v desetinách %. Tady se už hodně operuje s očekáváním a ty jsou u deflace špatné. Většina našich obyvatel je zadlužená (hypotéky), tudíž o znehodnocování úspor nemůže být vůbec řeč

A. Hrbek 10.2.2015 19:12

Re: Pane Čechu..

No comment

D. Šimáček 10.2.2015 20:24

Re: Pane Čechu..

jěžíši bože do čehos to duši dal, čnb má chránit měnu před spekulantya ne sama spekulovat,

E. Dragomirecký 10.2.2015 20:36

Re: Pane Čechu..

ČNB dělá dlouhodobá rozhodnutí a spekulanti jsou úplně něco jiného. Jelikož nemá za cíl zisk, tak ani nemůže spekulovat. Tady si přečtěte něco víc https://www.cnb.cz/cs/menova_politika/

K. Janyška 10.2.2015 10:30

Ano, tak to chce blbec Babiš a ostatní blbci.

Bez znalosti teorie spontánního řádu lidské interakce, tedy podstaty lidského světa, jsou však všichni blbci... Dzp.

J. Hanzal 10.2.2015 9:37

Nevím

jaké má vzdělání ten tzv. guvernér, ovšem já jakožto ekonomický nevzdělanec si myslím, že pokud základní zboží, čili potraviny,energ. a pod., zlevňuje zvyšuje se i kupní síla. A tím pádem i výběr daní, nebo ne?

M. Mýval 10.2.2015 8:39

systém spotřebního koše

Poměrně velkou položku tvoří spotřební zboží. Pokud vyrazíte do obchodu s elektronikou, zjistíte, že mobil, který jste si koupili loni, je za polovic. Vy ale potřebujete nový mobil až příští rok, protože náhodička tomu chtěla, lehl až měsíc po skončení záruky. Jdete do obchodu natěšený, že ušetříte, ale ouha, seženete již jen chytřejší mobil, který je o polovinu dražší než váš původní, ale před dvěma roky byl pětkrát dražší. Takže zaplatíte víc, máte chytřejší mobil, i když  stejně potřebujete jenom zavolat a tu a tam poslat SMS, na nějaké hračičkování nemáte čas. Ještě musíte koupit antivirus, protože na viry je chytrej mobil blbej. Takže ušetříte ale stojí vás to fůru peněz. Pak jdete do konzumu, kde si místo junioru z masa koupíte vodňanský junior z Babišova lejna (separát) protože na junior z masa vám nezbyly peníze. Singer spočítá kolik jste ušetřili na mobilu a na salámu a přitáhne šrouby za velkého jásotu Babiše, který již po vítězství (týden před devalvací) prohlásil, že je koruna moc drahá - rozuměj euro a zboží moc levné.

R. Langer 10.2.2015 8:49

Re: systém spotřebního koše

Kdepak, to už není pravda, že ty mobily jsou za polovic. Naopak od loňska ty samé mobily podražily. A normální mobil mimochodem pořídíte za cca 500,-, takže nepřehánějte.

P. Hlosta 10.2.2015 8:53

Re: systém spotřebního koše

Tedy vaše starosti s elektronikou bych chtěl mít! Ono jde spíše o platby za bydlení, ošacení a stravu. Tedy u těch, co jich je o hodně víc, než těch, co potřebují koupit nový mobil. Koupit mobil jde i v bazarech, zastávarnách a přes inzeráty a to značně levněji, než nový. To si ale asi těžko představíte, že byste do takového kupu šel. Takhle nakupuje ta "spodina", která má co dělat, aby sehnala prachy na nájmy a jiné potěšení života. "Spodina" není jen ta věčně ožralá a sfetovaná cháska lumpenproletariátu, ale i ti, co pracují jakkoliv a co vydělají, vrazí do své rodiny, aby ji udrželi.

Prostě jste použil hodně blbý příklad!

J. Jurax 10.2.2015 21:24

Re: systém spotřebního koše

Jenom s odpuštěním vůl nebo snob si kupuje chytrý mobil, když si - cituji - "potřebujete jenom zavolat a tu a tam poslat SMS" - konec citátu.

http://www.alza.cz/samsung-e1200r-black-red-d1148094.htm

P. Hlosta 10.2.2015 8:38

Pane Čech, kupte si flašku!

Pro mně úsměvné, jak se pan Čech zlpbí. Naříká, že důchod mu nestačí a musí nakupovat ve slevách, jakoby ostatní nešli po slevách stejně jako on, jako by byl jakási výjimka. Pan Čech si nevšiml, že už není výjimečné, že ti, co dříve by šli už do důchodu a to značně finančně vyššího, dnes musí ještě pracovat a důchod, který je čeká, bude znatelně nižší než páně Čecha.

I proto budou muset noví důchodci vydržet pracovat jak jen dlouho to půjde a potom ve většině ámen s nimi. Kolik si z nich dokáže v životě našetřit na přilepšení k důchodu, je závažná otázka, která v mládí jaksi nedochází a naprostá většina prostého obyvatelstva nemá na šetření prostor ve svých rodiných rozpočtech.

To, co panČech prezentuje jako ublížení jemu, coby důchodci, je už jen sen nových, důchod čekajících a do smrti pracujících, pokud to přežijí a budou mít to štěstí, že o jejich práci bude zájem. Nejvíc ocení možnost prací se živit už i důchodce, ač do důchodu už se odchází až ve 63 letech a bude se odcházet stále častěji. K tomu ovšem připočtěme to, že reálné mzdy u prostého obyvatelstva nonstop klesají už víc jak deset let. Stálé zdražování se netýká jen movitých státních zaměstnanců, kterým se ze zákona platy valorizují, ale i tomu plebsu, který údajně rozkradl republiku svými nemírnými požadavky na sociální zabezpečení. Otázkou je, kdo kdy poslouchá, co plebs požaduje. Populisté jistě jejich požadavky stvoří, ovšem nerealizují.

Pane Čech, zajděte si do marketu koupit flašku a napijte se na úspěšnou práci novodobých čilých starců. Ti totiž na váš důchod budou muset pořádně máknout a stojí je to více sil, než třicátníky!

J. Jurax 10.2.2015 1:10

Já taky nechápu

čím je deflace tak ďábelská, že musí být vymítána mečem ohnivým znehodnocení koruny a tudíž i okradení občanů státu. A jestli ta deflace byla dostatečně kvantitativně ďábelská a komu - jestli vůbec komu - ta devalvace pomohla ...

Asi proto nejsem guvernérem žádné banky, natož té, co má strážit měnu jako zřítelnici oka svého. Aspoň mi lidi na potkání neklnou ...

Ono ty hrátky s korunou stejně budou nějaké politické čachry. Špinavé, jak jinak ... kmotři zatahali za špagátky a vydělali ...

A k důchodům - přidají tak na dvě tři škatulky cigaret, které ovšem zdraží, aby na to měli, a prsí se svou lidumilností, až jim jde pěna od huby čekajíce, že důchodci budou pět hosana a hlavně je volit ...

J. Chvojka 10.2.2015 7:41

Re: Já taky nechápu

a přitom je to tak jednoduché. Co se zmenšuje při inflaci? Dluhy. Kdo dluží nejvíc? Stát. Čím větší inflace, tím více ubyde ze státního dluhu.

P. Hlosta 10.2.2015 8:46

A já to chápu!

Čím víc se srazí cena koruny, tím lepší podmínka pro přijetí do eurozóny. Kdo ČNB poroučí? Je tu nějaký orgán, který by měl možnost zakázat, nebo povolit, co ČNB chce, či nechce? Není a ČNB v podstatě velí Evropská centrální banka. Odtamtud jdou příkazy typu - slevněte cenu koruny! Rozhodně si guvernér ČNB nedělá co se mu zlíbí. Ovšem taky nedělá to, co by naše republika chtěla. Jsme členem EU a tohle je důsledek.

J. Jurax 10.2.2015 21:10

Re: A já to chápu!

No jo, jsme holt gubernie pod vládou brusele a bruseli jde jen o naše dobro, takže my si ho musíme nechat sebrat ...

O. Musil 10.2.2015 9:19

Re: Já taky nechápu

No, deflace je opravdu nebezpečná, podle všeho ale jen v případě, že se jedná o dlouhodobý jev a tedy opravdu deflaci. Ostatně, jak to tak bývá, pět ekonomů má na deflaci šest různých názorů. Teorie je taková, že dlouhodobě klesají ceny. Kupující pak logicky čeká na další pokles cen a nekupuje (tedy klesá poptávka). Prodávající se snaží nalákat kupujícího a dále zlevňuje, čímž mu klesají tržby, roste nezaměstnanost atd. Je to taková deflační spirála.

Nejsem ekonom, ale srovnávat tuto situaci s dneškem, kdy je příčina poklesu cen jasná a navíc jen dočasná - hrátky OPECu s cenou ropy, může opravdu asi jen pan Singer, kterého si  nikdo nedovolí označit ... Ovčáčkem..., protože dostal jakousi cenu za mistrnou devalvaci koruny.

J. Jurax 10.2.2015 21:28

Re: Já taky nechápu

No jo, jednak šedivá je každá teorie a jednak deflace v řádu promile - nejspíš EU zavelela nebo kmotři zatahali za drátky, protože takovou blbost by snad Singer ze své vůle neudělal ... nebo že by jo?

E. Dragomirecký 10.2.2015 11:49

Re: Já taky nechápu

najděte si něco o deflační spirále. Jinak všichni jsou zadlužení, firmy (žijou na úvěrech), občané (hypotéky) a pokud máte deflaci, tak se jim dluhy zvětšujou než nemusí unést.

Jinak nechápu pořád ty řeči o okrádání občanech tohoho státu. Máte snad vaše úspory v cizích měnách? Nebo jak jste byl okraden?

J. Jurax 10.2.2015 21:35

Re: Já taky nechápu

Ale kuš - našel jsem si něco o deflační spirále a pravím, že jednak názory jsou rozporné, jednak ne všichni jsou zadluženi, jednak deflace v řádu promile, navíc daná zlevnění ropy - by asi nikoho zadluženého nezlomila.

Jinak - kdybych měl úspory v cizí měně, tak by mne znehodnocení koruny spíš potěšilo, jak jistě jako odborník chápete.

A okraden jsem byl všude, kde se díky znehodnocení koruny zvýšily ceny. A pochopitelně když využiju svobody cestovat do zahraničí ...

B. Hamáček 10.2.2015 0:29

Jenom

Jenom,k té Marii Antoinettě s těmi koláči měla pravdu. Když nebyl v té době chleba , tak měli pekaři povinnost za jeho cenu prodávat ty koláče. To jsem se někde dočetl. Jinak naprosto s Vámi souhlasím. Bohužel bolševik i Rusák začínjí opět moc vystrkovat rohy.

P. Dvořák 10.2.2015 2:23

Re: Jenom

Určitě byste měl číst důkladněji. Protože výrok zněl "Když nemají na chleba, ať jedí koláče" a ne "Když nemají chleba, ať jedí koláče".

Zkuste si to přečíst třikrát a najděte jeden rozdíl.

B. Michal 10.2.2015 6:16

Re: Jenom

Já bych si nebyl tak jistý, co skutečně řekla.

Dnes si na http://technet.cz můžete přečíst článek pánů Pacnera a Lázňovského, že zřejmě Churchill neobětoval Coventry, protože zpravodajci do poslední chvíle netušili, kam ten nálet bude směřovat. A to se ten příběh objevil v knize vysoce postaveného kontrašpióna, který nepochybně měl vědět, kdy zjistili skutečný cíl operace Měsíční sonáta.

A je to pouhých 75 let, tak bych si u výroku nemilované královny po staletích nebyl tak jistý, co skutečně řekla.

A ten článek na Technetu je opravdu zajímavý.