3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

VZPOMÍNKY: Opožděná reportáž

Půlnoc se dostavila, to už jsme byli na náměstí SNP, to je v Bratislavě něco jako v Praze Václavák, dodám pro pořádek. Tam už byla hlava na hlavě, do noci prskaly rachejtle, hrála muzika, lidi pálili československou vlajku a radovali se kolem rakve, ve které ležela figurína ztělesňující společnou republiku jako čerstvého nebožtíka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 8.1.2023 20:42

Na aktualně cz jsem vybral z dnešního článku autora "JAN BERWID-BUQUOY". Cituji: ... Všichni naši dosavadní prezidenti (s výjímkou Václava Havla) byli buďto komunisté anebo měli ke komunismu velice blízko - T. G. Masaryk: „Jsem vždy pro dělníky a lidi pracující vůbec, často pro socialismus... Komunismus je možný.“

Komentuji

Já jsem sice rozený silný individualista, tzn. nikoliv kolektivista, nicméně souhlasím s Masarykem v tom, že kolektivní Komunismus je v principu možný.

- Pokud to bude většinově chtít další generace, nebo například budoucí obyvatelé Marsu, nechť si dopřejí kolektivismus.

- Pokud dnešní vývoj technologie dospěje do budoucí ekonomiky hojnosti, pak je komunismus v tomto smyslu (ekonomiky hojnosti) také možný. Zatím ale není vyřešeno (ani navrženo), jak většina lidí najde v takovém budoucím prostředí smysl svého života.

Poznámka: Jako pamětník (který si pamatuje) musím ale připomenout, že v mém výzkumném prostředí kdysi na VUT Brno, hlavně někdejší členové KSČ, tzn. ti, kteří křivě přísahali svou doživotní věrnost ideálům komunismu, efektivně zabránili vývoji technologii umělé inteligence (AI), která je tou klíčovou technologií pro dosažení budoucí ekonomiky hojnosti - a tedy i potenciálního budoucího komunismu.

Více zde nemůžu sdělit, protože majitel tohoto blogu (Neviditelný pes) preferuje články o svých vlastních psech.

M. Šejna 8.1.2023 19:33

Odkdy státní nemocenská péče zvyšuje HDP?

V. Kolman 8.1.2023 17:21

Slováci chtěli mít svůj stát, tak ho mají a všichni jsou spokojeni. Nevidím žádný problém.

V. Kolman 8.1.2023 17:19

R^

J. Jurax 8.1.2023 15:04

Bolševiky kupodivu ani moc ne.

J. Prečuch 8.1.2023 12:58

Profesor dějepisu neví ze v srpnu 44 se SNP vyjádřilo jasné v pokračování ČSR a jako takové i vystupovalo vedení . Akorát kdyby bylo vydrželo déle , Beneš by vstupoval na území samoosvobozene a Sověti taky. Titovi to umožnilo, aby Jugoslávie nebyla pohunkem Moskvy.

J. Prečuch 8.1.2023 12:55

Ze vám ten domácí produkt dělají i slovenské ruce jako už tenkrát o tom pomlcite, ze ? Kdyby se vystěhovaly slovenské sestry a lékaři z nemocnic tak bude pořadnik i na zlomenou nohu.

J. Prečuch 8.1.2023 12:55

Ze vám ten domácí produkt dělají i slovenské ruce jako už tenkrát o tom pomlcite, ze ? Kdyby se vystěhovaly slovenské sestry a lékaři z nemocnic tak bude pořadnik i na zlomenou nohu.

K. Křivan 8.1.2023 12:20

Byla velká chyba přijmout Slovenský Štát zpátky do společného státu. Kdo jednou takhle zradil, nemůže být už nikdy "bratr". SNP byla jen bolševiky zorganizovná fraška.

J. Herink 8.1.2023 8:34

Máte pravdu, ale na druhé straně, když se podívám na ceny v obchodech a platy, tak to není nikde vidět. Prostě, většina zisků plyne právě na ten milý Západ.

M. Pivoda 7.1.2023 20:40

Ekonomické hledisko je sice důležité, ale není to úplně absolutní kritérium.

V lednu 2023 jsem například neslyšel žádného z kandidátů na funkci prezidenta ČR, že by hovořil o nějakém ekonomickém kritériu (nikdo z prezidentských kandidátů nezmínil potřebu vyšší konkurenceschopnosti české ekonomiky jako nástroje proti inflaci).

M. Pivoda 7.1.2023 20:33

Ondřej Neff prezentoval poněkud modernější "Reportáž psanou na oprátce".

Jenže Bratislava nereprezentovala a nereprezentuje celé Slovensko. Ke zjištění reprezentativních názorů občanů demokratické země se užívá Občanské referendum.

J. Jurax 7.1.2023 19:09

Ale kuš - slovenské zbrojovky vyráběly těžké zbraně vesměs v sovětské licenci, protože vývoj vlastních zbraní byl z vůle sovětů a kvůli unifikaci už dávno utlumen; maximálně se na tatrovácké podvozky montovaly sovětské houfnice a raketomety.

Už bolševici hodlali tlumit výrobu, protože nebyli platící zákazníci. A do toho přišel samet, rozval trhů, konec studené války, krácení rozpočtů armád a tak dál.

Na Západ se zastaralé exsovětské tanky a BVP prodávat nedaly, postsovětské země a země byvšího tábora socialismu jich měly dost a různé převážně africké režimy by je braly jen jako bratrskou pomoc, platit ale nechtěly/nemohly.

Havel kolem toho akorát humanisticky žvanil, čímž způsobil houževnatě se držící fámu, že on, potažmo zlotřilí Čehůni likvidovali slovenské zbrojovky.

J. Rejzek 7.1.2023 18:23

Nevím, co pan Neff vidí chytrého, vtipného, duchapřítomného a sarkastického na odpovědi pana

J. Veise. "Jde o to, aby tančili za rok, za deset let" To je kvílení zhrzené milenky a ne slova k zapamatování na třicet let. To jim to fakt fláknul , jako že bez Čechů přijdou Slováci na buben? Takto kvílela nedávno EU, když vystupovali Britové. O tehdejších hrůzných scénářích,, které EU prorokovala se již nyní nemluví.

Vše je špatně od samého začátku. ČS republika v tomto formátu neměla nikdy vzniknout. Masarykovou lží o československém národu vznikl státní patvar, kde byli vlastně spokojeni jenom Češi. To si opravdu myslíte že přes tři miliony Němců zpívalo s nadšením "Kde domov můj"? Že Maďaři na Slovensku hrdě pějí "Slováci ožijů"?

M. Šejna 7.1.2023 15:52

V roce 2010 mělo Slovensko HDP v paritě kupní síly na úrovni 77 procent EU. Dnes jsou už jen na hodnotě 68 procent.

V roce 2010 mělo Česko HDP v paritě kupní síly na úrovni 84 procent EU. Dnes jsme na hodnotě 93 procent.

A tak zatímco my dotahujeme vyspělé země EU, tak Slováci jsou na tom hůř a hůř.

Aspoň je poznat, kdo na koho za dob federace doplácet.

V. Mokrý 7.1.2023 15:09

Ale po " sametu ", se žádná konverze nekonala, bohužel !

V. Mokrý 7.1.2023 15:07

A proto na výrobky Made in Czechoslovakia, vzpomínají mnohde na světě - Západ není všechno.

V. Mokrý 7.1.2023 15:04

Jsme stejná generace.

Zbrojovky nedostaly šanci přežít a to nejenom ony, po celé republice.

K. Vengi 7.1.2023 13:10

Slováci kdysi: https://www.youtube.com/watch?v=BbSdoonrFFg. A co dnes?

A. Jaroš 7.1.2023 12:50

My pamětníci si jistě pamtujeme, že ještě federální vláda na čele s Adamcem, měla největší federální projekt " Konverze slovenské speciální výroby" , což znamenalo změnu programu slovenských zbrojovek za něco jiného ..? , proč asi? no ten prodej, ty lóve přece.. takže házet to na Havla je blbost a že není na vině Havel s těmi svými blábolivými projevy o rozpustění Varš, smlouvy a že nebudeme vyrábět zbraně , tak to opakovaně potvrdili rozumní slov. politici např. Čarnogurský a i ředitel zbrojovky v Dubnici, (na vlastní uši jsem to opakovaně slyšel) zatímco jiní slov. politici Mečiarovci a podobní, to využívali jako propagandu o tom jak jim bylo ublíženo a čo by bolo keby Havel nezakázal.. Tak asi takto..

A. Jaroš 7.1.2023 12:40

Pane Křivane, zdá se mi, že hodnotíte jen výsledek událostí, bez toho abyste vzal do úvahy to co jim předcházelo, je to podobné jako dnes se všichni nadýmají oprávněným odporem nad Putinem co je to za bestii a neberou vubec do úvahy to, co předcházelo jeho vpádu na ukr. Vyhlášení slov. státu v 1939 bylo v naprosto šílené době, kdy si Hitler po vyhlášení protentokrátu usmyslel rozbít čsr a i přes mnichovské dohody a dosáhl to jedině brutálním nátlakem na Háchu a Tisa, Slovensku hrozil připojením velké části k Maďarsku a tak roztřesený Tiso zvolil to osvědčené menší zlo zabalené do národních frází. A my co jsme sežrali všechnu moudrost a víme jak to dopadlo , jsme teď tak smělí, že jemu, Háchovi, Benešovi mu radíme co měli jako udělat a jak to měli vošolíchat. aby se vlk nažral a koza čsr byla celá

V. 3 7.1.2023 12:25

Omlouvám se za tiskovou chybu, vypuštěním slůvka "by", měním na "stejně neměly kam prodávat".

Stejná situace nastala pro řadu českých a slovenských podniků které byly úzce orientovány na "východní trhy", například ČKD Kompresory.

P.S. A neříkejte že ne, pracoval jsem tam. ;-) A věřte mi, radost jsem z toho tehdy neměl. 8-o

O. Uživatel 7.1.2023 12:14

Uživatel požádal o vymazání
P. Khail 7.1.2023 12:00

Omezování výroby ve zbrojovkách začalo už v době, kdy Havel byl ještě disident, viz:

https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/historie-vaclav-havel-obet-jedne-lzive-legendy.A181218_154919_p_ekonomika_wag

F. Kusák 7.1.2023 11:35

Jo, jo také to tak vnímám, Váš názor podepisuji.

K. Křivan 7.1.2023 9:56

Byla velká chyba obnovit předválečné Československo. Obnovu Čech a Moravy ano, ale bez Slovenského Štátu. Kdo tak zradil, ten už nikdy nemůže být "bratr".

P. Dvořák 7.1.2023 9:53

Hypotetické "by stejně neměly kam prodávat" si nechte od cesty. Když vyrábí a neopustí trh, tak je vždycky kam prodávat.

Ovšem když si nějaký dramatický idiot myslí a hned se na tom i usnese, že války už nebudou a že si kluci místo s meči a samopaly budou hrát s čínskými panenkami . . .

V. 3 7.1.2023 9:20

Pane Kotazi, trošku mě udivuje, že panu Neffovi tak vehementně tykáte, nicméně, mohlo by to naznačovat, že jste spolu, v mládí, chodili do Sokola. Ale k věci.

Slovenské zbrojovky byly především orientovány na trh VS a RVHP, jinými slovy, humanita, nehumanita, po rozpadu VS a SSSR by stejně neměly kam prodávat. A jistě sám nevěříte tomu, že by během 1-2 let byly schopny obsadit tvrdě konkurenční zbrojní trhy mimo výše zmíněné. ;-)

V. Mokrý 7.1.2023 7:25

Ondřeji,

to humanitární zavírání zbrojovek na Slovensku, v Martině, ti neříkalo nic, co ?

V. Mokrý 7.1.2023 7:23

R^