29.4.2024 | Svátek má Robert


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Magor Milda 14.2.2009 20:27

Re: Technika a předměty život nenaplní

hrotové transistory byly ty první, 1953. Skutečně použitelné byly ty plošné, čili takové, kde ty přechody tvořily kapky india svařené s germániem, o kterých se zmiňuji, ty jsme vyráběli už 1954. První transistoráky Tesla se objevily ale až o dost později. Jejich zvuk inspiroval básníka tehdejší doby: ¨Chodí houbař tichým borem, s krákajícím tranzistorem!¨

K tomu nakreslil pan Neprakta karikaturu do Dikobrazu.

Magor Milda 14.2.2009 20:18

Re: Děkuji, pane Boudný

je to zkratka Britských Listů , jednoho z prvních internetových diskusních portálů. Diskuze se tam však tak zvrhly, že komentáře byly zrušeny, od té doby se tam roztahují autoři zcela určitého ¨korektního¨směru. Pan Čulík i pan Kotrba, provozovatelé toho portálu, mi nepřipadají nijak posunutí, problém jsou ti přispěvatelé.

Takže http:// www.blisty.cz  , jsem zvědav, zda to projde, pan Neff je dal do filtru.

Paul Sulc 14.2.2009 20:08

Re: Děkuji, pane Boudný

Muzete mi rici co je to BL  ??dik

Paul Sulc 14.2.2009 20:06

Re: Sonoreta ...

To mate recht, elektronika bylo krasne hobby, a nakonec sem se stim zivil az do ledna, ted sem v pensi, je mi 71. Ty inegrace byly docela fajn, ale jen kdyz meli 14 ci 16 nozicek. Ted ma IC , 25x25 mm treba 160 nozicek, jako vlasky..A tech IC je na desce treba 50. Opravit se to neda, tak celou desku vyhodit a za 5000 doll. koupit novou. Jaka krasa to byla vzit osciloskop a tlustej manual a opravovat treba Rank Cintel telecyne nebo Sony 2000   1'' video recorder.

Paul Sulc 14.2.2009 19:54

Re: Přímé pokračování

No, ja pamatuju, v prvni pulce 50 let se shaneli jeste z prebytku Wehrmachtu male permaloyove transformatorky, aby se z jejich plechu vysekavali jadra na magnetofonove hlavy. A pak doma delany magnetak, mono, samozrejme.

ph 14.2.2009 19:52

Re: Technika a předměty život nenaplní

hrotový transistor?

Paul Sulc 14.2.2009 19:30

Re: Technika a předměty život nenaplní

Ja mel tehda dva sovetske, slitinove transistory pro audio, a jeden pro AM, ten nebyl slitinovej ale takove dva dratky se dotykaly germania. Nazev uz nevim ani anglicky, ani cesky. Ale radio hralo.

krmič 14.2.2009 19:22

Re: Technika a předměty život nenaplní

V roce 1960 ovšem už byly tranzistorové přijímače běžně na trhu, takže o předběhnutí doby těžko mluvit. V roce 1954 by to naopak byl skoro zázrak.

Paul Sulc 14.2.2009 19:20

Re: Obchod pro radioamatéry na Václavském náměstí,

Ano, a ja mel od pana Fuska stavebnici jednolampovky z KC1. Nekde sem cetl, ze po vitezstvi pracujiciho lidu pan Fusek odesel do Kanady. Vi nekdo o nem neco dal? Jaka by to byla krasa kdyby pracujici lid prohral. Ty fantasticke prebytky ze zasob Wehrmachtu.

Paul Sulc 14.2.2009 19:05

Re: Elektronky do SOnorety

Ale fantastickej byl i ten ''sokl''na RV. Ta elektronka z  nej urcite nevypadla   Ale ty dlouhy RV, z hlinikovym krytem, ty sem moc rad nemel. Nekde tu mam jednu LS 50, taky se delaly jeste v 60 letech

Magor Milda 14.2.2009 18:05

Re: Děkuji, pane Boudný

dříve jsem také psával do BL, tam se však v posledních letech etablovala řada lidí, s kterými já nic společného nenalézám. Antisemité, antiameričani, to není moje vlnová délka. Nic proti redakci, považuji je skoro za oběti těch přispěvatelů. ¨Pokrokovost¨znamená dnes být  na straně muslimů, multikulti, Ruska a nevím koho, na straně Čechů však musíme vytrvat my.

Ludva 14.2.2009 17:08

Re: Technika a předměty život nenaplní

My jsme klonovali rozhlas po drátě (to byl vynález kontrolovaného vysílání !), stačily dráty a telefonní sluchátka a ozvučily se všechny místnosti.

Hacker Rudolf 14.2.2009 16:48

Re: jen tak ,trochu mimo mísu

Pane Boudný, chcete-li něco více, napište mně klidně na mail HackerRudolf@seznam.cz

Hacker Rudolf 14.2.2009 16:47

Re: jen tak ,trochu mimo mísu

No, já se vypracoval, díky tomu, že jsem tenhle "šrot " začal sbírat coby kluk. takže mám tatru 12, waltera Juniora, několik motocyklů a Jawu 250 Special dokonce v bytě v prvním patře.Dělal jsem ji pro manžeku, ta na ní jezdí na srazecm, ale jinak je oprašovaná,.coby nádherný kus starého nábytku;-D;-D

Autor 14.2.2009 16:31

Re: jen tak ,trochu mimo mísu

Pane Hackere, děkuji za komentář, který je velmi zajímavý. O té Arizoně jsem slyšel, ale nevěděl na co se vztahovala. Jinak škoda, že některé vozy jsem v minulosti neschoval do stodoly (Aero 30 jsem kdysi dostával skoro zadarmo, stejně jako Jawu Speciál, kterou jsem dal do sběru. Ale tak už to bývá.  S úctou  Boudný

Magor Milda 14.2.2009 16:15

Re: No, vzdyt to tak je,

já si připomínám tehdejší diskuze, prý nejlepší býval karbid křemíku, který se užíval v radarových detektorech USAF. Mám ve své sbírce ještě takobý vlnometr na radarové frekvence, je to dutinový resonátor s pístem a signál detekuje 1N34, která je prý z karbidu (r.v. 1944).

Magor Milda 14.2.2009 16:11

Re: Technika a předměty život nenaplní

omlouvám se, 1954 byl rok, kdy ty tranzistory udělali, já je pak dostal, když vyklízeli šuplata a to rádio jsem z nich udělal teprve 1960.

Magor Milda 14.2.2009 16:07

Re: technika na hranici fantastiky

Mám takový Avomet z Metry Blansko ve své sbírce, byl to dárek mé maminky k 18 narozeninám. Stál tenkrát 685 Kčs což byla půlka měsíčního platu mladého inženýra. Dnes mám mnohem lepší a nákladnější vybavení ale když vezmu tenhle Avomet v té černé krabičce do ruky, vzpomínám na svoji maminku. Mám ale i přístroje z r. 1910, třeba Siemens a Halske a Avometova předchůdce, Multavi.

Hacker Rudolf 14.2.2009 15:32

jen tak ,trochu mimo mísu

v Muzeu ve Vysokém Mýtě je zrenovovaná Aero 50, karosovaná u p. Sodomky, pozdejší Karosa.je vůbec div, že se zachovala, říká se jí Arizona, protože další byla objevena v arizonské poušti. Jejich osud je spletitý. Ta co je ve vysokém Mýtě, je snad přesně ta, která hrála ve filmu s Oldřichem Novým(tuším Roztomilý člověk,či Kristian,teď nevím) Jinak pane Boudný, nádherné povídání, děkuji

krmič 14.2.2009 15:22

Re: Sonoreta ...

Opravdu se divím, že tady ještě Aston ani někdo z diskutujících nevzpomněl éru bastlení lidových vozítek. To byla přímo móda, v Ostravě jsem navštívil dokonce výstavu těchto výtvorů.

Krásné vozítko měl vedoucí prodejny hudebních nástrojů. Když ho zaparkoval před krámem, tak se lidé shlukovali. Přitom měl normální automobil, byl to jenom takový bastl ze záliby.

krmič 14.2.2009 15:07

Re: Mnozí z vás ani nevědí, že Sonoreta je design z UMPRUMU

To z toho děláte trochu kovbojku. Byl to v té době naprosto obvyklý tvar rádia, nad kterým nikdo neměl důvod se nějak pozastavovat.

Mě překvapilo, že nedávno v televizi v britském seriálu Foylova válka (WWII) byl k zahlédnutí přijímač, o kterém bych se vsadil, že to byl Talisman. Přinejmenším tedy vypadal jako by mu z p.dele vypadl.

mueller 14.2.2009 15:06

No, vzdyt to tak je,

tavenim olova (Pb) a siry (S) vznikne oxidaci olova a redukci siry sirnik olovnaty neboli PbS, a to je ten galenit neboli lestenec. Daji se pouzivat i mnohe jine krystaly, viz zde.

krmič 14.2.2009 14:57

Re: ricinový olej

Ovšem bylo ho tam hodně. Ta směs byla snad dokonce 1:1:1.

krmič 14.2.2009 14:53

Re: Sonoreta ...

Ano, prodávala se celá řada různých stavebnic. Pokud by se bastlíř omezil jenom na ně, tak se sháněním materiálu nebyl problém. A to nemluvím o dřívější době, kdy bylo plno všelijakého inkurantního materiálu. Pravda, bylo to k dostání asi jen v Praze.

noname 14.2.2009 14:43

Re: Sonoreta ...

Obě verze Sonorety se prodávaly jako stavebnice. Stály na tu dobu poměrně dost peněz, tuším cca 200,- Kčs. Někde mám ještě ceník. Byly tam i pro nás studenty cenově nedostupné stavebnice, např. superhet Mír a jiné.Když začalo pokusné vysílání na VKV, stavěli jsme např. superreakční přijimač s EF 22 (!), to byla takřka ta krystalka a fungovalo to.U elektroniky jsem zůstal dodnes, je to můj velký koníček i profese.Bastlířské zkušenosti z té minulé doby jsou neocenitelné.

A. 14.2.2009 14:34

Re: Krystalku

No nevím. Jako jinoch jsem se kdysi pokoušel vyrobit krystal do krystalky podle návodu z nějakého časopisu pro mladistvé kutily (Mladý technik?) a to tavením olova a síry.

Jarda 14.2.2009 14:24

Re: technika na hranici fantastiky

Avomet byval vynikajici pristroj; sehnat se sice dal, ale pro kutila byl velmi drahy. Dnes by asi byl oznacen jako vyrobek pro profesionaly. Kdo chce poradnou vec ktera vydrzi, nepujde si ji koupit v akci do Tesca ci Hypernovy.

Jarda 14.2.2009 14:15

Re: i mezi dnesni mladezi je urcite % kutilu

Zcasti souhlas, ale kdyz prece jen - neco vlastnorucne vyrobit je asi intenzivnejsi zazitek.

Na druhou stranu diky soucasne slozitosti rada veci dnes proste doma udelat nejde.

Rasputin 14.2.2009 14:07

Re: Krystalku

A navic ho velice často dodávaly uhelné sklady.  Úplně zadarmo.

Jarda 14.2.2009 14:02

Re: Sonoreta ...

S tim ochuzenim docela souhlasim. Nebylo nad to zapnout napajeni a sledovat, jak se zacinaji zhavit katody, pak se rozsviti magicke oko a radio zacne napred potichu a pak naplno hrat :-).