3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

VZPOMíINKY: Kolik divizí má papež

Milí čtenáři, k předešlému článku o 17. listopadu na Ostravsku se mi sešla řada připomínek a komentářů. Tak například jedna čtenářka, která zažila Mamulovu éru „naplno“, poznamenává, že Mamulu prý stačilo slyšet řečnit naživo, aby si o něm člověk udělal obrázek: primitiv, ale agresivní a nebezpečný primitiv.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Beneš 21.11.2022 11:17

Mluvit o katolickém charakteru zemí Koruny české v době sv. Václava je ovšem fikce vyhovující právě jen katolické církvi. Bez ohledu na řecký původ slova katolický či katolicismus.

R. Langer 21.11.2022 11:10

"Pravda je Boží, není lidská..."

Ano, a proto Církev svatá po staletí cenzurovala, jak se dalo, že? A nevšiml jsem si, že by nějak extra změnila názory... ;-)

R. Langer 21.11.2022 11:05

Ano, například Islámu se skutečně skoro nikdo v EU nevěnuje, to je fakt. ;-D

Z. Lapil 21.11.2022 11:00

Nejsme ve při. Naprosto souhlasím: velká stávka opravdu nenastane proto, aby někoho pustili z vězení, ale MŮŽE nastat, protože člověk zná své sousedy, například z kostela, a ví, že se na ně jako na celek může spolehnout, protože - velmi zhruba řečeno - poslouchají stejná kázání.

Neboli společné návštěvy kostela (nebo koncertů Plastic People, ale kolik takových lidí bylo, a navíc - kolik z nich bylo "seriózními občany", nikoliv máničkami pro většinovou společnost nepřijatelnými) snižují obavy z represí skrze ochotu je podstoupit, jistě včetně společenských mechanismů na způsob "zkus se kamarádit s policajtem a k přijímání půjdeš jako poslední".

Vzpomeňte: u nás byli takovou subkulturou trampové všech odrůd, posluchači řekněme od Kryla po Nohavicu.

Nebo bratry Ebeny, na výletě mezi trampy nenápadně ironické: "A kdyby nějakej úředník chtěl ti říkat co a jak, sbalíš si deku, celtu, pytel": https://www.youtube.com/watch?v=cTuuNAVv7Ko

P. Diviš 21.11.2022 10:40

Pan Kechlibar v tom nevidí problém.

A idealismus je ve všech vírách, zelené, křesťanské, islámské ...

Liberalismus problémy nemá, liberalismus prakticky zmizel. A jeho názvu se chopili socialisté.

P. Diviš 21.11.2022 10:36

Moje zkušenost je, že dokonale bezvýznamným věcem se nikdo nevěnuje.

F. Svoboda 21.11.2022 10:24

R^

R. Gramblička 21.11.2022 10:15

a co tím chtěl básník říci?

R. Gramblička 21.11.2022 10:15

papírově možná, ve skutečnosti to tak nevypadá. Vliv církve na politiku je pořád dost silný, vizte nedávné zpřísnění potratového zákona a hrůzné případy, ke kterým to vede

P. Hatina 21.11.2022 9:57

Proč k těm stávkám došlo, a jaké měly požadavky se dá dohledat. Rozhodně jim nešlo o ochranu nějakých individuálních zatčených chudáků, z nějaké lokální farnosti.

No a pokud jde o nás, u nás přece nebyl žádný odpor, leč pouze protestní ohlas. Na víc se nikdy disent nezmohl. A jestli se ptáte proč lidé neprotestovali když zavřeli toho či onoho. Oni halt lidé nezapomínají, ani v tom špatném.

A spousta lidí pamatovala jak ruskou okupaci 1968 (a ty ruské tanky byly ještě u nás), tak tu nakládačku na Václaváku v srpnu 1969. Pak přišly prověrky, vyšetřování, vyhazování z práce.

Takže, v těch osmdesátkách si ještě spousta lidí lízala rány a nabádali svoje děti, ať držej hubu a krok, jestli to chtěj v životě někam dotáhnout. Některé si poradit nechaly, některé halt ne. Takže tu nakládačku od režimu dostaly ještě v listopadu 1989. Jak se říká, čest hrdinům...

F. Navrátil 21.11.2022 9:55

Pane Pokoutný, máte pravdu v tom, že husité byla původně malá sekta, ale i době svého největšího rozmachu se považovali husité za součást katolické církve a usilovali o nápravu této církve. Církev bratrská v Čechách a na Moravě se za součást katolické církve nepovažovala a v době předbělohorské tvořili katolíci asi 10 procent obyvatel království českého. Habsburkové jim to pár set let vytloukali z hlav a vnucovali víru katolickou.

F. De Winter 21.11.2022 9:51

Co se krutosti týká, nevím jaký je rozdíl mezi napichováním na kůl a takovými např. anglickými libůstkami jako čtvrcení zaživa, vaření zaživa a upalování.

Polská nenávist k Rusům je dána tím, že to dlouho vypadalo na to, že tou velkou slovanskou východní velmocí bude Polsko. Ale nakonec prohrálo s Ruskem a to je v Polácích hluboko zažráno.

Nenávist vám zatemňuje mozek.

F. Kusák 21.11.2022 9:50

Vy zase umíte ty emotikony, to Vám jde. Každý holt je na něco, že pane.

R. Meišner 21.11.2022 9:26

ortodoxní věřící--hmm.... krásná kombinace hlouposti a pokrytectví--je s podivem, kolik času a energie se tomuto věnuje...nic jiného se k tomu říct nedá. 8-o

J. Pokoutný 21.11.2022 8:47

Země Koruny české byly ovšem katolické již od dob sv. Václava. Byli to naopak husité, původně relativně malá sekta, kteří vnucovali svoji "pravdu" lidu Českého království. Kdyby tomu tak nebylo, nemuseli by dobývat tolik měst (vč. Prahy). Když se po r. 1434 začalo kyvadlo vracet zpět, začali mít lidé šanci věřit, čemu chtěli. A ano, tváří tvář Turkům na jihovýchodě a německým protestantům na severozápadě dělali Habsburkové po r.1620 všechno, aby byla jejich mocenská základna alespoň nábožensky homogenní.

M. Pivoda 21.11.2022 8:43

Kolik divizí má Evropa proti inmigrantům?

Cituji názor z dnešních Lidových novin:

NÁZOR: Ruský prezident Vladimir Putin se rozhodl vést nepřímou válku proti celé Evropě. Jen tentokráte nejsou jeho zbraní dodávky energií, ale uprchlíci. I proto bude letošní evropská zima mimořádně těžká. Marek Hudema, 21. listopadu 2022 7:51

Zdroj: https://www.lidovky.cz/nazory/putinuv-valecny-plan-putin-rusko-evropa-ukrajina-civiliste-bombardovani.A221121_074626_ln_nazory_vag

F. Navrátil 21.11.2022 8:18

Polská katolická církev má mezi občany autoritu, protože je církví národní. Katolická církev byla českému národu vnucena násilím a byla vnímána jako součást cizí vlády. Proto Češi, na rozdíl od Poláků, povětšinou nevěří církevním strukturám. Nemluvě o tom, že církevní restituce katolické církvi ještě více ublížily.

V. Církva 21.11.2022 8:11

Jenže Poláci Rusy z historie velmi dobře znají. Bojovali s nimi snad posledních 300 let a část Polska byla pod ruským záborem ještě do 1ní světové. Co se týká krutosti, na kůly naráželi na Ukrajině a nakonec i v Polsku, ale tyto manýry nepřišli ze Západu, ty se Poláci naučili právě od těch Rusů.

Být vámi zamyslel bych se proč někdo kdo Rusy velmi dobře zná je nenávidí.

Jinak Poláci dobře znají i Němce a taky se jim začínají příčit (a třeba chtějí reparace) protože tuší že teď opět blbnou dva národy které jsou posledních 200 let pohromou Evropy, Rusové a Němci.

Poláci nejednou zachránili Evropu (Vídeň, pád komunismu,...). Pokud zbrojí proti Rusům dobře ví proč!

V. Církva 21.11.2022 8:03

Tak že když má kdokoliv moc, zblbne je pravda. Platí to i pro církev v Polsku. Jenže základy křesťanství jsou jiné než Islámu. Mamon a pýcha jsou hříchem a tak má církev určité očistné mechanismy.

V Polsku je církev určitě konzervativnější a víc zasahuje do politiky. Ale vidět v tom takový problém jak pan Kelichbar, to ne.

V posledním postulátu, že bude za 50 let Polsko sekulární jako Západ. Bohužel to tam směřuje tím, že i v Polsku ubývá věřících.

Ale neradoval bych se z toho. Idealismus typu Fridays for Future, marxismus, feminismus, islamizace, to jsou důsledky které přináší opuštění krista.

Článek jistě dobrý ale dnes se pan Kelichbar projevuje víc jako liberál než konzervativec. A liberalismus má teď závažné problémy, větší než konzervatismus, který je samozřejmě taky v dogmatické podobě přežitý.

Z. Lapil 21.11.2022 7:42

A co takhle: ke stavkam došlo proto, že protiústavní odpor na ochraně Jacka a Danuty vyrostl natolik, že státní moc musela/mohla zasáhnout proti všem.

U nás se, prudce zjednodušeno, celý odpor omezil na otázku svobody vystupování jedné kapely (Plastick People a Charta 77). To, že zavřeli tu Magora, tu Havla, že nepřežil Wonka a Patočka- kolik lidí to vzalo na vědomí jako podstatnou věc?

J. Kostelanský 21.11.2022 7:15

Celkem pěkný článek, který ovšem autor zabil touto větou:

"A tak je možné, že někdy kolem roku 2060 bude Polsko podobně sekulárním státem, jakým je dnes Česká republika."

Nevím, do jaké míry pan Kechlibar je nebo není věřící, ale tato věta spíš říká, že křesťanství zná jen zvenčí.

Rozdíl mezi Západem včetně Česka na jedné straně a Polskem na straně druhé je v tomto směru propastný. Na Západě je křesťanství v tom lepším případě jen součástí folklóru a historických tradic, v tom horším největším nepřítelem "pokroku", v Polsku je tomu zcela jinak: je integrální a samozřejmou součástí života.

Jak správně autor v článku napsal, křesťanství se nejlíp daří v horších časech. Je to taková životní filosofie (i když nejen) "do zlého počasí". A to počasí se v Evropě pořád zhoršuje a zhoršuje. Na jedné straně dekristianizace EU a na straně druhé islamizace EU, což jsou spojené nádoby. A pak ty různé -izmy, u kterých má člověk někdy dojem, že vznikly jenom proto, aby mohly erodovat západní společnost postavenou na anticko-židovsko-křesťanských základech.

Jediné, co mi na Polácích v souvislosti s jejich vírou "nesedí", je ta patologická nenávist vůči Rusku, která by se dala krájet. A která se jim opakovaně v různých historických obdobích vrací zpět jako bumerang, jen s podstatně větší sílou.

Nedá se to vysvětlit Katyní, nebo tím, že 40 let Poláci byli součástí komunistického bloku. Poláci v historii také nebyli žádná neviňátka a Němci Polákům ublížili nesrovnatelně více než Rusové.

R. Langer 21.11.2022 7:12

Díky Bohu za to! ;-D

B. Pavel 21.11.2022 6:11

Polská republika je už dnes sekulárním státem, stejně jako Česko.

F. Žůrek 21.11.2022 3:52

Ano. Děkuji mnohokrát za toto zamyšlení... Jan Pavel II. měl autortitu, která má svůj základ: v úctě k člověku... Měl AUTORITU. Opravdu...

V čem spočívá autorita. V nějaké takové úctě ke druhému člověku. V charismatu, se také říká. A z čeho to vychází? Řekl bych, že z víry v Boha...

Ano.

Když přijel papež třeba do Olomouce a zde svatořečil svatou Zdislavu a Jana Sarkandra, tak zde byla téměř polovina lidí... z Polska! Přijížděl autobus za autobusem polských občanů. A pročpak asi? Mají a měli v sobě víru. Víru v neznámého Boha...

Zdař Bůh!

(Pravda je Boží, není lidská...)

P. Hatina 21.11.2022 2:53

Tedy, nejsem si úplně jist, zda tomu tak v Polsku s tou soft power napojenou na církev bylo. Ony tam totiž proběhly tři vlny stávek a protestů. (tedy, možná i více leč uvažujme jen tyto.

Ta první - v prosinci 1970 - brutálně potlačena armádou a LM během několika dní, uvádí se desítky mrtvých. Čili zde žádná soft power, jak uváděno ( Jack Danuta v kostele a buňka jako ochrana před zatýkáním ) neexistovalo a nezafungovalo.

Ta druhá, v roce 1980, tam se Solidaritě veřejně dařilo déle ale pak i jí vojenský režim zahnal do podzemí, její vedoucí činitele pozatýkal a dal zavřít je do lágrů. Takže bych předpokládal že ani ono zmíněné " ( Jack Danuta v kostele a buňka jako ochrana před zatýkáním ) opět nefungovalo.

A až ta třetí, která přišla koncem osmdesátých let, byla úspěšná. Jenže to už bylo ke konci silného SSSR. Brežněv zemřel, v roce 1982, a když se tam později dostal k moci Gorbačov a za něj už se ty komunistické režimy zhroutily rychle, včetně toho v SSSR

Tudíž, mnohem jednodušší vysvětlení zní - a dá se s tím souhlasit. Že v Polsku se podařilo vytvořit symbiózu komunisty a věřícího - polský člověk (a zejména i funkcionář) mohl být obojím, aniž by to někomu (ve straně, nebo v církvi) vadilo. To ano. Ale jestli toto pak v devadesátkách zlepšilo situaci když tito lidé přecházeli do nové. nové politiky?