30.11.2021 | Svátek má Ondřej


Diskuse k článku

VEŘEJNÁ DOPRAVA: Je-libo kartičku?

Co se týče pražské příměstské dopravy, troufal bych si tvrdit, že by jisté zlepšení ještě snesla. Proč mě nijak nezlomily mnohé debaty o tom, že v zahraničí (USA, Mars) nic podobného nemají, že pražské autobusové intervaly jsou rekordně krátké, že naše metro je rekordně čisté? Protože když vlašťovky sedí na drátě, mají mezi sebou aspoň 10 cm pauzu. Když já ráno (se štěstím) sedím, mám jednu nohu v rozkroku pasažéra naproti, stehno přitisknuté k paní odvedle a zezadu se z mobilu dovídám, že jsme ve vlaku/metru a nemůžem mluvit. Tak je to, pánové: Protože tou veřejnou dopravou jezdím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
JK 24.4.2009 17:18

Kdo se chceš

 společensky znemožnit, jezdi pražskou MHD, kdo se chceš vyřadit z kolektivu úplně, přidej k ní vlak. Těžko nezúčastněnému popsat rozkoš, kterou poskytuje třeba jízda z Prahy-Vršovic do – řekněme skoro až na okraj Prahy. Nádraží Vršovice, zalité jarním sluncem, hluk ulice zaznívá jen z dáli, na třetí koleji už přistavený vlak sestávající z motoráku a vagonu, na prázdném peronu tři ajznboňáci z ukončených vlaků chlácholí poctivou ajznboňačku marně se snažící zapsat čísla vagonů přeznačených podle pokynů z Bruselu, a tady přistál někdo pernatě opeřený a hledí na mě – ano, straka, nejmilejší přírůstek k obyvatelům Prahy posledních let. Čekám, nechci být ve vagonu první. Přichází pán, od pohledu úředník prostý už honby za světskou marností, nastupuju za ním a vybírám si místo. Nechám se hladit designem 60.let, vše čisté, skla nejsou poškrábaná a stěny rozežrané grafitti a ředidlem jako v nejnovějších vozech metra. Vlak se rozjíždí, snažím se odhadnout, kterou dírou v tunelu dnes pojedeme a už je tu Wilsonovo nádraží a hloučky čekajících. Paní mě zdraví a ptá se, zda je volno, přichází slečna a opakuje se totéž, pomalu ze všech opadává jakási pražská sveřepost, plačící děťátko se uklidňuje a než dojedeme na další zastávku, je ve vagonu docela milo. Letmo zahlédnu stanici metra s konečnou autobusů a představím si lidi, čekající dole na nástupišti, než minutu před odjezdem autobusu vyjdou nahoru, aby se vyhnuli cikánským tlupám, majícím tam základnu. Ne, v tomhle vlaku se opravdu nepotká cikán ani cizinec ze zaostalé země. Přichází paní průvodčí, obtěžkaná nefungující (jak všichni vědí) čtečkou openkaret. Řádnou jízdenku jsem ještě neviděl u nikoho, je možné, že by někdo z lidí kolem jel zadarmo? Vlak houká, blížíme se k přejezdu.

JK 24.4.2009 17:19

pokračování

Řada aut, snažím se zachytit netrpělivé a běsné tváře řidičů – záblesk jiné reality. Ale to už se zvedám, loučím se, jdu ke dveřím, na nástupišti nějaká babička ukazuje vnoučatům vlak, děti mávají, vlak se za mými zády rozjíždí a pozoruju děti, jestli jim někdo odpoví. Ano, záblesk v očích, dobře to dopadlo. Doma se dívám na hodiny – čistá doba 37 minut + 10 minut cesta do Vršovic. Kdybych jel MHD, čekal bych ještě na autobus, autem bych popojížděl v koloně pár kilometrů od domova. Příští den vyprávím v práci nějaký zvlášť šťavnatý zážitek. Můžu si to dovolit – kdo jezdí po Praze vlakem, nemá už co ztratit.

chk 24.4.2009 15:10

OpenCard

Kdo z vás ji máte, četli jste si před jejím vydáním podmínky, co všechno dovolujete dopravnímu podniku a spřáteleným službám....?

Já ano. Pak jsem formulář roztrhal a šel si místo ročního koupit čtvrtletní kupon. Jestli zruší i ten, budu jezdit načerno.

PP 24.4.2009 15:41

Re: OpenCard

To je, žel, běžná praxe u všeho: i když chcete koupit lopatu, musíte podepsat právnickej blábol, kterým dáváte prodejci maximum práv a sami se všech vzdáváte, jen proto, abyste ho nemohli žalovat, až lopata při opírání se o ni praskne.

Četl jsem, podepsal jsem.

Však "oni" toho mohou zneužít, ale divil bych se, kdyby to udělali. Na to mají moc práce s jinejma věcma.

chk 24.4.2009 16:54

Re: OpenCard

Jenže u té lopaty se jenom brání tomu, abych je nesmyslně nežaloval v případě úrazu.

Kdežto soukromé údaje z OpenCard rovnou chtějí používat dál. A klidně i komerčně. A to je dneska největší kšeft. Takže věřte tomu, že to dělat budou. A Vy jste jim dal svůj souhlas :-D

Bubik 24.4.2009 14:08

No, Opencard je tramvajenkou milý autore proto, že

původní Opencard, dokud její používání nebylo povinné, nikdo nekupoval. A tak se muselo nařídit.

Jinak by těžko prošlo, aby si za to s politiky (jistými modrými) spřátelená firma mohla už naúčtovat těch několik set milionů.

PP 24.4.2009 14:31

Re: No, Opencard je tramvajenkou milý autore proto, že

Ono by to jinnak nejspíš dopadlo tak, že na jedné straně by zůstala "k ničemu" karta OpenCard - a DPMHK by si vymyslel vlastní elektronické karty jen na jízdné. Mimochodem: Praha nebyla zdaleka první město, které zavedlo elektronické jízdné a doteď je s tím tak trochu pozadu...

PP 24.4.2009 14:43

Re: No, Opencard je tramvajenkou milý autore proto, že

Myslel jsem DP Praha. Ten DPMHK to má vymyšlené už dlouho a líp. :-)

Spletla se mi města stejně, jako se mi pletou ty karty, když mne přepadne revizor...

Z 24.4.2009 8:47

Pod tohle bych se podepsal

Pane, Vy mi mluvíte z duše. To, co se děje, je zrůdnost. A ty karty na Pražskou dopravu, to je špička ledovce. Když jsem chtěl roční tramvajenku, tak mi ji neprodali. A když jsem jim na DP udělal scénu, že je to šikanování občanů, tak jsem se dozvěděl, za prvé, že DP to nechtěli, ale že to dostali jako příkaz od městského magistrátu, a za druhé, že od příštího roku už nebudou ani čtvrtletní papírové kupóny, že bude Openkarta povinná pro všechny. Musíme se smířit s tím, že naši volení zástupci jsou na všech úrovních jenom vychytralí hajzlíci hrabající do vlastních kapes (až na několik světlých výjimek, ze kterých ale neznám ani jednu). A totéž by se dalo říct i o velké většině manažerské sféry.

honzak 24.4.2009 13:42

Re: Pod tohle bych se podepsal

ty budeš taky mít nějaký problém, viď? Sledují tě? Odposlouchávají mobil? Nepřestavuje ti někdo nábytek?

Měl jsem takovou tchýni. Dá se to úspěšně léčit. S charakteristikou volených zástupců naopak na 110% souhlasím.

chk 24.4.2009 15:13

Re: Pod tohle bych se podepsal

Je vidět, že jste si ty podmínky pro vydání karty neprostudoval. Já se Vám na jednu stranu nedivím, je to tak složitý právnický blábol, že jsem to chtěl také jen tak podškrábnout a jít dál, jako děláme běžně při instalaci nového softwaru. Ale pak mi to nedalo a zjistil jsem, že si tady někdo asi chystá dobrý kšeft pro sebe. Ale na můj účet.

PP 24.4.2009 8:42

I já dojíždím

Na rozdíl od autora jezdím (skoro) denně delší trasu, tak stokilometrovou. Posledních 50 km je ranní vlak narvaný. Průvodčí jsou přívětiví, ale v drncajících pětadvacet let starých vagónech pro kvalitu cestování mnoho nenadělají. Odpoledne je to symetrické, druhou půlku cesty mám pro sebe půl vagónu.

Kartičky nosím tři: na MHD "doma", na vlak a na MHD v Praze. To je tolik různých "rfid", že pípám v polovině obchozů, z nichž odcházím - dokonce i když tam nic neukradnu. (Když jezdím dopravou, tak jsem přeci socka, né?)

PP 24.4.2009 8:43

Re: I já dojíždím

Zajímavá je situace v první třídě: sedí zde "režisti", několik vedoucích pracovníků, bruselští úředníci, dost "ajťáků" (na klíně notebook, připojení na net, na obrazovce pracovní záležitosti) - a pak jakási skupina "levičáků", o nichž nevím, zda jsou odboráři nebo pracují v kancelářích Lidového domu. Každopádně: jejich názory mne v té první třídě vždy pobaví.

jk-jiny 24.4.2009 9:19

Re: I já dojíždím

Z Lyse nad Labem? Kupuju si 1. tridu a ctu v ni Pravo. A bavim se recmi ajtaku o straslivem Paroubkovi:-D Priplatek 19 Kc je snesitelny. Nekdo si koupi lahev vina za dve stovky, ja za stovku a jezdim si jednickou. Co je na tom spatneho, nevim...

PP 24.4.2009 9:28

Re: I já dojíždím

Nic špatného na tom není. (A "ajťáci" si většinou moc nepovídají, alespoň v čase, kdy já jezdím - sedí u noťasu a hledí si své práce.)

Ale když včera porovnávali různá krajská vydání Blesku, DNESu a Metra, stránku po stránce, a vymýšleli, že je třeba nařídit, aby noviny byly v celém státě stejné, protože oni si musí koupit jedny do vlaku a druhé v Praze, aby se dočetli i novinky z velkoměsta - a mysleli to vážně (!), tak to mne fakt pobavilo.

I-Worm 24.4.2009 10:17

Re: I já dojíždím

doporučuji, bacha na ty levičáky! Oni to mohou být také funkcionáři ODS, zhrzení, že nemohou postoupit mezi smetánku! I za komančů řada jejich středních kádrů nadávala (pravda, opatrněji, podle společnosti, v níž se necházeli) na poměry.

Huščák 24.4.2009 13:42

Re: I já dojíždím

A vono je to vlastně fuk! Ať paravák (pravičák) nebo levák (levičák)  všichni jsou výpotkem zrůdnéch bolševiků!  ;-D A ti, jak víme, na co sáhli to zku*vili!  :-(

JaS 24.4.2009 8:08

Dobrý!

a ještě je dobré, když tomu průvodčímu v té čtečce dojde baterka ;-P

Yarda 24.4.2009 7:04

Taky jsem jeden z těch šťastných

co dojíždějí každý pracovní den do zaměstnání vlakem.

A chci se zeptat: Vážně je nutné (a výhodné) aby šestina soupravy City Elefant byla jako první třída?

A také: Když už se zavedly čipové IN Karty které průvodčí musí strčit pod přístrojek (což jej IMHO dost zdržuje), nešlo by to zařídit tak aby v té kartě byl současně i záznam že mám platnou čtvrtletní jízdenku?

honzak 24.4.2009 7:07

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Čtvrtletntí MHD (pásmo 0) nebo doplňkový kupón (na tzv. dojezdová pásma)? Ten druhý tam určitě je, jezdím na to.

honzak 24.4.2009 7:10

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

o tom oddělení 1. třídy se vypráví (bez záruky), že si to prosadili ministeriálové, kteří dojíždí do práce vlakem a nechtějí se tísnit se "substrátem".  35 let praxe v oboru velmi blízkém ČSD / ČD mi říká, že pravděpodobnost toho "šprochu" je zhruba 90%

PP 24.4.2009 7:31

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Jiný "šproch" tvrdí, že to mělo dva důvody: a) měli elefanti jezdit i jako rychlík na kratší trasy, b) dráhy přecenily vlastní PR schopnosti vnutit lidem jízdenky první třídy. (V těch slevách se fakt nikdo nevyzná, protože se každý půlrok mění. Ale jistou dobu opravdu bylo výhodnější na střední vzdálenost - zhruba ze středních Čech do Prahy - koupit si časovou prvotřídní jízdenku než "týdenku".)

PP 24.4.2009 7:33

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Přičemž netvrdím, že pohodlí pro ajznboňáky nehrálo roli. Sám jsem slyšel nadávat "režisty", že se jim do první třídy cpe už ňák moc cestujících (s platnou jízdenkou).

Simona 24.4.2009 7:38

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Jednou jsem jela vlakem City Elefant v sobotu na výlet směrem na Karlštejn, vlak byl neuvěřitelně nacpaný až na tu 1. třídu, tam nás průvodčí pochopitelně nechtěl bez zakoupené jízdenky pro 1. třídu pustit.  V té byla jedna slečna, která nastupovala na Smíchově a vystupovala v Černošicích. Mimochodem, co se ještě musí dokoupit, když člověk vlastní čtvrtletní kupon pro vnější pásma, aby mohl jet City Elefantem 1. třídou, víte to někdo ?

zaba 24.4.2009 9:34

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Taky by me to zajimalo.

honzak 24.4.2009 9:56

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

odhaduji, že příplatek bude 1/2 zákaznického jízdného pro danou tarifní vzdálenost (v pokladně předem), ve vlaku pak ještě příplatek za zakoupení u průvodčího. Kolik to je nevím, jezdím na všelijaké průkazky několik desítek let a nevím to.

MeKu 24.4.2009 7:58

Re: Taky jsem jeden z těch šťastných

Ta první třída je nutná, aby si měli kam sednout ti co mají zaměstnaneckou režijní jízdenku ČD a nemuseli se mačkat s platící sockou.

honzak 24.4.2009 6:31

synku, ty do

dráhy moc nevidíš, viď? Evidentně jezdíš z Říčan, tedy většinou lepšími soupravami (471 "Cityelefant") než my, co dojíždíme od Berouna starými "žabími tlamami".  Taky asi jezdíš ve špičce (budeš podle vyjadřování intelektuálně zaměřen), takže v Praze jsi v cca 8:00, tedy v absolutní špičce. Zkus tedy příště jet v tuto dobu autem:-D:-D:-D. Abys užil rychlou a plynulou dopravu.

Na výluky při stavbě tranzitního koridoru si vzpomeň, až budeš stát v koloně na dálnici (kvůli opravám nebo nehodám). Ono to jinak nejde, dvoukolejná trať má proti  výlukové jednokolejce méně než poloviční kapacitu. Rekonstrukce hlaváku je nepříjemná, nicméně viditelně pokračuje. Hlavní problém vidím v neprovázanosti informačního systému Metra a ČD, obíhání haly při rekonstrukci podchodů mně taky štve. Souhlasím i s kritikou systému "slev", to je neuvěřitelná hovadina. Naopak nesouhlasím s kritikou Opencard - pomocí POP (to je ta čtečka) se dělá mimo jiné statistika obsazenosti vlaku, víme? A je to věc běžná ve vyspělém zahraničí, navíc poslouží k optimalizaci přepravy "substrátu" (cestujících).

Aktivity drážních šéfů jsou vesměs nemravné, ano. Stejně jako aktivity kterýchkoliv jiných šéfů. Takové to bylo, je a bude. Nicméně i přesd ně se zejména pražská příměstská doprava NEUVĚŘITELNĚ zlepšila. To tvrdím z pozice člověka, který od roku 1980 dojíždí do Prahy vlakem, kolmo i autem a navíc pracuje tak říkajíc v oboru. A má kolegu, který dojíždí vlakem z Říčan...

mu1 24.4.2009 9:20

Re:porazil jsem na mopedu osobák

Českjé dráhy doplácejí na odbory, kdysi vedené rozdrbaným Duškem. Byl to on, který dokázal vyhodit asi 6 gen. ředitelů. bránil modernizaci a privatizaci zbytného majetku.Časté měnení menežmentu mělo za následek měnění koncepcí, které stály neuvěřitelné peníze. Dráhy svého času vvětšinu peněz prožíraly  ve mzdách a v neuvěřitelných soc. programech. Výsledek je ddes vidět: z Č.budějovic do Prahy jezdí po hodině tam a zpět na 60 rychlíků. Vagony 35 let staré, smradlavé, mizerně uklízené, záchody v zuboženém stavu. I 1 třída je mnohdy horší , než třída obyčejná. Stejně staré, povětšinou rezaté lokomotivy tšmto skvostům na kráse nepřidají. Rychlostní koridory sice za pár let zmodernizují treatě, ale tyhle soupravy po nich budou jezdit, tak jak dnes. Pomalu, nejsou na vyšší rychlosti konstruované, ani udržované . Takže jestli se něco nestane, tak nás čeká průměrná , dnešní, šedesátka.Na závěr perlička. Vsadil jsem se s kamarádem železničářem, že na svém mopedu 50 kub.cm, maximální rychlosti 45 km/hod, porazím osobák do krajského města vzdáleného 50 km. Hádejte, kdo o minutu vyhrál 2 šampusy.

Hanka 24.4.2009 9:56

Re: synku, ty do

Mno tak ze Rican jezdime vsichni tema strasnejma modrejma/zmalovejma pantografama.........az na Benesovske trati uvidim CityElephant asi nejdriv omdlim. Zajimalo by mne kdy jezdi vas kolega ze Rican. Protoze zlepseni=pridani 1-2 vlaku do hodiny od prosince 2008 se udelalo tak ze se ty spojene pantaky rozdelili na 2, takze ted v te pulce cestujete asi jak clanek popisuje. Navic CD soupli odjezdy ca o 10 minut takze ti cestujici, kteri prestupuji z busu to ted proste nestihaji. Jestli vas to potesi nejen z Berou se cestuje jak  v dobytcaku.