5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 73

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jiri Belusa 8.4.2009 8:57

Nazdar orlové!

Už se těším na druhý díl "mechanikových" pamětí, ten první je velmi pěkné počtení. První díl jsem dostal pod stromeček společně s českým překladem "J. Quill - Spitfire - příběh zkušebního pilota", který jsem přečetl první, protože SPIT je moje citová záležitost . Ó hrůzo, nabyl jsem přesvědčení, že snad přestanu číst a hlavně už si asi nikdy nekoupím překlad...... Panu "mechaniku" Čechovi děkuji za to, že jeho kniha zapůsobila jako první čtenářská pomoc, protože pohled na knížky a do knížek snáším klidně a bez bez tiků:-))  

J.G. Pašek 26.3.2009 15:29

TU104 . . .

To bylo někdy v cca 56tým? Brácha byl už na vysoký v Praze a mně bylo nějakých 9-10? Přivezl domů černobílé fotky letadla bez vrtule . . .  "To je ruský TU104 tryskáč dopravní letadlo, já jsem si zajel na Ruzyň a tajně to vyfotil. Nikomu to neříkej, na Ruzyni je fotit přísně zakázano"  . . . . V 70-tých manželka dost často lítala z USA do ČSSR s dcerkama navštívit už nemocnou její maminku a v té době ČSA OK zřejmě exclusivně používala na trans-atlantické lety JFK-Ruzyň-JFK nějaké ruské výroby letadlo a na vybranou nebylo . . . řílala o tom "Letět v tom letadle je očistec"  . . . "Proč?  . . . "Uvnitř mrňavý a hlučný"  . . .  já v tom letadle nikdy neletěl, tak nevím co je na tom pravdy . . . .

Alois Podhajsky 26.3.2009 10:40

Caravelle

Letěl jsem tou "Syrian Caravelle" do Damašku a opravdu byla chudák řádně "otřískaná" a piloti s ní zacházeli dost nešetrně. Let, a hlavně vzlet a přistání, byl silný zážitek.

hafusak2 26.3.2009 19:25

Re: Caravelle

Není potřeba ani chodit tak daleko. Jednou jsem se vracel z Berlína- Schönefeldt s Interflugem. Byla to Il-18, v té době /konec 70-tých let/ už snad nikde nebyly a i tahle vypadala jako vyhrabaná ze smetiště. Těch cca 40 minut bylo dost dlouhých.

honzak 26.3.2009 8:08

poprosil bych

letecké fandy o nějaký český odkaz na misi Memphis Belle. Nemůžu nic najít (pravda, nejsem excelentní hledač...)

Ď!

Dědek 26.3.2009 14:49

Re: poprosil bych

B 17 E případně G (prameny se mi poněkud rozcházejí) Memphis Belle imatrikulace DF A

patřila do sestavy 324. peruti  91 BG 8. letecké armády USAF. Poslední let její posádky je popsán ve stejnojmenném filmu. Samořejmně je to s filmařskou nadsázkou ale z hruba to odpovídá skutečnosti. Údaje čerpám z knihy Roberta Jacksona "B-17 Létající pevnost" .Vydal Svojtka v roce 2001.

Aubi 26.3.2009 16:23

Re: poprosil bych

http://www.nationalmuseum.af.mil/factsheets/factsheet.asp?id=6740

Dědek 26.3.2009 16:47

Re: poprosil bych

Jinak také www.militaty.cz se dá ledacos vidět.

honzak 27.3.2009 12:26

Re: poprosil bych

Děkuji! Našel jsem.

qwerty 26.3.2009 20:20

Re: poprosil bych

Da se i videt nazivo na leteckych dnech v USA.

arlon 26.3.2009 7:26

Velmi pozitivní a příjemné čtení,

hezký den pane Čechu.R^:-)

MLOK 26.3.2009 10:13

Re: Velmi pozitivní a příjemné čtení,

Tak - tak - hezký začátek dne. R^R^R^R^R^

P.S. - Před časem jsem zíral jako puk s otevřenou hu...pusou, když na ruzyňském letišti přistála stará dobrá Dakota - jakýsi nostalgický let.

       SKORO NIKDO Z PŘIHLÍŽEJÍCÍCH CESTUJÍCÍCH TO NEZAREGISTROVAL!!!

Kanuk 26.3.2009 1:21

Moje vzpomínka na Caravellu.

Byli jsme vítat Jurije Gagarina, který přiletěl na návštěvu do Prahy. Dostal jsem se do blízkosti letiště, takže jsem viděl poprvé startovat dopravní tryskáč - Caravellu. Udivil mne jeho ůhel stoupání, asi 15 st. nebo i víc. Jestli se nemýlím, tryskáče tak musejí startovat proto, že jejich křídla při nižších rychlostech nevytvářejí dostatečný vztlak a tak je do výšky musí vytáhnout motor.

krmič 26.3.2009 11:26

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

Já jsem kdysi slyšel, že to prudké stoupání se dělá z důvodu omezení hluku v obydlených oblastech. Ale místní letečtí odborníci nám to jistě vysvětlí. ;-)

MLOK 26.3.2009 14:55

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

To jsou milý Kanuku ti dnešní mladí blázni!

       Rozumný a rozvážný pilot létá pomalu a nízko a do zatáček brzdí.

MLOK 26.3.2009 16:24

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

Milý Kanuku, máte pravdu v tom, že při nižších rychlostech nevytvářejí nosné plochy dostatečný vztlak. Rychlost letu a rychlost (strmost) stoupání, jsou 2 rozdílné věci, které spolu ovšem úzce souvisí.

        Vztlak nosné plochy závisí na rychlosti. Pro let jsou důležité: pádová rychlost - ekonomická rychlost a maximální rychlost (při překročení maximální rychlosti hrozí destrukce nosné plochy). Tyto rychlosti se u různých typů letadel podstatně liší a jsou dány konstrukcí. Jiné budou tyto rychlosti pro ultralajt - jiné pro stíhačku.

        Čím větší výkon motorů má pilot k dispozici, tím strmější stoupání si může dovolit. Rychlost letu je tedy při mírném i strmém stoupání stejná, ale se slabým motorem nelze strmě stoupat - eroplán by ztratil rychlost!

        S výškou klesá tlak vzduchu (ve výšce 10 000m je čtvrtinový!) a tím klesá i čelní odpor "Cx"  Prostě - "nahoře" se spotřebuje méně paliva. Proto to strmé stoupání, aby letoun co nejdříve dosáhl letové hladiny. V letové hladině je pak výkon motorů snížen - pro udržení rychlosti ve vodorovném letu stačí menší tah.   Snad se mi to podařilo popsat aspoň trochu srozumitelně.

        Přeji Vám hezký den:-)

hardy 26.3.2009 16:55

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

Není Cx náhodou jen součinitel čelního odporu? Není jako takový tedy bezrozměrný a tudíž nezávislý na fyzikální veličině - tlaku?

Mhm 26.3.2009 18:42

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

Rekl bych ze logicky ne - odpor vzduchu je rozdilny u hladiny more kde je vzduch hustsi a jiny ve vysce treba deseti kilometru. Takze celni odpor je promenna hodnota zavisla na hustote media ktere klade odpor. Proto treba lode nedosahuji takove rychlosti kdyz voda je proti vzduchu hustejsi (zkuste si to rukou).

krmič 27.3.2009 11:13

Re: Moje vzpomínka na Caravellu.

Čelní odpor samozřejmě s hustotou klesá. Ale součinitel odporu asi ne - je to jenom koeficient, který udává poměr odporu daného tělesa k (tuším) rovné desce. Nebo něčemu takovému.

I když v nelineárním prostředí by se mohl i ten měnit (?), ale to určitě nebude podstatné, aspoň ne u podzvukových rychlostí.