8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 70

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
bohous 15.1.2009 8:58

Konum se pry kouka na zuby

a letadlum... Jo, takhle na to!!! musim si to zapsat

Dobromil Retych 15.1.2009 8:10

Ten "mechanik" Venca

Ten "mechanik" Venca by měl být od letadel a možná i zbytku lidstva oddělen soustavou pevných mříží. Pominu-li žertovnou stránku věci, nedá se snad ani odhadnout, co všechno už zku*vil, aniž by na to kdo přišel!

Ladik53 15.1.2009 7:06

Motory v těžišti?

No s těma motorama v těžišti nevím nevím. Tam se dá asi umístit jen jeden motor, kdežto dopraváky (velké) mívají nejméně dva. To platí spíš pro vojenská jednomotorová letadla. Co já vím tak motor v těžišti měla pouze P39 (Aircobra) za 2. svět. války. 

Lukas B. 15.1.2009 7:46

Re: Motory v těžišti?

ale né! tady je těžišť několik nebo spíš velmi mnoho! těžiště motorů, těžiště hmoty letadla v klidu, něco jako aerodynamické těžiště při různých rychlostech.... jsa pouhý stavař používám určitě termíny nesprávné komické.

ladik53 15.1.2009 7:53

Re: Motory v těžišti?

Děkuji. My jsme se ve škole učili, že těžiště je geometrický střed tělěsa a že je to bod.

Lukas B. 15.1.2009 11:59

Re: Motory v těžišti?

vono slovo těžiště je nejednoznačné. ukažme si to na nejjednodušším příkladě, a to loď u přístavního mola. má těžiště hmoty (tj. lodě a nákladu) a těžiště objemu ponořené části (výtlaku). loď se sama od sebe nakloní podíl podélné i příčné sy tak, že tato těžiště budou ležet na svislici. no a teď záleží jestli to bude v rovnovážné poloze stabilní (po vychýlení se vrátí), labilní (po vychýlení se překlopí) nebo indiferentní (po vychýlení zůstane vychýlená). rovnovážné polohy můžeme ještě jednodušeji vysvětlit na kuličce v ďolíku, na kopečku a na rovině. no a u letadla ve vzduchu je to ještě mnohem složitější o tu (aero)dynamiku, a že se změnou rychlosti se nějaké to aerodynamické těžiště (aviatici, omlouvám se, jistě existuje nějaký správnější a zažitější výraz) trochu mění.

Jura Jurax 15.1.2009 12:26

Re: Motory v těžišti?

No, platí toliko pro těleso homogenní ;-P

jan hájek 15.1.2009 7:58

Re: Motory v těžišti?

No já jsem trochu málo modelařil (opravdu jen trochu málo) a model jsem (dle návodu) dovažoval tak, aby byl při podepření v předpsané hloubce křídel staticky vyvážený. Z toho lze soudiz, že umístěním vtěžišti se rozumí symetrické (pro zachování příčného vyvážení) umístění čehokoli na přímce procházející těžištěm v příčné ose

Kuba 15.1.2009 9:15

Re: Motory v těžišti?

Myslím, že básník chtěl říci, že současná dopravní letadla mají motory buď v zadní části trupu (na ocese), nebo pod křídly / v křídlech (v těžišti). Bývalo to tak, že letadlo mělo těžiště v první třetině křídel (v místě hlavního nosníku). Plastikové modely ho mívají jinde a proto občas nestojí. :-) Dnes ale může být všechno jinak, názv se zkracují a tak... :-)

Pert 15.1.2009 10:15

Re: Motory v těžišti?

Když se umístí 2 (4) motory symetricky kolem těžiště tak, aby se jejich současný tah projevoval v težišti, tak je to taky v pořádku, ne?

Jura Jurax 15.1.2009 12:34

Re: Motory v těžišti?

No, u Airacobry byl motor v těžišti najmě proto, že tato konfigurace teoreticky umožňuje větší obratnost; a sekundárně proto, aby bylo lze do přídě umístit více zbraní.

Jinak poblíže těžiště se sluší mít nejtěžší část létajícího aparátu a hlavně část, jejíž hmotnost se za letu mění - specielně palivové nádrže nebo bomby.

chk 15.1.2009 13:52

Re: Motory v těžišti?

"...jinak poblíže těžiště se sluší mít nejtěžší část létajícího aparátu a hlavně část, jejíž hmotnost se za letu mění - ... nebo bomby..."

To sem nedávno letěl Tu134, tou s tou prosklenou přídí. A pořád jsem přemýšlel, co mi u toho letadla chybí ;-)

Jura Jurax 15.1.2009 23:52

Re: Motory v těžišti?

No, nevím - z Tu-16 - to byl bombardér - byla TU-104 (nový trup, stejná křídla i motory); Tu-124 vypadala jak zmenšené Tu-104 ...

ladik53 15.1.2009 16:40

Re: Motory v těžišti?

No u té Aircobry se právě snažili o co největší obratnost, ale ty klady zase byly negovány třeba velmi dlouhým náhonem vrtule. Myslím, že o zbraně ani tak nešlo. Mně se jinak nezdá to těžiště, já si opravdu myslím, že těžiště je jenom jedno. Třeba u IL62, které mělo 4 motory na zádi trupu, bylo těžiště letadla hodně vzadu (tzv. bylo těžké na ocas). Mělo po křídla dlouhou přední část trupu, aby se to vyeliminovalo, křídla byla posunuta hodně dozadu. Letadlo létalo asi jako labuť jakoby s nataženým krkem.

Jura Jurax 15.1.2009 23:56

Re: Motory v těžišti?

No, Airacobra byla handicapována především malou výškovostí - na východní frontě, kde boje probíhaly v nižších výškách, byla velmi oblíbená a úspěšná.

hardy 15.1.2009 16:59

Re: Motory v těžišti?

jestliže jsou dva (4, 6, 8) motory symetricky umístěny na své spojnici, která je půlena těžitěm letadla, pak jsou umístěny v těžišti

ladik53 15.1.2009 17:10

Re: Motory v těžišti?

Nejsou na těžnici?

ladik53 15.1.2009 17:13

Re: Motory v těžišti?

A ještě dotaz. Jak by to bylo u letadel třímotorových např. TU 154, MD11, B727,DC10...?

Novák 15.1.2009 18:41

Re: Motory v těžišti?

Výraz "motory v těžišti" je poněkud hovorový a je tím míněno "motory co nejblíže těřiště".  Těžište je bod a mění pouze rozložením hmot, třeba spotřebou paliva z nádrže v zádi (proto se tam nedává). Něco jiného je střed vztlaku, ten skutečně může putovat v závislosti na rychlosti a celkové konfiguraci stroje. Idaeální stav je souhlas těžiště (resp. svislé těžnice) se středem vztlaku, pak nejsou nutné aerodynamické korekce kormidly či vyvažovacími ploškami.

Velkí vzdálenost motorůod těžite vyvolávísvym velkým ramenem točivé síly. zvláště při motorech vzadu. Vtpomeňme na tu 104, nebo Comet, ty měly mozorytěně u trupuv bezprostřední blízkosti těžiště.