7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 2

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
sahara 18.10.2007 23:02

Honzo,+

zcela mimo článek, zítra, 19.10. slavíme u Martina Vopřecha narozeniny, 60 a 63, pokud čteš reakce čtenářů, tak věz, že jsi zván (včetbě Zuzanky), jinak Tě zkusím kontaktovat přes sestru Márinku. AHOJ, sAHARA

buš 18.10.2007 18:16

Někdy v roce 1962

jsem na Ruzyni za jedno odpoledne viděl DC 8 (SAS), Comet (El Al), Boeing 707 (Air India), Vickers Viscount (BEA), Caravellu (Air France) i to Tu 104 (ČSA), byl to pro mě jako pro kluka super zážitek, na který vzpomínám dodnes... V Tu 104 jsem byl i uvnitř, překvapilo mě, že je tam místa asi tak, jako v autobusu. Jinak - mám dojem, že těch Il 18 dost popadalo, i našim ČSA, ne?

buš 18.10.2007 18:28

ještě něco,

nešlo by takhle nějak napsat o Lockheed Constellation? To bylo taky nádherný éro. Dík za takovéhle články.

Well Ryba 18.10.2007 17:29

Ty Bristoly koupily ČSA

pro zamořske lety. Tenkrát přes moře směla létat jen 4 motorova letadla. A tuším že byly jen 2.

A taky nezapomenu, když jsme před léty seděli na terase v Kloten a pili kafe. Startovala tam spousta letadel.  Tučka, Iljušíny, Boeingy i Decečka.

Rozdil mezi první a druhou dvojicí byl úhel pod kterým stoupaly. U te druhe dvojice byl proti té první snad dvojnásobný.

Češka 18.10.2007 13:34

co to bylo za mašinu ?

Sloužila jsem v letech 1970-76 na zdrav. ochraně - a jednou nás vyhnala zvědavost na plochu - sedl tam náklaďák nevím odkud s kulatým nosem ( pokud si dobře pamatuju) kterej se celej otevřel a začali z něj vykládat náklad ( stará nákladí dakota ?) Nepamatujete si někdo ?

www racek 18.10.2007 11:03

no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

strkali típlé doutníky za palubní desku a o flaškách na podlaze ...

ostatně, někde jsem četl hodnocení, že brittania měla konstrukci a pevnost bitevní lodi ... nádherný stroj .. někde ještě mám prospekt od čsa -...

honzak 18.10.2007 12:29

Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

dotaz technický - marně přemýšlím, jakým způsobem bylo řešené sání u rotačních hvězdicových motorů. Asi přes karter, ale jak se ovládaly sací ventily?

Dík za odpověď!

www racek 18.10.2007 14:43

Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

Hmm, tak to se musím podívat do literatury. přece jen od jejich používání uplynulo asi 80 let.

ale jinak mě nic než ten karter taky nenapadá. ani si nedovedu představit jiné řešení

Novák 18.10.2007 14:58

Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

http://www.keveney.com/gnome.html

www racek 18.10.2007 15:09

Re: Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

tak to je tedy super!!!

buš 18.10.2007 18:18

Kolik

byl ten motor schopen točit? Dík, jestli to někdo ví.

Josef 18.10.2007 16:34

Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

Rotacni hvezdicove motory byly na svou dobu reseni velice avantgardni. Klikova hridel byla velkeho prumeru a duta a slouzila timto jako saci potrubi. Saci ventily to nepouzivalo. Byly tam namisto toho prepousteci kanalky ve valci, jako u dvoutaktu. Byl to vlastne 2 takt. K tomuto odvaznemu reseni se pristoupilo z nouze - hvezdicove motory se v te dobe moc prehrivaly a tohle rot. reseni jim trochu pomohlo.

honzak 18.10.2007 17:51

Re: Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

na té animaci nějaký ventil je a moje chabá angličtina říká, že ho otevíralo vakuum při sacím zdvihu.

honzak 18.10.2007 17:56

Re: Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

a výfukový asi ovládala nějaká vnější vačka, viděl jsem cosi takového ve Kbelích v muzeu. Nebo ta animace je jen princip a realizace byla dle Vás? Je to možné, z hlediska spolehlivosti jasně vede přepouštěcí kanál!

Josef 19.10.2007 14:48

Re: Re: Re: no, jeden můj známy vždy vyprávěl, jak kuboši

Omyl! Dvoutakt by to byl, kdyby v tom karteru byl neustaly pretlak, pomoci napr. turba. Vyfuk byl ovladan pres vacku, po ktere bezelo zdvihatko s koleckem.

Schumacher 18.10.2007 9:55

Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

Pevná konstrukce, létal pro výzkum hurikánů. Údajně s ním někdo úspěšně udělal looping.

www racek 18.10.2007 10:56

Re: Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

il 18 je podstatně starší ... vzlétl už v roce 1947, tehdy ještě s pástovými motory...

Jura Jurax 18.10.2007 13:00

Re: Re: Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

Ale to je jenom shoda označení, turbovrtulový Il-18 je naprosto jiné éro. - viz http://www.letadla.info/iljusin/iljusin_il18.php

www racek 18.10.2007 15:09

Re: Re: Re: Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

no, ani tam se to nevylučuje. ten model z toho 47 třeba měl kulovou příď , ale jinak trup křídla to bylo podobné. samozřejmě, za těch 7 či 8 let udělalo letectví

prostě se čekalo, až ten brantner co dělal v zajetí u kuzněcova to dokončí, aby ho mohli pustit domů.

JK 18.10.2007 13:05

Re: Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

Mám to v paměti jinak – i otrlí letci se s ním báli lítat kvůli nevysvětlitelným nehodám (rozlomení ve vzduchu?). Příbuzný, od kterého to mám, se pak zřítil s IL18 u Norimberka, bylo to v roce 1959.

KirovReporting 18.10.2007 22:18

Re: Re: Podobný je IL18, údajně kopie Bristolu.

to byl ale comet ne? a bylo to kvuli hranatymu okynku nahore v trupu

MLOK1 18.10.2007 9:14

DÍKY ZA PĚKNÝ ČLÁNEK

Na Vaše aviatické články se pane Čechu vždy těším. Přeji Vám hezký den.

miláno 18.10.2007 8:29

británka

 Pane Čech , moc jste mě pobavil, byly chvíle kdy jsem řval smíchy. Děkuji a přeji hezký den

Schumacher 18.10.2007 9:56

Jo.

Bristol couvající z hangáru vidím před sebou.....

zlý kukuč 18.10.2007 4:14

Díky pane Čechu, je to pohlazení

Bristol Britania bylo skutečně krásné letadlo, kultivovaný zvuk RR Proteus si pamazuji i po tak dlouhé době, rozdíl mezi kašlavými písťáky  tehdejších Il 14 byl do uší bijící

www racek 18.10.2007 11:06

Re: Díky pane Čechu, je to pohlazení

no, v tý době lítaly i il 18, to taky nebylo špatné letadlo. dokonce v jedné verzi létali naši i na kubu. srovnávat to z dakotama a iljušinama snad ... ostatně, v té době lítal convair metropolitan, taky kašlal ...

Kanuk 18.10.2007 0:31

"letecký zážitek"

Pro mne bylo velkým leteckým zážitkem, když v rámci vítání Gagarina v Praze jsem se dostal do blízkosti ruzyňského letiště, a viděl poprvé v životě startovat "tryskáč" Caravellu, po startu ostře stoupající. Jestli se nemýlím, je (bylo) to proto, že tryskáče do výšky musejí vytáhnout motory, křídla při nižší rychlosti nemají dostatečný vztlak.

mil 18.10.2007 4:21

Re: "letecký zážitek"

Vzpomínám na jeden start TU104, který jsme se s kamarádem Standou chtěli vidět zblízka. Abychom byli co nejblíže, sedli jsme si v blahé nevědomosti do oraniště asi tak padesát metrů od konce betonu, tehdy to ještě šlo. Dodnes vzpomínám na hrůzu, s níž jsme hleděli do tváří pilotů blížícího se letadla. Možná se stejnou hrůzou hleděli i oni na dva kluky před sebou, když  na poslední chvíli zvedali stroj od betonu. Když se kousíček před koncem dráhy letadlo konečně odlepilo od země, neviděli jsme už nic, s hlavami zarytými do hlíny před zničujícím rachotem, snad metr pod podvozkem startujícího tupoleva. Přežili jsme to, ale ten zážitek nikomu nepřeji.

www racek 18.10.2007 11:08

Re: "letecký zážitek"

kanuku, tučka lítaly u nás už 4 roky, v tý době. byli jsme první co je koupili a vůbec, v tý době tryskáčů moc nebylo ... jen v koutě stával boeing 707 pan am, vždy tady přenocovali ...

Češka 18.10.2007 13:36

Re: Re: "letecký zážitek"

Pan Am vozil nádherné staré babky v růžovém a bleděmodrém, vystupovaly s mašin s natáčkama v hlavě a to nás teda fascinovalo .