7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 15

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
janci 13.12.2007 12:11

Az dnes..

Kunovjan, v letectvi pouceny laik, v sedmdesatych letech kazdy rok na brigade v Letu v Kunovicich.

Centroplany na L39 se tam vyrabely  - videl jsem a preskok brany Cmelakem jsem videl na vlastni oci, jeden ze zkusebnich pilotu - i jmeno si pamatuju - odletal na nejaky veletrh do hannoveru. Urcite to bylo vicekrat.

Dik za pekne pocteni.

Jun Su 12.12.2007 12:49

Najde se někdo, kdo by znal odpověď

Prošel jsem si pár minulých Čechovin a někde v č.47 je o pilotech Airbusů vers. B737 atd.a o fci "autoland". Loni v lednu jsem letěl z Petěru,v Praze foukal Kyril. Při sedání (v +-18,00) se A320 motala jak ..no pod splavem, pak se naklonila mocně na křídlo a byla bleskově vyrovnána a posazena jak kačenka na Mácháč. Nezjistil by někdo, kým a jak bylo tenkrát to éro řízeno (jde to vůbec autopilotem v takovém nářezu). Ti pánové nebo dámy mají mojí velkou úctu a musím říct, že jsem se ani nebál, prostě jsem věřil, že to umí. Panu Čechu, mechanici to umí spravovat a piloti s tím umí vozil bezpečně lidi. Doufám, že nikdy nezažiju ten vtip: "červánky nalevo=hořící levý, červ.napravo=hořící pravý a obláčky vzadu nejsou kumulky, ale padáky posádky, která se s vámi tímto loučí". Dík všem profíkům a ptačím mozkům. Su.

Jardas 11.12.2007 19:34

K umlaceni

Pane Cechu, nikdo Vam nerika, ze jste lhar, prestante brecet. To jste si rekl sam. Jenom k tomu letadlu zastavenemu ,,na fleku". Kazdy vi to, ze brzdeni je nejuccinejsi, pokud se kola toci, to plati jak u aut, tak letadel. Pokud by tedy letadlo sedlo se zablokovanymi koly, tak bych predpokladal, ze pristani bude spis delsi, nez kratsi, pneumatiky na hadry, disky kol ubrousene a pravdepodobna vymena podvozku. Ve vasem pribehu jste mohl dodat ,,a ty blbi piloti vypochodovali prednim sklem  a sedeli v pulce drahy". A mohl byste nam taky popsat na jakem systemu fungovaly a kde byly umisteny ventilatory na chlazeni brzd u TU154? Pokud vim, tak ventilatory mely IL18 a rikalo se jim vrtule. Ale necham se poucit. A vezmete si priklad z tech, kteri radi kritikum, aby to necetli. Kdyz nesnesete kritiku, tak nepiste. Moc to pripomina Paroubka.

Honza Čech 11.12.2007 22:04

Re: K umlaceni

Vážený pane, asi jste si nevšiml, že můj článek byl převzatý z palnes,cz, kde vyšel před dvěma roky a reagoval na podněty čtenářů z předešlých pokračování, takže nepláču, pouze jsem reagoval na anonymní nadávky, které vyšly na planes. Žádné ventilátory na IL 18 nebyly, tedy ne na těch, co měly ČSA, nebo ty, co jsem viděl. Možná, že každý ví atd., atd, ale, když letadlo přistane na zaparkované brzdy, tak skutečně stojí téměř na místě, přestože nefunguje anti skid (ABS). Piloti, kteří jsou připoutáni čtyřbodovými pásy, těžko může skončit před letadlem. Koukal jsem na své konto, asi Paroubkem nebudu...

Jardas 11.12.2007 22:43

Re: Re: K umlaceni

Dekuji pane Cech. A jak je to s ventilatory na TU154. Tema na IL18 jsem myslel na predku motoru. Vtip, pane Cech vtip. A Vase teorie s kratkym pristanim porad nefunguje. Prave proto, ze nefunguje ABS, brzdna draha je prodlouzena snizenim ucinnosti brzdneho ucinku, vzhledem k moznosti smyku - skidu. Piloti jsou opravdu pripoutani, ale Vase pohadka by byla vtipnejsi. Paroubek taky tvrdi ze na konte moc nema. Dival jsem se na planes, nikdo Vam tam nenadava. Ovsem nekdo si dovolil kritizovat. :-/

Karel 11.12.2007 17:00

Poděkování

Pane Čech je to OK  !!!!:-D

Nemo 11.12.2007 14:47

Nenechte se znechutit

Zdravím Vás! Nenechte se znechutit. Věřím Vám važdé slovo, už jen proto, že jako aeroklubák s 640 nalétanými hodinami jsem na Ruzyni několikrát byl i coby pilot a tak vím, že tamější podmínky takové, jak popisujete mnohdy byly.

No a letiště LKKU (Kunovice/Uh. Hradiště)? To je kapitola sama o sobě....

Zcela vážně: kdy bude knižní vydání???? Já, coby velký fanda do letadel bych šel a hned bych něco takového koupil. Ještě by to stálo za to doplnit pár příhodami z aeroklubů, které jsou mnohdy (nikoliv co do rozsahu, ale co do lidské blbost) ještě vydařenější....

Dík za další pokračování. Při každém dalším díle si výňatky z Vašich článků předčítáme a za veselého a nevázaného řehotu si tak zlepšujeme poněkud stísněnou předvánoční náladu.

Honza Čech 11.12.2007 15:11

Re: Nenechte se znechutit

Knížka skutečně bude. Podle harmonogramu by měla vyjít do konce února v nakladatelství JALNA Praha.

emil 11.12.2007 13:19

autorovi

Nenechte se otrávit pár pitomci, kteří většinou doma musí držet "hubu a krok", a tak na veřejnosti jsou obzvláště chytří a "jedineční".  Těm bych poradil, ať si čtou něco jiného, co jejich "inteligenci" stačí a prospívá (třeba Lukáše Jelínka nebo lžidoktora Křečka).

míša mýval 11.12.2007 17:08

nezapomínat Emile!!!

Na Bobo, ta je taky čím dál tím lepší

Judith Saebel 11.12.2007 11:12

Jen tak dál, prosím

Pane Čech, Vaše historky se čtou moc hezky.  Člověk se při nich nachechtá and nádherně si odpočine .

prouky 11.12.2007 10:36

Kerosen pod zemí.

Jsem Tuchoměřická náplava. Kdo neví, kde jsou Tuchoměřice: jejich katastr sousedí s letištěm. Když jsem se přistěhoval v prvé půlce osmdesátých let, bylo to jak v pohádce. Každý na jižním svahu údolí, směrem k letišti, měl nafťáky. Hodil kýbl do studny, nalil do nafťáků a topil. Byly studny kde nad "vodou" stálo 5 metrů kerosenu. Na severním svahu platilo do jisté výšky totéž. Jen nejvyšší domy, tak třeba 30 ze tří set, měly smůlu a kupovaly uhlí. Nebo chodili do studny ke spřáteleným sousedům níže. Vodovod nebyl, dvakrát denně jezdil vodař s cisternou a ženský čekaly s kanystrama u silnice. Nu, dvacáté století. (Měly plastové kanystry ne vědra!) V druhé půlce osmdesátých začal zdroj levného paliva vysychat a posléze, do poloviny devadesátých, dokonce zavedli vodovod. Sláva.

Jenik 11.12.2007 11:28

Re: Kerosen pod zemí. - dotaz

Nevím, co je na tom pravdy, ale údajně se tento gravitující podzemní kerosin dokonce těžil a naléval zpátky do nádrží (v Kralupech nabo na letišti?).  Obce měly být postupně odděleny podzemní vodní clonu. Je to pravda?

honzak 11.12.2007 13:47

Re: Re: Kerosen pod zemí. - dotaz

kamarádi se kterými jsem běhal na lyžích byli u geologického průzkumu, geoindustrie a podobných podniků. Podle jejich informací (měřili na místě) obyvatelstvo opravdu těžilo letecký petrolej, topilo s ním a lilo ho do traktorů spolu s družstevní naftou. Pak se udělala jakási řada vrtů, kde se to oficiálně čerpalo a vozilo do Kralup na vyčištění. Relevance je tak 95%.

Jenik 11.12.2007 15:32

Re: Re: Re: Kerosen pod zemí. - dotaz

Děkuji

prouky 12.12.2007 8:31

Re: Re: Kerosen pod zemí. - dotaz

Ano, clona byla asi po 15ti letech vytvořena. V okolních polích jsou ke spatření příslušné dekly.

ewewqqew 11.12.2007 19:32

Re: Kerosen pod zemí.

Hele naplavenino, jak se tam k vam do Tuchomeric dostanu smerem od Boleslavi snadno a rychle, aniz bych musel pres Prahu? Jezdime tam s kolegou na stavbu toho velkyho obchodniho centra a pres mesto to je fakt opruz.  :)

sahara 11.12.2007 20:42

Re: Re: Kerosen pod zemí.

Z Ml. Bioleslavi na Mělník, dále na Kralupy, Tursko, Horoměčice a dále je to již značeno.

prouky 12.12.2007 8:39

Re: Re: Re: Kerosen pod zemí.

Ještě trochu jinak: Tursko, Velké Přílepy, vpravo Lichoceves, v Lichocevsi ošklivá zatáčka vlevo kolem konzumu a Tuchoměřice.

- pzv - 11.12.2007 10:11

ten závěr

ten závěr s babičkou s kufrem a se štrůdlem - to je geniílníííí !!!

:-D:-D:-D  ;-D;-D;-D :-):-):-) ;-D;-D;-D :-D:-D:-D

Tomáš 11.12.2007 9:44

Příběh černého pasažéra

Pane Čechu, Váš dnešní článek mne vyprovokoval popsat Vám jednu letištní příhodu a poprosit o názor, bylo-li podle Vás něco takového možné, nebo ne. Příhodu mi vyprávěl jeden skvělý universitní docent, který byl někdy v šedesátých letech na jakési vědecké konferenci v Praze. Tam byl přítomen i jeden jeho známý, který byl alkoholik se zvláštním průběhem opilosti - a sice, že i když hodně vypil, vypadal jako zcela střízlivý a přitom vůbec nevěděl, co činí. Byl vždy dobře oblečen a lidé v těchto jeho stavech často neměli ani ponětí, že tento člověk je velmi opilý a na to, co právě dělá si nikdy nebude schopen vzpomenout. Tento pán se na konferenci opět opil. Ve stavu, kdy o sobě nevěděl pochodoval po Příkopech a došel do míst, kde dnes stojí OD Kotva. Tam spatřil autobus, do kterého nastoupil. Autobus po nějaké době odjel směrem k ruzyňskému letišti. Tam ten člověk z autobusu vystoupil a podle vyprávění pana docenta se podobně jako Vámi vzomínaná babička dostal tam, kam nikdo nesměl - až k odstaveným letadlům. Do jednoho z nich se mu prý podařilo nastoupit, posadit se a usnout. Letadlo (snad TU-104 do Jakarty) za chvíli začali připravovat k letu. Nastoupili řádní cestující a pořád si nikdo nevšimnul, že tam je i jeden pán, který na palubu nepatří. Letadlo prý opravdu odletělo a náš člověk se probral při přistání v Indii (...ale to by znamenalo, že prospal mezipřistání v Aténách a Bejrutu, nebo ještě někde jinde ?). Nestačil se divit, kde že to je a svěřil se letušce. Nastal neuvěřitelný rozruch, pána někam odvedli a velmi složitě se řešilo, co teď. Nakonec to prý řešila až ministerstva zahraničních věcí a černého pasažéra odtransportovali domů. Tam mu to prý všechno spočítali a musel uhradit vysoké náklady na tento výlet. Manželka s ním prý tímto ztratila trpělivost a rozvedla se. Pan docent přísahal, že to je pravda (doufám, že jsem příhodu popsal tak, jak mi ji pan docent řekl).

Honza Čech 11.12.2007 10:51

Re: Příběh černého pasažéra

Opravdu se nepamatuji, že by se taková příhoda stala, tím myslím destinaci. Tůčko jednou odletělo se spícím černým pasažérem do Moskvy, což bylo i možné, protože tuto "linku přátelství" nikdo nekontroloval, kdo by také utíkal do "země zítřků", že? Je dost možné, že to byl Váš pan docent. Při mezipřistáních musí cestující ven z letadla z bezpečnostních důvodů, protože se letadlo plní. Teprve v poslední době se může plnit s cestujícími na palubě, ale s asistencí hasičů a musí být přistaveny ještě jedny schody a otevřené zadní dveře do letadla.  

Tomáš 11.12.2007 12:59

Re: Re: Příběh černého pasažéra

Moc děkuji za odpověď. Pasažérem nebyl pan docent, ale jeho známý. Podle pana docenta se černý pasažér měl probudit v Indii... Ale moc děkuji za odpověď a těším se na Vaše další články.

watson 11.12.2007 13:30

Re: Příběh černého pasažéra

No, příteli, obávám se, že se jedná o tzv. urban myth nebo též urban legend. Stejnou historku najdete i v učebnici angličtiny FCE Masterclass (OUP) na stránkách 64-65. Pěkná, to připouštím. A moc pěkně se čte.

zubr 11.12.2007 9:42

jen houšť a větší kapky

Milý pane Čechu,Vaše psaní je skutečnou oázou v šedé poušti internetové,ba téměř psí...Jako každý kluk,i já byl fanda do ér,do svých 15 let jsem stačil v rámci dětských dnů,pořádaných voj.let.útvarem prošmejdit,co se dalo....IL 14,MiG 15,IL 28...Pak to jaksi ustalo....a nyní coby důchodce jen vzpomínám.Děkuji Vám za Vaše příspěvky a volám větu,uvedenou v záhlaví příspěvku.....!

VL 11.12.2007 9:10

Ruský klídek

Kerosin na letištní ploše jsem viděl ve veliké zemi na letišti Mineralnyje vody. Letěli jsme do Moskvy a v sektoru pro inostrance a poslance Nejvyššího sovětu byla otevřená okna. Najednou cítím klasické aroma, podívám se ven a tam stála veliká cisterna, pravděpodobně na MAZ-547 (dříve nosiče raket SS-20), okolo ní veliká louže vyteklého paliva a v ní se procházel Rus - pravděpodobně řidič se zapálenou cigaretou. Vypadnout mu vajgl, tak mohlo být pořádně veselo ;-)..

prouky 11.12.2007 10:17

Re: Ruský klídek

Nevěřte na vajgl. Dávno, dávno již tomu, co jsme ve vyšehradském bytě  s kamarádem rozebírali motocykl Pionýr. Součástky jsem házeli do lavóru s naftou. Tamtéž vajgly. Zkušený dvacetiletý kamarád nás ujistil, že se nemůže nic stát. Posléze nás začalo zajímat, zda se opravdu nemůže nic stát (až potom, co jsme tam naházeli desítky vajglů). Takže jsme na chatě, tedy před chatou, uspořádali pokusy. Uspořádání: lavór s naftou nebo s benzínem, pokusné vajgly a sirky. Výsledek: 200 vajglů do nafty, žádný požár. 200 vajglů do benzínu, žádný požár. 200 sirek do nafty, žádný požár. 200 sirek do benzínu, 186 požárů. Shrnutí: nafta je v podstatě nehořlavá, vajgl je jako zapalovač nevhodný.

K. Babák 11.12.2007 10:38

Re: Re: Ruský klídek

Z dob, kdy jsem dělal požárního technika si pamatuji, že jsou předepsané teploty, při kterých musí hořlavá kapalina uhasit ponořenou sirku. Pro benzín je to tuším 20°C. Jinak jsme na vojně v Čáslavi vylévali myši leteckým petrolejem. Jedna díra, jeden kanystr.

R 11.12.2007 11:14

Re: Re: Re: Ruský klídek

Každá hořlavá kapalina má teplotu vznícení a vzplanutí.  Jedna z toho je taková teplota, kdy maličký plamínek zapálí vrstvu kapaliny, druhá je teplota, kdy kapalina zahřátá na určitou teplotu začne po styku se vzduchem sama hořet. Ta první rozděluje kapaliny do tříd hořlavosti, pod 21 st C nad nulou je to hořlavina 1 třídy, nad 21 do tuším 65 st C je to dvojka.  Letecký benzín a petrolej nevím, ale běžné benzíny a ředidla jsou vesměs dvojky. Proto zapalovány sirkami ochotně vzplanou jen v létě, v zimě za nižší teploty je to už horší.  Jedniček hořlavin je poměrně málo, je to třeba aceton, líh, ty nejlehčí technické benzíny, butan, propan nebo třeba éter. Trojka nad 65 st Cje třeba běžná nafta nebo petrolej nebo topný olej. Ta druhá teplota se u běžných hořlavých kapalin pohybuje okolo 400 st C, nerozfajrovaná cigareta právě zapadající do tekutiny nemusí této teploty dosáhnout a tím nemusí vzplanout nic.

míša mýval 11.12.2007 17:20

obráceně

Bod vzplanutí je teplota, kdy je tenze par nad rovnou hladinou taková, že ji lze dostatečnou iniciací, např. jiskrou na zápalnou teplotu, která je kupodivu u nafty nižší než např. u butanu, zapálit. U hořlavých par je dále také důležitá rychlost hoření, hranice detonačního spalování a tak dále. Prostě někdy něco zapálit není sranda a jindy se sejdou nepříznivé okolnosti, že se nestačíme divit. Proto například hrdina ve filmu, který na sněhu zapálí čůrek leteckého petroleje a myslí si, že plamínek dožene startující letadlo, je debil, nebo spíš je debil ten, kdo si to vymyslel