19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

VE VZDUCHU: Čechoviny 10

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
divitel 24.11.2007 17:46

U2

Cituji: "křídla plná paliva ohnutá dolů jak chcíplý pták"

 Vyprávěl mi tatík, který měl možnost vidět, ba si i sáhnout, na U2, nepamatuji si kde. Říkal: "To neuvěříš. To stojí na zemi a má to křídla svěšený jak chcíplej pták. Ty konce jsou tak dva metry pod kořenem. Když k tomu přijdeš, tak s tím koncem můžeš klidně hejbat nahoru dolů. A když se to pak vznese a ten vzduch se do toho opře, tak jsou ty konce dva metry nad kořenem."

VL 22.11.2007 19:32

Hlavní problém

Kdysi jsem četl porovnání, ze kterého vyplývalo proč nebyla letadla koncepce Il 62, VC 10, DC 9 atd. příliš ekonomicky úsporná. U letadel s motory na křídlech vyrovnává váha motorů část vztlaku působeného křídly a křídla mohou být méně pevná, než když v nich jsou pouze nádrže, zrovna tak může být lehčí konstrukce zadní části trupu, která nenese motory. Údajně je taková konstrukce o cca 5 % těžší, než klasická jako B 707. 5 % nemusí vypadat tak strašně, ale hmotnost platícího nákladu je cca 25 % startovní hmotnosti letadla. Takže o pětinu nižší platící náklad.:-(

Pablo 22.11.2007 17:52

super

Clanky pana Cecha jsou dle meho nazoru bezkonkurence nejlepsi na celem serveru.

Jinak abych se pridal k pametnikum ... nekdy zacatkem 80. let jsem s timhle strojem take letel. A protoze to byl muj prvni let, letusky mi dali domu plastove pribory z letadla a byly mi cele 4 roky, tak se mi to strasne libilo :-D 

Martin 22.11.2007 13:44

Havana

S Havanou je to pravda. Za komančů jsem tam letěl s IL62 a skutečně se neplánovaně přistávalo v Paříži, nebyla šťáva. S letadlem zajeli na okraj letiště a s lidma na palubě dotankovali. Start z Havany byl přesně jako popisovaný, na konci dráhy jsem se děsil, že to nikdy nepoletí, rozjezd byl hrozně dlouhý. Bál jsem se oprávněně, o měsíc později Kubánec přejel dráhu a pozabíjel pár desítek lidí.

Břeněk 22.11.2007 13:07

Moje jediná zkušenost s IL62

IL-62 jsem letěl jenom jednou, v roce 1983 na štrece Tokyo - Moskva. Cestující natlačeni jako sardinky, ale to většina cestujících tehdy nějak trpěla, neboť se jednalo o nízkonákladovou linku s minimálním prostorem mezi sedadly  (Aeroflot) pro sice nemajetné, ale tvrdovalutové  cestující z Japonska přes Moskvu do Západní Evropy.

Někde nad Chabarovskem jsme se dostali do turbulence, tak asi střední, a jak trup letadla při tom strašně naříkal bylo dost vynervující, ale soused na sedadle, nějaký angličan, co se údajně vyznal v letadlech tvrdil, že to kvílení je způsobeno tím, že trup IL62 je smontován tak, aby nebyl turbulencí moc namáhán, tak prý vše je v pohodě.

Asi po čtyřech hodinách letu bylo na zadních toaletách horko jak v turecké lázni a mimo toho  tam začal být  kvůli teplu pěkně "cítit hajzl". To ale mělo  tu výhodu, že se tam nikdo neloudal, každý si rychle tu hygienickou potřebu  odbyl a co nejdříve odtamtud vypadl, takže nebyl problém s frontami u záchodů, tak k něčemu dobré. S angličanem jsme žertovali, že i jiné společnosti by něco takového měli zavést, aby se zmenšily ty dlouhé fronty u záchodů na mezikontinetálních trasách. Jinak ale jsem byl s letem v IL62 spokojen (vyjma té příšerné obsluhy protivnými letuškami Aeroflotu, ale to je o něčem jiném).

www racek 22.11.2007 12:34

no, létal jsem s tím do moskvy

někdy mezipřistání v bratislavě, no ... příhody s pašováním olomouckých a buřtů delgátům ani vyprávět nemusím, to bylo ostudy... ale letadlo v pohodě, let klidný, místa dost... no mohl jsem to tehdy porovnávat jen s b 727 či DC 9 kdy jsem lítal do jugoše... horší fakt nebyl, ani interiér ani pohoštění ani hluk...

no a s tou spotřebou, ta byla vysoká, ale víte, 90 tun paliva asi ani náhodou. to by tam asi nedostali.

RomanL 22.11.2007 11:03

Jenom pro zajímavost,

ta historka s tou letuškou, provázkem a flaškou byla použita tak před 14 dny v seriálu Letiště na Primě, prakticky do puntíku stejně. Jestlipak o tom pan Čech ví?

Honza Čech 22.11.2007 11:05

Re: Jenom pro zajímavost,

Ano, vím o tom. Autorka seriálu mne požádala o svolení použít toto téma.

RomanL 22.11.2007 11:17

Re: Re: Jenom pro zajímavost,

Á, děkuji za odpověď pane Čechu, skutečně mne zajímalo, jestli Vás televize Prima oslovila. Jinak děkuji za pěkný seriál (tedy samozřejmě ten Váš tady na Psu). R^

fox 22.11.2007 10:36

: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

21231308 Prosím opravte a uveřejněte.

Tomáš 22.11.2007 9:26

LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Letěl jsem tímto strojem v roce 1984 (?) na trase Praha - Bratislava - Petrohrad. Minimum cestujících a spousta místa na nohy i pro mne (1,92m), ale to bylo proto, že jsem seděl u nouzového východu, nebo co to bylo a tam byla vynechána jedna řada sedadel. Při mezipřistání v Bratislavě jsme museli vystoupit. Přitom jsem se oddělil od cestujících a ze zvědavosti se šel podívat na zadní podvozek. Byl jsem překvapen, v jak špatném stavu byla pneumatika. Za chvíli mne odtud vyhnal člověk se samopalem. K IL-62 mám dotaz - neví někdo, co je na tom pradvy, že stroj měl ve své konstrukci umístěné vodní nádrže a čerpadla na přečerpávání vody za účelem změny polohy těžiště za letu ? Nějak se mi takové řešení u letadla nezdá, ale slyšel jsem to od dvou lidí...

MLOK1 22.11.2007 9:35

Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Tomáši, o nádržích s vodou, kvůli dorovnání těžiště u IL62 jsem nezávisle na Vás slyšel také, takže to asi bude pravda. U moderních větroňů se používají nádrže s vodou také. Pochopitelně ne kvůli palivu, ale pro změnu letových vlastností (kluzavost-rychlost). U Concordu se údajně dost složitě během letu přečerpávalo palivo z jedněch nádrží do jiných - také kvůli vyvážení.

Tomáš 22.11.2007 9:57

Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Dík za info. O vodě ve větroních vím. U velkého letadla chápu systemy na přečerpávání paliva. Voda (nebo spíše nemrznoucí kapalina), aby výrazněji posunula těžiště u IL-62 musela být velká zátěž navíc. Ale nejsem z oboru...

Tomáš 22.11.2007 10:23

Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

... přece by bylo výhodnější namísto vody (nemrznoucí směsi) používat přímo paliva, u něhož by se přímo nepočítalo se spotřebováním v motorech. Přečerpáváním by se měnila poloha těžiště a v případě nouze s nedostatkem paliva by se dalo použít pro motory. Měrná hmotnost leteckého paliva a vody je rozdílná - že by toto byl ten důvod ?

MLOK1 22.11.2007 10:34

Re: Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Také mi to Tomáši vrtalo hlavou a upřímně řečeno, také nevím proč zrovna voda. Když byla řeč o IL62, tak si vzpomínám, že pod ocasem byla taková titěrná dlouhá noha (snad s kolem?), která byla vysunuta, pokud stál prázdný eroplán v hangáru. Snad aby nepadnul kvůli těžkým motorům bez paliva, cestujících a zátěže na zadek? Možná nám to napíše některý z pilotů.

Honza Čech 22.11.2007 11:04

Re: Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

IL 62 měl jako všechna velká letadla s motory vzadu problémy s těžištěm. DC9/MD80 se například dovažují pytli s pískem. Siamské dvojče IL62, britská VC10 má vyvažovací nádrž za příďovým podvozkem na palivo, které se dalo v nouzi spotřebovat, nebo po přistání přečerpat do hlavních nádrží. IL62 měla ve stejných místech nádrž na vodu, takže  když museli kvůli vyvážení brát vodu v arabských zemích, přišlo to velmi draho, protože tam je voda dražší, než palivo. Proč rusové dali přednost tomuto řešení, nevím.

VL 22.11.2007 19:25

Re: Re: Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Možná proto, že do nádrže po vodě lze natankovat v případě nouze příslušná dávka vodky nebo samohonky, z nádrže po leteckém petroleji by to asi nevypil ani Rus;-)

A 22.11.2007 21:24

Re: Re: Re: Re: Re: LI-62 Praha Bratislava Petrohrad

Tak to znáte málo Rusů :-)

pilot 22.11.2007 8:00

Trošku skromnosti

a méně machrování a mohlo by to být fakt dobré čtení. Hlavně popisovat přesně, s jakou radostí v tom "hrozném komunismu" sloužil se skloněnou hlavou s hadrem v ruce a ani nemukal.Když dostal příležitost utírat prach na velkých sovětských letadlech, byl štěstím bez sebe. Škoda, že jinak hezké zážitky degraduje jakýmsi pozdním protisocialistickým cítěním. Aktivní měl být "tenkrát". Nových hrdinů už vyrostlo opravdu dost.

xx 22.11.2007 8:15

Re: Trošku skromnosti

a co jste dělal Vy? Pane pilote? 

pilot 22.11.2007 8:55

Re: Re: Trošku skromnosti

..dělal jsem pilota, na těch velkých sovětských eroplánech. A držel jsem pusu. Ale držím ji také teď a nemachruji, jaký jsem byl hrdina....

Jirka 22.11.2007 9:42

Re: Re: Re: Trošku skromnosti

No pilote, ten komunismus byl opravdu hrozny - bez uvozovek !!! Kdyz jsi drzel hubu tehdy a drzis ji i ted, tak ji opravdu drz. O tech zverstvech kterych jste se dopustili by se nemelo mlcet.

Autorovi dekuji za perfektni clanek a rad bych vedel, jestli jste toho napsal vic a jestli je to k mani na internetu. Ziju v Kanade, jsem letecky fanda a postavil jsem si a roky jsem letal s RANS 6-ES Coyote. mikinbca@yahoo.ca

Tonevadí 22.11.2007 17:09

Re: Re: Re: Re: Trošku skromnosti

A podle toho, jak to autor líčí, je vidět, že opravdu to měli tvrdé. A zvláště pro antikomunisty, které si do takových pracovišť jistě s důvěrou nabrali. To víme my všichni z té doby, jaký to byl teror na pracovišti, jeden se diví, že jsme to vůbec přežili.

A tak si říkám, jak je to možný, že byla sranda skoro všude, což v jiných (normálních) zemí se těžko vyskytuje.  A dneska i doma, to skoro už taky ne.  Asi je to tim "neutlačováním"...  

fanda letadel 22.11.2007 18:41

Re: Re: Re: Re: Trošku skromnosti

www.planes.cz¨Tam je asi 50 dílů a je to velmi poutavé čtení.

Chris Kelvin 22.11.2007 2:40

Teda já nevím...

...já letěl dvaašedesátkou jako malej kluk a jasně si pamatuju, jak mě to vtisklo do sedadla při startu. To airbusy proti tomu startují jak v peřince (skoro bych se vsadil, že Il62 potřebovala větší rychlost díky nižšímu startovnímu vztlaku). TU134 jsem letěl nedávno... ano, potvrzuji, je to velmi podobné bombardéru. Včetně té prosklené kabinky vepředu ;-) Zato TU154 (konkrétně modifikace M, asi jediná v současnosti provozovaná), do které se autor opíral tuším předminule, mi připadala na dobu vzniku v pohodě. Křídlo údajně pomáhal vyvíjet Boeing, interiér byl čerstvě po vymalování (něco jako slavný variopaint). Pravda, nesměl člověk sedět vzadu u motorů. To byl hrozný kravál. Ale jinak to letělo velice klidně, žádné drncání za letu. Buď jsem měl několikrát štěstí na klid v ovzduší, nebo má lepší (nebo z pohledu ekonomiky horší) poměr plocha/hmotnost.

kdokoli 22.11.2007 7:53

Re: Teda já nevím...

Myslím, že Tu-134 je něco jako mladší bráška od bombardéru Tu-16 ;-)

fox 22.11.2007 8:14

Re: Re: Teda já nevím...

TU 134 A létal v 80-tých letech Bělehrad.Jugoši byli fakt velkorysí.Co měl kdo ssebou, jim bylo fuk.Bagáž se odevzdávala hned po příchodu na letiště,jak v Americe.Příruční zavazadlo se nekontrolovalo.Zážitek z předvánočního letu Bělehrad -Praha,kolem roku 82.Letadlo plné montážníků(t.j. chlapci kolem metráku.Bagáž plná 20 kg.Příruční zavazadla plná-cca 12 ks lahví koňaku na osobu.(denní diety na to fakt stačily).Otázka:Počítá-li konstruktér s 75 kg osobou + 20 kg zavazadel,o kolik bylo letedlo přetíženo?Vždy mně letadla zajímala ,ale to bylo teď víc na škodu.Ta akcelerace na startu ,to byla bída.Na konci runwaye jsme jeli tak 80(přeháním samozřejmě)letadlo viselo doslova na motorech,jeden škytnout,tak jsme dole.Tučko létalo vždy čumákem nahoru,ale tentokrát to bylo dost drsné,letušky nemohli vozík vytlačit.U Prahy pilot vystrčil podvozek,klapky atd. a přestože dal plný plyn,letadlo šlo dolů,jak kámen.Náraz na kola byl citelný,další let,skok

nový náraz a konečně jsme jeli.No odfouk jsem si.

MLOK1 22.11.2007 10:18

Re: Re: Re: Teda já nevím...

No odfouk jsem si. Stačila na to odfouknutí foxi klimatizace?;-D;-D;-D

VL 22.11.2007 19:28

Re: Teda já nevím...

Letěl jsem s ní dvakrát a naopak mi připadalo, že se při stoupání po startu docela fláká, v porovnání s podějším letem s B 737-500, i vnitrostátním ruským letem s Il 86.