4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

ÚVAHA: Slovo k 1. září 1939

Ačkoli druhá světová válka měla na evropském kontinentu něco jako trojí prolog – anšlus, Mnichov 1938 a protektorát – skutečné boje začaly až 1. září 1939. Toho dne se stalo něco, co natrvalo Evropu změnilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Novák 3.9.2020 14:40

mimochodem: maše média jsou natolik zahlcena "důležitostí" Vystrčilovy Cesty, že tohle smutné výročí prošlo bez povšimnutí...

A. Novák 3.9.2020 14:37

otevřeně se Vystrčila nikdo zcela logicky nezastal, protože jeho Cesta je klukovina, která popírá základní diplomatická pravidla.

Německý ministr se pouze ohradil proto siláckým výrokům Číny, k Vystrčilovi se nijak nevyjadřoval.

M. Miky 3.9.2020 0:24

Ano, politika appeasementu selhala, nikoliv vsak v Mnichove nebo 1.9.1939, ale zhroucenim veleni francouzske armady (nikoliv fr.armady jako takove!) v kvetnu 1940.

M. Miky 3.9.2020 0:24

Ano, politika appeasementu selhala, nikoliv vsak v Mnichove nebo 1.9.1939, ale zhroucenim veleni francouzske armady (nikoliv fr.armady jako takove!) v kvetnu 1940.

I. Štípek 2.9.2020 23:57

"něco tak šíleného, děsivého a hrůzostrašného, obludného a brutálního" oslabuje vyznění toho co chcete říct, jak mohutně to na vás působí. Je to zkrátka moc. Já vám věřím, co říkáte je veskrze pozitivní a nechci tady působit jak otravný kazatel, prostě míň je někdy víc.

V. Mokrý 2.9.2020 19:54

A co takhle Vatikán, USA, VB.

J. Jurax 2.9.2020 18:47

Ono by stačilo sáhnout do našich archívů. Namátkou Gottwald, Reicin, Čepička, Slánský, Vaš, Grebeníček starší, Indra, Bilak, Husák, Lorenc a další - o těch by se v archívech jistě našlo i s obrázkama ..

I. Schlägel 2.9.2020 17:31

Je to samozřejmě chyba i národa samotného. Hitler mistrně využil frustrace, pocitu ponížení a touze po odvetě, která v Německu doutnala. Až zahořelo. Což pan Stejskal zmírňuje. Němci se nepostavili zlu v jeho počátku. Proto jsou spoluviníci.

F. Navrátil 2.9.2020 17:11

Samozřejmě. Tam po polonevolnickém carském režimu, válečné porážce a občanské válce, byla připravena půda pro nového Ivana Hrozného. Revoluce a bolševická ideologie byly pouze nástroje pro jeho příchod.

P. Milan 2.9.2020 17:02

Ještě PRC a KLDR.

P. Milan 2.9.2020 17:01

Co Rusko/SSSR? Taky tak?

F. Navrátil 2.9.2020 16:59

Stejskal kupodivu převzal argumentaci obhajoby německých nacistických zločinců. Podivuje se nad tím, že se německý národ nechal svést jedním diktátorem. Tedy háže veškerou vinu za německé zločiny na jednoho člověka a tím současně očišťuje celou pyramidu zločinců od Hitlerových souputníků až po samé dno dozorců koncentráků a blokfýrerů či udavačů gestapa. Oni prý jen plnili rozkazy svých nadřízených. Hitler nesvedl německý národ! Německý národ si fýrera vygeneroval! Byl výsledkem německého politického, ekonomického, filosofického i kulturního vývoje. Vůdce se nemusel jmenovat Hitler, ale postupoval by stejně brutálně. Proto není třeba dělat z Hitlera fenomén geniálního zločince. Koberec byl rozvinut a Hitler byl první, kdo po něm vykročil.

V. Mokrý 2.9.2020 15:22

Jenom sovětské ?

R. Langer 2.9.2020 15:15

No, tak je doplňte, nikdo vám nebrání. Kolik politiků znáte na Taiwanu? :-P

R. Langer 2.9.2020 15:11

Co to zase blábolíš, ty naše malá hloupoučká UI? ;-D

R. Langer 2.9.2020 15:10

Jo, to by byla reportáž! ;-D

I. Semrád 2.9.2020 14:15

To máte pravdu, Vožď se musí v hrobě obracet, když vidí, že mu skoro všechnu slávu (publicitu) sebral ten, kterého vlastně porazil.

A to je opravdu vůči Stalinovi nespravedlivé, tak to ale chodí.

Řekl bych, že to má dva důvody:

- i když měl Stalin na Evropu (a svět) velký až obrovský vliv, dokonce dodnes přetrvávající, přece jen je (poněkud iracionálně) brán jako "orientální panovník", a co je/bylo na Východě, to nás (tak) nezajímá.

- a druhý důvod je snad ještě silnější a hlavně "materiální": archivy a přístup k nim. Přístup k německým, středo a západoevropským archivům je relativně bezproblémový, Rusové pustí k archivům (s malou a krátkou "jelcinovskou" výjimkou) jen toho, koho chtějí a sdělí z archivů jenom to, co se jim hodí. A navíc je možné, že kvalita/kvantita archivů, už v okamžiku vzniku/nevzniku(!) dokumentů spíš nahrává Hitlerovi. To se týká i obrazových dokumentů.

R. Tichý 2.9.2020 13:56

Kdyz to je tezke. Sovetske archivy jsou skoro nepristupne, cokoliv je problem.

Mozna by nebyl marny medailonek vsech moznych bolseviku-Pol Pot, Ho ci min, Mao a doplnit to jejich soucasniky-Bandit, Baroso, Mogherini, Ashton.

S. Novák 2.9.2020 13:20

M. Šejna ....R^R^R^!!

S. Novák 2.9.2020 13:17

J. Kocián.....máte pravdu, je to tak! U nás v TV o 1. září a začátku války kterou začalo Německo ani zmínka! R^

P. Hatina 2.9.2020 12:09

Tak to si to ti západní politici vykomunikovali špatně už od roku 1918 i dříve (nezapomeňme že čs. legie bojovaly ve Francii proti Německu).

Ony totiž ty nově vzniklé státečky měly od začátku svou vojenskou strategii dlouhodobě založenou na podpoře Francie a GB.Bez toho, asi by se rozvíjely jinak..A i Masaryk by třeba tu svou zahraniční politiku musel dělat naprosto jináč.

No a jestli tedy byla politika západních států založena jen na předpokladu že odrazí (spíše než porazí) Německo na svých hranicích, tak se ukázala naprosto špatná.

L. Písařík 2.9.2020 11:48

Dobře popsáno, Stalin byl jen více upraveným obrazem Hitlera a nejen on, všichni diktátoři používaji stajné metody.

T. Kočí 2.9.2020 11:31

V televizi běží skoro neustále dokumenty o Hitlerovi. Jaká zrůda byl Stalin, který spoluzapříčinil vátku, ani slovo. Viz Suvorov !

M. Pivoda 2.9.2020 10:33

Slovo k září 2020 maskováno nadpisem "Slovo k 1. září 1939".

M. Miky 2.9.2020 10:30

Politika appeasementu nespočívala jen v ústupcích Německu na východě, koneckonců krvácet při obraně podivných státních útvarů uměle vytvořených 1918-1920 mezi SSSR a Německem skutečně ani v Paříži ani v Londýně neuvažoval nikdo ani ve snu. Na západě se to mělo podle představ tehdejších stratégů a politiků odehrát tak, že by úspěchy na východě povzbuzené Německo opět zaútočilo přes Belgii na Francii, ale na rozdíl od roku 1914 by bylo rychle poraženo. Předpoklady k tomu byly - francouzská, belgická a britská armáda byly silnější, lépe a kvalitněji vyzbrojené a v připravené obraně. V tomto světle dává politika appeasementu jiný smysl, ačkoliv z pohledu prostého Poláka nebo Čecha to mohlo tenkrát vypadat jako zrada.

L. David 2.9.2020 10:29

A postavil se snad nyní vůči jednomu zločinci jménem Merkelová?? Která pozváním muslimské lůzy už nadobro a nevratně zničila nejen Německo, ale celou polovinu Evropy??

Dějiny jednou budou na Merkelovou vzpomínat obdobně, jako na Hitlera ! !

T. Zlesa 2.9.2020 10:26

Souhlas s většinou komentářů, dobrý článek, jen Vystrčila do toho nemotat.

Má pravdu autor, že s odstupem let ještě více vystupuje ta nesmyslnost a zvrácenost činů všech tehdejších agresorů, zvláště německých.

Dnes si už všímám i těch poznámek našich lidí, kteří jsou často v Německu, když říkají "je to v nich pořád". Dříve jsem si myslel, že je to trochu přehnané emocemi. Ale všímám si, co by neznalý života v Německu přímo, jen přes média, že i v těch německých filmech a seriálech ze současné doby, je na těch Němcích něco jiného. Jak se k sobě chovají, jak spolu mluví, jak jednají s podřízenými. Když to porovnávám hlavně s americkými, je vidět ten rozdíl. Američané jsou jiní lidsky. Samozřejmě je třeba se oprostit od uměleckých záměrů různých tvůrců tam i tam.

V Německu jsou si své národní minulosti mnozí lidé vědomi. Bohužel se jejich snaha Německo ukazovat jako již napravené někdy ukazuje kontraproduktivně. Viz spása migrantům.

D. Zítko 2.9.2020 9:34

Hezký článek, díkyR^. Potrefené husy se zase ozvaly;-D

J. Hruška 2.9.2020 9:11

Šejno, nejste schopen ani napsat jména oněch Katalánských politiků co se snažili o nezávislost na EU, či co.

D. Stys 2.9.2020 8:34

Vystrčila se zastal německý ministr vnitra Heiko Maas a určitě to nebude zadarmo. Jak se jmenovaly ty dva státy, které ve 20. století KOLONIZOVALY prostor, který dnes nazýváme Českou republikou? Heiko Maas už to ostatně řekl, za to, že jsme byli kolonizování, musíme být solidární s kolonizátory ...