5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ÚVAHA: Otázka trestu smrti

Tuto otázku znovu otevírám a položím si ji pokaždé, když někdo někoho brutálně zavraždí a dobře ví, že ho nečeká stejná odměna. Kdyby vrah věděl, že ho čeká stejný trest, počet vražd by se přinejmenším snížil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 11.2.2016 13:27

Re: Trest smrti a jeho zrušení

Tady nejde o neco tak hmatatelneho, kvantifikovatelneho, jako ze je mene spachanych vrazd ve spolecnosti, ktera ma trest smrti, ale jde o pocit spravedlnosti a to pocit nejen u tech nejvice postizenych prezivajicich (blizkych obeti vrazdy), ale i vsech ostatnich obcanu spolecnosti.

Nekdo muze rici, co s pouhym pocitem, k cemu to je, cimz vystavi na odiv svou primitivitu.

Lide ovsem namitnou, ze ta 'moje' spravedlnost neni nic jineho, nez POMSTA. Jenze takovym unika, ze pomsta je odveta vymetena bez radneho soudu, at uz vymetena osobne, nebo lyncujicim davem. Pomsta je vedena ucelem dosazeni pocitu spravedlnosti a spravne nema v nasi spolecnosti misto, protoze snadno muze jit o mylne, pomylene, nevyvazene vymeteni te spravedlnosti.

Soudni vymeteni spravedlnosti je vedene predem stanovenymi pravidly, a jen proto se se vysledku rika 'spravedlnost'. Ale v posledku je to take pomsta, jen je vedena radnym procesem, podle tech predem stanovenych pravidel. Cili pomsta je spravedlnost a naopak, spravedlnost je pomsta! Je to jedna a taz mince, jejiz jedna tvar nese obraz te slepe justice s vahami a druha zdvizenou ruku s nozem, z jehoz cepele kape krev. Ta prvni je symbol spravedlnosti vymetene radnym soudem, ta druha je symbol osobni pomsty, jak byvalo historickym zvykem napriklad u Italu, jejichz dedicna rodova msta je dodnes povestna, coz se nejednou stalo i romanovym a opernim nametem.

K te rodove mste, ktera byla skutecnosti v Italii a i jinde pred temi staletimi. Lide tenkrat neumeli rozumove uvazovat lepe nez my, to spise mene, ale byli k sobe pravdivejsi, mene intelektualne pomyleni jako v nasem pripade, pravdivejsi vuci svym pocitum, vuci pocitum spravedlnosti, ktere tak dali volny pruchod. A nemyslim, ze v te veci byli pomyleni, tak lehke odsouzeni si to jejich jednani od nas nezaslouzi. Soudy tenkrat take byly asi vselijake a nedalo se na ne spolehat a tak se stavalo, ze brali spravedlnost do vlastnich rukou, mstili se. A ta msta byla vymeteni spravedlnosti.

J. Kučera 11.2.2016 14:44

Re: Trest smrti a jeho zrušení

Souhlasím i ne. Trest smrti převším není trestem, je asanací. Společnost se zbavuje nebezpečných jedinců. Je to stejné, jako když majitel nebezpečné ruiny dostane t.zv. demoliční výměr, to znamená příkaz k zbourání. To je"trest" smrti. Jinak trest je trestem tak dlouho, jak dlouho ho trestaný vnímá, což u popravy není příliš dlouho. Poprava zločinců je především otázka nákladů. Nechci platit blahobytný život lumpům.

V. Vaclavik 11.2.2016 17:20

Re: Trest smrti a jeho zrušení

Tak to je takove slovickareni, ale take bych rekl, ze trest se nemusi sestavat z vecneho muceni, jak si lide predstavuji peklo, napriklad. Tam je ta vecnost nezbytna slozka, to trapeni a bolest musi byt dlouhe, aby to byl trest hodny sveho jmena.

Ja bych ale argumentoval, ze i kratky vykon trestu, jako od vyneseni rozsudku k jeho vykonani, je vetsim trestem, nez temer jakykoli jiny, ktery nekonci smrti, pokud tedy nepocitame smrt starim, nebo nemoci. Pisu 'temer', protoze lze mucit zpusobem, ze si obet preje zemrit a to co nejrychleji, ovsem to je zpusob trestu nehodny cloveka qua homo sapiens.

Kdysi tu byla na NP podobna diskuze na toto tema, kde jsem jako priklad uvedl scenku z knihy V. Huga, Zvonik u Matky bozi - kde knez Frollo visi za sos na chramove balustrade a paraji se mu svy v komzi a je jen kousicek od padu na jistou smrt a nad nim stoji Hrbac a je v jeho silach, aby sahl dolu a kneze zachranil, ovsem neucini tak a odsoudi ho tim na smrt.

V te scence je obsazene vse. Tady ovsem bych chtel vypichnout tu vec z pohledu 'odsouzeneho' kneze, kdy mu leti hlavou prani, at ho Buh zachrani, i za cenu trestu straveni zbytku zivota na tom decimetru ctverecnim vystupku na fasade chramu... Radsi by volil i takovou cenu, nez ztratu zivota. Ztrata zivota totiz znamena ztratu nejvetsi hodnoty, jakou clovek vubec ma, ale bohuzel si to zpravidla uvedomi az kdyz o ni ma prijit. Lidem, kteri to nezaziji a nejsou to nijaci velci myslitele, to zpravidla nedojde, neumi se do toho vzit.

Zivot, i zbytek zivota straveny, jako treba tady na tom vystupku fasady, je stale ZIVOT! A to je to cele, o co tu kraci. To nema srovnani s zadnym trestem, jaky vrahovi my lide muzeme vynest, pokud se stale jeste chceme povazovat za lidi hodne toho oznaceni. A jak jsem se tu uz snazil rici, trest smrti nemame mit kvuli jeho 'utilite', ktera je nesporna, ale kvuli a predevsim kvuli nam samym. Jde tu predevsim o nas, o nase povedomi, ze spravedlnost na Zemi je mozna a existuje. A to je, o co tu jde