17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

ÚVAHA: Nezapomeňme, o čem je politika

Pokud bychom přijali představu, že společnost vzniká teprve politickým rozhodnutím, bude nám hrozit, že se tak stane. Ve fungující demokratické společnosti opak je pravdou: Společnost si konstituuje sama svůj politický systém, ale zrovna tak i systém hospodářství, práva, vzdělávání, vědy a médií.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kocián 15.5.2023 11:22

Tohle je z jedné SF knihy:

V dávné minulosti bylo zotročení lidí rychlá a špinavá záležitost. Jedinci byli zajati a zakováni do řetězů, pak násilím donuceni ke spolupráci. Ti, kteří tohle prováděli, se ani nepovažovali za zlé lidi; v zotročovaných viděli podlidi, v sobě nadřazené bytosti a všechno to byl přirozený řád věcí. Tato představa o nadřazenosti pokračovala do dob, které byly považovány za civilizovanější, zatímco zotročování na sebe nutně vzalo pomalejší a delikátnější podobu. Před Tichou válkou se tak dělo skrze omezování svobod čím dál přebujelejším státem. Občané se postupně stávali nevolníky státu a jeho korporativních partnerů. Stále se zvyšující množství pravidel a regulací, produkovaných neustále se rozpínající byrokracii, vyžadovalo financovaní prostřednictvím daní. Občané se tomu podvolovali, protože pošetile uvěřili každému novému ‚nebezpečí‘, které jim elity ukázaly, a které si přirozeně vyžádalo další ‚regulace‘. Politici, kteří tato pravidla vymýšleli a zaváděli, se také považovali za nadřazené bytosti a také si byli přesvědčeni, že tohle postupné zotročování populace je jen přirozený řád věcí.

Ale je to jen SF, které nemá s realitou vůbec nic společného.

L. Žaloudek 14.5.2023 20:50

A ještě jedna teze: Filozof Přibáň je zřejmě funkcionalista. Profesor Keller by mu určitě oponoval, že podle teorie konfliktu "na chudej lid musí být přísnost", jak říkal Švejk. No, možná trochu kecám, Keller je obvykle vtipnější než Švejk.

L. Žaloudek 14.5.2023 20:40

Ale abych taky něco přidal: Politika není "prosazování svobody", nýbrž trochu obecněji "správa věcí veřejných". Bios politikos, politický život, je podle Aristotela vhodný pro ty, kdo usilují o čest a uznání druhých.

Arendtová pak výslovně píše, že "politika je slučitelná se svobodou jen tehdy, zajišťuje-li možnost svobody od politiky".

Musím tu připomenout, že svoboda má vždycky dva aspekty: je to svoboda od (osvobození) a svoboda pro (svolení, volba).

M. Pivoda 14.5.2023 18:14

Novinář Karel Hvížďala cituje jen samé filozofy (jejichž citáty nezpochybňuji).

Jinak by dnešní pamětník Karel Hvížďala mohl také někdy napsat článek s nadpisem "Život lidský není jen politika."

M. Kocián 14.5.2023 5:15

Od státu bych čekal především koncepce - kam hodlá směřovat v oblastech, pro která zřídil ministerstva. Taky bych čekal, že ty koncepce budou promyšlené a nějaký čas vydrží. A že je nebudou určovat lobbisté.

Nečekám od státu, že bude dělat konkurenci vlastním občanům, konkurenci, kterou si oni nejprve zaplatí ze svých daní. A je jedno, jestli tím zasahuje do podnikání, rodinných záležitostí nebo odborných. Od pravicové politiky bych čekal, že bude podporovat občanskou společnost proti silnému státu.

Dnešní politikové se vyznačují zejména tím, že nejsou s to řešit problémy, které by řešit měli, a proto vytvářejí problémy jiné a tváří se, že ty mají pod kontrolou. Bohužel, velice často se jim vymknou z ruky i ty a tak se problémy v důsledku zmnožují.

Ale je to jenom můj názor.

V. Mokrý 14.5.2023 5:26

:-)

R^R^

!

J. Majzlík 14.5.2023 22:05

Generální koncepci, společně prosazovanou našimi posledními garniturami je možno přirovnat ke koncepci hladového psíka, nervózně obíhajícího kolem misky horké kaše.

Ono jí ani (vzhledem k domácím i zahraničním tlakům a zuřící globalizaci) nic jiného nezbývá

M. Kocián 15.5.2023 11:16

To ještě k tomu ke všemu.

V. Petr 13.5.2023 18:38

To úplně nejhorší v politice jsou ideologové, protože člověk, který se ohání ideologií číní tak proto, aby vás připravil o peníze.

J. Plíva 13.5.2023 10:23

O čem je politika nebo o čem má být politika? Autor asi myslel " o čem má být."

Odpovědí bylo v dějinách mnoho. Socialista chce sociální spravedlnost. Liberál typu F. Bastiat chce, aby se moc nestarala o nic jiného než o zajištění soukromého vlastnictví, bezpečnosti a svobody ( svobody volby). Já souhlasím s Bastiatem. Politika má zajistit, aby se nekradlo, nevraždilo a nenutilo občany sledovat tzv. celospolečenské cíle na úkor cílů individuálních. Sociální spravedlnost je klamání, použití státní moci - to zase ukázal F. Hayek.

Myslím, že pan Hvížďala čte jiné knihy než já.

L. Žaloudek 13.5.2023 13:45

Chápu, jak to myslíte. Ale nesplynuly vám pojmy politika a stát, pane Plívo?

J. Plíva 13.5.2023 16:16

Politika je, myslím si, uplatňování moci, stát uplatňuje moc. Existuje jiná definice?

M. Kocián 14.5.2023 5:17

Stát je platforma, na které se všichni snaží získat výhodu nad těmi ostatními. Politika se to snaží zamaskovat.

L. Žaloudek 14.5.2023 13:21

No, kdybych měl hodně zjednodušit, tak je to asi jako ježdění autem a automobilka.

Politika je pokračování války jinými prostředky. Je určitý rozdíl mezi politikou vnitřní a vnější, ale nikoli zásadní.

V. Mokrý 13.5.2023 10:22

O tom, že politici zvolení, mají sloužit lidem/společnost v jejich prospěch.

Momentálně je to tak - jsou bez jakékoliv odpovědnost a že mnozí slouží hlavně sobě !!

F. Navrátil 13.5.2023 9:27

Podle Hvížďalova konstruktu jsou nejsvobodnější sociální parazité, kteří mají zajištěn přísun materiálních potřeb a mohou se věnovat svobodné seberealizaci. Naopak věčnými otroky jsou lidé, kteří pracují platí daně, sociální a zdravotní pojištění a vychovávají děti. Takový pohled sice vyhovuje povalečům pražské lumpenkavárny, ale je v rozporu s míněním ekonomicky a společensky aktivních občanů.

V. Mokrý 13.5.2023 10:19

1*

R^

L. Žaloudek 13.5.2023 13:50

Ale to není Hvížďalův konstrukt, pane Navrátile. Tenhle ideál vymyslel Platón a je to přesně tak, jak říkáte: aby se občan mohl zabývat politikou, nesmí ho rozptylovat materiální starosti. I Aristoteles považuje zajištění za nezbytný předpoklad dobrého člověka, neboť je např. těžké být štědrý pro toho, kdo žije v nouzi.

J. Jurax 13.5.2023 15:18

Nečetl jsem Aristotela. Souhlasím, že materiálně zajištěnému člověku se lépe páše dobro, ale zmínil se Aristoteles, odkud by mělo ono materiální zajištění pocházet?

L. Žaloudek 14.5.2023 19:44

V dobách Aristotelových bylo rozdělení bohatství dáno, dejme tomu, dědictvím po předcích. Zbohatnutí nebylo vyloučené, ale bylo dost neobvyklé. Naopak bylo běžné přijít o všechno, třeba při válce se sousední obcí. A ještě mohli přitom člověka zajmout a uvrhnout do otroctví. To se ovšem stávalo jen zbabělcům s otrockou duší, ti hrdí se raději nechali zabít (anebo vykoupit).

F. Navrátil 14.5.2023 7:32

Nutno dodat, že Platónův ideál platný v otrokářské společnosti Hvížďala tvůrčím způsobem implementuje do současnosti. Chybí mi váš názor, zda schvalujete, aby svobodu a materiální bezstarostnost jedněch zajišťovalo otroctví jiných.

L. Žaloudek 14.5.2023 15:32

No vidíte, to je přesně to o čem Arendtová a možná i Hvížďala píšou: Jeden začne o svobodě a ostatní se hned začnou zajímat, kde na to vzal.

F. Navrátil 14.5.2023 16:03

Neuhýbejte. Odpovězte na otázku, kterou jste sám navodil. Já osobně se domnívám, že materiální zabezpečenost není nezbytnou podmínkou svobody. Svobodný a hrdý může býti chudý člověk a naopak i miliardář může být nesvéprávnou morální troskou.

L. Žaloudek 14.5.2023 20:22

No, možná je problém v definici svobody. Podle Arendtové i nejsvobodnější jedinec podléhá diktátu kauzality, i kdybychom vynechali jeho nutnou odpovědnost.

Ostatně když jsme tu začali s Platonem, je vhodné si uvědomit, že antická filosofie fenomén svobody vůbec neřešila. Ten "objevil" až Pavel a pak Augustin. Jak hrdě a svobodně se asi cítí chudý člověk? Vzpomeňte na Marxe: "Můžete ztratit jen své okovy!" Je to opravdu svoboda?

Nepopírám samozřejmě, že miliardář může být totální troska, utýraná vlastními svobodnými neřestmi. Nicméně může volit, má šanci na změnu! Je tedy nesvobodný?

J. Majzlík 14.5.2023 22:26

Dnes již notně zastaralý způsob vydírání (dříve vykořisťování) člověka člověkem byl upgradován do dnešní srdíčkově- politrucky- fantasmagorické podoby. Existuje, ačkoliv svoji existenci halasně zapírá, je všude, i tam, kde bys jej nečekal, je tedy zdánlivě neuchopitelný, nepolapitelný, chráněn slovy, slovy. . . , lhostejností a určitým pocitem povýšeného přehlížení jeho jsoucna. Poznáte jej podle toho, že chce mermomocí konat dobro i tam, kde se o jeho péči nikdo dvakrát neprosí.

Viz včerejší přenos soutěže Eurovize z UK.

J. Karza 13.5.2023 9:03

Účelem politiky je zajišťování soukromých ekonomických zájmů s využitím veřejných institucí a zdrojů.

Z. Lapil 13.5.2023 9:23

To mi přijde ba až jako blbost. Na vydělávání peněz politiku nepotrebuju. A politiky už vůbec ne, ti mě o peníze JEDINĚ připravují, z důvodu, jež z části považuji za správné.

J. Karza 13.5.2023 9:31

Psal jsem o motivech těch, kteří politiku dělají. Ne těch, kteří ji nedělají.

R. Meišner 13.5.2023 8:57

...a co tedy autor navrhuje? to jsme se jaksi nedozvěděli. --víte, problém je, že politická rozhodnutí až příliš ovlivňují naše životy (viz Soubor opatření ze čtvrtka---nepřipomíná vám to něco?) máme tedy začít meditovat? 8-o

Z. Lapil 13.5.2023 9:25

Autor nic nenavrhuje. Autor zpochybňuje tezi, že vás dostatečně velké dotace udělají šťastným.