4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Vítejte v nové epoše

Futurologové nám předstírají, že 21.12.2012 jsme už vlastně měli zaniknout v nějaké katastrofě představující konec světa nebo snad vstoupit do nové epochy. Zřejmě se konalo to druhé. Že žijeme v jiné epoše než naši předkové, je zcela jasné, že se změnily základní parametry ovlivňující život, je nepochybné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Schwarz 24.12.2012 18:57

Myslím, že se

mýlíte. Problém není ani v "osvobození", ani v individualismu ale naopak v kolektivismu a humanismu. "Kolektiv " má vždy tendenci k násilnému vynucování konformity a znásilňování jedince. K  tomu využívá instituce státu. S rostoucím bohatstvím se měnil i sám kolektivismus. V začátcích bolševismu byli za hrdiny jedinci, co se obětovali pro kolektiv / třeba onen dobrák, co se vrhl do ledové řeky aby jeho "brigádě" neuplavaly jakési klády a splnila plán /. Tehdy podobné činy "společnost" posilovaly. Ale co je obsahem dnešního kolektivismu? Je to posílení společnosti? Ani náhodou! Dnešní kolektivismus hlásá, že kolektiv musí sloužit blahu "průměrného individua" i kdyby  to mělo kolektiv zničit. Takže dnes, narozdíl od "reálného socialismu" je klidně možné, že jedinec má "právo" vystudovat zdarma a poté svou kvalifikaci prodat úplně jinde tomu, kdo dá víc. Co čumíte, seberealizace! A "občan" nemůže odmítnout! Dnešní problémy by se vyřešily samy od sebe, kdyby se "kolektivy" ustavovaly na přísně dobrovolné bázi a stejně jako by se nikdo nemusel  k nějakému z "kolektivů" připojit, ani kolektivy by nemusely každého brát. Najednou by nikdo nemohl spoléhat na to, že, ačkoliv se na všechny vykašle, stát ho bude na stará kolena živit a léčit. Hned by se ukázalo, že je výhodnější někam patřit, například mít rodinu. Ale tohle se nedá vynutit násilím. Nakonec, proč nenechat jednotlivce starat se jen o sebe, ať se na všechny klidně vykašle ale když mu sázka nevyjde, taky se na něho vykašlat narozdíl od nucení do "solidarity" které se nejspíš taky nikdy nedočká. Protože tu  za současných podmínek zase propagují většinou vykukové, kteří z ní chtějí profitovat a ne "sloužit a rozdávat". Hned by se ukázalo, jestli se líp žije křesťanům, muslimům, socialistům nebo individualistům  pokud by každá komunita musela být ekonomicky soběstačná a neexistovalo by státní přerozdělování. Takhle jde jen o mlácení prázdné slámy a nikdo nepředvede, že jeho recepty fungují alespoň mezi věřícími.

J. Plíva 24.12.2012 12:47

Úpadkové myšlenky končící epochy

Úpadkové myšlenky končící epochy: individualismus a relativismus a teorie osvobození? Nechápu.

 O teorii osvobození slyším poprvé. Co to je? Ani nechápu proč jsou individualismus a relativismus špatné. Opakem individualismu je přece kolektivismus. A opakem relativismu je dogmatismus.

J. Vyhnalík 24.12.2012 16:01

Re: Úpadkové myšlenky končící epochy

Ideálním pracovníkem pro velkou mezinárodní firmu je ambiciozní single. Člověk bez pevných vztahů a vazeb, který bez problémů odjede pracovat na měsíc nebo půl roku na druhý konec světa a pak na dva roky zase jinam. Není pro něho problém kdykoliv se během hodinky sbalit a odjet na letiště. Ovšem nesmí mít děti, partnera, hypotéku, rodinu. Pokud je třeba, v práci může být i o víkendech.

Znal jsem člověka, který si pochvaloval, jak je výhodné chodit s několika partnerkami současně. Nepodváděl je, všechny věděly, že nejsou jediné. Když to některou přestalo bavit, nijak ho to nerozhodilo, naopak si pochvaloval, jak je fajn mít občas večer jenom pro sebe.

Podmínkou ovšem je, že si dotyčný vydělá dost peněz i na pečovatelku ve stáří. V žádném případě se takto nemohou chovat všichni.

J. Schwarz 24.12.2012 19:10

Re: Úpadkové myšlenky končící epochy

A proč by se tak nemohli chovat všichni? Jistěže mohli. Jen by jich bylo dost na stará kolena zklamaných. K tomu by stačilo, aby neexistovala povinnost druhých o ně se na stáří postarat. Na "ambiciózního single"  si dávají ostatní velký pozor aby se náhodou neměl příliš dobře a tak ho obírají jak mohou / progresivní daně, nezastropovaná "pojistná" /. Zato z druhého konce tato strategie funguje téměř zázračně. Pokud si řeknu, že netoužím jezdit ve Ferrari ani létat na druhý konec světa, že grilovaná klobása zapíjená krabicovým vínem je taky zážitek - pak nemusím dělat zhola nic a mám "právo" na všechno. Dokonce snad i krást v supermarketu a souložit jako o závod. O děcka se mi postará erár  a ještě mi za jejich výrobu zaplatí, pokud neukradnu za víc než 5000 nemá smysl věc řešit, je to jen přestupek a žádnou pokutu ze mne nedostanou. Ve své "komunitě" jsem za borce a na ty paka mimo stejně kašlu. Hlavně že klopí a drží hubu, jak jim velí současné vládnoucí ideologie.

J. Jurax 24.12.2012 16:50

Re: Úpadkové myšlenky končící epochy

U toho individualismu a relativismu jde asi o míru. Když je něčeho moc, tak je toho příliš ... platí i pro kolektivismus a dogmatismus ...

B. Rybák 25.12.2012 11:59

Re: Úpadkové myšlenky končící epochy

Tyto úzce související pojmy nemůžeme chápat v tom významu, jaký mají v "normálním" jazyce, ale v jejich záměrně matoucí "politicko-korektní" zdeformované podobě.

Politicko-korektní individualismus rozhodně neznamená svobodu podnikání, ani svobody občanské ale "osvobození" se od morálních závazků, zodpovědnosti vůči společnosti, rodině, tedy svobodu k ničení tradičních hodnot "demokratického kapitalizmu" (egoismus)...

I "morální relativismus" je součástí útoku na křesťanskou morálku. Tvrdí, že všechny "morálky" jsou rovnocenné, že jsou svobodnou volbou občana. Ve skutečnosti diskriminuje křesťanství a projevuje zuřivou nesnášenlivost vůči v "zelenou" politickou korektnost nevěřícím "zločincům" a dokonce i k jakékoli kacířské odchylce (např. že bojovat se změnami klimatu je nesmysl).

V tradičně katolické latinské americe se k této morální erozi připojuje i část katolického kleru (teologie osvobození).

Š. Citterberg 24.12.2012 10:25

Dobře...

Tak směle do toho!

K. Řežábek 24.12.2012 10:21

Zdrojem blahobytu je věda a myšlenky osvícenství

Věta  autora "Blahobyt nastal jen tam, kde ženy začaly pracovat a byla omezena porodnost." předjímá, že ženy dříve nepracovaly.  To je omyl, v zemědělství ženy vždy pracovaly, a  protože zemědělství živilo napstorou většinu obyvatelstva,  také naprostá většina žen vždy pracovala.

Omezení porodnosti zajisté k blahobytu vede, protože de fakto přesměruje investice do budoucnosti (dětí ) na přímou spotřebu.

Hlavním zdrojem blahobytu  ale  byl,  je,  a zřejmě i bude vědeckotechnický a technologický pokrok, založený  na osvícenství s jeho novým přístupem ke světu a s jeho novými myšlenkami. Ty se také - mimo jiné - promítly i do rozhodnutí Josefa II zrušit v Rakousku-Uhersku nevolnictví...

J. Jurax 24.12.2012 16:46

Re: Zdrojem blahobytu je věda a myšlenky osvícenství

Ženy pracovaly nejen v zemědělství - pokud milostpaní neměla služku - což byla taky žena, že - tak pracovala v domácnosti na plný úvazek. Vařila, prala, žehlila, smýčila, vychovávala děti - a nebyly mražené potraviny ani pračky a saponáty. Nepřinášelo to výdělek, pravda, ale šetřilo to peníze mužem vydělané ... a před svatbou podstatná část žen z tzv. nižších a někdy i středních vrstev pracovala taky nejen na venkově, ale i ve městech ...

Blahobyt vskutku nastal až s vědeckotechnickým a technologickým pokrokem.