5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: V umění se smí všechno?

Má svoboda tvorby své limity? Nebo je v umění dovoleno úplně vše? Tyto a podobné otázky provázejí videoinstalaci nahých lidí hrajících si „na babu“ v bývalé nacistické plynové komoře.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Škodák 15.7.2015 1:06

Umění je obrazem společnosti ve které žijeme

Žijeme ještě v postmoderní době,která se vyznačuje inflací hodnot a to se týká také kultury slova a zobrazení. Umění je obrazem společnosti ve které žijeme. Forma se rozbila tak,že ucelený obraz není a výsledky destrukce se staly estetickou hodnotou. Je třeba zničit anticko-křesťanské tradice také v umění,protože to vedlo k holocaustu. To říká filozof a prof.estetiky Adorno. Protože se umění stalo mediálním nástrojem manipulace,uzurpují si tvůrci  neomezenou svobodu a to je ten kardinální problém!!!

P. Zdenek 13.7.2015 13:21

Svoboda by měla mít své limity?

A určil by je autor článku nebo snad osvícený megaprezident úřednického vesmíru?

Možná je už za limitem pořádat exkurze do koncentráků a všechny lidi, kteří to dělají, je třeba popravit...

Mě se to taky nelíbí, ale tak na to nekoukám. Rozhodně jsem proti nějakému boji za limity svobody. To končí u zakazování a pálení knih.

B. Hamáček 12.7.2015 23:33

Byl

Byl jsem nedávno naprosto náhodným svědkem striptýzu v restauraci U Parašutistů ( na rohu Reslovy a Na Zderaze) , sice byl určen pro uzavřenou společnost, ale prostory nejsou dokonale stavebně odděleny. Což o to , striptérka byla pohledná , ale nějak se mi nelíbila vybraná lokalita. Místo je v bezprostřední blízkosti posledního boje parašutistů , kteří se pokusili zlikvidovat Heydricha. Striptýz probíhal okolo poledne. Takže hrát nahý na babu v plynové komoře považuji za absolutní aroganci . Účastníci této nechutnosti by měli být potrestáni ( minimálně dva až tři roky natvrdo ), zrovna tak vystavovatelé těchto fotek.

B. Rudolf 12.7.2015 20:27

může to být úplně jinak

Nevím, jaký byl umělecký záměr zmíněné instalace. Ale byl bych ho schopen akceptovat jako vyjádření naprosté absurdity z jiného světa. To, co se dělo v koncentračních táborech, mi připadá natolik šílené, že to vnímám jako neskutečné - čímž netvrdím, že se to nestalo.

Dílo jsem neviděl a nehodlám ho hájit. Ale ten pocit přízračné neskutečnosti této části historie, pro kterou je slovo "zvěrstvo" eufemismem, cítím. A pořád si uvědomuji, že to, že se nám v tomto století a v této části světa daří se něčemu podobnému zatím stále vyhýbat, není samozřejmost.

Možná je to opravdu opačně a absurdita této instalace může evokovat absurditu toho, co jsme schopni na sobě navzájem spáchat.

F. Vejr 12.7.2015 8:48

Nevidím v tom komerci

Přátelé, sice jsem to neviděl, ale nehledejme v tom nějakou nahotu, neb zde autor hledal tu absurditu prostředí, kterou tím  znázornil. Jsou různé formy. Například kdysi uváděná hra v Praze jiného polského spisovatele "Bílé manželství" byla diváky také vlažně přijata i když měla silnou myšlenku. Hrály tam dvě naše přední herečky nahé, divák ani tak nevnímal jejich nahotu, ale sílu okamžiku, jakou lze sdělit děj. Od tohoto představení obě herečky u mě stouply hodně vysoko (i když vím že plakaly a nechtěly úlohy příjnout). Zde viniklo jejich umění. Naproti tomu když vidím v televizi nějaký "trhák" a potom zhlédnu herečku, neb herce živě, je někdy výsledek opačný.

V. Loula 12.7.2015 6:29

nazor

V pornu jde o kšeft. A to kšeft velký. Už se natáčelo v sanitace v policejních vozech na hrbitove atd. Takže si budete jíst. Ze se bude natacet i na miste popravy Milady Horákove. Jde přeci o prachy a jak známo prachy jsou AZ na prvním miste

L. Harvánek 11.7.2015 20:51

V umění se smí ...

Nechci prosazovat cenzuru,ale ....Bohužel to,co se stalo je vrcholem nevkusu.

H. Lukešová 11.7.2015 13:39

Co čekat

od levičáků? Ti jsou schopni všeho...

P. Bures 11.7.2015 10:22

omyl

U Milady Horakove nemohlo jit o popravu, tj. vykonani prava. Jednalo se o prostou vrazdu.

L. Křivan 11.7.2015 11:33

Re: omyl

O politickou vraždu.

S. Netzer 11.7.2015 12:04

Re: omyl

Justiční.

J. Jurax 11.7.2015 20:57

Re: omyl

Obojí.

S. Netzer 12.7.2015 10:04

Re: omyl

Ne.

Politická vražda je úkladná vražda, justiční vražda je spáchaná zneužitou justicí, která má vytvořit zdání legality pomocí zinscenovaného soudního procesu.

Prostředky k dosažení cíle, kterým je likvidace politického protivníka, jsou naprosto rozdílné.

M. Koutný 11.7.2015 8:45

Současné "umění"

je jen odrazem celé společnosti. Místo snahy o krásu potřeba šokovat, místo snahy umět jen honička za slávou. Místo Madony ve skalách mrtvá kráva, místo Davida ohořelí esesáci. A "znalci" , většinou salonní levičáci, tomu tleskají a nakupují takové obludnosti za desítky milionů. A proč by ne, z jejich kapes to není. Skutečným uměním pak navenek ostentativně pohrdají, ve skutečnosti jeho tvůrce nenávidí, neboť, jako každý levičák, nic neumějí a těm skutečně schopným krutě závidí.

P. Dvořák 11.7.2015 8:25

Umění je něco, co se vymyká myšlení řadového člověka.

Koneckonců se vymyká i řádu celé společnosti. Např. o koupi uměleckých předmětů pro Národní galerii rozhodoval jeden člověk, takže byl oprávněn a schopen utratit pár mega za dvě svařené kovové obruče v hodnotě šrotu, ale na balíček propisovaček za stokorunu musel mít podpis minimálně nějakého úředníka z ekonomického odboru.

Jakou cenu by měly tři svařené obruče? Možná žádnou, protože nerozumíme umění. Tři je moc.

V. Heidlerová 11.7.2015 7:58

Není-li Boha, je dovoleno všechno

Každá společnost měla svá omození a tabu, tu více, tu méně, ale vždy byly hranice a meze, za něž se nešlo. My už si dovolujeme všechno. Udivuje mne, že se podobná událost stala "zatím" v Polsku, které je známo svou silnou  náboženskou vírou. Tímto činem se velice přiblížilo praktikám ruských bolševiků, kde doslova "tancují" po hrobech vyvražděných. A současné umění? Každý opravdový umělec by měl hodnotu svého díla posuzovat POKORNĚ pod zorným úhlem věčnosti. Čím a koho svými díly obohatí a zda obstojí v toku času. Škoda peněz na takové akce.

P. Lenc 11.7.2015 8:14

Re: Není-li Boha, je dovoleno všechno

Morálka, slušnost, pojmy, které se dnes vyslovují jako sprosté slovo, případně s ironickým úsměvem.Platí to i pro umění. Po nás potopa...

M. Foltyn 12.7.2015 0:23

Re: Není-li Boha, je dovoleno všechno

Ono je to těžké pro umělce, který chce, aby ho znal svět a on skoro nic neumí. Proto musí hledat za hranicí slušnosti, morálky a vkusu. Ještě že se najdou lidé, většinou tzv. kavárenští intelektuálové, kteří v tom hledají umění.

P. Sulc 11.7.2015 1:47

Umeni by melo mit svuj limit,

a tim je slusnost. Jenze problem je, ze umeni neni samo sobe, je to hlavne kseft, jako je jim i politika. A umelci i ''umelci'' se snazi, stejne jako politici, za kazdou cenu zviditelnit.

L. Křivan 11.7.2015 0:34

Tohle převratné umělecké dílo

by ještě více získalo na výrazu, kdyby probíhalo ne na obrazovce, ale živě, a diváci by se směli malorážkami trefovat do jejich camprlíků, případně jiných částí těla. To by byl teprve úžasný happening !!!!

L. Křivan 11.7.2015 0:37

Re: Sorry, vypadlo tam

diváci by se směli malorážkami trefovat do camprlíků učinkujících umělců,.....

L. Křivan 11.7.2015 0:25

Debilita samozvaných pseudoumělců.

Jinak se to nazvat nedá.