3.5.2024 | Svátek má Alexej


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 31.8.2010 14:17

Bělohradského

jsem si kdysi i ráda přečetla, už dávno ale ne. Kellera nikdy ráda, to je naprostý mimoň. Lidi s Vizemi a různými utopiemi jsou neskutečně nepraktičtí a věčně nespokojení. Někdy je mi jich skoro až líto, jenže jsou nebezpeční při ovlivňování mladých, nezkušených, kteří ještě věří, že je nutno za všech okoností "páchat dobro".

M. Trhlík 2.9.2010 18:38

Re: Bělohradského

Paní Kanioková,proč si myslíte,že pan Keller je naprostý mimoň?Jenom proto,že vidí svět jinak než Vy? V jeho případě se jedná o vzdělaného člověka a vůbec si nemyslím,že tento druh lidí je neskutečně  nepraktický.Mladí lidé jsou snadno ovlivnitelní,ale i jiným druhem nemimoňů.Konečný závěr si nechávají i tito mladí sami a je dobře,že jim nevtloukáme jen názory,které se nám zdají dobré.Nebo Vy jste snad věřila všemu,co nás učil minulý režim?

M. Baloun 31.8.2010 8:54

nepřesné

Autor míchá dohromady marxismus a komunismus, není patrno kdy jde o jaký směr. navíc se hrubě mýlí, když tvrdí, že marxisté(zřejmě ruští, tedy spíš marx-leninisté, tedy koministé) chtěli zorganizovat materiální vzestup a nepodařilo se jim to. Právě že podařilo a to tak, že ve druhé polovině 20. století se i západní myslitelé (a nemyslím tím marxisty) začali vážně zabývat otázkou zdali paternalistický přístup (dnes např. Čína) není pro ekonomiku prospěšnější.

Z. Rychlý 31.8.2010 9:18

Re: nepřesné

Úžasná práce s historickými fakty !

B. Brousková 31.8.2010 9:38

Re: nepřesné

Marx navrhoval odstranění "vykořisťování člověka člověkem" a komunisti zavedli vykořisťování člověka státem. Prašť jako uhoď. Ta Marxova "nadhodnota" kterou proletariát tak kapitalistům záviděl, v komoušském systému jaksi nevznikala. Proč, to je dnes jasné. Když se ze všech občanů v produktivním věku stanou zaměstnanci, nemohlo to jinak dopadnout. Když se komouše zeptáte, zdali by se kapitalista neměl podělit o vzniklý zisk se zaměstnanci, odpoví zcela jistě , že by to měla být přece samozřejmost. Když se ho ovšem zeptáte, zdali by se zaměstnanci neměli také podílet na zaplacení případných dluhů které vznikly při podnikání , bude vás považovat za blázna. Jenže při podnikání nevzniká zisk jaksi automaticky jak se vyprávěl  Marx, ale jeho vznik a vznik případných ztrát je výsledkem souhry celá řady okolností  a ne všechny může podnikatel ovlivnit. Co vyrábět a komu to prodat, kolik investovat do vývoje novinek atd atd. (Mám pochopitelně na mysli podnikání v tom původním slova smyslu , ne aktivity Mrázků, Krejčířů , Pitrů a Kožených.) Jenže zodpovědnost za tato rozhodnutí nejde přenést na kolektiv zaměstnanců. Když budou všichni, od ředitele po uklízečky rozhodovat o tom co vyrábět a komu to prodávat, jak to asi dopadne? Když budou zaměstnanci hlasovat o výši svých platů, jak to asi dopadne? Za komoušů o všem rozhodovala rodná strana a rada moudrých z UV a výsledkem byl katastrofální nedostatek úplně všeho a ze státu vytvořila koncentrák. Síto, kterým museli projít řadoví komouši, než se mohli dostat do nejvyšších pater moci, tedy tam kde se vládlo bylo tak husté, že se tam žádný slušný a schopný člověk prostě dostat nemohl.  A to nemluvím o soustředění absolutní moci v rukou zločinců a psychopatů jako byl Stalin a jemu podobní. Tudy cesta k blahobytu společnosti určitě nevede.Na druhé straně to byla kdysi v demokratických zemích ta u nás dnes tolik proklínaná levice, která vybojovala  takové samozřejmosti jako je placená dovolená a osmihodinová procovní doba.  

P. Vandas 31.8.2010 10:18

Re: nepřesné

Mluvíte mi z duše,paní Brousková, avšak Vaše první věta, mi připomíná dobu vojenské služby s politickým školením mužstva, tzv. PŠM. Nuže, npor. Holub, jinak zástupce velitele pro věci politické nám s vážnou tváří, vysvětlil základní rozdíl mezi kapitalizmen a socializmem, slovy: " Zatímco kapitalismus je charakterizován vykořisťováním člověka, člověkem, v socializmu, je to přesně naopak!"

M. Baloun 31.8.2010 21:14

Re: nepřesné

Nepřu se o to jestli marxismus tak nebo onak, jen poukazuji na to, že je to trochu složitější problém, že marxismus není jen marx-leninismus a už vůbec ne stalinismus. je tu Gramsci, Atlhuser, Tilly...A hlavně ta teze, že se marxistům nepovedlo zorganizovat materiální vzestup, např Ruska je úplně vedle. Naopak dokázali Rusko přivést k modernitě za rekordně krátkou dobu. samozřejmě je otázka za jakou cenu a za pomocí jakých metod.

Z. Rychlý 31.8.2010 23:22

Re: nepřesné

Jste ovlivněn myšlenkou, že demokratické zřízení je pro některé státy (např.Rusko) nevhodné. Já jsem přesvědčen, že zavedením demokracie by Rusko a Čína dosáhly mnohem větších úspěchů, než pod různými totalitami.  Čína má k marxismu hódně daleko.

D. Polanský 31.8.2010 8:16

Smetiště dějin?!

Jo kdyby to bylo tak jasné, kdo a co skončí na smetišti dějin a co se ještě vrátí. Útěchou mi je, že jsem celý život pracující, levičák. Což podle autora nemá logiku. U levice nejde o to, co píše ten či ten, nebo co si myslí Autor tohoto článku, ale o to, co bude levice nucena činit s objektivním společenským vývojem. Koneckonců všichni nemůžeme být pravičáci.

Z. Rychlý 31.8.2010 9:15

Re: Smetiště dějin?!

Dobrý den pane Polanský,

co si prosím představujete pod pojmem "objektivní společenský vývoj", na základě kterého bude levice nucena cosi nejasného učinit ?

Kdo je ten správný posuzovatel oné objektivity ?

Co vlastně bude levice donucena učinit, a kdo ji k tomu nutí ?

J. Schwarz 31.8.2010 9:19

Re: Smetiště dějin?!

Upřímně řečeno, levičáctví nechápu. Levičák je většinou kolektivista, plnou hubu "společnosti", "Lidu" a jeho zájmů či "vůle" , přitom si nechce připustit, že kolektiv ani nemyslí, ani necítí, ani nemá "vůli". Tímhle se vyznačují jednotlivci, ergo sebevětší kolektivista je prostě jedinec, který by chtěl vidět svoje okolí v souladu se svými představami, protože jej tento soulad "blaží". Jeho blaží, jemu přinášejí libost,  ne nějakému "Lidstvu". Zatímco za časů bolševiků kolektivismus znamenal, že se jednotlivec  obětoval v zájmu posílení celku - např. se takový přesvědčený soudruh vrhl do rozvodněné říčky, aby jeho brigádě neuplavaly jakési klády a  svou smrtí zabránil ireverzibilnímu nástupu Zla.  Ač takové postoje nesdílím, měly alespoň svou logiku, pokud měly posílit celek v zápase s nepřítelem. Tohle má logiku jen tehdy, jsem -li přesvědčen o reálné existenci tohohle nepřítele, kterého nenávidím až za hrob. U vědomí toho, že cílem "vítězství pokroku" měl být bezproblémový až luxusní život potomků, byla idea podobného sebeobětování jedince  ve prospěch celku nesmyslná i tehdy.  Ovšem dnes je levičáctví už naprosto absurdní, protože jeho obsahem není, že by jednotlivec měl potlačit své touhy ve prospěch celku ale naopak, že celek má sloužit choutkám jednotlivců i kdyby jej to mělo zničit /ten kolektiv/. Ničím jiným totiž současná inflace "sociálních práv" není. Vlivní si vždycky zařídí svoje životy pohodlně, zatímco tažení káry sociálního státu s nákladem neproduktivních vyžírek zůstane na produktivních pracujících. Ty to ale dřív nebo později přestane bavit a Evropa dopadne stejně jako Kongo či Somálsko.

M. Baloun 31.8.2010 21:16

Re: Smetiště dějin?!

doufám že se s tím dopadnutím mýlíte

A. Reček 31.8.2010 8:14

Je na tom dost pravdy.

Mladší lidi jsou a byli nyní hodně masírování různými reklamami v médiích, které je nevedly k hospodárnému chování. Naopak vedení byli k utrácení a bolestivé je to, že i na dluh. Teď si se splácením úvěrů neví rady .

J. Kanioková 31.8.2010 14:08

Reklamami???

Myslím, že spíš rodiči. Naši rodiče nás vychovávali svými zásadami - nesmí se plýtvat, neměly by se vyhazovat věci, které ještě mohou posoužit i třeba někomu jinému. Bylo nutno vždy myslet na zadní kolečka, ne bezmyslně utrácet. Půjčovalo se jen v naprosto nezbytném případě, ale splácet bylo nutno co nejvíc, aby se půjčka zlikvidovala.

Takže kočárek se v rodině dědil, taktéž fusák, taktéž solidní oblečení. Takže např. fusák přežil sestru, mě, bratrance a sestřenku, sestřiny děti, moje děti a i já ho pak předala dál. I s kočárkem. Dneska si pořizuje tyto věci každý nové, protože by se "styděli". Klidně si půjčují na dovolené, na hrnce a podobné zbytné záležitosti, i když tuší, že třeba nebudou mít vždy na splátky. Prostě rodiče jsou vzorem a děti se většinou chovají podle tohoto mustru. Jestliže lidi dají na reklamy, tak to jsou většinou magoři.

L. Severa 31.8.2010 15:18

Re: Reklamami???

Vaši rodiče asi , jako já,  pamatovali doby kdy se páraly šaty, aby se z obrácené látky šily "nové". Samozřejmě, že doby kdy řezník přesně odvážil 10 dkg salámu nás naučily vážit si každého drobečku jídla. Nevytýkám mladým, že plýtvají jídlem, ale vadí mi, že vyhazují části odívání, které neměli vůbec na sobě. Připadám si  ovšem jako starý Janeček v Čapkově povídce, když by se, jak Vy říkáte, mladí "styděli", že jejich ryfle nemají patřičné díry a záplaty. Čapek měl asi pravdu, že si ta starší generace s mladými neporozumí. Je mi naprosto nepochoitelné, když jsem svědkem, že si novomanžele, žijící z ruky do úst, objednají na odvoz domů taxi, i když by se  bez problému dostali domů veřejnou dopravou. Hergot, kde jsme ve výchově udělali chybu.

M. Baloun 31.8.2010 21:18

Re: Reklamami???

ten kočárek byl vyroben z lepených plastových matriálů v Číně? nebo v polsce?

Z. Rychlý 31.8.2010 1:37

Dobré.

Tak to opravdu stojí za přečtení !!

T. Šmilauer 31.8.2010 8:26

Re: Dobré.

Souhlas.

Na prof.Bělohradského mám už delší dobu názor, který jsem si po přečtení  tohoto článku jen potvrdil. Proč stále obhajuje a nabízí vize, které se tak fatálně neosvědčily? 

Z. Rychlý 31.8.2010 9:01

Re: Dobré.

Jsem na tom húř než Vy. Když už se donutím, abych si něco od Autora přečetl, a když už si řeku, že má ve své kritice něco pravdy - tak se zeptám - co že mi jako nabízí ? A já tam žádné VIZE nevidím, jen kritiku kapitalismu.

A sám si odpovím - jestliže místo kapitalismu nic schůdného a přitažlivého Autor nenabízí, tak raději zůstanu u toho mrzáčka historicky ověřeného kapitalismu s jeho demokracií, která se díky hlasování většiny sama pomalu zabíjí, jelikož v té většině jsou obsaženi (a hlasují) i nepřátelé demokracie. Případně populisté se světonázorem "Užij si dnes, po nás potopa", kteří podle toho volí.

Přeji hezký den, i když pod mrakem a obcházejícími strašidly.

J. Schwarz 31.8.2010 9:29

Re: Dobré.

Ono podobným způsobem jakým Bělohradský či Keller  kritizují kapitalismus lze ledacos - se stejným výsledkem. Například  déšť, zvláště o dovolené je většině lidí nepříjemný. Což takhle drtivě zkritizovat déšť jako takový? Sepsat monografii podrobně popisující všechny nepříjemné pocity, které jednoho mohou při dešti potkat - stékající voda za krk, bláto, klouzající cesta a ta nesmírná nespravedlnost, když v blátě klouže tělesně postižený, senior či přislušník znevýhodněné menšiny! Kdyby si na blátivém svahu zlomil nohu aspoň atletický bílý muž v nejlepších letech, to budiž, ale postarší černoška snadváhou? Samotná  tato strašlivá představa mi stačí, abych déšť zakázal pod trestem smrti...

M. Prokop 31.8.2010 11:31

Re: Dobré.

Je to v něm jak v koze.

Jako ve všech levičácích. Buďto z důvodů pojevenosti, nebo spíše a častěji, z touhy po cizích penězích. Bělohradského typuji na možnost jedna.