4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Smrtící koktejl

Já to prostě nechápu. V každých volbách kandiduje do všemožných zastupitelských orgánů tolik báječných lidí, tolik vyhraněných politických stran s tolika propracovanými a všeřešícími programy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Vaclavik 28.5.2014 15:08

Leitmotif vetsiny obcanu

neni cekani na spasitele, ktery by zajistil pecene holuby, neni to nic tak pozitivniho. Je jim uchylovani se k falesnemu pocitu bezpeci 'stareho znameho', je to chovani nejistych, zmatenych obcanu. 

Je to uchylovani se ke znamemu zlu, protoze alternativa svobodnejsiho prostredi jim mylne pripada jako jeste vetsi zlo. Politicka pravice je v tomto ohledu nejvetsim vinikem, dela totiz svym polovicatym priklonem k uvolneni pomeru, ktere z ni dela pouhou umirnenou levici, opravdove svobode medvedi sluzbu. Pravice je tak nejvic zodpovedna za to, ze lide mylne chapou svobodu jako svobodu rozkradat jeste vice, jako svobodu silnejsich s vetsimi lokty prevalcovat ty slabsi - a je treba rici, ze pravicova politika vskutku jinak skoncit nemuze. Politika v podani pravice v myslich obcanu znamena utahovani opasku, utahovani sroubu danovych vyberu, znamena pot a slzy, neboli obrazne polykani horkych pilulek a to vse jen na zvyseni verejneho jackpotu, aby ti u moci, nebo pobliz sroubu moci, meli vic co rozkradat, nebo po logicke vymene vlady pak moci socialisticky rozhazovat pod heslem, ze zdroje jsou.

Clanek je moc pekny, ale volnejsi pomery v myslich obcanu nijak nevylepsuje, aby byl duvod ten socialismus opustit.

V. Vaclavik 29.5.2014 14:26

Re: Leitmotif vetsiny obcanu

Misto 'duvod' v te posledni vete by spis melo byt 'aby se lide neobavali ten socialismus opustit.

Nas nejvetsi problem neni v tom, ze by lide milovali stavajici system, ale ze obavaji jeho zmeny smerem k volnejsim pomerum, a nase pravice v tomto smeru vecem nijak nepomaha. Pravice je dnes ideologicky stejne unaveny a vycpely politicky smer, jak levice.

Z. Rychlý 28.5.2014 14:17

Je to čtení k uzoufání.

Perfektní shrnutí, ale ta beznaděj z toho plynoucí ....

Na druhou, pozitivnější stranu - není tu nic nového, co by nebylo před 50ti, sto, či 250 lety - jen v jiných kulisách. A pořád nějak žijeme. Sice kolikrát prožijeme velké pády a neštěstí, ale  kola dějin se kousek otočí, a zase to chvíli jde. Jen to poučení z krizového vývoje nějak vždycky špatně pochopíme, uděláme blbé závěry, naletíme na sliby, atd, atd, jak trefně popsal autor. Chtělo by to více lidí hloubavých, opatřených selským rozumem, oni tu sice jsou, ale jaksi ...

Tak nějak říkal tuším Werich, žádný učený z nebe nepadá, ale voly jako kdyby z nebes shazovali ve velkém.

K. Luboš 28.5.2014 13:28

P. autor má pravdu!!

Česká republika je opravdu celkem normální země.

J. Kanioková 28.5.2014 11:07

Dobrý článek ale Čapkův citát je naprosto nejvýstižnější..

Komunismus odnaučil lidi samostatně MYSLET. Hledat si víc zdrojů jedné informace, porovnávat, a teprve pak si utvořit názor. A pak se rozhodnout jak dál, jak se ochránit před zbytečnými slepými uličkami, chybami. On sám za sebe. Jako svéprávný jedinec. Plně odpovědný za sebe, svou rodinu. Jistě si musí uvědomit, že je i širší odpovědnost, mít na zřeteli příbuzné, obec, národ. Taková je posloupnost reálné míry odpovědnosti. Nebýt jen částí davu, nepřejímat bezhlavě jeho tendence. Každý svého osudu tvůrcem.

Že prý vzdělaný občan se nechechá opít rohlíkem od zlých politiků - OPAK je však pravdou. Humanitní intelektuálové byli vždy těmi, kdo dláždili cestu diktátorům..

R. Langer 28.5.2014 12:10

Re: Dobrý článek ale Čapkův citát je naprosto nejvýstižnější..

Humanitní intelektuál NENÍ vzdělaný člověk, ale prázdná nádoba.

R. Langer 28.5.2014 12:29

Re: Dobrý článek ale Čapkův citát je naprosto nejvýstižnější..

No, možná by se dalo upřesnit na současný humanitní intelektuál.

P. Papež 28.5.2014 10:54

Pravda

Souhlas s autorem.

Ing. Lukáš Tošovský 28.5.2014 9:31

Skvělý článek

V podstatě se mohu s článkem zcela ztotožnit! Dobrý práce, spíše skvělá! Konkrétní pojmenování té kaše, do které se pomalu suneme, mi tady dlouho chybělo!

K. Frauknecht 28.5.2014 9:01

Dnes bezvýhradný souhlas !

Za podstatný osobně považuji poslední bod! Když je stádo rozdělený lépe se s ním manipuluje!

P. Rada 28.5.2014 8:26

..."nenávist, neznalost...." ...

...to vše vede k tomu, že údajně smrtící koktejl si dotyčný sestaví dle vlastního gusta ale to co mu skutečně rozí zničením - tedy jeho mylná vize neomezeného expanzivního růstu, který by mohl po libosti pokračovat jen kdyby nevadil nějaký ..ismus - to zcela opomene.

http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/may/27/if-we-cant-change-economic-system-our-number-is-up?CMP=EMCNEWEML6619I2

F. Pavlis 28.5.2014 8:34

Re: ..."nenávist, neznalost...." ...

Při vaší znalosti věci se ptám : můžete danou situaci popsat pozitivněji ? Pakliže ne, nesuďte předčasně..

F. Pavlis 28.5.2014 8:46

Re: ..."nenávist, neznalost...." ...

Ještě dodatek : citovaný titul míří vlevo, takže se asi míjí postojem autora příspěvku, který žije v reálu. Pokud to vám imponuje jako blízký myšlenkový proud, nelze nic namítat. Jiným ale netřeba vyčítat "opomenutí"  vaší priority, ostatně z diskuzí známé... Tak, tak..

P. Rada 28.5.2014 10:22

Re: ..."nenávist, neznalost...." ...

Pane Pavlisi nemám za to, že problém tkví v pravolevosti nazírání na svět ale v obecném dogmatu, že po uchopení moci tou správnou stranou se podaří zas pokraačovat v takové dynamice růstu, jak před desetiletími. Limity rozvoje ale neuprosně klepou na dveře a autor nedává adekvátní recept jak je obejít tak aby extenzivita mohla pokračovat. K podobným závěrům dochází věda dnes obecně jen politici ji často nechtějí vzít v potaz:

http://www.novinky.cz/veda-skoly/333168-nasa-tahle-civilizace-speje-ke-svemu-konci.html

R. Langer 28.5.2014 12:13

Re: ..."nenávist, neznalost...." ...

Nelžete, věda k takovým závěrům zdaleka nedochází, a už vůbec ne obecně. Možná leda tak ti vaši zelení pohádkáři, kteří ale s vědou nemají zhola nic společného. :-P

P. Rada 28.5.2014 14:08

Re: ..."nenávist, neznalost...." ...

Lidem jako pan Langer kteří zřejmě věří, že uvnitř Zeměkoule je ještě jedna větší a navíc plná ropy... a další podobné planety obíhají jen kousek za Měsícem... je obtížné něco o limitech růstu vysvětlit.

Ti ostatní si dnes v době internetu a globální ekonomiky i geoinformatiky mohou o dostupnosti surovin udělat svůj obrázek.

https://docs.google.com/file/d/0B4AuENhmC5kDSTZkSEEydk0yems/edit?pli=1

P. Vaňura 28.5.2014 12:33

Teze o "nemožném neomezeném růstu na omezené planetě"

je PODVOD. Zcela se pomíjí jednoduchá pravda, že k "neomezenému růstu" by bylo třeba NEOMEMEZENÉ DOBY !!!! Ve skutečnosti byl růst a také POČET JEDINCŮ NA DANÉ PLOŠE vždy omezen na určité technologické úrovni. Např., ve stádiu lovce-sběrače byl počet lidí, kteří se na daném území uživili dán samoreprodukcí zvířat a rostlin. Totéž platilo pro zvířata, kteří zprvu představovali pro lidi potravní konkurenci. Dokonce ani zdokonalení lovecké techniky od určité úrovně lidem příliš nepomohlo, naposled jen co do odstranění té zvířecí konkurence. Zdroje potravy lovců by např. nezvýšila velkorážová kulovnice, schopná skolit mamuta na vzdálenost jednoho kilometru...

Teprve vynalezení zemědělství umožnilo podstatné zvýšení zdrojů potravy ale opět omezené. Dovolilo ovšem rozvinutí celé řady technických zdokonalení a ty pak postupné zlepšování lidského života. ALE pozor, i tady byly často dosahovány "meze růstu," spojené s bojem o území, hladomory a pod. Lidstvo ale šlo dopředu. Pak přišla průmyslová revoluce a zase se naráželo na meze na dané úrovni, v 18 století přestalo stačit dřevo jako palivo už proto, že se jím nejen topilo, ale vyrábělo se z něho i dřevěné uhlí pro železárny.

Toto omezení se překonalo používáním fosilních paliv, které umožnily další obrovský rozvoj a vznik současné civilizace. Mimo jiné též zvýšení produkce potravin za pomoci hnojiv. A zase je tady omezení co do zdrojů fosilních paliv. Už přes padesát let tu máme nový zdroj energie, schopný zajistit v pohodě i desetinásobek současné spotřeby. Jedá se o jadernou energii s použitím množivých reaktorů.

Lidstvo se ovšem po celou dobu potýkalo i s existencí "věrozvěstů," kteří se chtěli živit žvaněním. Ti vymysleli i svého času zrůdné "náboženské kulty" s množstvím lidských obětí a tuto "kulturu" často bránili s maximální energií a někdy i maximální bestialitou.

Jejich současní nástupci nosí rudozelené barvy!

J. Jurax 28.5.2014 23:38

Re: Teze o "nemožném neomezeném růstu na omezené planetě"

Asi tak ... jenže optimismus není v módě. katastrofické předpovědi se prodávají líp a když se to vezme šikovně do ruky, dají se na nich vydělat miliardy (globálně teplení třeba).

A. Bocek 28.5.2014 7:52

Možná by stačilo málo ,

aby Svobodní šli do každých dalších voleb s heslem "Rušíme poplatky " pro nejbližší komunální volby by to byl Poplatek ze psa ( je to diskriminace , kůń, velbloud, osel, kočka ani pštros jej nemají), pro parlamentní volby by to byl poplatek za ČRo + TV, pro ty Evropské poplatek za OZE. Jestliže jednodušší český volič slyší na třicetikorunu či koblihu určitě by to bral.

V. Mlich 28.5.2014 8:21

Re: Možná by stačilo málo ,

Poplatek za psa má smysl, když se z těch peněz udržují zásobníky pytlíků. Diskutabilní je poplatek za odvoz smetí. Když se to nechalo na lidi, snažil se každý ušetřit a sypal smetí do potoka nebo na veřejnou silnici. Teď to z poplatků hradí stát, čímž se sice problém znečištění (téměř) vyřešil, ale už začíná fungovat další zákonitost: Když se to platí "z cizího", tak firmy likvidující odpad začínají neúměrně zvyšovat ceny a úřadům to je pochopitelně jedno, zvýší poplatek a je vymalováno. Tohle je oříšek i pro Svobodné. Mohou být řešením vysoké pokuty za znečišťování?

A. Bocek 28.5.2014 14:43

Na vesnici či malém městě

je zaúčtování poplatku za psa dražší než výnos z tohoto poplatku. Každý kdo má hafušu na své zahradě neznečišťuje veřejné prostranství . Pániček na procházce a bez sáčku je nevychovaný.

M. Stuchlik 28.5.2014 8:26

Re: Možná by stačilo málo ,

:-)

To je správný přístup, tak se vyhrávají volby, to už předvedli socani, že třicetikorunový dement je nejlépe manipulovatelný volič.

P. Krešňák 28.5.2014 7:29

Není co dodat.....

.... naprostý souhlas. Krešňák

V. Hajková 28.5.2014 7:14

V Bruseli

Vypukla   bitva   o  neuvěřitelně  zlatá  hnízda  moci  a  blahobytu . 1/2   miliardy  obyvatel  Evropy-  bude  dál  zahnívat -  díky  stále  většímu  dirigismu .  HNUS!

E. Heusinger 28.5.2014 7:17

Klidně si zahnívejte,

ale raději nevycházejte z bytu.

J. Babička 28.5.2014 5:21

poznamka

Rezizer Forman to kdysi prirovnal k vypusteni zvirete v zologicke zahrade do dzungle. No a to zvire najednou zjisti, ze je sice svobodne, ale musi se starat samo o sebe a za spatna rozhodnuti doplati samo No a tak se nektera zvirata zase vraceji a nechaji se zavrit do klece, kde maji o sebe postarano a hlavne, nemusi delat rozhodnuti, to za ne dela dozorce.

V. Hajková 28.5.2014 7:09

Re: poznamka

To  je  moc  hezké  a  pravdivé!  Děsivé  ale  je,  že  na  rozdíl  od  zvířat   obyvatel  Česka-  se  do  té  klece  odporné  byrokracie,  která  mu  omezuje  jeho  vlastní  život   přímo  dere!!

T. Pansky 28.5.2014 2:18

Pane Krizi, naprosto s vami souhlasim. Kde jsme udeli ...

... chybu a delame porad?  1)  Naivne jsme uverili, ze nami voleni zastupci to s nami ostatnimi mysli dobre.  Jenze moc krivi charaktery a mnozi politici neodolali a stali se z nich krivaci k pohledani.  2)  Jsme v Cechach lini?  Verim, ze ne.  Cesi se tu uprostred Evropy udrzeli diky sve trvrde nature.  Jenze padesat let komunismu nam tak pokrivilo videni sveta, ze se toho nejsme schopni zbavit.  Bojim se, ze nez tu natoste zdrava svobodna generace, moc opet preberou komuniste (jak uz se to v Evrope deje v Bruselu, kde se lihnou).  Bude muset Evropa projit novou ekonomickou krizi a valkou, abychom se komunismu zbavili?  Komuniste v Bruselu nam predepsali heroin jako lek a my jsme jim na to skocili a zacali ho brat.  Obavam se, ze se toho nejsme schopni zbavit.  Po malych davkach nas evropsti komuniste nechali privyknout vsemoznym dotacim a zatim to chutna dobre - platime do Evropy mene, nez dostavame.  Ale perpetum mobile neexistuje.  Brzy zacneme platit mnohem vice a potom uz bude pozde.  Zazrani do heroinu, nebudeme moci odvyknout, protoze buchom se bali celkoveho upadku. ...  Zatim na toto nikdo z nasich politiku neupozornuje.  V Cechach nevidim v soucasnosti skutecne  svobodne vudce, vzdelane obcany s vizemi, dobre komunikatory schopne presvedcit a vest zbytek spolecnosti v rozbourenych evropskych ekonomickych a politickych vodach.

J. Babička 28.5.2014 5:27

Re: Pane Krizi, naprosto s vami souhlasim. Kde jsme udeli ...

Rozhodne, pokud si budeme hrat na ubohe obeti tech zlych komunistu s Bruselu , a vinit jen a jen je a vsechny mozne imaginarni nepritele a nikdy nevidet svoje chyby, tak se nic nezmeni.