4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Proč nesouhlasím s Palachovým činem

Při kulatém výročí sebeupálení Jana Palacha, 50 let po tomto činu, je nutné si položit otázku, zda čin zaslouží obdiv nebo dokonce adoraci, anebo zda lze Palachův čin hodnotit objektivněji a s odstupem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Janyška 18.1.2019 9:33

Je mi Palacha, coby tehdy mladého člověka, líto.

Zvláště, když vím, že to byl nezkušený levičácký popleta. A také s jeho činem nesouhlasím. Kdyby to udělali všichni, kdo by český národ provedl špatnými dobami... Dzp.

M. Prokop 18.1.2019 9:29

Pravda, ty vzpomínkové oslavy byly trochu přehnané.

Ale proč kdekdo dnes cítí tu potřebu se k činu Jana Palacha vyjadřovat, to je mi tajno. Pokud se takový dotyčný domnívá, že bylo třeba dělat něco jiného, měl to dělat tehdy, nebo kdykoliv do roku 1989 včetně. Pokud pro věk nemohl, nemá pravděpodobně onen prožitek bezmoci a píše o něčem, co těžko může pochopit.

M. Hoblík 18.1.2019 9:28

Palch byl hrdina!

Palch byl hrdina! Přinejmenším takový, jako byli aktéři atentátu na Heidricha. Bohužel, svým činem nevyřešil nic, možná ještě uškodil.

P. Hlosta 18.1.2019 9:22

Taky k tomu cosi napíši, ačkoliv už dávno zbytečně

Já v Palachovi vidím kontrapunkt toho, jak postupně začali lidé spolupracovat v normalizaci, neochotni spadnout v sociální úrovni, tedy obětovat relativní blahobyt protestem proti okupaci a zradě. Jeden burcuje sebeupálením, druzí bezcharakterně lezou komunistům do....!

J. Fridrich 18.1.2019 9:17

Re: Abyste z toho smíchu nepapukal, bacha na to,

" nepapukam " - nemusíte se bát - a volat po vašem mlčení mne ani nenapadlo - kdo by nás tady bavil tak dobře jako vy..

Š. Hašek 18.1.2019 8:57

Re: A já nesouhlasím s autorem.

Sákryš, zapomněl jsem na dodatek! Souhlas nikoliv doslovný.

Pokud možno, je nutno upalovat gaunery, nikoliv se upalovat za ně.

Š. Hašek 18.1.2019 8:54

Re: A já nesouhlasím s autorem.

Souhlasím, paní Kanioková.

Š. Hašek 18.1.2019 8:51

Re: Nějací mladí lidé vidí kdovíco v sebeupalování.

Sice pochmurné konstatování, ale pravdivé.

F. Houžňák 18.1.2019 8:47

A atentát na Heydricha byl statečný ČIN, který

přinesl VÝSLEDKY. Představte si, že by parašutisti seskočili, napochodovali na Václavák a tam se demonstrativně upálili. To by se Hitler otřásl hrůzou a Heydricha by z toho kleplo, co?

Š. Hašek 18.1.2019 8:46

Já to zkrátím.

Krom jiného .....

Hrůzostrašné je, že Jan Palach zemřel pro zradu komunistů s lidskou tváří, zemřel za osobní přesvědčení - které mu nebyl nikdo v okolí schopen malinko osvětlit, poradit mu.

Dále nebudu nic dodávat, možná někdy je lepší jen mlčet a přemýšlet. Tedy pro nás starší. Ale ten film tu hrůzu očekávání a zrady osvětluje výborně, sem tam nepodstatný balast.

Vlastně ještě ..... lépe upálit gaunery než sebe. Gauneři potom psali do novin, chvilku, pak nic. Ale mně se to kecá, bylo mi čtrnáct, necelých.

F. Houžňák 18.1.2019 8:44

Abyste z toho smíchu nepapukal, bacha na to,

a kdo tady volá po tom mlčet, jste vy a jenom vy.

J. Fridrich 18.1.2019 8:40

Re: Svázaku

Děkuji za opravu. Podstatné je ale to, že tento člověk je v našem parlamentu a v důležité komisi, kde se stal málem jejím předsedou..

Vrchol ABSURDITY jsme zažili nyní - „Poslance ODS Jandu bude řešit mandátový výbor za kritiku svazu bojovníků za svobodu „ - Pokud pan poslanec Janda kritizoval tu odpornou kreaturu a ostudu nyní stojící v čele Českého svazu bojovníků za svobodu Jaroslava Vodičku tak by měl být POCHVÁLEN a Vodička ODVOLÁN. Je zcela absurdní, aby on vyznamenával komunistického policajta mlátícího odpůrce komunismu..

V. Student 18.1.2019 8:35

Úcta k utrpení a bolestem?

Utrpení ani bolest si úctu nezasluhují, pane Troško. Víte, včera jsem měl příspěvek k článku pana Stejskala, který opět vyzdvihoval Jiřího Bradyho, resp. jeho hrdinství, spočívající v tom, že v pravou chvíli dokázal přeběhnout ze skupiny lidí určených k likvidaci, do skupiny lidí jiných, čímž přežil. Měl jsem předky, kteří byli za nacismu perzekvováni. Jeden koncentrák přežil, druhý byl popraven v Terezíně. O výsleších na gestapu jsem slyšel dost, taky si umím představit, jaké to je, když vám ve dvě v noci gestapáci vykopnou dveře, děti neděti.

Strýci při "výslechu" m.j. vyrazili zuby, ale za nejhorší považoval držení ve studeném sklepě téměř bez jídla. Po několika dnech nabyl přesvědčení, že tam zemře, byly to nejhorší chvíle jeho života.

Z mého pohledu zaslouží úctu, že nic neprozradil, a nikoli útrapy, kterým ho nacisté vystavili, a jejichž následky si nesl i po válce. Asi tolik za mě.

K. Horák 18.1.2019 8:07

Svázaku

ten policista se jmenuje Ondráček.

P. Manda 18.1.2019 7:40

Re: Což, takto.......

nesrovnávejte prosím, nesrovnatelné.

J. Fridrich 18.1.2019 6:58

Re: No tak mlčte a nerozmělňujte to, kdo vám brání,

Ale Houžňák, vy mluvíte dost a dost, ne ? A co se nasmějeme, když začnete..

F. Houžňák 18.1.2019 6:58

Hus ovšem nebyl žádný bojovník za pravdu,

ale politik, bojující všemi možnými prostředky o to, aby mezi postavami politiky zaujal významné místo a aby "jeho" pravda byla ta nejvýznamnější. Jak už to tak politici dělají. Přečtěte si Sedlákovu monografii.

F. Houžňák 18.1.2019 6:54

No tak mlčte a nerozmělňujte to, kdo vám brání,

vy to ovšem míníte tak, že ostatní mají mlčet a jenom FRIDRICH bude hovořit, žejo.

J. Fridrich 18.1.2019 6:27

" Proč nesouhlasím s Palachovým činem " - píše pan

" Proč nesouhlasím s Palachovým činem " - píše pan Troška. Myslím, že mlčet na toto téma by bylo lepší, než ten čin ROZMĚLŇOVAT.. Tyto polemiky, odsuzování a zlehčování se velmi blíží pohledu těch našich mimozemšt'anů - tedy soudruhů Filipa, Grebeníčeka, Skály, Kováčika, Grospiče, Semelové a vyznamenané mlátičky policisty Vondráčka.. Nyní je máme v našem Parlamentu, 30 roků po jejich pádu a kážou nám o morálce, svobodě a demokracii..

Jinak pro neznalé, tak zatím je konečné číslo 26 se 7dmi dokonanými upáleními na protest proti komunistickému nesvobodnému režimu, toho nelidského systému, kdy asijská ŘÍŠE ZLA diktovala svou zlovůli porobeným národům kterých se zmocnila.

J. Anděl 18.1.2019 6:17

Rozporuplné dojmy

Souhlasím s titulkem, některé argumenty mě ale rozčilují. Zajímavé je vytvoření asociace s islámem.

Níže píše paní Kanioková o soucitu s maminkou, tomu rozumím a to je pro mě osobně asi nejblíž zdůvodnění, proč nesouhlasím s činem jako takovým.

Jinak ovšem mě napadá řada důvodů pro odsouzení toho činu, které nechci psát, protože "nesuď, abys nebyl souzen". Minimálně však brání tomu, abych čin oslavoval, pro což bych taky našel nějaké racionální (čti "mentální" na rozdíl od "pocitové") důvody. Pustím-li si příběh k tělu, jsem z něj tak maximálně smutný. Tak si ho k tělu nepouštím.

J. Krásenský 18.1.2019 4:27

Re: A já nesouhlasím s autorem.

ačkoli píšete, že nesouhlasíte, není Váš příspěvek rozporu s názorem autora. Souhlasím s vámi. Celý případ je nedořešený. Palach ve svém písemném zdůvodnění píše o dalších "pochodních" a přijde mi nesmyslné, že v tak silném duševním vypětí z morálního rozhodnutí k sebeobětování bude lhát ve svém odkazu. Proč? Umírající z nemocničního lůžka vyzýval, aby jej nenásledovali. Dozvíme se někdy o nich. (A jistě to nebyl ani Jan Zajíc ani pan Plocek)

K. Novák 18.1.2019 4:06

Nějací mladí lidé vidí kdovíco v sebeupalování.

Nějak takhle tenkrát Gustáv Husák komentoval Palachův čin. Tenkrát chodili mezi studenty spisovatelé a Ludvík Kundera na jednom takovém shromáždění řekl, že činů je třeba v době, kdy se rozhoduje, nikoli v době, kdy už je rozhodnuto. Palachův čin nemohl nic změnit. Vývoj určovaly postoje a činy Gustáva Husáka, kterého tehdejší sovětští soudruzi předtím, než k nám přijeli s tanky, podle jejich vlastního vyjádření neznali.

J. Kanioková 18.1.2019 3:53

A já nesouhlasím s autorem.

Palach se především stal symbolem obrovského zklamání a zoufalství toho roku, jeho druhé půlky, když ta první v naší generaci vybudila tak obrovské naděje a nadšení.

On nepotřebuje adoraci, nám, kdo patříme k jeho generaci, ta vzpomínka vhání slzy do očí a soucit s jeho maminkou.

Honza Palach je symbolem bezradnosti, bezmoci a zoufalství.

A svědomí.

J. Kanioková 18.1.2019 3:50

Ano.

F. Krejčí 18.1.2019 2:20

Palach - jeho sebeupálení

Souhlasím jednoznačně s autorem článku. Když se mi něco nelíbí, tak mám dělat na tom, aby se to změnilo a ne se upálit. To je, promiňte mi to pane Palachu, k ničemu. Franta

S. Kalužík 18.1.2019 1:33

Re: Což, takto.......

No, toho Husa bych vynechal, ale jinak souhlas!

Z. Čábelka 18.1.2019 1:04

Což, takto.......

Někdy a zde je lepší držet uctivé ticho.. Dlouhé ticho!

Tož, držte huby, bolševici! A my, prosím..... Ušetřeme si výklad nul a postřelených bolševiků, kteří symbol toho okamžiku neprožili nebo ani prožít v těle kolaboranta nemohli. Palach a atentát na Heydricha je činem osobností srovnatelných s osobností J. Husa.