29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Pomník Radeckého a kniha dějin českých

Dozvěděl jsem se za své letošní návštěvy měst pražských, že se v takovém domečku na Kampě má konat diskuze o možnosti znovupostavení pomníku polního maršála J.J.V. Radeckého.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Kusák 11.8.2016 9:41

Že bitva na Bílé Hoře,

poprava Českých pánů a následně Třicetiletá válka znamenaly pro obyvatelstvo Českých zemí katastrofu, je prokazatelný fakt. Úpadek české řeči a literatury je taky prokazatelný. Taky je nesporné, že jaksi Češi hráli v Rakouské monarchie "druhé housle", přestože význam Českého království byl obdivuhodný. Můžu relativizovat období Bachova absolutizmu, ale že by to bylo zrovna období rozkvětu svobody, o tom mě snad nikdo nepřesvědčí. A ta úžasná monarchie končila krutou a nesmyslnou Velkou válkou s rozsahem mezinárodním, ve které celkem zbytečně zahynulo mnoho Čechů a ostatních národů a zavdala koneckonců důvody vzniku hrůzné ideologii a ještě horšímu konfliktu. Ne, nechci to moc rozebírat, a jak řekl F. Palacký: "byli jsme i před Rakouskem, budeme i po něm...", ale souhlasím, vytrhával listy z učebnice historie nelze a bourat sochy, alespoň některé, taky nelze, jen se bojím módnosti, mít na všechno zase názor opačný.

P. Lenc 11.8.2016 9:56

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

Pane Kusáku, nebyl bych tak kritický, nakonec autor píše o dobrých a špatných stránkách našich ději, které se zamlčují.Ty má každý národ bez vyjímky.Nakonec to "byli jsme a budem" má stále svou platnost přes všechny turbulence které zcela jistě ještě přijdou.A ten pomník by opravdu měl znovu stát, navzdory zelenému pitomečkovi.

F. Kusák 11.8.2016 14:50

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

To, že jsou označováni jako"Čeští páni" nemá nic společného s češstvím, ale že se jednalo o šlechtu na území Českého království, o České stavy, bojující se zejména proti Habsburkům. Koneckonců národy, tak jak je chápeme dnes, se tehdy ještě nevymezovaly. Důsledky "třicetileté války" na České země (a nejen na české) toho bylo napsáno více, a samozřejmě nejen A. Jiráskem, ale třeba Z. Winterem aj. Znamenalo to nejen úpadek zdejších obyvatel, ale i územní ztráty a odchod řady vzdělanců do exilu (třeba J. A. Komenský). Jelikož bylo centrum říše přeneseno do Vídně, stala se i Praha provinčním městem atd. atd. To jsou historická fakta a ty nelze měnit. Také se na to dívám z pozice středoevropana, jiný názor může mít Švéd nebo Ital. A Rakouský postoj k říši taky chápu, protože po mnoho let Habsburkové ovlivňovali celou Evropu. Pochopitelně, že nalezneme i mnoho pozitivních věcí, které se udály za vlády Habsburků. V architektuře, malířství či sochařství vzkvétalo baroko a jistě patří k tomu nejlepšímu, co Evropa má. Takže to fakt nevidím černobíle.

S. Kalužík 11.8.2016 10:57

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

Víte alespoň, že nemalá část popravených nebyli ani čeští, ani páni? A smím-li se zeptat na "prokazatelný fakt", kdo ho, prosím, prokázal? Alois Jirásek, Zdeněk Nejedlý, nebo kdo, s prominutím při vašem vzdělání?

P. Dvořáček 11.8.2016 11:25

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

pan Klusák je typickým odchovancem socialistického školství

F. Kusák 11.8.2016 14:59

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

Já se snažím pro svá tvrzení uvést alespoň nějaká fakta, ale Vy toho, jak je vidno, nejste schopen. Jen by mě zajímalo jakých škol jste odchovancem Vy, studoval jste snad v Oxfordu nebo na Sorbonně. Takže příště svou výhradu lépe formulujte a bylo by dobré, přihodit ještě pár důkazů.

A. Zajícová 11.8.2016 11:29

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

:))

J. Jurax 12.8.2016 0:45

Re: Že bitva na Bílé Hoře,

No, formálně vzato popraveni byli tří páni, sedm rytířů a sedmnáct měšťanů. Spokojen?

Na Wiki https://cs.wikipedia.org/wiki/Starom%C4%9Bstsk%C3%A1_exekuce je seznam; zjistěte si, který z popravených byl jaké národnosti.

Že bitva na Bílé Hoře, poprava českých pánů a následně třicetiletá válka znamenaly pro obyvatelstvo českých zemí katastrofu je skutečně prokazatelný fakt. Jen počet obyvatel poklesl o třetinu; počtete-li si ve vhodné historické práci zabývající se tímto obdobím, dozvíte se víc; mimochodem Jirásek i Nejedlý byli študovaní historici; byť Jirásek byl především prozaik a taky politik a Nejedlý byl hlavně muzikolog.

S. Rehulka 11.8.2016 9:33

No, ani mě moc.....

....nepřekvapuje názor toho telete - melouna mladého Stropnického. Jeho táta, ministr obrany, ja alespon potichu ( byl vůbec na vojně) ? a byl to dobrý herec. Ale toho narcissního, nafoukaného kloučka, bych si přál vidět při základním vojenském výcviku.

Radecký, jo Radecký to byl nákej pán.... oni by to ti mladí melouni rádi prohodili za : Stropnický, jo Stropnický, ale o něm už za pár let ani pes neštěkne, natož české dějiny !

J. Urban 11.8.2016 9:21

Čecháčci raději toho čecháčka Beneše,

než skutečného velikána a evropské osobnosti formátu maršála Radeckého.

M. Vondráček 11.8.2016 9:54

Re: Čecháčci raději toho čecháčka Beneše,

Čecháčci ?? A Vy jste co, Tatar :-)

J. Jurax 12.8.2016 0:48

Re: Čecháčci raději toho čecháčka Beneše,

Neurážejte Tatary, tohle je prostě alternativní inteligent ...

B. Graf 11.8.2016 8:43

Husiti byli teroristi...

Žižka loupežník a na Bílé Hoře jsme VYHRÁLI, takže o zpackané bitvě nelze hovořit. :-)

J. Urban 11.8.2016 9:25

Re: Husiti byli teroristi...

Ano, naštěstí jsme vyhráli. Kdybychom bývali prohráli, tak se tu dnes už dávno v lepším případě mluvilo německy, v horším turecky. Turci byli v té době mj. i díky Jesenskému už na jižní Moravě.

D. Polanský 11.8.2016 7:12

Radecký je časově daleko,

ČSR I blíže. Že byla tahle republika i republikou velikých sociálních rozdílů, bídy, nerovnoprávného postavení Slovenská, velikých korupčních afér atd. se jaksi již zapomíná. Lidé nemají rádi fakta, milují iluze.

R. Langer 11.8.2016 10:21

Re: Radecký je časově daleko,

No, naštěstí alespoň to Slovensko se nám zrovnoprávnilo...

S. Tomáš 11.8.2016 6:36

Každá revoluce je šance pro hlupáky

Vždy se najdou tací, kteří umějí nějakým činem zamaskovat loajalitu k minulému režimu

J. Babička 11.8.2016 2:26

poznámka

Jedna taková zajímavá maličkost. Učili jsme se jak se na Národní Divadlo skládali kreicár po krejcárku češi, ale nesmělo se říc, že lvím podílem přispěl cisař František Josef

J. Lancik 11.8.2016 1:58

Ma pan Frybort svatou pravdu

O zemskem pojeti naroda, usetrilo by nam spoustu trapeni a hlavne zbytecne utracenych lidskych zivotu. Kdyz si precteme Benesovy "Uvahy o slovanstvi", jeho sahodlouhe uvahy o nutnosti cechoslovalizmu a jeho prosazovani ve vsech koutech republiky nebudeme se divit, ze to vedlo k odcizeni a antagonismu s ostatnimi obyvateli CSR, nakonec i se Slovaky. Nechat lid zeme, vlastne tri zemi CR byt tim cim chce sam byt. Nejlepe se o tom cim se citi byt vyjadril J.G.Mendel "Jsem Moravan reci nemecke". Za jeho casu se nemecky mluvici obyvatele nepovazovali za Nemce, byli Boemish nebo Mahrish, jsem tedy Moravan reci ceske, Cech nikolv.

Č. Berka 11.8.2016 10:13

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

a za dalších časů už to bylo "Heim ins Reich"

J. Lancik 11.8.2016 16:20

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

Clovece Vy vubec nechapete o cem jsem psal. Prave tim zemskym pojetim naroda a statnim usporadanim ve svycarskem stylu kde se dokazali szit a srozumet lid ctyr reci (italske, nemecke, francouzke a puvodni) se dalo radikalizaci "heim ins reich" predejit. Misto toho vnucovane cestvi vsem ostatnim. Nenaucili se to Cesi dodnes. Jen same Cesi, Cesi, vymazani zemske hranice, jako by Slezko a Morava vubec neexistovaly. Vnucovani at uz cechoslovakizmu nebo nyni cechizmu vzdycky bylo a je kontraproduktivni. Proste nechapete.

Č. Berka 11.8.2016 18:43

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

No jistě, sudetští Němci by pak stříleli při přepadení Polska říšským Němcům a Rakušanům do zad :-D Však zme všici z Bohmen und Mahren na jedné demokratické lodi. A každý Němec z Bohmen und Mahren by si doma schoval před Hitlerem nějakého Žida.

J. Lancik 11.8.2016 20:52

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

Nechapete, nechapete! Vubec nechapete oc se jedna. jen poukazujete na vyvrcholeni vseho v Mnichove. Zvanite az o finale v roku 1938, jenze vse zaclo uz roce jedna Cs. republiky a to r. 1918. Podminkou existence kazdeho vicenarodniho statu musi byt pocit vzajemnosti a sounalezitosti mezi obyvatelstvem, pokud neni musi se na nem tvrde pracovat. Morava to dokazala uz v roce 1905 dohodou "Moravske vyrovnani". Pochybuju, ze jste o tom slysel.

Co udelali Cesi? misto aby vzali pro spokojenost obou stran fungujici moravske vyrovnani jako model pro celou republiku zrusili zemske snemy a zemske samopravy a ustanovili tuhy centralizmus. To jim bylo malo zrusili v roce 1928 Slezko, jednu ze zemi CSR, protipravni akt. (Zruseni zeme bez referenda je vzdycky protipravni) Nic nez naschvaly a protivenstvi.

Jak se z toho poucili Cesi? V roce 1949 zrusil zlocinec Gottwald zemi moravsko-slezkou a predstavil 14 kraju. Podle usneseni parlamentu CSR akt nespravedlivy, protipravni poplatny byrokratickocentralisticke praxi a slibije brzskou napravu. Co udelal v roce 1998 Zeman? Nove statni usporadani okopiroval od Gottwalda z rok'49 tedy nespravedlive poplatne byrokratickocentralistcke totalitni praxi, znovu tuhy centralizmus na ktery zasly predchozi CSR a CR. To se deje dnes a Vy jen zvanite co bylo pred 80ti lety.

Č. Berka 11.8.2016 22:50

Re: Ma pan Frybort svatou pravdu

za antagonismus nemůže čechoslovakismus, protože sudetští a pražští Němci tíhli k Německu podobně, jako Rakušané a česká vstřícnost by na tom nic nezměnila. Ve všech zemích se jejich německá menšina přidala k Hitlerovi.Krev není voda, víme?

Zeman samozřejmě nic neudělal, protože změny státoprávního uspořádání schvaluje jasnou většinou parlament a jsou dány Ústavou.

Kdyby uspořádání Moravy a Slezska lidi na Moravě tolik pálilo, měly by moravské strany daleko víc členů a voličů a k moravské národnosti by se hlásilo daleko víc lidí.

O. Zuckerová 11.8.2016 1:02

Taky bych tomuto velkému vojevůdci přála

pomník k NEDOŽITÝM 250.narozeninám, leč to by se opravdu už nestihlo... Pro jeho sympatizanty připojuji odkaz na zábavný text tak trochu v duchu Učebnice dějepisu pro školy střední, Praha 1955: http://www.radecky.org/index.php/polemika/8-otevreny-dopis-bojovniku-za-svobodu. Škoda, že ho tu nemáme dneska, moc by se hodil! TO by byl ministr obrany, pane!

Z. Čábelka 11.8.2016 1:02

Zelená elita z jelita.

Sropnický, matěj, no jo, je -elito.

Zvládneme i to.

S. Kalužík 11.8.2016 0:26

To zase bude žvástů, na různá témata,

já bych toho loupežníka Žižku z toho výčtu slavných vojevůdců vynechal, na Beneše ještě přitvrdil, jinak souhlas, ale bude nás málo :)

B. Lukáš 11.8.2016 9:44

Re: To zase bude žvástů, na různá témata,

Jeden z mála Vám p. Kalužíku dává souhlas.

Dodávám, že úctu našemu maršálovi vzdal i světový hudební skladatel J. Straus svou skladbou "Radeckého pochod". Českým "nacionálním" vlastencům připomínám, že se Radeckého pochod hraje každoročně na novoročním koncertě ve Vídní, za účasti představitelů evropských států a velmoci. Celá Evropa i my obyčejní Moravané a Slezáci našeho maršála uznává a cti a je smutné, že výběr pražských "vlasteneckých" nadšenců a smetánky by ho nejraději odklidili do propadliště dějin. Dovolte milí radní a kulturní představitelé Prahy , aby byl pomník maršála přestěhován do Brna nebo Opavy, budeme Vám za to vděčni a na pomník maršála budeme hrdi.

S. Kalužík 11.8.2016 10:52

Re: To zase bude žvástů, na různá témata,

Dovolte mi rovněž vyslovit souhlas, ovšem s jednou malou výhradou. Jste si tak zcela jist, že soudruh Hašek a jemu podobní by byli hrdi? Ti by byli tak vděčni za zbytky "fronty na maso" :)

S. Kalužík 11.8.2016 11:04

Re: To zase bude žvástů, na různá témata,

Jo,a ještě malý dodatek pro mladé, neznalé a PS VB. Osmička vypadá jako malý sněhuláček a "frontou na maso" jest rozuměti Stalinův pomník v Praze na Letné, odstřelený v r. 1961 :)