23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Palach stále kontroverzní

A opět výročí dobrovolné smrti Jana Palacha a opět vyvolává protichůdné reakce. Ani tryzny, pochod stovky studentů se svíčkami v Praze a ani zádušní mše v několika kostelích neotupily negativní komentáře, jimž napomohla i neúčast Hradu a státu. Česká televize odvysílala reportáže z demonstrací Palachova týdne z ledna 1989, jež zahájily slavný rok protestů a skončily abdikací režimu. Mrtvý promluvil.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Fleiszner 28.1.2014 9:49

Čin hodný následování?

Byl Palachův čin příkladný, hoden následování a chválihodný? S takových "bojovníků" by se režim jen zaradoval! Nelíbil se mu režim, tak se odstranil? To fakt někdo považuje za hrdinský kousek? Měli se všichni bojovníci proti režimu upálit?

Chápu, že sebevražda je hodně emotivní téme pro média a citlivější lidi a tak budou stále dva tábory hádající se o správnost a obhajitelnost jeho činu. Mě je toho kluka líto jako zoufalce, který nevěděl kudy kam a který si vybral tu nejblbější cestu.

Když nás obsadili Němci, tak jsme taky neudělali nic, ale aspoň jsme se dobrovolně neodstraňovali a někteří dokonce proti fašounům opravdu bojovali.

F. Matousek 28.1.2014 9:55

Re: Čin hodný následování?

nekterí bojovali i proti komousum. A dnes je jim odepíráno uznání. Jiným je zase nadáváno do pravdoláskovcu. Nastestí jen polovinou zdegenerovaného ceského národa.

J. Fleiszner 28.1.2014 10:29

Re: Čin hodný následování?

Výraz "pravdoláskař" mám spojeno s Havlem a ten proti komoušům moc nebojoval. Lehce je otravoval, ale kdyby skutečně bojoval, tak by "náhodou" smrtelně naboural ve svém mercedesu - nebo něco takového.

Neznám (možná moje lenost hledat) žádný případ boje proti komunismu v tehdejším Československu. Něco ve stylu haidrichiády. Občas se objeví nějak zdeformovaný příběh Mašínů, kteří utíkali do Německa a na cestu si chtěli vzít pořádnou výslužku.

F. Matousek 28.1.2014 11:11

Re: Čin hodný následování?

Havel nebojoval proti komunistúm, ale jezdil v mercedesu a opomnel jste ríct, ze kouril marlbora !   Masíni se chteli obohatit, ci co ?

Zde pane Fleisznere, nemá dalsí diskuse prazádný smysl.

M. Kosejk 28.1.2014 15:44

Re: Čin hodný následování?

Proti socialistickému zřízení Havel opravdu nikdy nebojoval. On ho chtěl v duchu těch hlupáků z 60. let reformovat a zachovat. Přečtěte si Chartu 77. Ani jeden(!) protirežimní bod v ní není. Chartisté pouze nedůstojně prosí režim, aby byl trochu hodnější na umělce anovináře. Ale nebyla v ní ani řádka o tom, že byl měl jí tod válu celý režim, protože je z principu nefunkční a totalitní.

F. Lesniak 28.1.2014 12:38

Re: Čin hodný následování?

Máte naprostou pravdu, ale to pravdoláskaři nechtějí ani slyšet a je to pro ně jako červený hadr pro býka. Estébáci mimo sledovali Havla, jak chodil ilegálně přes hranice do Polska za Walesou. Byl by pro ně problém ho picnout a ani pes by po něm neštěkl. Je to všechno tak trochu jinak, ale pravdoláskaři potřebují nějakou modlu, na kterou si nedají sáhnout, stejně jako když černoprdelníkům někdo sáhna na Krista.

J. Fleiszner 28.1.2014 13:14

Re: Čin hodný následování?

Předpokládám, že "černoprdelníkama" myslíte katolickou církev. Té, ale o Krista až tak moc nejde. Z křesťanských církví je asi největší, ale o krista jí jde ze všech nejméně. Je to zbytečná organizace a těch pár ovcí, které v neděli vlezou do kostela jí dávají jakousi "legitimitu".

Havel byl protěžovanej i když seděl v kriminále na Ruzyni. Prostě uměle vytvořená ikonka, která se v 1989 komunistům hodila.

Je zajímavé, jak komouši nemají rádi církev a naopak. Kdyby vládla v ČR církev (teokracie), tak by se pravděpodobně nechovala lépe. Proto se tak nesnáší. Jsou si velice podobní.

M. Kosejk 28.1.2014 15:56

Re: Čin hodný následování?

Ale existovali takoví lidé, kteří se režimu postavili. Jen neměli jako Havel kámoše ve Svobodné Evropě  - protože fakt byli proti komunismu.

Například v našem městě jeden statkář vyrazil s puškou na zasedání místních bolševiků, když jednali o kolektivizaci. Popravili ho. Má jen malou pamětní desku - a nikdy jsem o něm nečetl v médiích.

P. Lenc 28.1.2014 9:18

Vynikající článek,

pane Tomský dík.

J. Kanioková 28.1.2014 19:11

Přidávám se k Vám,

protože mi je smutno, jak zdejší diskutéři shazují něčí odvahu. Považuji to za typické české - počkáme na vhodnou příležitost, jen nic zbytečně nepodnikat.

Že Palachova odvaha vyšla naprázdno, bohužel je to tak. Přesto jsem přesvědčena, že nikdo, kdo neprojevil žádný odvážný čin, nemá právo Palacha shazovat.. Ani Mašíny..

Jsme velmi vynalézavý národ ve výmluvách, proč něco nemůžeme, a je "rozumnější" vyčkat na lepší příležitost, jen abychom nemuseli uznat cosi jinému člověku.. Pro mou generaci zůstal Palach tím, co se "pokusil" alespoň o něco, kdežto my se postupně "přizpůsobili"..

J. Charvát 28.1.2014 20:41

Re: Přidávám se k Vám,

Přidávám se též a ještě dodávám - ten čin přinesl dokonce výsledek, byť o dvacet let později, kdy vzpomínkami na něj začala česká společnost návrat k "vládě věcí svých". Alespoň pro mne to je důkaz Palachovy nadčasovosti.

J. Moravec 28.1.2014 8:54

Říct někomu vole není argument

Já nechci aby za mě někdo umíral a už vůbec ne aby se upaloval. Už z principu věci to je nesmysl. Palach byl mladý a zřetelně neukotvený chlapec, idealista až za hrob a to doslova. Kdyby byl o pět let starší už by to neudělal. Byla to tragédie pro jeho rodinu, ale ten čin byl nesmyslný a zbytečný.

M. Varadinková 28.1.2014 11:02

Re: Říct někomu vole není argument

Souhlas.

F. Eliáš 28.1.2014 8:45

Kdyby jenom

po Palachově smrti tolik lidí nadšeně nevstupovalo do řad komunistů.

P. Jansky 28.1.2014 8:31

co je to za titulek?

palach nikdy nebyl kontroverzni.. kontroverzni jsou jen ruzna moudra lidi kteri dobu nezaili..

E. Heusinger 28.1.2014 7:47

Palacha se zmocnili propagandisté

na druhou "živou pochodeň" se vzpomene sporadicky a na třetí už vůbec ne. Asi proto, že má  "špatný kádrový profil".

I. Schlägel 28.1.2014 8:08

Re: Palacha se zmocnili propagandisté

Vy jste jenom vůl.

F. Lesniak 28.1.2014 12:27

Re: Palacha se zmocnili propagandisté

A proč je někdo vůl, když sdělí pravdu? Víte vy vůbec, o čem je řeč? Takoví, jako vy, jsou opravdu ti praví.

J. Fleiszner 28.1.2014 12:29

Re: Palacha se zmocnili propagandisté

No, jestli Vás pan E. Heusinger hodně štve, tak se upalte.

J. Huml 28.1.2014 4:13

Pane Tomsky,

tohle je opravdu dobre pojednani, ktere je dnes opravdu zapotrebi. Dekuju moc.

J. Holiš 28.1.2014 6:03

Re: Pane Tomsky děkuji.

Opravdu je třeba se zamyslet nad pohledem pana Tomského a dát mu plnou pravdu za jeho příspěvek. Vzít si z toho ponaučení a hlavně nezapomínat.