5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Obrat na východ?

Patřím k těm, kdo si s husí kůží přečetli výrok prezidenta ČR v Číně o tom, že se tam přijel učit stabilizovat společnost. Vybavily se mi scény, kdy zoufalým rodičům jsou zabíjeny druhorozené děti po porodu či vynucenými potraty, a v nichž senioři páchají hromadné sebevraždy před zavedením zákona o povinném pohřbu žehem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Poljaková 15.12.2014 2:19

Pokus o sumarizaci

Nedá

mi to, abych se po pár dnech nevrátila a neučinila pokus o shrnutí diskuse. některá vlákna se odchýlila zcela se zbylými bychom se snad částečně shodli na níže uvedeném: před 25 lety byla politická a do značné části občanská vůle sjednotit Evropu. V praxi ale vzhledem k mechanismům kapitalistické společnosti (nemyšlen kapitalismus jako nadávka!) došlo k nerovnoměrnému vývoji. Hospodářská transformace neproběhla příliš úspěšně (otázka je, jak mohla proběhnout lépe)a určitá frustrace mezi lidmi zde může být důsledkem ztráty smyslu práce jakožto tvorby hodnot - což přece jen asi bude potřeba kulturního člověka, i když Marxe nemusíme, tak to dokládají hodnoty, které zde zanechali naši předkové.  Dopady ekonomické krize jsou logicky horší  u chudších zemí EU, kde se na jedno euro pracuje násobně déle, navíc tam mají tendenci se cyklit a zvyšovat tak dál ten rozdíl. Existenční stres a nejistotu přece jen zřejmě nepociťuje pouze "lid zparchantělý socialismem" ale také zadlužená střední třída a jistě i mnozí manažeři a vlastníci podniků. Když cituji údaj z 13. prosince z MF Dnes, str. A8, tak "HDP v Česku mezi lety 1989 a 2012 vzrostlo méně, než ve starých členských státech EU -  takže Česko svou ztrátu na vyspělé země nesnížilo, ale prohloubilo". Nechci, aby můj článek vyzněl jako agitka např. pro to, že patříme na Východ, jak to tu někdo pochopil. Snažím se jenom najít pravdu.

J. Jurax 11.12.2014 0:04

Orientace

Jojo, záslužné - EU nám vyřešila (částečně) otázku igelitových pytlíků - hosana, radujte se zástupové, to byl stěžejní problém Evropy ... a ještě se snaží "narovnat příležitosti" - to je radosti, asi myslíte kvóty, že ...

A ceny v průměrných hotelech a kempech jsou v přepočtu na koruny kupodivu srovnatelné v Německu, Francii i u nás. Co srovnatelné není, jsou příjmy.

A ještě - "Dítě se stává břemenem. Je to jediná osoba bez vlastního příjmu" - no, je na ně odečet z daně a jsou na ně přídavky, pár set to hodí i tomu, kdo není na dávkách. Kdo na nich je, vydělá na dětech tisíce ...

Jinak se ale nemohu ubránit dojmu, že souhlasím s podstatnou částí článku.

J. Šejnoha 10.12.2014 23:25

nejednoznačná orientace ?

Pokud  "nejednoznačná orientace", která autorku tak trápí, znamerná, že  konečně nebudem   něčí nesvépravní slouhové, tak jsem pro nejdenoznačnou orientaci ČR !

Sice  máme  spojenecké závazky, ale  to neznamená, že musíme  podporovat každou zlou myšlenku či akci našich spojenců. Zejména, když tato přesahuje spojenecké závazky.

J. Jurax 11.12.2014 0:06

Re: nejednoznačná orientace ?

No, jsme v EU, takže nám ani nejednoznačnější orientace od nesvéprávnosti nepomůže :-(

J. Chaloupka 10.12.2014 22:32

Zeman a jeho příznivci nejsou žádnou 5. kolonou Ruska

Jsem pravicový volič ale presidenta Zemana si vážím. na rozdíl od Havlových lidskoprávních plků je jeho politika zcela realistická a odpovídá velikosti naší země a její poloze v Evropě. Náš vývoj po roce 1989 považuji přes všechny ekonomické průšvihy a rozkrádání za velmi dobrý a životní úroveň většiny lidí v porovnání s rokem 1989 za velmi slušnou . A pokud jde o Rusko, s ním se prostě musíme naučit vycházet korektně a slušně , a s Čínou je to podobné. Chovejme se se přijednání tam jako se chovají slušní lidé na návštěvě, tj. pochvalme co se nám u nich líbí a zdvořile přejděme to ostatní a teprve poté v uvolněné atmosféře mezi čtyřma očima se můžeme hostiteli zmínit zda to či ono by nešlo snad provést jemněji či elegantněji. USA dnes ženou Evropu do střetu s Ruskem ( zatím jen verbálního a ekonomického) a EU se k tomu v předklonu připojuje. Podpořit Majdanský puč na Ukrajině byla největší pitomost kterou mohla EU udělat. USA se poté více méně stáhly ze scény a EU zůstala na krku ekonomicky zhroucená Ukrajina i s její občanskou válkou.

J. Šejnoha 10.12.2014 23:26

Re: Zeman a jeho příznivci nejsou žádnou 5. kolonou Ruska

Taky  to tak vidím.

J. Jurax 11.12.2014 0:07

Re: Zeman a jeho příznivci nejsou žádnou 5. kolonou Ruska

S tím by se dalo souhlasit.

V. Vaclavik 10.12.2014 20:02

(Zdanlivy) paradox listpadu 89

Cilum tech listopadovych cinkacu, tech nasich 'havlu', by paradoxne nejlepe bylo poslouzilo prejiti na ciste soukromou spolecnost, kterou ovsem oni ve svem pomyleni nemohli ani vystat. Troufnu si ovsem tvrdit, ze prave kdyby bylo vse v soukromem vlastnictvi (vcetne toho zmineneho skolstvi a zdravotnictvi a to v plnem rozsahu) a bez regulaci cinnosti soukromych subjektu, by se realizovaly ty jejich sny o realne moci v rukou bezneho obcana, nikoli velkych podniku, nadnarodnich korporaci, doprovazene blahobytem jak hmotnym, tak duchovnim, toho bezneho, prumerneho obcana.

Kdyz se rekne soukroma spolecnost, kapitalismus, vsichni si automaticky predstavi jak nas valcuji velke firmy, jak nas poziraji zraloci s velkymi lokty, a naprosto nikdo ani nepomysli na obracenou stranu te mince, ze kazdy z nas by mohl bez jakehokoli povoleni provozovat jakoukoli podnikavou cinnost (samozrejme s vyloucenim cinnosti zlocinne, objektivne definovane jako fyzicke nasili, nebo podovod...) bez toho, aby mu nekdo diktoval, jake podminky musi k provozovani te ktere cinnosti splnit.

Kazdy si ihned predstavi vsechna mozna smyslena negativa takove volnosti, proste proto, ze nahled lidi na spoluobcany je krajne neduverivy, ve vsech vidime jen psy lacne nas roztrhat na kusy, a pritom si neuvedomujeme, ze napriklad cerny trh prace, sluzeb, ktery ve sve podstate je neregulovany a soukromy jak jen muze byt, existuje a vyhovuje nam, skrze ktery se vyhybame tomu regulovanemu a proto drahemu trhu, ktery jsme si ovsem vedome zvolili... rika se tomu usit si na sebe bic.

Havlovi a jeho pravde a lasce se vysmivame prave proto, ze ideje listopadovych cinkacu k temto idealum nikdy nevedla a vest ani nemohla, jednoduse proto, ze levicacky regimentovana spolecnost k nim nikdy vest nemuze. Co k nim vede je prave ta obavana soukroma spolecnost, bez regulaci, kdy veskera regulace pochazi ciste jen z rozhodovani kazdeho obcana jednotlive, nebo z jejich sdruzeni na bazi dobrovolne domluvy ke spolupraci.

J. Schwarz 10.12.2014 22:45

Re: (Zdanlivy) paradox listpadu 89

S tím bych souhlasil. Dokonce bolševik by mohl pokračovat v krasojízdě, ovšem jen na základě dobrovolnosti a s vlastními přívrženci. Ostatně netuším, co  komunistovi i dnes brání, aby hlasoval pro minimální stát s tím, že si vytvoří "sociálně spravedlivou společnost" ze svých přívrženců a přitom bude mít jistotu že mu prostřednictvím státu  nebude "reakce ujídat společný koláč".

V. Vaclavik 11.12.2014 4:12

Re: (Zdanlivy) paradox listpadu 89

Zadna krasojizda by se nekonala. Opomel jsem zminit, ze ve svobodne zemi by bylo mozne hlasat jakekoli ideje, i ty komunisticke, ale nebylo by mozne se s nimi uchazet o hlasy volicu ve volbach. Ustava svobodne zeme by totiz vymezila jasnou hranici mezi idejemi a jejich implementaci v praxi. Komuniste by museli nejdriv presvedcit obcany aby se zmenila ustava a bylo mozne uvadet do praxe komunisticke ideje nesvobody.

P. Vaňura 10.12.2014 18:13

Známý liberální ekonom F.A.Hayek

napsal, že změna myšlení, zparchantělého socialismem, trvá jednu až dvě generace.

J. Kanioková 10.12.2014 22:23

Přesně, bohužel..

jenže Demokracie má pro lidi, kteří umí jen natahovat ruku, bohužel obrovskou výhodu.. Je jich hodně, a volí populisty.

A to, jak se tzv. "pravice" chová, jim nahrává. Tato "pravice" produkuje mediální masáže tak odporným způsobem, že ty středové voliče jen nahání levici do náruče.

J. Šejnoha 10.12.2014 23:28

Re: Známý liberální ekonom F.A.Hayek

A od  čeho zparchantěli lidé v zemích, kde socík neměli ?

J. Jurax 11.12.2014 0:12

Re: Známý liberální ekonom F.A.Hayek

Socík neměli, ale socany a komanče tam mají a jejich ideje jsou na první poslech líbivé - a levicoví intelektuálové tam můžou žvanit víc než u nás, protože u nás jsme si socík zažili - pravda, jen ti starší, dnešní třicátníci čtyřicátníci už vědí kulové, o mladších nemluvě ...

J. Vintr 10.12.2014 15:14

Myslím že za bolševika bylo poznání zemi

"spřáteleného tábora socialismu" o hodně menší, než je dnes poznání ostatního světa. Takže v tom problém není. I jazyková bariéra je prakticky stejná. Přes spoustu let povinné ruštiny jsem nikdy rusky nemluvil ani nerozuměl a řekl bych, že stejně je na tom většina lidí, kteří ještě pamatují minulý režim.

Co se týká negativních věcí v našem současném životě, tak na nich nese naprostou většinou vinu jednak morálka lidí, zparchantělá bolševickým režimem, jednak to, že u nás nemáme v mnoha směrech standartní demokracii a tržní ekonomiku, ale jejich polobolševickou karikaturu.

"Náklonnost" zdejšího lidu směrem na východ má čistě psychologickou příčinu. Na rozdíl od bohatého Západu, před nímž máme mindráky, proti zaostalému Východu můžeme mít pocit převahy, který nám zvedá sebevědomí.

I. Poljaková 10.12.2014 22:03

Re: Myslím že za bolševika bylo poznání zemi

jen k úvaze: "může za to morálka lidí, zparchantělá bolševickým režimem"...není to trochu nadřazené myšlení?a zjednodušující?

Dovedu si představit, že podobně nevražívě smýšleli o "lidu" který se jim valil na Letenskou pláň, v tu dobu vládnoucí komunisté ..jelikož jim lid v tu dobu nehrál právě do not a nechtěl vyplňovat jimi naprojektované světlé zítřky. Takže když podobná situace nastane současným "manažerům" ,opět za to bude ten "zparchantělý lid", který nějak nechápe a nechce to svoje dobro...Nemohla se ta chybička vloudit i těm soudruhům manažerům (společnosti)? Kteří jsou opět "poněkud" odtrženi, oddávajíc se pozitivnímu myšlení, nevidí průšvihy?

J. Vintr 10.12.2014 22:20

Re: Myslím že za bolševika bylo poznání zemi

Já jsem nenapsal lid, ale lidé. To nezahrnuje všechny lidi.

V. Podracký 10.12.2014 11:52

Výborný rozbor situace

Autorka do vystihla dobře. Její článek si ukládám. Jenže s tím se nedá nic dělat, je to spojeno s globálními tématy. U nás prostě není šance dohnat západní země. To proto, že většina zisků z podniků odchází akcionářům v zahraničí a dokonce nejsou ani mnohdy zdaněny. Znám lidi na Západě, kteří žijí z akcií. Je někdo u nás takový? Určitě je to výjimka. My nemáme šanci vytvořit zde nějaký světový podnik jako byl Baťa nebo Tatrovka, Škoda Plzeň a pod. Prostě tyto podniky zanikly s železnou oponou, vývoz na východ padl po pádu komunismu, a tak jsme naprosto bez zavedených světových firem a dodáváme jen levnou pracovní sílu a součástky. Zřídit takové firmy znovu je už obtížné, protože jsme zmeškali díky komunismu dobu, kdy se v tomto rozdávaly karty, zbytek padl s rozpadem SSSR a euforií, že západní zboží je lepší. Čína zase není tak úplně bez schopnosti být v něčem vzorem. Ale to bych odcházel od tématu.

K. Frauknecht 10.12.2014 12:12

Re: Výborný rozbor situace

ano, velmi dobrý. Jen plný pesimismu a beznaděje (viz Vaše "s tím se nedá nic dělat" :-)). Proč? Jsme masírovaný, že jsme malí, vytunelovaná země, korupce.... Hloupost!

Za čtvrt století jsme udělali velký skok, nezapomínejme! Ano budeme dohánět západ, ale ten své pozice budoval nepoměrně déle (min. o 40 let :-)). Navíc, bude-li EU fungovat tak, jak funguje, tak se rozdíly velmi brzy smažou :-))).

Názory se pochopitelně a zaplať Pán Bůh liší (nadáváme na bolšany a oni na bezcitný pravičáky :-))), ale vše máme ve svých rukou!

P. Lenc 10.12.2014 13:34

Re: Výborný rozbor situace

Ano.

V. Halašta 10.12.2014 15:22

Re: Výborný rozbor situace

Ne.

Takhle brečí kopáči v hospodě. Ti můžou, ti nemají v náplni analýzu.

J. Boleslav 10.12.2014 13:45

Re: Výborný rozbor situace

Souhlasím.

I. Poljaková 10.12.2014 22:11

Re: Výborný rozbor situace

...a trápí mne, co může EU nabídnout Ukrajině. Lidé jsou tam zřejmě natěšeni na posunutí se směrem k civilizované Evropě,... aby ten drive neskončil tím, že i ten základ, co tam mají - zemědělství, přestane produkovat, a co dál?

J. Kanioková 10.12.2014 22:15

Nic, jenom lži..

J. Boleslav 10.12.2014 10:17

Výborný článek

děkuji.

J. Maleček 10.12.2014 11:42

Také si myslím

že výborný.

M. Hoblík 10.12.2014 9:45

Většina národa mlčí.

Ne proto, že souhlasí, proto, že se bojí. O práci, o zdroj obživy. Žádná podpora opozice ze zahraničí dnes neexistuje, dnešní Havel nemůže jezdit v Mercedesu, pokuřovat ve fešáckém kriminále americké cigarety a žvanit hlouposti. Dnešní disident by opravdu na rozdíl od nebožtíka kulisáka nepřežil.

J. Urban 10.12.2014 9:57

Re: Většina národa mlčí.

Ťáp, ťáp, ruka v nočníku? Je čas se probudit, spoluobčane! Není vláda jedné strany, každý má možnost své ideje, názory a přesvědčení legitimně prosazovat na bázi politických stran, hnutí, občanských sdružení atd. Klidně si svobodně může založit svou novou politickou stranu. Musíš z toho heislu, na kterém trávíš většinu času, jednou konečně vylézt na ulici a rozhlédnout se. V neposlední řadě i ty tady můžeš svobodně ejakulovat na NP, což bys za bolšána nemohl :-))))

P. Vaňura 10.12.2014 18:17

Psát o "fešáckém kriminále"

pro Havla je pitomost. A ještě něco, právě v kriminále mnozí navykli kouření.

Zasluhoval byste v tom "fešáckém kriminále" strávit alespoň rok.

Ale je pravda, že nejhůře se v krimine chovali k P. Wonkovi (který to NEPŘEŽIL) a P. Cibulkovi, dodnes vášnivému antikomunistovi!

J. Schwarz 10.12.2014 22:53

Re: Většina národa mlčí.

Havel byl "disident" protože nemohl být regulérním politikem. Kdyby  mu bolševik / k němu řadím i jistého Matese Hoblíka / dovolil kandidovat ve volbách a šířit své myšlenky v novinách, disidentem by nebyl. Pokud by se komunista například na mne vykašlal, mohl by mi být ukraden a neměl bych důvod být antikomunistou. Pokud by bylo možné odtud volně odjet / pokud bych někde v cizině sehnal práci / a zase se vrátit, mohl by si zbytek obyvatel budovat ještě lepší socialismus  než v KLDR a bylo by mi to fuk!