17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: O zpoždění geopolitické kry střední Evropy

Kořeny vzniku osobní odpovědnosti za svůj život je možné hledat ve zrušení nevolnictví, kterému u nás i v Uhrách došlo oficiálně až v roce 1781, v Polsku v roce 1794, zatímco zánik nevolnictví v západní Evropě počal již ve 14. století.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Rakous 13.10.2023 19:03

Západ má náskok - mozky vymyté školstvím několika generací, nejméně o 40 let déle.

Je-li mediální gramotností myšlena důvěra v hlavní media, podporující vládu, pak na kritické myšlení a info nutno uvrhnout klatbu, aby ti spávně gramotní nadále skočil i na každý špek. V gesci Věrky Špak JourkyEU.

Díky systému, ve kterém jsme po válce vyrostli, umíme číst mezi řádky a přemýšlět.[>-] Toho se západní populaci příliš nedostává. Proto mohl uspět nejen multikulturalismusEU.

Jinak by se např. Švédsko nemohlo dostat do neřešitelné situace, ve které se nachází. Dtto Francie, Německo, Britanie, Belgie a brzy přibudou další. Snad se tomu ubráníme[>-]!!

J. Majzlík 13.10.2023 23:40

Naprostý souhlas. Západ měl po roce 89 jedinečnou příležitost poučit se od nás o chybách, kterými jsme při budování socialismu za těch 40 let prošli. Jako staří mazáci, poučení vlastními nezdary jsme jim jako začátečníkům mohli být našimi radami v mnohém užiteční. Teď, když vypustili z láhve multikulturalismus, LGBTismus, vítačství, greendealismus, pokryteckismus a podobné omamné látky bude návrat k normálu dosti obtížný, kulantně řečeno.

D. Rakous 14.10.2023 10:25

Obávám se, že současný vývoj je záměr těch, většinou nevolených, ale dosazených pseudofilantropů, lépe řečeno zločinců jako jistý Šváb, vše bílé koně Globálelity.

Proto musel přijít i domino pád Východu. To ekonom. pomohlo Západu o nějakých 30 let přežít.

Kromě pol.korektnosti = hyperpokrytectví, multikulti je to "někým" organizovaná a řízená afroarabská invaze většinou mladých mužů věku rekrutů.

Není těžké doplnit kým a s jakým cílem. Velmi jim to usnadňuje apatické, zblblé nebo připo.rané obyvatelstvo.

To jediné by jim v tom mohlo zabránit. Nebo zas jěště jistá východní země!

D. Rakous 14.10.2023 10:37

P.S. Nezapomeňme, že autorem kuchařky nejen tzv. socialismu byl jistý Mordechaj Lévi, alias Karl Marx.

Na stoleté výročí jeho narození byla 2018 v Trier/BRD odhalena jeho nadživotní bronzová socha, u toho asistovala-šaškovala celá pokroková eurošpička vč. JC Junckera a aby absurdita byla dotažena do dokonalosti, socha byla darem KS Číny, resp. ČLR.

Kupodivu to nikomu nevadilo, ani Pražsko-Brněnská kavárna nedostala pokyn z Tržiště protestovat, jak by se stalo v případě např. M.Zemana.

Holt dialektika v praxi.

D. Rakous 14.10.2023 10:42

Jěště doporučuji tyto dvě knihy: Autor prof. Antony C. Sutton

Wall Street and the Bolshevik Revolution (1917)

Wall Street and the Rise of Hitler

P. Princ 13.10.2023 17:34

Od publicisty, proslulého svým havlismem, vypadá výraz "geopolitická kra" jako úlet, neboť pravověrný havlista operuje spíše takovými zvrhlostmi jako JEDEN SVĚT, jedna GLOBÁLNÍ VESNICE, nebo We Are All The Same.

A. Teply 13.10.2023 16:11

Už vím, odkud to pan Hvížďala opsal.

Byly doby, kdy "celý pokrokový" svět vyznával "lidovou" demokracii - a všichni ostatní byli "zpátečníci".

Dnes jsou "zpátečníci" všichni Ti, kteří nepropagují "liberální" demokracii.

Jenže řada lidí vyznává demokracii "bez přívlastků" - bez boje proti dezinformacím, bez násilného prosazování 45 genderů, bez vnucování "jediného správného" grýndýlového pohledu na svět, bez nuceného importu "multi-kulti".

Hezké srovnání měl Ringo Čech s imigrací a Evropou:

Evropa je loď, která má v boku velkou díru. A my místo toho, abychom díru zacpali - si tu vodu rozdělujeme...

L. Písařík 13.10.2023 11:06

Zajímavá úvaha. Doplnil bych : čím blíže k Východu tím blíže k samoderžaví. Naopak - nevolnicrví se v současné době - měřeno právem vyjádřit svůj názor - šíří geograficky od východu k západu. Jistě, jsou i výjimky.

K. A. 13.10.2023 9:16

Satirik Hvížďala nám ukazuje typickou zakomplexovanost liberálních nadřazeníků. Zakomplexovanost vůči Západu a nadřazenost vůči spoluobčanům, kteří nic z toho, co nám novináři hlásají, nepochopili.

Kdyby Angličané byli zakomplexovaní v 15. a 16. století vůči Italům (tehdy k tomu měli dost důvodů), tak by se nikdy nestali světovou mocností.

A pár příkladů:

1. V 19. století byla v českých zemích větší míra gramotnosti než ve Francii, Itálii i pravděpodobně i Británii.

2. Volební právo žen: Československo 1919 (Polsko 1918, Rusko 1917), USA 1920, Francie a Itálie 1945, Belgie 1948, Švýcarsko 1971.

V. Heidlerová 13.10.2023 9:20

Háá, volební právo žen v Rusku. V bolševickém Rusku byly výsledky voleb stanoveny ÚV VKS(b) a dále nejvyššími orgány SSSR od rudého stolu v Kremlu na 99,9 procent stabilně.;-D;-D;-D

O. Kaucký 13.10.2023 13:00

Zase mimo mísu.

F. Navrátil 13.10.2023 8:10

Někteří novináři nedohnali ani několikasetleté zpoždění, zvláště, když ve škole nedávali pozor. Jinak by mediální bruselský trubač Hvížďala nemohl napsat, že "samotné poddanství skutečně zaniklo až v roce 1848" , což je rok zrušení roboty. Nějak se také zapomněl zmínit o českém náskoku ve vzdělanosti v období od husitských válek do Bílé hory, kdy v četných bratrských školách probíhala výuka v edukovaných třídách.

M. Kocián 13.10.2023 8:22

Občas se plete povinná školní docházka s vyučováním dětí, které tu bylo už dávno předtím (do jisté míry od nepaměti), jen záviselo na rozhodnutí rodičů, zda se ho dítě účastní nebo ne.

V. Heidlerová 13.10.2023 9:16

Se snahou pozvednout úroveň vzdělanosti od husitské doby plně souhlasím, jenže si myslím, že úroveň Karlovy university poklesla od r. 1409 vypuzením jinojazyčných studentů a profesorů. Úroveň české vzdělanosti však nijak neovlivnila svět okolo, po r. 1620 mnoho vzdělanců ze země odešlo. Doba "Temna" však nebyla tak úplně temná, jezuité a jejich školství, výchova k umění, hudbě atd. a dokonce někde i úcta k českému jazyku (poesie, historické spisy) zanechaly též pozitivní stopu v české historii, ačkoli to musím uznat z pozice protestantské víry. Musíme v sobě hledat více tolerance a ubrat na tvrdých a urážlivých odsudcích (bruselský trubač), protože bez Evropy bychom těžko obstáli jako malý národ v tomto rozbouřeném světě. Bylo by lépe, kdybychom zůstali "moskevskými balalajkáři"? Udivuje mne, jak lidé zapomněli na ponížení a nesvobodu pod nadvládou Kremlu.

M. Kocián 13.10.2023 9:55

Když první Habsburk nastupoval na český trůn, dost si polepšil. Vzdělanost má dvě roviny - tu vysokou, viz Karlova universita a třeba i jezuité nebo piaristé, a pak docela obyčejnou všeobecnou gramotnost, kde by to bez povinné školní docházky uzákoněné Marií Terezií a uvedené v praxi jejím synem Josefem II opravdu nešlo.

F. Navrátil 13.10.2023 9:59

Při té příležitosti připomínám osud školy Filantropia, edukované a sekulární školy pro děti bez rozdílu původu, kterou provozovala hraběnka Marie Walburga v Kuníně. Studoval zde i František Palacký. Filantropium bylo v roce 1814 veřejnosti úředně uzavřeno po mnohaletém nátlaku jezuitů a katolických fanatiků.

V. Heidlerová 13.10.2023 12:16

Děkuji za zajímavou informaci pro mne neznámou. Bohužel školství se stalo v historii ne vždy vhodnou laboratoří či podporovatelem vládnoucích režimů. Vzpomínám na svá gymnaziální léta 1952-1955. kdy jsme z učebnic odstraňovali začerněním jména významných historických osob, které nebyly po chuti komunistickému režimu. Jen díky prvorepublikovým profesorům k nám nějaké pravdivé informace prosákly, též rodina měla velký vliv, že jsem nezůstala jednostranně zaměřena na obrovskou komunistickou lež.

M. Těhanová 13.10.2023 12:34

Ale přece to, že má někdo jiný názor na směřování EU a výhrady vůči USA, neznamená, že by lidé chtěli být znovu v područí Ruska. přece to chce jen sebevědomější postoj vůči názorům, které nám někdo vnucuje. A my nejsme ani tak malý stát, ani tak nevzdělaný, abychom se pořád, sami sebe ponižovali. Hvížďala je velký mimoň ve více směrech. Že by už demence?

O. Kaucký 13.10.2023 13:04

To je mimo chápání těchto lidí.

K. A. 13.10.2023 9:18

S tím rokem 1848 má podle mě pravdu. Ale zapomněl na hodně věcí - husitská vzdělanost, náboženská tolerance, o niž nás bohužel "vyspělejší" německý svět za 30. leté války připravil.

V. Kučer 13.10.2023 13:33

Nějaký Honza z Husince se ve 14tém století přihlásil na pražskou univerzitu, musel umět číst a psát a patrně uměl i latinsky.

T. Kohout 13.10.2023 15:11

On je to satirik, od něho nemůžete žádat více. Ale satirik až nějaké "třetí třídy". Nyní tedy vykoumal, že se to počítá od zrušení "nevolnictví". Nebylo to třeba od zrušení otroctví? Nebo o nazvání pirátství pirátstvím? Nebo od reformace? Nebo od zvýšení/snížení hranice k sexu? Mnohé rebelie mají jasnou souvislost se sexem, např. franc. studenti v 1968. Sexem nemyslím současnou "gender" ideologii.

M. Kocián 13.10.2023 8:08

Pokud nevolnictví vezmeme poněkud volněji, zrušeno zase bylo, ale už je opět zavedeno. Více než polovinu času pracujeme na stát (to nebylo ani v těch nejhorších dobách habsburského útlaku), skoro na všechno potřebujeme povolení od vrchnostenských úředníků a skutečný podíl na rozhodování jednotlivce je díky rozmělnění (čím víc oprávněných voličů, tím menší váhu má hlas jednotlivce) je zhruba stejný, jako v době psaní petic na zámek. Žije se líp, ale spíš díky pokrokům vědy a nárůstu bohatství obecně - nevolníci v raném novověku na tom byli také lépe, než otroci ve starověku.

M. Kanda 13.10.2023 8:29

To je hodně přitažené za vlasy. Za nevolnictví neexistovala svoboda pohybu a robota byla povinná 6 dní v týdnu. To bylo srovnatelné spíše s vězením, než se životem v dnešním stylu.

M. Kocián 13.10.2023 10:00

Kde jste vzal těch šest dní v týdnu? Lánové rejstříky ze sedmnáctého století, jejichž nedílnou součástí bylo vymezení robotní povinnosti, mluví o něčem úplně jiném. Svoboda pohybu samozřejmě existovala - jak jinak by se člověk stal tovaryšem - ale pokud si někdo propachtoval půdu a pak ji opustil aniž by zaplatil pacht (ten se platil až po sklizni), byl přirozeně stíhán. Povolování sňatků byl spíš zdroj příjmů pro církev - jako dnes pro státní správu - než že by byly zakazovány.

V. Heidlerová 13.10.2023 12:20

Dnes je dokázáno, že robota byla vyvažována velkým počtem náboženských svátků a obyčejů, takže za feudalismu bylo mnohem více svátků a volných dní, než máme my.

M. Kocián 13.10.2023 13:44

Pro vrchnost bylo výhodnější půdu propachtovat, než na ní podnikat s robotujícími vesničany. Pacht tvořil hlavní část povinnosti vůči vrchnosti. Robotní povinnost se většinou vztahovala na celou vesnici - sedláci kromě pachtu obstarávali se svými koňmi dopravu, ti co měli nějakou půdu si mohli vybrat, jestli si to odpracují při sklizni nebo údržbě cest, nebo zaplatí z části úrody, taktéž řemeslníci; bezzemci pracovat museli - moc jiných zdrojů obživy pro nekvalifikovanou sílu nebylo.

Kdyby pracovali tři dny v týdnu dejme tomu v únoru, musela by u každé vesnice stát hladová zeď.

Samozřejmě si panstvo přilepšovalo "nepřímými daněmi", když byla vesnice např. povinna dodat chrta či sud vína nebo zaplatit adekvátní částku. Volné a pracovní dny mají smysl v průmyslu - na poli se pracovalo, když to bylo třeba. Na druhé straně, byla to doba válek a armády nejsou zadarmo. Například obrana země před Turky byla velice nákladná záležitost a lidé si uvědomovali, že je lépe zaplatit vojsko, než mít Turky ve vesnici.

P. Pospisil 13.10.2023 9:34

To není pravda ani při velmi volném nahlížení.

Robota (práce na panským) byla typicky 150 dní v roce (3 dny v týdnu), průměrně 12 h denně ("od slunka do slunka"). Dalších 90 dnů byly svátky, kdy nevolník sice nesměl robotovat, ale nemohl pracovat ani na svým. Zbývalo mu 125 dnů, kdy si mohl obstarat svoje pozemky - měl-li jaké. Z nich ovšem musel, nad rámec roboty, platit daň státu, úroky vrchnosti, desátky církvi a případné další drobné poplatky městu nebo obci.

Jestliže dneska se pracuje pro stát více než polovina času 1344/2000 h pro rok 2023, tak za Habsburků to mohlo být okolo 2800/3300 h ročně.

A samozřejmě, pak je tam ta věc, že dneska si můžete -bude-li vás pálit bydlo- sbalit svých pět švestek a odstěhovat se do vedlejšího města nebo třeba na opačný konec zeměkoule kdykoliv si vzpomenete, zatímco nevolník tuto možnost -ze samotné definice slova "nevolník"- jaksi neměl.

M. Kocián 13.10.2023 10:02

Zdroj vašich informací by mne vážně zajímal.

K. Potoček 13.10.2023 12:55

Myslím, že robota se vztahovala na držení půdy.