Diskuze
SPOLEČNOST: Ne všichni Romové jsou cikáni
Děkujeme za pochopení.
J. Jurax
Sice pravdivé
ale politicky nekorektní a tudíž vlastně nepřípustné.
Jen bych rád věděl, kolik těch neziskovek a dalších státem placených organizací přes cikány připadá na jednoho cikána.
cikáni
V roce 1971 byli náhle a s velkým mediálním ohlasem cikáni přejmenováni na Romy. Datum připomněl pan Wágner v diskusi, na zdůvodnění si pamatuju. Za prvé „cikán“ je název hanlivý s negativní konotací a za druhé cikáni pocházejí z antického Říma, kam přišli snad z Egypta či Indie, zemí slavných a vznešených. V Římě pobývali velmi dlouho. Tak dlouho, že jim přísluší pojmenování Romové. Domové mi nějak vypadli z paměti. Smáli a pošklebovali se tomu všichni, jen cikáni v naší několikatisícové obci z toho byli zmateni a cikáňata brala to slovo jako urážku. Byla to početná rodina kotlářů, nikdo je za války neudal, potravinové lístky neměli, ale s pomocí místních nějak přežili. Matka vzpomíná, jak před válkou přijeli na pohřeb hlavě rodu cikáni snad z celé Evropy, samé zlato a kožichy. Nejhonosnější hroby na našem hřbitově mají dnes oni a denně tam někdo chodí. Nejstarší hrob je ale zanedbaný a ani na Dušičky tam nikdo nic nedá. Už jsou znovu na světě? Jeden z jejich větve koupil ještě za komunistů sousední vilku za 400.000,- a sousedka-vdova hned po prodeji byla celá nešťastná, jak mu na to mohla kývnout (teď je zase na prodej za 13.500.000,-). ̈Nebyli ti cikáni špatní sousedi, nedůvěřiví a podezíraví, ale srozumitelnější než později mladiství manažeři tamtéž. Jen se psy to neuměli, ti jako by se jich báli. Měli postupně tři vlčáky a boxera, každý vydržel jen krátkou dobu. Čím se ale doopravdy živili a živí, bůh suď.
dokončení
Co se týče slovenských cikánů, Karel Čapek o nich někde píše dost rozhořčeně. Tedy ne přímo o nich, ale o ilustrovaném časopisu Tvorba, který jim věnoval článek. Byli presentováni jako Slováci a fotky i text ukazovaly, jak Slováci skutečně vypadají, v kontrastu s Plickovým lživým filmovým kýčem „Zem spievá“. Pravda a Láska už v roce 1933 a podřadný cikán jako klacek v rukou obou stran. Kdy vlastně začal rozvrat života slovenských cikánů? Nebo právě oni jsou ti pověstní „nedotknutelní“, kteří i na blahovolnou Indii byli moc? Mám živou vzpomínku, jak nás, skupinu junáků, hnali po břehu Váhu. Zdá se, že vědomí sounáležitosti mezi různými druhy cikánů bylo, i za časů ještě normálních, dost nízké.
Ve starých pamětech někdy bývají zmínky o cikánském kouzelnictví. Třeba častá zmínka o tom, jak cikán nechal v otepi slámy prohořet jen jediné stéblo. Očarované housle, to taky není výmysl. A když se časem dostanou do ruky někomu, kdo si je nezaslouží, vědí kam si pro ně přijít. Aspoň ještě před třiceti lety věděli. Geny, karma, inkarnace, utrpení jako cesta. Těžká byla vina komunistů, že rozvrátili jejich společenství, mnohem těžší provinění na sebe vzala Pravda a Láska. Komunisté měli dobrou vůli, vydali se po nevyzkoušené cestě a použití stejného metru pro všechny začalo přinášet výsledky. P&L pak dělá to, co od nepaměti dělá ten, kdo chce někoho mravně a morálně zahubit. Třeba jako ti Římané s rukojmími, dětmi svých odpůrců. Drželi je v pohodlném nicnedělání až ochabli a zlenivěli, pro samostatný život nepoužitelní. Byly takové i celé kmeny a na konci Říma vlastně všechen římský lid. Ve chvíli nebezpečí a nouze pak takoví umírají první.
J. Hanke
no a co?
pokud byl praotec těhle milých svérázně se projevujících lidiček Romulus, jsou to Romové. Pokud Remus, jsou to Remové. A pokud jejich praprapředek byl cikán, jsou jeho prapotomci cikáňata.
Ovšm vlci se chovají většinou kultivovaněji. Tak f čem je problém?
V. Getz
Autore dík za školení ..
a vydejte svůj přspěvek ještě na Romea.cz,protože si pamatuj,že jsem roky žil v místě kde vedlejší ulice byla cigánská a v životě jsem tam slovo rom neslyšel..
Re: Autore dík za školení ..
Teprve od Mezinárodního romského sjezdu v roce 1971 se objevuje požadavek evropských Romů, aby nebyli označováni jako Cikáni, ale jako Romové. Pokud jste tedy pamětník, je zřejmé, že se cikánům ve Vaší ulici o tom, že se jim má říkat Romové, ještě ani nezdálo. Ovšem i tihle po roce 1989, kdy vznikla první romská politická strana Romská občanská iniciativa, která byla začleněna do Občanského fóra a získala v parlamentu celkem 8 křesel, by Vám asi o Romech něco řekli. Jinak i já jsem pamětník a tedy vím, že dříve (60. a 70. léta) nešlo u nás ani tak o dávky, vyplácené sociálkou. Cikánská otázka byla řešena pracovní povinností a důsledným vymáháním školní docházky pro děti z cikánských rodin. Pokud do školy nechodily, mohly se ocitnout v Dětském domově, na což si jejich rodiče dávali velký pozor a v děcáku tak končily hlavně děti z cikánských rodin, kde se zpravidla vyskytoval alkoholismus, či evidentně (i při větší toleranci) asociální chování dospělých. Také existoval (snad jen v určité době) a byl uplatňován předpis, jenž znemožňoval bydlení více romských rodin, hlavně však různých klanů, v jednom konkrétním místě (i když se v průběhu dalších let za nimi stěhovali příbuzní a tedy počet rodin tam narůstal).
Pročež se pamětníci shodují v tom, že tehdejší princip řešení „cikánské problematiky“ byl přece jen trochu účinný. To ovšem těch cikánských rodin bylo v Čechách a na Moravě, oproti současnému stavu, poměrně málo.
Vhodnější název článku
Ne všichni cikáni jsou romové.
Podotýkám, že dle slovníku jazyka českého užíváme pro toto nahnědlé nepřízpusobívé etnikum označení cikáni. Pokud někteří z nich pro sebe používají označení romové, je to jejich svobodné vyjádření. My však nebuďme servilní a označujme věci i pojmy správně !
P. Harabaska
Re: Vhodnější název článku
Naprosto správně: Ne že by u nás Cikánů nebylo dost, ale Číňanů je mnohem víc a přesto po nás nikdo nechce, abychom o Číňanech mluvili jako o Čunkuo, když oni si tak sami říkají. Ale tohle je to nejmenší, po čem se nám v souvislosti s Cikány mohou dělat vrásky. Co peněz už stáli a pořád je to málo. Paneláky (nejen) v Mostě jsme jim zaplatili z našich daní (a také jsme jim je sami postavili, protože oni sami toho nejsou schopni), teď zase platíme za demolici těch paneláků a je jen přirozené, že byty náhradou za ně zaplatíme opět my. Kdy konečně najdou orgány a úřady odvahu alespoň vhodně zarazit jejich aroganci a drzost, s nimiž se obracejí proti majoritě, která je živí, šatí a ubytovává a kterou neustále napadají kvůli údajné diskriminaci?
Jak je vidět, začleňovací neziskovky se činí,
vyloučených lokalit přibývá. Jen by mne zajímalo, jak to dopadne, až budeme vyloučeni všichni a nebude nikdo, kdo by na to dával daně?
A. Alda
Snaha donutit obce stavět byty pro tyto lidi
je naprosto zvěrská. Proč by si měl někdo ubytovávat ve svou sousedství toho, kdo mu bude dělat trvalé potíže a kvůli němuž se pak jeho děti budou bát chodit si hrát ven?
Velmi dobře na to reaguje také paní Hamplová zde:
http://blog.aktualne.cz/blogy/jana-hamplova.php?itemid=28530
A to, co si Marxová vymyslela, se už docela blíží tomu, co teď zavádějí v Itálii kvůli muslimské invazi: http://pilloni.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=573045
Akademické hrátky - v názvu žádný problém není.
„Co po jméně? Co růží zvou i zváno jinak, vonělo by stejně.“ V názvu opravdu žádný problém není.
Znám solidní, pracovité, čistotné cikány, jedna rodina bydlela vedle mě a žádný problém nebyl. Ale celá skupina problém má a to s tím, že vyznává jinou životní filosofii. Většinový způsob života je prostě neláká. Ze života v konzumu a užívání si, naproti tomu se spoustou pachtění se a zodpovědnosti, je láká pouze ta první část. Je nutno dát najevo každému jedinci v každém etniku i většinovému, že bez toho pachtění se a zodpovědnosti, asi zábava a konzum prostě nebude.
V každém etniku (i většinovém) platí: "Co lejnem zvou, i zváno jinak, smrdělo by stejně."
Opět to zavání tím reletivizováním, cigáni-romové
Opět to zavání tím reletivizováním, cigáni-romové nejsou vlastně tak špatní - vždyt' úplně všichni nekradou. Islamisti
nejsou vlastně tak špatní - vždyt' úplně všichni neřežou hlavy a nedělají podobné " chut'ovky ".. Ano, ode zdi ke zdi.. Dříve, po staletí, byly menšiny utiskovány - a to ( pokud ovšem nebyly agresívní a nebezpečné pro tehdejší společnost ) nebylo jistě v pořádku. Nyní upadl západní svět ( pod taktovkou levičáckých-multi-kulti šílených experimentátorů ) do opačného extrému - menšiny jakéhokoliv typu jsou nekriticky UPŘEDNOSTŇOVÁNY.. To je patrné i v justici - zločinec je chráněn více než poškozený. Toto není v pořádku a musí se změnit k vyváženému stavu. Je zajímavé - a je to REÁLNÁ SKUTEČNOST, že s některými etniky přicházejícími na Západ ( myšlena Evropa, Amerika, Austrálie - tedy křest'anská, Euro-Atlantická část světa ) - nebyl, není a patrně ani nebude problém.. Víme, že sem patří Židé, Vietnamci, Číňané, Indové.. Víme také, že s některými etniky byly, jsou a jistě i budou problémy - a to velké - hlavně s arabskými a africkými islamisty různých národů, s Cigány-Romy a pod.. Západní svět si musí uvědomit, že tyto zcela jiné civilizační okruhy je třeba nechat ODDĚLENÉ, můžeme se respektovat, ale NEMÍSIT. A na tom přece není nic špatného.
P. Harabaska
Re: Opět to zavání
Pozor! Apartheid byl odsouzen a odstraněn. Výsledky jsou v jižní Africe dobře patrné již i po těch 22 letech od jeho zrušení. Stačí si na to téma přečíst něco i v těch obecně přístupných textech. Říkejte ale něco o dramatickém nárůstu zločinnosti multi-kulti ochránci menšin a tzv. utlačovaných. Bude vám tvrdit, že je všechno v pořádku. Vždyť jeho ještě nepodřízli.
P. Burda
Říkala mi kdysi (rok 199x) paní
že ona je "cigánka" a musí chodit do práce. Menžel chodí pro dávky, protože je Rom. Spolužák, skinhead, chodil s "cikány" honit Romy.
Po nástupu do práce jsem na montážích mnohokrát slyšel podobné - pracovníci s romským jménem se označovali za cigány. A v televizi jsem vídal reportáže, jak Rómům nechtějí přiznat ten či onen příspěvek.
Podstatou problému by ale nemělo být pojmenovávání či rozlišování podle barvy, národnosti či jazyka, ale rozlišování na lidi, co chtějí něco dělat aby se měli lépe, a na ty, co chtějí být za steným cílem pouze podporováni.
Vyhledávání
TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA
Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.
ondrejneff@gmail.comRubriku Zvířetník vede Lika.
zviretnik.lika@gmail.comHYENA
Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.
https://www.hyena.cz