17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Co nechci, neslyším

Jistě to znáte sami. Mluvíte na své dítě, manžela či manžela a přestože dotyčná osoba, jak dobře víte, evidentně není hluchá, neslyší vás. Někdy to jen předstírá. Ale jak dokázaly vědecké pokusy, dotyčná osoba skutečně "neslyší". Tedy zvuk jistě registruje, ale mozek jaksi nereaguje.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Sulc 19.3.2013 20:27

Re: Mily pane Vlku

Sekularni pojeti statu u muslimu zvitezilo, nejednou, bohuzel ale ne nadlouho Iran, nyni Egypt, Syrie, Tunis, vse se vraci staleti zpet. Tureco?? Zrejme take.. A to ''''znerovnopraveni '''' zen, to take je leckdy jen vymysl novinaru. Ony ty zafacovane hlavy chtejiu !, Ne vzdy, ale casto. I tady, v USA chodi s kebuli ovazanou satkem, byt, pravda, kouka jim oblicej. Ale nikdo by je nekamenoval ani kdyby se nekde na louce opalovaly v bikinach.. Jinak, co se nabozenstiv tyce, islam je primy, zadna idiotska dogmatA  o trojjedinem bohu, ktery je sam sobe synem i otcem, o panne, ktera porodila, zrejme zahadna parthenogenese, zmrtvych vztani a nesmysl nejvetsi: nechat strasne umucit syna, aby otec mohl odpustit hrichy..Stejna logika: Klaus otec da zavrit syna do vezeni, aby mohl udelit amnestii.. Vsak taky proto se islam siril jako blesk, krestanstvi spise jako zavodni zelva, kdyz 1370 vymreli Piastovci po meci a potrebovali provdat holku, nasli ji Jagellu, jenze to jeste byl pohan, Litva byla pohanska.. Ono to krestanstvi holt moc rychle nezabiralo, mozna i pro to, ze cokoliv prijemneho , radostneho, veseleho, byl hrich jako hrom.Ovsem, spise pro ty dole, u tech nahore to buh prehledl. "Kaze vodu, pije vino".

J. Vyhnalík 19.3.2013 9:56

Re: Mily pane Vlku

Národ je pojem pružný. Pokud jsou lidé vystaveni vnějšímu ohrožení, mají tendenci se slučovat, pokud nad vnější hrozbou převáží náklady na "kohezi", ta se zase štěpí. Důležitá je role místních politiků, jejichž role a vliv rostou spolu se samostatností. Arabština je velmi široký pojem a řada muslimů ani arabsky umět nemusejí, pouze verše z koránu, přesto je spojuje právě ten islám.

Islám byl původně značně pragmatický. Hlavním cílem bylo ovládnout země vojensky a řemesla, ale i veřejnou správu klidně přenechali původním národům. Arabové žili na rozhraní starověkých říší a po dobytí jejich pozůstatků sice ničili sochy a obrazy lidských postav, ale velkou část jejich kultury absorbovali. Obrovským kulturním impulzem pro islám bylo pohlcení Byzance.

Křesťanství bylo v té době mnohem rigidnější. Zlom nastal až právě tou reformací, o které jsme začali. Rozvoj protestantské Evropy donutil ke změnám i její katolickou část a spolu s náboženskou tolerancí došlo k rozvoji moderní vědy. Islám na druhé straně stagnoval a po první světové válce došlo k rozpadu Osmanské říše. Nějakou dobu to vypadalo, že i muslimské státy půjdou podobnou cestou jako Evropa a zvítězí sekulární pojetí státu. Nebýt ropného boomu a mohutných subvencí ze strany bohatých Arabů do propagace islámu, svět by pravděpodobně vypadal jinak.

V Evropě islám funguje jako jednotící jmenovatel pro celé skupiny imigrantů. Už samotná populační dynamika, bez další imigrace stačí na to, aby v dohledné době získali muslimové převahu v mnohých evropských zemích.

"Obsluhoval jsem anglického krále" zůstalo na povrchu a zaostalo daleko za Hrabalovou předlohou. O práva na natočení filmu se v Čechách urputně bojovalo, přišlo mi to přehnaně articistní. Hrabalovy knihy jsou obecně pro filmaře oříšek.

P. Sulc 19.3.2013 9:19

Re: Mily pane Vlku

Islam. Vcera jsem opet docetl, poprve pred skoro 30 lety, knihu "Maurove a Evropa, Hans Kaufmann, Islamske Spanelsko, prekladatele vToledu. Je s podivem, kdysi Islam tolerantni, kulturni vudci sila ,tehda v zapadni Evrope "dark ages" ted uz staleti brzda pokroku..

P. Sulc 19.3.2013 9:12

Re: Mily pane Vlku

To jazykove deleni, to nejsem JA, to je ten Herder. Muslimove delaji narod, protoze je z tim arabstina. Jinak, jak vite , se mazi sebou mydli vice nez kdokoliv jiny.. Jinak se nepodarilo udelat Habsburkum "narod", coz je ovsem skoda. Nepovedlo se to ani "Tatickovy" s jeho umelym narodem ceskoslovenskym, nepovedlo se to vlastne ani premyslovcom, kazda zeme Koruny byla sama pro sebe a mela sve stavy, Slezko dokonce celou radu. Nevede se to ani v Belgii, a v  Britanii i ve Spanelsku to take nevypada dobre. A pry i Bavori koukaji po svobodnem statu Bavorsko, nevim jestli ma nejake vyjimky dnes, BRD, ale v Risi po 1871 je melo. Tak a ted uz je rano ctvrt na pet a ja jdu hnipat.. Z pelechu se vykodrcam. nejdrive ve 12, to u vas bude 5. My uz mame ten blbej letni cas.Akorat jsem se dokoukal na "Obsluhoval jsem anglickeho krale", herci fajn, jinak nic moc, do "rozmarneho leta" je dlouha mile, moc dlouha.

J. Vyhnalík 19.3.2013 8:45

Re: Mily pane Vlku

Na historii KU wiki nepotřebuji, ale o tu nejde. Jde o pojem národ. Vy národ zužujete na jazykové dělení. Lidé jsou svým založení skupinový druh a vedle osobní identity si vyhledávají skupinovou identitu. Na počátku to byly tlupy, později kmeny atd. Sdružováním se posilovali proti sousedům a zároveň se zase neustále štěpili (každá vesnice má svůj "horní" a "dolní" konec).

Národy neustále vznikají a zanikají. Rozlišují se nejčastěji podle jazykových hranic, ale také náboženských, nebo třeba historicko-politických. Stačí pár desetiletí násilím odděleného vývoje a vznikne nový národ (Moldávie) a zpětné splynutí je pak velmi obtížné (Ukrajina).

Poté, co padly umělé hranice udržované středověkým nevolnictvím a došlo k poklesu náboženského vlivu, konstituovaly se národy v 19. století zejména podle jazyků, ale nejednalo se o nic nového, nebo umělého, jak se nám snaží tvrdit postmoderní bojovníci proti nacionalismu. Tak jako se generálové vždy připravovali na minulé války, i oni bojují pořád proti německému nacismu tím, že se snaží popírat samotné národní principy. Přitom dnes v Evropě vzniká nový politický národ založený na islámu, který se díky masové migraci a velké mobilitě šíří napříč celou Evropou.

P. Sulc 19.3.2013 0:27

Re: Mily pane Vlku

KU byla zalozena spise jako risska universita A ty t.zv ''''narody'''' nebyly po jednom, ke kazdemu ''''narodu'''' se jich pocitala cela rada, Sverdove, Norove, Sasove, Bavori //tedy nikoliv Nemci//, uhri, Polaci atd. Koumak vaseho kalibru si to jiste najde nekde na Wiko, co ktery narod obnasel. A dekrat kutnohorsky //coz byla zalezitst spinava, politicka// universitu znicil, odchodem VETSINY profesoru a studentu se z ni stala jen provincni, lepsi skola. A husitstvi ji znicilo nadobro. A proc asi se ji potom , po obnoveni rikalo Karlovo-Ferdinandova?

J. Farda 18.3.2013 23:34

Re: Je vidět

Ctěný pane nomen omen Hoblíku, tentokrát s Vámi výjimečně, ale opravdu výjimečně, souhlasím! Tečka.

J. Vyhnalík 18.3.2013 21:11

Re: Mily pane Vlku

Oni ti obrozenci reagovali na systematické zkreslování historie z druhé strany. Cílem by měl být vědecký přístup, tedy posuzování věcí ze všech relevantních úhlů.

To co píšete o národnostech je podobná jednostranná figura, jakou předváděli obrozenci po celé Evropě v 19. století, jenže vymyšlená popírači národního pohledu, coby reakce přepjatý nacionalismus a na 2. světovou válku.

Národnosti samozřejmě byly vždy, jenom v 15. století bylo důležitější náboženství a feudálně lenní vztahy, které ovšem vznikaly často právě na národnostním základě. I Karlova univerzita byla založena jako universita 4 národů, takže Herdera nechte klidně spát.

J. Farda 18.3.2013 21:07

Re: Prý je znám

Tedytedy, milá přispěvovatelko Netzer, klobouk dolů, komu čest, tomu čest, mon compliment a souhlas. Tečka.

P. Sulc 18.3.2013 19:26

Re: Mily pane Vlku

Rikate, co je v podstate znamo, jen to reknete lepe. Me ani nevadi husitstvi, me jen stve to lpeni  za kazdou cenu na falesne historii, jak ji stvoril a propagoval Palacky, Jirasek a Nejedly, to ceske "vyrabeni mythu" Jisteze velkovrah Zizka nebyl ani lepsi ani horsi nez spousta jinych velkovrahu, nicmene kdyz se o nej jen trochu otru, ti bajecni cesti vlastenci by me nejradeji upalili, protoze "bil Nemce", tezko jim vykladat, ze tehda jeste vlastne ani zadni Nemci , ba ani Cesi nebyly, byly jen slovanske a germanske kmeny, ktere se mezi sebou mlatili jak to jen slo a treba az do 19 stol, do Herdera, Cech byl kdokoliv, kdo se proste v Cechach narodil, at uz mluvil jak chtel, vetsinou spise dvojjazycne.Toho Herdera meli uskrtit uz v kolibce.

J. Vyhnalík 18.3.2013 18:44

Re: Mily pane Vlku

Ono to bylo podstatně komplikovanější. Křesťanství bylo tehdy prakticky univerzálním paradigmatem. Bohužel centralizované řízení z Říma Evropě příliš nevyhovovalo a v 15. století ji už vyloženě brzdilo. Proto se postupně od Říma osamostatňovaly jednotlivá království. Oddělování probíhalo velmi často v duchu návratu k původním křesťanským hodnotám, ale od chvíle, kdy došlo k oficiálnímu oddělení, umožňoval samostatný vývoj urychlený rozvoj ekonomiky. Navíc tyto země byly po překonání počátečních excesů zpravidla nábožensky tolerantnější a umožňovaly rozvoj názorů, které by jejich nositele v katolických zemích přivedly na hranici.

Není tedy náhodou, že kolébkou průmyslové revoluce se staly protestantské země a Francie, která se svazujícím katolicismem vypořádala revolucí.

Radikální husitství rychle vyhaslo a vystřídali ho Čeští bratři. Bohužel po třicetileté válce, kterou vyhrála protestantská strana, se Čechy staly jedinou původně protestantskou zemí, která se dostala pod katolickou nadvládu.

J. Vyhnalík 18.3.2013 18:29

Re: Mily pane Vlku

Vikingové ovládli velkou část tehdejšího světa. Například vládnoucí dynastie Sicilského království, které zahrnovali jižní polovinu Itálie, Vikingové tvořili elitní jednotky Byzantského císařství a v neposlední řadě založili Kyjevskou Rus.

J. Vyhnalík 18.3.2013 18:21

Re: Mily pane Vlku

Během té okupace to Němci dohnali. Mimochodem i Židé byli Československými občany a těch válku moc nepřežilo.

Heydrichovy plány, jak naložit s obyvatelstvem Protektorátu po vítězné válce jsou také známy. 1/3 zlikvidovat, 1/3 poněmčit a 1/3 odsunout jako pracovní sílu do Němci ovládaných lén za Uralem.

M. Martinovská 18.3.2013 17:06

Re: konečně někdo

No ano, přesně! Je to populární - nepřítel z minulé války je vždy tak krásně známý, tisíckrát zkarikovaný, a navíc je ještě ke všemu bezpečně poražený, takže skutečné nebezpečí nehrozí.

M. Martinovská 18.3.2013 17:03

Re: Jak jde o Němce

Bohužel platí ještě jedna věc: "Němce" dokáže pan Vlk naroubovat téměř na jakékoliv téma.

M. Martinovská 18.3.2013 17:00

Už chápu,

jak jste na ty fantasmagorie přišel. Šel jste se pozeptat do Jugoslávie!

A. Krejčová 18.3.2013 16:44

Co nechci, neslyším...

Právě jsem se srazila s jednou osobou. Nebyl to sice prezident, ale v mnohém se mu podobala. Také neslyšela. Trpěla sociální hluchotou. Přitom nevypadala, že by někdy navštěvovbala pomocnou školu, neboť pracuje na velmi váženém úřadě, kam by ji pravděpodobně pouze s pomocnou školou nevzali. Prostě slyšet, nebo spíše rozumět tomu, co slyší, nechtěla. Jsou i tací mezi námi a je jich čím dál víc, jak se zdá. Skoro by se mi chtělo napsat jednu dvouslovnou větu, kterou používá s oblibou jedna kočka. Jenže to by bylo opisování a to se mi příčí. Možná by takovým lidem s klidem měl být předepsáno antisociální sluchátko! Mějte se pěkně při přemítání nad tím PROČ?

J. Václavíková 18.3.2013 16:21

Re: To tedy jsou vyvody

Neslyší!

K. Dvořák 18.3.2013 15:45

To tedy jsou vyvody

Pane Vlku, Vas text neodhaluje "socialni hluchotu" komentatoru a politiku, kteri v Zemanove projevu nenasli zminku o zahranicni politice, ale Vasi umanutost sudetaky, landsmanšaftem, atd. Zeman je dobry recnik, a kdyby chtel naznacit cosi v tom smyslu, jak vy tu fabrikujete, udelal by to lepe. Zminku o neonacistech, kteri jsou v tomto state problemem tretiho, ctvrteho radu, je treba vnimat tak, ze mu dva ostrovy negativni deviace byly malo, tak sahnul po neonacistech.

J. Boleslav 18.3.2013 15:33

Jak jde o Němce

tak p. Vlk při vší úctě k němu nedokáže překročit svůj stín.

M. Hoblík 18.3.2013 14:59

Re: Je vidět

Bůh se na Vás vy...!

P. Vaňura 18.3.2013 13:44

Aby bylo jasno, problém husitství je

problémem katolíci vs. protestanti. Husity obdivoval H. G. Wells, který o nich napsal toto: "Stejně jako v případě Valdenských hnala církev sebranku z celé Evropy na malou zemi. Ale Češi věřili na ozbrojený odpor. Odrazili celkem pět křížových výprav a na koncilu v Basileji si vymohli četné odchylky od oficiální věrouky."

A američtí Otcové poutníci "Z Wiclefa vzešel Hus, z Husa Luther a z Luthera Pravda."

A v knize Marka Twaina "Dobrodružství Toma Sawyera" se dočtete, jak Američané jeho doby pokládali Bitvu na Bílé hoře i za své neštěstí.

V. Vlk 18.3.2013 12:48

Re: Vřelé díky

Srandičky, srandičky. Jeďte se pozeptat do Jugoslavie a ony vás ty žertíky přejdou. A doporučuji prostudovat informace: Bulharsko-zastavení atomových elektráren a cara Borise , Řecko tehdy a dnes .. Kypr a německý diktát a jiné metody,  Řecko na kolenou,to že 44% Rakušanů se domnívá že za Hitlera bylo dobře.... česko-germánský konflikt a vzájemné ovlivňování trvají již více než 1200 let. Jaká naivita, že to najednou na naše "přání" skončí.

V. Vlk 18.3.2013 12:41

Re: Dušan Třeštík

Jak je vidět pane, pochopil jste to správně. Oproti mnohým jiným diskutérům. Ta věta: "Oni nás jedli" je esencí vysvětlení mnoha podobných problémů.

V. Vovák 18.3.2013 11:48

Re: Prý je znám

ano, to máte pravdu. Prostě máme politiky - prezidenty nevyjímaje - kteří pod nátlakem dříve, či později podepíší úplně všechno. Je to smutné, ale je to tak. Nemusí se nám to líbit, můžeme proti tomu i protestovat... :-/

V. Váňa 18.3.2013 11:11

Re: Prý je znám

Vážený pane Vováku, domnívám se, že s tou LS je to složitější.

Především za podpis LS vděčíme hlavně Topolánkovi, který vyvinul neuvěřitelný tlak na naše zákonodárné sbory, aby byla schválena. Údajně, ale asi se to nedá ověřit, na něj tlačila Merklová a vyhrožovala, že mu zákulisními metodami shodí vládu (ha! ha!).

Když už bylo toto dílo skázy dokonáno a LS schválena, tak Klaus, pokud se pamatuji, čelil dost nevybíravým útokům. Chtěli jej mj. žalovat z velezrady, chtěli jej prohlásit za duševně chorého, abych vybral jen z těch výrazných tlaků. A když i Ústavní soud dospěl k závěru, že LS nikterak neodporuje našemu ústavnímu pořádku, těžko se Klausovu postoji divit.

Paradoxně je nyní žalován ze zdržování podpisu LS, ačkoli v rámci definice velezrady v Ústavě ČR by měl být podpis LS jednoznačně velezradou.

B. Pavel 18.3.2013 11:05

Re: Mily pane Vlku

Někteří sudetští Němci pak hnili v komunistické NDR. NDR bylo snad ještě horší než ČSSR.

H. Lukešová 18.3.2013 10:58

Re: Co vadí prezidentovi ?

Budete vidět, jak to dopadne, socani s komouši drtivě vyhrají volby, tandem KSČSSD bude válcovat, moc dobře si pamatuji, když Paroubek s Filipem měli 111. Paroubek kašlal na své koaliční partnery a spolupracoval s komunisty. Každý má takovou vládu, jakou si zaslouží. Krátká paměť, socan Mládek nazývá živnostníky jako "parazity". Každému, co jeho jest.Každému své.

J. Schwarz 18.3.2013 10:47

Re: Mily pane Vlku

kdybych já byl "vyhnaným sudetským němcem" tak by se mi to sice prvních 5 let asi taky nelíbilo, ale později bych nejspíš za vyhnání děkoval Bohu za to, že mne ve své nekonečné moudrosti a lásce dostal  z komunistických sudet pryč!

F. Netopil 18.3.2013 10:06

Je vidět

že se pan autor učil u známého komunistického ministra Zdeňka Nejedlého. Kéž by nás Bůh před podobnými vlky, bartoni a matějky ochrániti ráčil !