26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Akademické svobody a touha po zaměstnání v ČEZ

Řízením osudu zveřejnila média v první den akademického Týdne neklidu výsledky průzkumu nejžádanějších zaměstnavatelů mezi studenty českých vysokých škol. Ve speciální kategorii "Jasná volba" zvítězila společnost ČEZ. Kouzlo nechtěného je v tomto případě dokonalé. Jen stěží by nějaký "neklidokaz" přišel na lepší způsob diskreditace studentských obav o akademickou svobodu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vydra 2.3.2012 23:25

jo, je to k zblití, pane kolego

a teď kdo za to může? Jsou lidi jen tupý ovce a není jim ani rady ani pomoci? Je naše školství tak bezmocný/neúčinný, že tuto primární blbost neumí nahradit myšlením? Je síla peněz tak mocná, že zkorumpuje naprostou většinu lidí? Je naše společnost ještě tak nemocná po 50 letech obou totalit? Masaryk prý říkal, že potřebujeme 50 let vývoje než se demokracie zabydlí i tady... takže uvidíme až za 30 let? Doufejme že vaše články pomůžou lidem myslet, držím palce!

P. Kersch 2.3.2012 22:36

omezenectví

Začíná se omílat další mantra: proč má "obyčejný" daňový poplatník přispívat svou daní i na "neúčelné" vysokoškolské studium, zejména tzv. humanitních oborů? - Prosím, buďte konkrétní a jmenujte mi vysokoškolský studijní obor, který se Vám a Vašim názorově spřízněným účastníkům diskuse jeví jako neúčelný? Historie? Čínština? Výtvarné umění? Latina? Entomologie? Světová literatura? Tady dokonce někdo napsal, že biologie neznamená žádný zisk pro společnost!  Co takhle astronomie? Kosmologie? Etologie? Genetika? Sociologie (myslím ta skutečná sociologie, nikoliv to kecání v televizním zpravodajství)? Pedagogika? Teologie? - Možná tahle poslední branže by byla pro někoho argumentem, ale když uvážíte, jak obrovský vliv mají pořád na Zemi náboženské ideje a rituály? Vzdělaní lidé nejen snáze dodržují morální zásady, na kterých každá zdravá společnost je vybudovaná, ale dovedou je šířit, dokazovat jejich prospěšnost, na základě svých znalostí dovedou své okolí varovat před riziky, dovedou připomenout minulé chyby a taky minulé úspěchy, jsou jistější a spravedlivější při rozhodování, mají vkus a vypěstovaný cit pro dobrá díla, vynikající systémy, nechutné kýče a podvádějící imitace. A to všechno umějí sdělovat svému okolí - a nikoliv jen ústně, víme?

Čerstvý absolvent vysoké školy - říkáte - že tohle zdaleka nemá ve své hlavě? To se ví, že ne, ale byl u takových projevů osobností přítomen, chtěli na něm ovládat základy znalostí a umění, jak je získávat. Dozvěděli se o potřebě svého dalšího systematického vzdělávání tolik, že internet jim stačí asi jako rohožka pro zablácené boty příchozího do budovy praktického života. 

T. Pansky 2.3.2012 17:13

Re: Akademicka svoboda je jedna vec - ekonomicka realita ...

Pani Kosarova, Vase pojeti spolecnosti je zalozeno na kolektivnim vnimani. Problem je v tom, ze tento pohled vede k neufinancovatelne neefektivite. "Dane nam vlada nesnizi ...", to je pravda, nebot stale fungujici duchodovy system, zdravotnictvi a skolstvi se prakticky nezmenily a vysavaji 80 procent statniho rozpoctu. Dokud se tyto molochy nezmeni, sance na snizovani dani je velmi nizka (zvlaste v dobe socialisticke recese). ... Zpatky ke skolstvi. Vsimnete si procenta studentu, kteri zustanou a pracuji v oboru, ktery vystudovali. Toto procento je velmi nizke !!!!! To znamena, ze lide maji tituly, ktere jsou neupotrebene !!!!! Vyssi plat: dnes je mozne si najit, kolik maji nastupni platy absolventi v danem oboru. .....

T. Řehořek 2.3.2012 17:12

Redukce vzdělání na kapitál

je velmi zavádějící. Tak zavádějící, že zapomínáme na to, že redukujeme. Otázka zní, zda chceme nebo nechceme extrémní kapitalismus, kde právo žít má jen ten, kdo je schopen generovat zisk. Ať to již aplikujeme na zdravotnictví, vzdělávání atd. Myslím, že extrémní kapitalismus není vhodná cesta, už jen z toho titulu, že jest extrémní.

Studium biologie, historie, filosofie... To všechno jsou obory bez jakýchkoli vyhlídek na zisk. Přesto bych si sám, byť vzdělán v informačních technologiích a o finance se naprosto nestrachující, nedovolil lacině urážet odborníky z těchto oblastí jako "humanitní polovzdělance". Jsou to lidé, jejichž motivací je především poznání a povznesení ducha, nikoli pak touha po masturbaci ega v luxusním automobilu. Takoví lidé jsou společensky prospěšní, alespoň já se od nich s radostí nechám poučit při snaze lépe chápat svět. Oproti tomu celá řada inteligentních, leč na duchu nepovznesených lidí, je schopna soustavně páchat plošné škody, ať již z nedostatku morálky, přílišné pýchy či touhy po obdivu ze strany druhých. Podvodníci, korupčníci, zloději -- takoví lidé sice generují zisk, přesto však působí obrovské škody (mj. za stamiliardy korun ročně).

Skutečným problémem vysokých škol nejsou nezpeněžitelné obory, nýbrž Evropskou unií podporovaní studenti-parazité. Umístit dnes potomka na VŠ je pro rodiče naprostý základ. I když bude studium ignorovat, bude za něj zdravotní a sociální pojištění platit stát. Z hlediska VŠ je naopak naprostým základem přijmout každého, kdo se přihlásí. Pro věhlasné státní školy jsou tak konkurencí soukromé vysoké školy manažerské. Dostávají se totiž peníze za každého studenta. Z toho mi vyplývá snad až naivně jednoduchá idea řešení: Omezme příspěvek univerzitám jen na prvních XY studentů. Ty pak budou motivovány provádět selekci, neudělovat zápočty a zkoušky zdarma, náklady budou mnohem menší (místnosti, vytápění, pedagogové) a na školách zůstanou kvalitní, neparazitičtí studenti, kteří mají o vzdělání zájem.

M. Košařová 2.3.2012 13:03

Re: Akademicka svoboda je jedna vec - ekonomicka realita ...

Když už mluvíte o těch investicích do vzdělání, tak výtěžek z těchto investic má nejen student, ale také stát, případně celá společnost. Pořád dokola se na internetových stránkách omílá, že studenti nejprve zaplatí a pak z této své investice těží. Ale co stát? Nyní se z našich daní platí vysoké školy. Daně nám vláda nesníží, ale budeme muset svým dětem víc než nyní přispívat na studium. A až vystudují a začnou pracovat, budou platit daně státu. A po přerozdělení vlastně ostatním spoluobčanům. Takže nechtějte mi namluvit, že z této investice ostatní spoluobčané nic nemají.

Samozřejmě pořád je tu jedna otázka, na kterou nezná odpověď ten který konkrétní student. Budu skutečně mít vyšší plat po skončení vysoké školy? Nebo bych si vydělal víc, kdybych šel hned po základní škole s něčím kšeftovat?

K. Křivan 2.3.2012 9:10

jak se budou živit protestující studenti převážně z filosofických a sociálních fakult?

Přirodovědec se ptá jak to funguje, inženýr jak se to udělá, ekonom kolik to bude stát, a absolvent filosofických a sociálních fakult se vás zeptá, zda si dáte hranolky nebo brambory.

P. Lenc 2.3.2012 8:25

Re: Akademicka svoboda je jedna vec - ekonomicka realita ...

Je to pořád dokola,až na prvním místě jde zase jenom o peníze.Rektorům,studentům.A není náhoda ten zájem o ČEZ,vždyť jak se budou živit protestující studenti převážně z filosofických a sociálních fakult?

T. Pansky 2.3.2012 2:17

Akademicka svoboda je jedna vec - ekonomicka realita ...

... je neco jineho. "Akademicka puda by mela zustat oblasti osvobozenou od vnejsich tlaku," asi takhle bych to rekl v dobe, kdy jsem sam byl vysokoskolakem. Dnes se ale ptam, zda je to potreba. Paklize je samotna spolecnost svobodna, potom se akademicka puda nemusi tesit zadnym zvlastnim vysadam. ... Druhou otazkou je ekonomicka realita. Zde se na vec musime divat ze tri hledisekL 1) Spolecnost, stat. Stat se bude chtit vysokeho skolstvi zbavit a naklady na vzdelani prenest na studenty, kteri do sveho vzdelani investuji a po zbytek zivota z toho tezi. Jinak receno: vsichni platime za neco (vysoke skolstvi), z cehoz tezi pouze nekteri (absolventi). 2) Studenti. Ti samozrejme se skolnym (naklady) nechteji kalkulovat. Najednou by totiz museli zacit uvazovat, zda je ziskany titul uzivi ci nikoliv. Logicky protestuji a chteji nechat sve naklady na cele spolecnosti. 3) Vysokoskolsti kantori. Ti protestuji z vlastnich duvodu. Paklize stat zavede skolne, studenti se zacnou chovat racionalne a vyberou si prakticke obory, stane se, ze mnoho vysokych skol nenaplni ucebny a padnou. ... Ceska levice se k placeni vysokych skol neodhodla, radeji necha platit vsechny za neco, co treba neni potrebne. Naopak, studentum ztizila moznost si na studium vydelat. Ceska pravice se k tomu zatim take nemela. TOP je nova, ODS byla zaneprazdnena objimanim s CSSD, a ted to tedy zbylo na VeVerkach. Jejich ministr zatim nevi, co s tim. top0625top@live.com