9.5.2024 | Svátek má Ctibor


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Ivan 1.10.2007 14:15

Re: Školství je virtuální realita.

To je řečeno přesně.

Pavel72 1.10.2007 14:09

Re: Re: Re: Asi bych nediskutoval o tom...

Schopnosti - vlohy asi ziskat nejde, kdo bude poleno, zustane jim. Ale svet neni jen cernobily, je hezky sedy od certne do bile :-).

Skoly navic vetsinou davaji nejvetsi zaklad prave v odbornosti, ktery by se jinak ziskaval velice tezko, kdyz (jako Portwyn) uvazim, jak byste se dostaval do laboratori k vecem, ktere jsou na VS, nic me nenapada. Precist Komenskeho opravdu nestaci, protze ucitel musi zvladnout zjednodusene dve veci:

Ucivo (dnes se tomu tak uz nerika) a zaky.

Na to prvni potrebuje neco vedet, s tim druhym je to slozitejsi.

Chris Kelvin 1.10.2007 14:08

Re: Já vím, jak to vypadá na západ od nás.

No dobrá :-)

BOMBON 1.10.2007 14:06

Re: Re:Skoly - podniky bez odpovednosti

pokud si vsimnete, tak ackoliv nas stat presvedcuje o tom, jak odpovedne resi cokoliv, za co je "odpovedny", jiste jste zaznamenal, ze stejne uspesny jako ve skolstvi je i v ostatnich vecech. mozna z toho muzete i vy vyvodit zaver, ze do ceho se cpe stat, co reguluje, na co dohlizi a dba, stoji za prd. a pokud to nahodou nestoji uplne za prd, zjistite, ze se do toho sypou nasobky penez, ktere by byly potreba napriklad soukromnikovi.

ackoliv vsechny informace hovori pro to, ze mame malo vysokoskolaku a moc lidi bez vzdelani, vzpomente sï na gregra, zemana a podobne kreatury a jejich podporu ucnovskeho skolstvi...

ja netvrdim, ze spolecnost ma rezignovat na vzdelani, ja tvrdim, ze se v tom ma stat angazovat opravdu minimalne. a fungovani skolstvi bez ministerstva, inspekce apod. si dokazu velmi dobre predstavit... a pokud nam stat prestane krast penize, ktere pak pouzije pro skolstvi, sami si skolstvi zaplatime.

od dob marie terezie se hodne zmenilo, pokud jste to potrehl. mimo jine i v tom, ze jenom dement si neuvedomuje, ze vzdelanost a um je klicem k uspechu v zivote.... takze to srovnani moc neberu....  a jestli si budete vychovavat sve deti jako teroristy (bod druha 2, tentokrat umistena mezi 3 a 4 ;-)), v tom vam stejne zadne ministerstvo nezabrani, to bude jenom vase tupost a bezohlednost.

Honza42 1.10.2007 14:06

Já vím, jak to vypadá na západ od nás.

Škoda, že tu dnes není Honzak. Mohli bychom Vám vyprávět jak jsme se museli zúčastnit (každý jinde na západě) velmi dobře propracovaného kurzu chození po schodech. A fakt nekecám.

Honza42 1.10.2007 14:04

Re: Re: Re: lidských zdrojů....

Že by? A řízeně? Na veřejnosti? No potěš pánbu! (I když některé sekretářky by za to stály.)

Honza42 1.10.2007 14:02

Re: Re: Re: Školství je virtuální realita.

Už zase máváte papírem (zákonem) místo použití zdravého rozumu. Zákon je idiotský jako mnoho jiných což má vést k jeho změně a ne k jeho naplňování. Ještě pár let podobného vývoje a budou rodičům bez pedag. vzdělání odebrány jejich vlastní děti.

Chris Kelvin 1.10.2007 14:02

Re: Re: lidských zdrojů....

Já bych se bál ještě něčeho horšího :-)

Chris Kelvin 1.10.2007 14:01

Honzo42, žijete v omylu.

To že inženýři aj. nejsou vzděláváni v našem systému velmi raného kapitalismu, je věc jedna. Firmy na západ od našich hranic však mívají systém školení velmi dibře propracovaný. A on je opravdu rozdíl, jestli si firma dá školení do nákladů, nebo si ho dotyčný platí sám ze zdaněného příjmu. Kvalitní firma si nemůže dovolit mít neškolené zaměstnance, zaostávající ve svém oboru - mohlo by se jí to vymstít. A přijmout nového zamstnance znamená zpravidla dlouhou dobu, než začne podávat stadardní výkon. Ono "sebevzdělávání" by mělo být omezeno opravdu na četbu odborné literatury apod....

Pavel72 1.10.2007 14:00

Re: Školství je virtuální realita.

Moment, to neni jenom o VS, ale taky o aprobaci a tu ta ucitelka zrejme nema. Nikdo tu nikde nepsal, ze absolvovanim VS je dotycny schopny ucit cokoliv... Proto existujji lide, kteri uci cestinu a jini matematiku, protze jeden proste vsechno zvladat nemuze. To, ze nejsou ucitele IT ve skolach, zejmena zakladnich, je zpusobeno prave mizernymi platy, ktere dostanou pri porovnani platu jinde. A vypocetkari (kor cerstve vystudovani) prece jen maji dost sanci se upichnout v soukromem sektoru nez treba matematikar nebo dejepisec.

Kam ten technik a specialista odesel? Nejspise za lepsim, protoze jako spravce site by snad ve skole fungovat mohl, ale to je v 10 a za cca 13000Kc hrubeho - zaklad, vim o cem mluvim, delam to na castecny uvazek taky, ale ne z finacnich duvodu, to bych se na to davno vy.....

Honza42 1.10.2007 13:56

Re: lidských zdrojů....

Tenhle termín mne taky už dlouho rozesmívá. Vždy, když jsem měl do dveří s podobným nápisem vstoupit, bál jsem se, že vedou na porodní sál.

Kdyby alespoň ty ženský co tam většinou sedí byly v devátým měsíci, pak bych tomu snad i rozuměl.

portwyn 1.10.2007 13:52

Re: Re: Školství je virtuální realita.

"Skvěle učil IT, protože to dělal jako bokovku a IT dělal aktivně jako správce sítě."

Jako bokovku můžete učit, ale děti musí být při výuce ze zákona pod dozorem pedagogického pracovníka. Učitel z hodiny nesmí odejít (ani na WC). Tudíž pokud ten dotyčný neměl pedagogické vzdělání (= papír) a na hodině se cokoli stalo, jde si ředitel(ka) školy s vysokou pravděpodobností sednout. Tohle si nevymyslely školy, těm to silně komplikuje život.

Samozřejmě by to šlo řešit tak, že by kromě dotyčného ještě na hodině seděla dejme tomu vychovatelka z družiny. To je ale poněkud uhozené, ne?

Jinak příklad je typickou ukázkou toho, jak problémy vnímá neučitel, který nemá neustále zodpovědnost za 25-30 nezeltilých. Nezlobím se na Vás, že jste si to neuvědomil. Jen se zkuste vžít do role ředitelky, která nepedagoga ve třídě samotného nechat de iure nesmí. Že se to občas riskne, třeba při besedě s psychologem, je druhá věc. Ale kdyby byl problém, tak se škola veze.

Chris Kelvin 1.10.2007 13:51

Re: Re: Asi bych nediskutoval o tom...

Samozřejmě jsem předpokládal, že ten, kdo bude učit, k tomu bude mít jakési schopnosti. Dovolil bych si tvrdit, že tyto schopnosti nelze získat studiem na jakékoli pedagogické fakultě - alespoň mě o tom nepřesvědčili učité (původním vzděláním pedagogové), které jsem potkal za léta studií a které dnes zase potkává mé dítě. Myslím, že pouze plně vytížený učitel trpělivě a zaujatě se připravující na každou hodinu má šanci býti dobrým učitelem, A pak vůbec nebude záležet na druhu vzdělání.

P.S. Některým učitelům by stačilo, kdyby si přečetli Komenského ;-)

Schumacher 1.10.2007 13:42

lidských zdrojů....

Ano, nemáme Osobní oddělení, ale Útvar řízení lidských zdrojů.Nemáme lidi, ale lidské zdroje....

oakman 1.10.2007 13:37

Úloha "Komenského" v teorii a praxi.

Všichni vzpomínáme na své učitele - byli to lidé, kteří definovali nejen náš přístup ke vzdělávání, ale mnohdy životní filosofii. Kromě rodičů jsou to lidé, kterým dal stát právo dokonce i antagonizovat rodinu a respekt k ní, bohužel ovšem zapomněli na to základní - učitel vždy musí mít respekt v tom, co učí.

Celá naše "socialistická" společnost ustrnula v normalizaci díky neúspěšné gnereační vzpouře v systému mazáctví a gerontokracie, vývoj nebyl povolen, protože ohrožoval "dosažené úspěchy" a hlavně nebylo možno připustit generační obměnu - "Mládež 68" holt nebyla spolehlivá. Došlo k zadržení přirozené gnerační obměny, došlo k fixaci dogmatu, protože "velící" generace nepřipustila nijakou odchylku od dogmatu Bible Jakešovy. Tento pamflet z dílny Prešovského krejčovského tovaryše a současně "hlavního ideologa normalizace" byl potom klackem, který válcoval hřbety inteligence.

Naši "učitelé" celkem bez odporu přijali totálně lživý a úchylný "krejčovský" obraz světa, dvacet let ho odhodlaně tlačili do hlav dětí a já jsem z vlastní zkušenosti poznal, že ti nejusilovněji angažovaní ve lži byli zároveň lidským morálním a intelektuálním odpadem. Učitelství - to je jako lékařství, dědí se to, stojí to více úsilí než to přináší "plodů" a ne každý s proletářským původem a vzorným kádrovým dotazníkem se na to hodí.

Dnes jsme svědky "přirozeného vývoje" v mé generaci - jedni nespoléháme na školu a ta zůstává jistou složkou NAŠÍ výchovy našich dětí - většinou platíme tu školu, která naše děti "neničí", druzí, rezignovaní svou vlastní zkušeností ze socialistického "pedagogického lhaní obyvatelstvu", preferují nejkratší cestu k prachům. Školství ztratilo právo naše děti vychovávat - to budeme s dovolením dělat sami, tím se ovšem otevřel prostor pro vzdělávání, který tito "vychovatelé socialistické mládeže" nejsou schopni zaplnit vědomostmi, které nikdy neměli.

oakman 1.10.2007 13:18

Re: Školství je virtuální realita.

R^ shrnuto a vypáleno s excelencí!!

Honza42 1.10.2007 13:14

Re: Malá nabídka firemních školení

Nabídka není poptávka. Ta v kapitalismu vždy řádově převyšuje skutečnou poptávku. A ještě by mne zajímalo, jaká je struktura těch kdo vámi uveřejněné nabídky využívá. Troufám si odhadnout, že nejlepšími zákazníky budou státní a jiné rozpočtové organizace, kde to jde z veřejných peněz. Tam to byznys skutečně je. Já za kurz taky 6.000 Kč nedám. To se to radši naučím sám, nebo někomu řeknu.

portwyn 1.10.2007 12:40

Malá nabídka firemních školení

http://katalog.atlas.cz/vzdelavani/skoleni_a_kurzy/pocitacove_kurzy/

nebo

http://search.seznam.cz/?q=Firemn%C3%AD+kurzy&w=Firemn%C3%AD+kurzy&mod=f

Na to, že to vůbec neexistuje, je to docela dobrý byznys  ;-)

portwyn 1.10.2007 12:35

Re: Asi bych nediskutoval o tom...

Ona "průměrná VŠ" není horší - je na něco jiného. Já učím fyziku na ZŠ - nejsem vědec. Když pracujete na plný úvazek ve škole, nemáte čas se věnovat bádání, protože to je také práce na plný úvazek. Nemáte ostatně ani kde. Kdybych chtěl bádat, studoval bych MFF (i když i tam můžete dělat učitelství). Jako učitel nejsem placen za to, abych objevil nové poznatky dejme tomu o magnetismu. Jsem placen za to, abych ty známé poznatky přetlumočil dětem tak, aby tomu rozuměly. "Věda" je z mé práce tak 10%. Zbytek je organizace, komunikace a praktická psychologie. Samozřejmě, že skutečný fyzik rozumí svému úseku fyziky mnohem víc, než mu rozumím já - ovšem tohle je dětem jedno. V těch 90 procentech mám navrch já. Nevěříte-li, račte vyzkoušet osobně.

Z jedné strany do nás učitelů bije veřejnost za to, že jsme příliš odborní a že děti vlastně nic umět nemusí. Z druhé strany slyšíme, že didaktika také není třeba, na všechno stačí odbornost. Závěr: ať budu učit jakkoli, vždy to bude špatně.

portwyn 1.10.2007 12:21

Re: Ježišmajrá, to je hrůza.

No já se vzdělávám - na vlastní náklady. Ovšem de facto jsem debil, okrádající rodinu, protože za to nic nedostanu, jen mám lepší pocit.

To, že se ve firmách nepořádají školení, mne silně překvapuje - z čeho tedy žijí mně známí lidé, kteří se zabývají pořádáním akcí pro firmy? 8-o A nejde jen o počítače, ale i o jazykové kurzy, účetnictví, různý teambuilding atd.

Základní úroveň PC dovedností má skutečně mít každý učitel; zda má, to si zejména na vesnických školách nejsem ani trochu jist. S tím vyhazováním by to ovšem právě tam byl dost problém - neměl by kdo učit.

Pokud jde o pokročilejší kurzy, je trochu problém s náklady. Těžko můžete chtít po člověku s hrubým platem 12 tisíc měsíčně (začínající učitel), aby dal šest na dřevo za kurz. Doslova by neměl z čeho žít...a měl by jistotu, že se mu ty peníze na platu nikdy nevrátí. Pokud odpovíte, že až se to naučí, má odejít ze školství a ty peníze vydělat jinde, vede to opět k závěru "společnost nestojí o vzdělané učitele".

Honza42 1.10.2007 12:14

Školství je virtuální realita.

Technik a specialista IT bez VŠ. Skvěle učil IT, protože to dělal jako bokovku a IT dělal aktivně jako správce sítě. Neměl VŠ. Odešel. Učí to učitelka, která toho umí méně než ty děti. Všichni se jí smějou a ona se nestydí za to brát peníze. Ale má VŠ a dokonce pedagogického směru. Co na tom, že je tam k ničemu, že je to neschopná hysterická úča.

V průmyslu je to jinak. Máš VŠ ? Je to plus při nástupu. Po pár týdnech nebo měsících to už nikoho nezajímá. Máš výsledky ? Nemáš? Odchod i s diplomem.

Školství to je jiná. Zatímco průmysl a komerční sféra stojí na dosažených výsledcích, školství stojí na vykázaných výsledcích. Takže místo dobrého učitele IT mohou klidně na tabuli přibít hřebíkem ten diplom té neschopné učitelky.

portwyn 1.10.2007 12:09

Re: Re: Re: Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

Ano - může a nemusí. Znám absolventy PF, které bych učit nenechal ani náhodou. Mimochodem to, že absolvovali, pokládám za profesní selhání katedry daného předmětu. Ostudu kvůli nim budeme mít všichni... Ovšem většina případů není tak černobílá; student PF nemusí být "kantorem od Boha" a přitom může učit docela slušně, jen mu to dá více práce.

Pokud lze prokázat, že dotyčný dobře učí, nevidím důvod ani já.

JardaP 1.10.2007 11:59

Re:Skoly - podniky bez odpovednosti

Podivate-li se na soucasna pravidla ve skolstvi a trochu si vsimnete jak funguji inspekce, zjistite ze 1. nelze prakticky zjistit, jak jsou uspesni absolventi te krere skoly; 2. nelze prakticky zjistit, co a jak a kdy se na skole učí. To plati i pro inspektory. Ti se proto staraji spise o to, zda ma skola v poradku ucty; 3. zapomina se, ze matematika je dulezita sama o sobe, ale i pro to, ze je to jedna z mala prilezitosti jak na skole ucit dovednosti - nejen znat ale take dovest provest. 2. Dite mohu ucit doma, napriklad z nej vychovavat budouciho teroristu nebo alespon cloveka bez socianich dovednosti nebo je zneuzivat; 4. vseobecna nezodpovednost za vysledky prace skol vedla k situaci, na kterou upozoznila vyzva sta vedcu; atd., atd.

Vse to je dusledek resignace statu a politiku na odpovednost za vzdelanost. Staty, ktere takto postupuji neceka dobra budoucnost. To si dobre uvedomila jista Marie Terezie po sedmilete valce. Na jistou dobu, nez zesenilnel, to vedel i jisty Franc Josef po bitve u Kaloveho Hradce.

Chris Kelvin 1.10.2007 11:55

Asi bych nediskutoval o tom...

...jestli má mít učitel VŠ vzdělání, nebo ne. Až na výjimky (hudební výchova apod.) ano.

Nechápu ale, v čem je průměrná VŠ horší než průměrná pedagogická fakulta. Spíš bude asi lepší, nemluvě o pár letech praxe v libovolném oboru. Ale to bysme pak pedagogické fakulty mohli zrušit a to by asi neprošlo ;-)

Honza42 1.10.2007 10:52

Ježišmajrá, to je hrůza.

Proboha proč by někdo měl podporovat kurzy, sebevzdělání, školení??? To si fakt myslíte, že inženýry ve firmách někdo vzdělává a školí? Pokud ano jsou to spíš zašívárny a výlety.

Vzdělání je vaše věc, pokud chcete být lepší ve své profesi. Tak jako pro všechny ostatní příslušníky inteligence. Anikdo jim to neplatí ani jim na to nedá volno.

Je podivné (nebo příznačné?) že právě učitelé se domáhají toho "být školeni a vzděláváni" místo toho aby se vzdělávali sami. Holt tabulkové vzdělání, tabulkové platy, tabulkové školení. Učitel, který je ještě dnes počítačově negramotný měl být již dávno vyhozen a ne dneska školen.

BOMBON 1.10.2007 10:49

a ze nikoho nenapadne, ze je to stat...

kdo zase strka cumak tam, kde mu to neprislusi?

je to stejne jako v hospode - kdyz si jidlo a piti platim sam, zvazuju, jestli za ne dostanu adekvatni jidlo, piti a kvalitu obsluhy. a je mi jedno, jestli je obsluha ovencena papirem od urednika, ze "ma kvalifikaci cisnika", nebo ne. posoudim svuj dojem a kdyz se mi tam libi, zajdu tam utratit sve penize i priste. kdyz ne, me penize uz neuvidi a bez nich pujdou zebrotou.

i skoly by se mely platit. hned by si rodice udelali velmi jasno kdo jim deti przni a kdo je naopak strhne k poznavani neceho noveho. bez papiru. bez spolehani na "odborniky" v klotovych rukavech.

Honza42 1.10.2007 10:43

Re: Re: Jediné vzdělání, které učitelé potřebují, je znalost jejich oboru.

"Špatný učitel pochopitelně rovněž tyto schopnosti nemá, ale přece jen dobrá profesní příprava může "cestu do hlubin študákovy duše" značně usnadnit."

Souhlas. Může, ale nemusí. A už vůbec nevidím důvod honit do školy učitele, které tyto schopnosti prokazatelně mají.

vesničan 1.10.2007 10:29

Re: Máte to marný, Kajane,

Já také ne.

Pavel72 1.10.2007 9:41

Re: Společnost (stát) o vzdělané učitele nemá zájem.

souhlas