16.5.2024 | Svátek má Přemysl


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Spratci a zlatíčka - začíná to ve školce

Vlastně to začíná ještě dříve. V rodině. Odpovědni za svoje děti jsou pouze rodiče. Text je věnován vyhořelým pedagogům, kteří denně bojují s rozcapenými spratky, jejich sebevědomými rodiči, servilním vedením a přesto svou práci mají rádi. Na školky se trochu zapomíná. Neprávem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kosejk 14.5.2014 12:23

Re: stesky nekompetentních učitelů

He, he. :) V MHD jsou nejagresivnější důchodci. To mi nikdo nevymluví...

M. Kosejk 14.5.2014 12:22

Re: stesky nekompetentních učitelů

Ano. I já to vidí jako základní slušnost. Ale zcela otevřeně a bez autocenzury říkám, že tomu tak vždy nebylo. Prostě jsem byl "drzý spratek" - dle Vaší optiky. A naučil jsem se etiketě sám až po pubertě. Tedy se mi fakt nechce hodnotit mladší generace podle toho, jak "zdraví".

R. Tichý 14.5.2014 12:20

Souhlasím s článkem

Považuji to za výsledek situace, která vznikla "sametem". Najednou se zrodila generace, která "nemusela nic". Jakákoliv pravidla byla symbolem diktatury. A tuto myšlenku si přenesli na své ratolesti.

R. Tichý 14.5.2014 12:17

Re: stesky nekompetentních učitelů

Když si z vašich myšlenek vyberu jen jednu - zavítáte-li v pokročilém věku do MHD z hloubi duše vám přeji, abyste se musel držet hrazdy nad hlavou, a kreativní sebevědomá mládež se vám bude smát do obličeje.

V. Váňa 14.5.2014 12:10

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vážený pane Kosejku,

skutečně zdravení považuji za významné. Mám tři již dospělé syny a za svůj významný úspěch ve výchově považuji, že umí pozdravit, poprosit a poděkovat.

To víte, my se syndromem starší generace to tak vidíme. Dokonce to považuji za naprosto základní slušnost.

A je mi divné, že někdo dospělý to může vnímat jinak.

M. Starý 14.5.2014 12:08

Re: Ano, byly to krásné časy...

Chápu, že pro Vás v důchodovém věku je - samostatnost hledání informací a kritické myšlení - nepochopitelné, ale je to tak. Vy byste pořád někomu něco "tloukla" do hlavy, ono je lepší, když to sám příjde a pochopí to v souvislostech a učitel je ten, který ho vede a motivuje a upozorňuje na chyby.

Ten žák (student) jednou z té školy výjde, ale bude se muset sám učit celý život, protože vývoj jde tak rychle, že jenom se znalostmi (nabiflovanými) ve škole zdaleka do důchodu nevystačí. A to by měl být hlavní úkol školy.

M. Kosejk 14.5.2014 12:00

Re: stesky nekompetentních učitelů

Že nemáte komplex? Tak to jste jedna z mála výjimek, které potvrzují pravidlo. A možná je tomu tak proto, že nejste klasický tupý učitel na full-job, ale učíte jen externě.

A zdravení? To je snad nějaký syndrom starších generací, že tomu zdravení přikládají takový význam. :))

V. Váňa 14.5.2014 11:48

Re: stesky nekompetentních učitelů

Vážený pane Kosejku, promiňte mi ten výraz, ale kecáte.

Přednáším externě na pražském osmiletém gymnáziu, pravda ve vyšších ročnících (septima, oktáva). A je naprosto znát, u každého studenta, jak to s tou výchovou v rodině je.

Jsou studenti, kteří zásadně své pedagogy nezdraví. Nebo - což je trochu raritní - zdraví ty pedagogy, kteří je učí v ten který školní rok, a nezdraví ty, kteří je učili v minulosti. Že by to byla tupost učitele?

Inteligentní a samostatně myslící děti mají zrovna na naší škole obrovský prostor pro diskusi, ale také pro idnividuální vzdělávání nad rámec středoškolských osnov. Zajímavé je, že sice rádi diskutují, ale pracovat nad rámec se chce jen málokterému.

Fakt nemám žádný komplex z bohatších rodičů, jen jsem rychle hotov s jejich ratolestmi, které mají pocit, že jim musím dát dobrou známku, protože jinak si to se mnou jeho rodiče vyřídí. Zaplať Pán Bůh za naše vedení, které se těmito rodiči nedá zastrašit, a to ani když hrozí udáním na školní inspekci.

A. Sedláčková 14.5.2014 10:59

Re: Ano, byly to krásné časy...

...takže když nemůžete gúglit, jste tam... škoda slov. Natlouct dětem do hlavy vědomosti a naučit je kriticky gúglit považuji za optimálnější než jenom gúglit - to umí každý blb a lebka je dutá i nadále. No ale hlavně že se naučí kriticky myslet a toto po mnoha debatách s vnuky myslím ironicky.

M. Kosejk 14.5.2014 10:27

Re: stesky nekompetentních učitelů

Já vím, že inteligentní a samostatně myslící dítě vnímá učitel jako svůj trest. Český učitel miluje šeď průměrnosti a tupé poslušnosti.

J. Chaloupka 14.5.2014 10:21

Kolika školkami autor nebo jeho děti prošel, že tak

snadno zobecňuje. A ten názor, že vychovává jen rodina mi přijde obzvlášť bizarní. Vychovává přeci vše, s čím se dítě setká, tedy i učitelé, přestože si to mnozí neuvědomují (což je dost špatné, zejména protože se to všichni v pedagogických školách učili). Dítě se tedy učí zejména nápodobou. Můžete mu stokrát říkat, že má zdravit, když učitel neodpoví na jeho pozdrav, dítě se zdravit nenaučí. A další příklady by mohly následovat. Jací jsme my, takoví budou naše děti a to včetně učitelů.

J. Hejna 14.5.2014 10:02

Re: stesky nekompetentních učitelů

Soudě podle vašeho textu, učit vaše a podobné děti musí být hrdinství.

M. Kosejk 14.5.2014 9:44

Re: Jen malá vzpomínka k tahákům

Tahák je podvod. O tom se snad bavit nebudeme... Ale neodsuzoval bych je, důležitější než paměť je systém logiky.

Já byl na taháky expert. Rád jsem je vyráběl a rád jsem uvažoval nad tím, kde je budu mít schované. Smutné bylo jen to, že když jsem je vyrobil, tak už jsem je většinou nepotřeboval, protože jsem si většinu věcí během výroby taháku zapamatoval.

M. Kosejk 14.5.2014 9:36

stesky nekompetentních učitelů

To jsou jen stesky lidí, kteří hlavně nikdy v školství dělat neměli, protože na to nemají. Tito učitelští zakomplexovanci nemají pedagogické schopnosti a k tomu mají komplex z bohatších rodičů jejich svěřenců. A tak si vylívají zlost na okolním světě, který prý je zkažený, aby nemuseli pohlédnout do tváře pravdy, která spočívá v tom, že sami jsou neschopní pedagogové a zakomplexovaní lidé.

A co bylo před rokem 89? Rodiče i haranti se učili "držet hubu a krok" - a žádné otázky, hlavně žádné otázky… No a některým se po této době stýská.

P. Válek 14.5.2014 8:50

Re: Milý autore.

S tím plně souhlasím a proto je jasné,že děti jsou stále stejné a demagogie je tvrzení,že tomu tak není.

M. Hatlák 14.5.2014 8:48

Jen malá vzpomínka k tahákům

Měli jsme báječnou fyzikářku, která vládla obdivuhodně celou třídou 32 žáků, byť měla "metr padesát i s podpatky", černé dlouhé vlasy a havraní nos. Nic nám neodpustila jen nám nikdy ty taháky nebrala. Teprve v devítce nám prozradila, že vždy považovala taháky za způsob přípravy na školu. Vlastně to, aby člověk tahák vyrobil, musel si látku alespoň prolistovat a vybrat to důležité. A faktem je, že jsem dost často ten tahák vlastně ani nepotřeboval, protože to co jsem na něj psal, to jsem většinou už i uměl.

Byl tahák podvod?

M. Starý 14.5.2014 8:33

Re: pred 1989

Mýlíte se. Klidně dětem povolte všechny pomůcky (a taháky), ale dejte jim úkol, nad kterým musí přemýšlet. Tak poznáte, kdo umí a zná a kdo ne. Je to samozřejmě náročnější na přípravu učitele víc než test ze vzorečků či pouček.

M. Starý 14.5.2014 8:25

Ano, byly to krásné časy...

...kdy byla jedna jediná (povolená) pravda, jedny učebnice (s léty prověřenými definicemi a poučkami), několikanásobný převis poptávky nad nabídkou míst na středních školách, učitel byl nositelem vzdělání...

Jenže požadavky na školu se zásadně změnily: Dnes dítě, chce-li odpověď na otázku, tak nemusí čekat na učitele, ale "vygůglíčkuje" si ji a dostane desítky různých odkazů a (různých, mnohdy protichůdných) odpovědí. Úkolem školy má být naučit dítě se v tom množství informací zorientovat a vybrat si z nich tu správnou a tu si osvojit. Tomu se říká kritické myšlení. Tento proces je mnohem náročnější (na žáka i na učitele) než papuškování pouček, ale je univerzální a použitelné po celý život. Kritické myšlení je pak i chrání, aby nenaletěli různým půjčkám, slepě nevěřili reklamám, politikům....

P. Lenc 14.5.2014 8:21

Re: Prvním krokem k nápravě

Přesné paní Procházková.Jsme generace "týraných dětí", která ve své většině ví, co znamená slovo slušnost.

P. Lenc 14.5.2014 8:18

Re: pred 1989

Ale pane Kuneši, různé taháky a jiné podvůdky byly,  jsou a budou nejen u nás.Svádět to na komunistické školství je poněkud směšné.

P. Lenc 14.5.2014 8:15

Re: Milý autore.

Ale pane Válku o tom okolí ten článek právě je.To okolí jsou především rodiče.Jsem generace, kde 90% našeho chování utvářeli rodiče, škola nás především učila. A o tom to je.

P. Válek 14.5.2014 8:09

Milý autore.

Je to ,jako kdyby nám to  vysvětlil Tomio 0kamura. Všechno přípiš jednoduché. Ve spoustě toho co píšete je pravda,ale demagogií není,že děti jsou stejné!! To není demagogie,ale pravda.  Děti si prostě jen dovolí to co jim okolí umožní. Tak je to.

E. Vašátko 14.5.2014 6:43

Bohužel, problémy s dětmi a jejich výchovou

nejsou jen u nás. "Lidská práva" a já nevím jaký ještě nesmysl poznamenal výchovu dětí i všude na západ od nás, protože zkuste plácnout malé dítě přes zadek, když neví co by roupama dělalo třeba v tramvaji nebo kdekoliv na veřejnosti a určitě se najde někdo, kdo vás začne napomínat nebo na vás dokonce zavolá policii. Mám příbuznou, která sem nedávno přijela ze zahraničí, má dva malé spratky od 4 do 8 let a když jsem viděl, jak dovedou domácnost během půl hodiny obrátit naruby, nestačil jsem se divit. Bohužel - ještě nikdy nedostali ani pohlavek. A přitom by stačilo občas plácnout nebo křiknout a být důsledný, ale proboha jen to ne, aby děťátko neutrpělo nějaké trauma.

Mám vlastní dítě, dnes již podstatně odrostlé a dvé vnoučat, také již odrostlých mateřské školce a musím říci, že staročeská výchova, jak se ukazuje, na ně měla docela dobré výsledky. Všechno nové nemusí být vždy to nejlepší.

J. Kunes 14.5.2014 6:03

pred 1989

S tim, co pisete o soucasnem stavu si netroufnu polemizovat. Urcite to tak nekde je a jestli je to vetsinovy stav nevim. Ovsem s Vasim zaverem o vychove pred rokem 89 se souhlasit neda. Ostatne staci se podivat, jak spolecnost, ktere dominuji tehdejsi deti, vypada dnes. Urcite nebylo tehdy spatne vsechno. Kazdopadne jedna z veci, kterou se clovek ve skole naucil - podvadet se vyplaci a 'vzdyt to vlastne ani zadne podvadeni neni'. Na mysli mam vynalezavost pri tvorbe ruznych tahaku a jinych podvodu pri psani testu a zkouseni. Zakladni pouceni - neni dulezite neco umet, staci prechytracit druhou stranu. Priznavam, ze mi to tehdy neprislo vubec divne. To mi doslo az mnohem pozdeji, kdyz jsem se setkal s 'drastickymi' tresty za podvody tohoto typu v zahranici. Dost mozna, ze je to jedna z pricin, ze v Cesku je objetivne snazsi byt osizen nez dal na zapad.

I. Procházková 14.5.2014 4:41

Re: Prvním krokem k nápravě

Jo, je to tak, bohužel. Dneska bývá ke každému typu zlobení přiřazeno nějaké psychické onemocnění, vyžadující péči psychologa nebo psychiatra. Za našeho dětství (v 50. letech) se takové zlobení léčilo rychle a rázně - rákoskou a to doma i ve škole. Nějaká hyperaktivita, mozková dysfunkce a z ní vyplývající nesoustředěnost, lenost, zapomínání, agresivita a podobné neduhy byly prostě ihned po zásluze potrestány. Kupodivu, naše "křehké" dušičky to nijak nepoznamenalo, naopak - měli jsme tvrdé mantinely a moc dobře jsme věděli, kam až můžeme zajít. Nutno také dodat, že jsme neměli téměř žádná práva, jenom povinnosti.

I. Dekyský 14.5.2014 3:22

Prvním krokem k nápravě

by bylo uvědomit si, že v podstatě neexistují ani žádné hyperaktivní děti. Existují jen drzí, nevychovaní a rozmazlení frackové.

M. Kodeš 14.5.2014 1:07

jedna facka je lepší než ...

Je to smutné, ale je to tak.

Dvacet let jsem za koninismu dělal tábory na horách,  to  tenkrát mohla být jen  ROH  akce, tak si pamatuji (tenkrát elév), že když jsem proplesknul céru pana ministra, tak jsem měl dusno.

A ejhle, přišla pochvala, že to byl první tábor, ze kterého ji nevrátili. 

Pak už se to tradovalo a pod Královou Holou nebyl žádný malér. V podstatě se umravňovali sami a dodneška tam jezdí už se svými puberťáky