3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Slovo do pranice!

Nemylme se, nejsou to jen Romové a těžší dyslektici. Jsou to všichni ti, kdo se ve škole pořádně číst nenaučí a mimo školu nečtou vůbec. Takže zapomenou i to málo, co se naučili.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 8.8.2012 0:15

Re: ŠKOLA RODIČE A KNIHY

No, nás bylo na gymplu - tehdy SVVŠ - 33, maturovalo 32. Že by to byla katastrofa ... ale pokud sleduju úroveň vědomostí dnešních maturantů, tak my na tom byli líp ...

J. Jurax 7.8.2012 21:31

Re: ŠKOLA RODIČE A KNIHY

Jsem ročník 1949. Na základní škole na prvním stupni nás bylo nejméně cca 35, jednou i 41 - pomalu jsme se nevešli do třídy. Na druhém stupni 35. Na SVVŠ 33, maturovalo 32.

Speciálně na tom gymplu to žádná katastrofa nebyla - a troufám si říci, že úroveň znalostí studentů byla o dost větší než dnes.

Ono to nebude jen v počtu studentů, ale i v učitelích a hlavně v trendu doby - pořád je slyšet o lidských právech, ale o lidských povinnostech se mlčí.

A taky v tom, že na základní škole jsem za klukovinu dostal od soušky pár facek a byl jsem rád, že je vyřízeno. A střežil jsem se to říct doma - tata by mi pořádně přidal. A ani v horečnatém snu by jej nenapadlo soušku žalovat za krácení práv žáka, ublížení na zdraví a doživotní trauma, jež jsem oním párem facek zaručeně utrpěl a o odškodné a v neposlední řadě o veřejnou popravu oné učitelky. Kdežto dnes - darmo mluvit.

G. Zahradníček 7.8.2012 21:11

To jsou další úspěchy "demokracie".

:))

O. Uživatel 7.8.2012 16:56

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 7.8.2012 15:56

Re: Manuální zručnost dětí

Je to tak 50 na 50, dle mých zkušeností...

R. Langer 7.8.2012 15:54

Re: ŠKOLA RODIČE A KNIHY

No, tak zrovna nás bylo na základní škole v 1. a ve 2. třídě 35. A číst jsme se kupodivu naučili všichni. Tak vám nevím...

R. Langer 7.8.2012 15:51

Samozřejmě,

nejsou to jenom romové. Tak, schválně, koho, kdo neumí číst, znáte osobně? ;-)

J. Kanioková 7.8.2012 15:11

Přesně !

Docela mě překvapilo, že někdo píše, že počítač je důležitější. No ale to je taky na rodičích, že z počítače neudělají "věc", která, pokud neslouží jako pomůcka k učení, nemá být puštěný pořád.

Ono to všechno uhlo nějak od přirozených postupů, od principů zdravého rozumu. Mnohé jednání vzniká z instinktu, pudu, předtuchy, a to jaksi uniká s přirozeností. Některá dítka jsou opečovávaná, chráněná tak, že ho dospělý život zaskočí a mnohdy končí na drogách či sebevraždou. Na jiná dítka není čas a nahrazuje se to povely, křikem, bez velkých cit. vztahů. Z nich pak rostou arogantní necitelní jedinci, nezodpovědní, nebo jednající na truc.

Děcka neumí napsat kousek textu, vystačí si s sms-kama. Zkoušení moc často probíhá formou testu, což stačí zaškrtávat. Politická korektnost se všemi možnými právy vnesla pokřivení významů a tradičních osvědčených postupů. Zcela podlomila nutnost uznávat autoritu, z učitelé se stávají někdy až lovnou zvěří. Náročnost učitelů se bere jako nesprávná, vždyť ty chuďata za to nemohou, že jim to nejde. No, nemohla bych učit, já si dodnes pamatuju nejen podobou, ale i jmény jen ty učitele, kteří si "vynutili" můj respekt. A bylo to dobře. I když vím, že nejsou všechny děti stejné, že i ten přístup je třeba různý. Ale každopádně nesnáším rodiče, kteří chodí do školy řešit. Tím shazují autoritu učitele, dají dítku najevo, že oni něco proti učiteli zmohou, změní. Jak si pak takové dítko může takového učitele vážit.

Prostě je to především na rodičích, co od počátku do dětí vloží, jaké vzory reakcí a chování dítku předvádějí. Pak do toho vstoupí i ta škola a je důležité, aby dítko ctilo autoritu. Aby bylo co nejvíc pečlivé, důsledné.. aby nebylo nejisté, zakřiklo, ale taky drzé.. A taky je nesmírně důležité od počátku po dítku chtít nějakou "práci", aby se pomalu učilo vlastní odpovědnosti.

i. Hromadka 7.8.2012 12:51

ŠKOLA RODIČE A KNIHY

Přátele školy a školní docházky

jako byvalý učitel si nedovadu představit třídu s 35 žáky, učil jsem na gymnasiu a když bylo ve třídě 32 žáků, to byla katastrofa, výuka se rapidně zpomalila a opravovat písemky bylo za trest

No ale když se tak rozhlížím kolem, nejmladší vnuk neví jak se drží knížka...na štěstí má staromódní babičku, maminka nemá čas...(jak teda ona tvrdí....) a kdyby vyplivla elektrika tak na 2-3 dny  hotová katastrofa - nešel by počítač, playstation atd atd. chudák vnuk by se unudil

a co tak číst pohádku...na to není čas, děcku se pustí televize a je to, já jdu se bavit do hospody - to tvrdí vzorná matka

Jinak -učil jsem skoro 30 let ale při návštěvě místní průmyslovky zjituji, že bych to už nezvládl, já bych ty lenochy musel mlátit ukazovátkem, jak tomu bylo za mých časů

S. Rehulka 7.8.2012 12:29

Přátelé.....

....naneštěstí to není problem pouze v České republice, je to problem globální ! Nedostatek rodičovské zodpovědnosti, ale i nedostatek rodičovské pravomoci. O pravomoci učitelské, je jen škoda mluvit.

Kdyby nějak zázračně (celosvětově) došly a zmizely baterie do věech těch počítačů a jiných přístrojů, kterými se děti baví, zjistili byste, že nejenom školní mládež, ale často vážení zaměstnanci banek, úřadů a ministerstev, jsou bez fungující elektroniky totálně v řiti !

P. Schuh 7.8.2012 12:14

Konstatování

Školství jde do kytek...to už dávno víme...stejně jako zemědělství, kultura, zdravotnictví a celá naše dráha vlast....

Aniž bych byl fanatický obdivovatel starých dobrých časů, musím smutně konstatovat, že si komouši přece jen v některých oblastech hospodaření a koncepce vedli lepé.

I. Babková 7.8.2012 11:48

Manuální zručnost dětí

Autorka nemá zcela pravdu v tom, že by ty studijně nenadané děti byly manuálně zručné. Známá, která učí na zvláštní škole, mi potvrdila, že jim ve škole přibývá nešikovných dětí. Spousta z nich se těžko učí např. navléct nit do jehly, což před takovými 15 lety byla úplná samozřejmost. Mohl by být zajímavý výzkum v rodinách o tom, s čím si doma hrají děti.

Co si takové čtyřleté dítě vybere ke hraní, může-li volit mezi počítačem a dřevěnými kostkami?

Ž. Halabudová 7.8.2012 11:00

Re: Pěkný článek

Pozor, sběrový papír podražil! A deset knih, něco váží.

Ž. Halabudová 7.8.2012 10:50

Základ.

Základ je opravdu rodina, ale dnes už ve školách vyučují ti učitelé,kteří sami neumí číst a používat mozek.Nastoupila generace učitelů, jimž je jedno kdo a co umí.Oni nemají chuť pracovat se žáky, odmentorovat hodinu a pryč.Ale to není jen vina učitelů, ale celého systému výuky a financování škol.

K. Křivan 7.8.2012 10:10

Obávám se že umí.

Umí kouřit, krást, přepadat babičky,.... na policii lhát, jak mu poradil psycholog,...   samé užitečné věci.    :-((((

Tedy asi ne úplně všichni,... ale nejspíš většina.

F. Eliáš 7.8.2012 10:05

Copak negramotní,

ale pologramotných středoškoláků je většina. Slyšeli jste některého číst nahlas? Domýšlí si slova, a směšně koktají. Kdysi sledovali češtináři, kolik slov hlasitě jejich svěřenci přečtou za jednu minutu. Taková pmůcka klasifikace, kde je jí konec? Dnešní maturanti podvádí komisi tvrzením, že dané dílko četli. Jejich prolhanost lze snadno zjistit, ale žádný zkoušející se o to nikdy nepokusí. Zlenivěli naši češtináři, zlenivěli.

P. Kolář 7.8.2012 9:13

Re: jednu věcnou připomínku

Je to tak,že u většiny činností se už nemusí používat mozek.Stačí umět zapnout přístroj,ovládat ovladač,naučit se pár základních povelů u počítače.Také se velice zjednodušil slovník.Kdysi jsme považovali za sprosťáka člověka,který používal často výrazy z oblasti fekálií,dnes se mladá děvčata titulují výrazy z oblasti mezi nohama.Kdysi pomáhaly rozšiřovat naši fantasii pohádky.A tak můžeme pokračovat do nekonečna.Je to v rodině,tam je základ vědomostí.Nikdo nemůže nahradit to,co nám dávají matka a otec.Ale rodiče byli nahrazeni přístroji.A to už žádný kantor nezvládne i kdyby měl ty nejušlechtilejší ideály.

M. Bezouška 7.8.2012 8:02

jednu věcnou připomínku

pokud tedy račte dovolit. Navštěvoval jsem školu před dosti drahnou dobou a nepamatuji si, že by byl někde (možná v některých školách v méně osídlených oblastech to tak bylo, ale tam se jednalo o jiný problém) počet žáků ve třídě 25. Zato nás bylo v některých ročnících, především pak na jedenáctiletce, přes čtyřicet. Jaké bylo tenkrát procento funkčně negramotných nevím, snad se to ani nesledovalo. Ačkoliv byla už tenkrát úroveň absolventů, hlavně maturantů, výrazně nižší než před započetím Nejedlého reforem, stále byla ve srovnání s dneškem vynikající. Jaké jsou příčiny toho jevu nevím, ale v počtech žáků ve třídách to asi nebude. Spíše se jedná o postupný úpadek - z méně vzdělaných žáků vznikají horší učitelé, vychovávající žáky ještě o něco horší a tak dále.

A. Reček 7.8.2012 7:13

Pěkný článek

Autorka musí i tak přiznat, že naprostá většina děcek negramotných je v cikánských rodinách.  Jen připomínám, že prodejny knih jsou jediným typem prodejen, do nichž cikáni nechodí krást.

P. Sulc 7.8.2012 2:33

A jak deti maji cist knihy, o "krasne" ci alespon

"krasnejsi" literature ani nemluve, kdyz musi cely den hrat dulezite computerove hry ci jine bajecne veci, nebo alespon si posilat SMS. To je asi pro zivot mnohem dulezitejsi. Na co cist zastaraleho Capka, kdyz mame vysoce kulturni Facebook nebo You tube. Vzdyt ten blahovy Capek ani neplete do reci anglicismy, aby byl "svetovy", zpatecnik jeden.