15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Rosenheim nešel do Vršovic

Před několika dny se objevila v médiích zpráva o tom, že učitelka střední školy Na Třebešíně byla po několik měsíců vystavena šikaně. Po jejím údajném odhalení a smíření se s agresory doma zemřela, patrně na celkové vyčerpání organismu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Strakoš 20.2.2016 15:27

Re: Jen autorita nestačí

S tím předmětem je to opravdu na hraně - můžeme se dostat například k nedělání-zapomínání úkolů. Je to na hodnocení z chování nebo z předmětu?

S tím postupem při postihu souhlasím - pokud snížená známka z chování bude znamenat problém s přijetím na školu, pak to bude opravdu důvod, proč si nělkdo přestane číst pod lavicí - prostě přijde trest. Bohužel, např. samotné ministerstvo, které by hranici mělo definovat je taky dosti vzdáleno od reality - v učitelských novinách jsem si jednou četl zdůvodnění, proč žákům opravdu nelze zabavit mobil a bránit jim v natáčení (na druhou stranu rozhodně nenatáčet žáky, to ne, to už je samořejmě špatné). Smál jsem se celou dobu - psal to někdo s velmi idelizovanými představami. A přitom, kdyby hrozilo zabavení do konce školního roku, asi by jen málo studentů mobily ve vyučování vytáhlo.

Pokud dnes učitel nemá oporu ve společnosti nebo alespoň vedení školy (které samozřejmě nechce problémy) a ani v rodičích - končí to buď znechucením učitele nebo vytěsněním problémů od učitele - výsledkem jsou žáci bez úcty k autoritám a dobrými známkami (na ty si nikdo nestěžuje a nehrozí problémy).

J. Schwarz 20.2.2016 14:51

Re: USA náš školský vzor

V případě fungujícího spontánního řádu by do školy dorazil manžel oné učitelky a těm třem výrostkům by napřed rozšlapal mobily a pak jim rozbil huby tak, že by i jejich čeština zněla jako angličtina.

J. Chaloupka 20.2.2016 14:22

Především je třeba začít u příjímaček na pedagogické školy

vyžadovat jistý talent. Dále vyhledávat vůdčí typy a také úspěšné učitele. V 90. letech byl na jedné základní škole zjišťován zájem o předměty a nejvyhledávanější byla chemie. Kdo by to řekl, že? To ale bylo tou učitelkou. Taková by měla ukazovat ostatním chemikářům, jak to dělá. Totéž v matematice, češtině atd. Ti Zlatí Ámosové moc autority nevytvoří. Učitelé se tam pitvoří, že je člověku stydno. A také by bylo potřeba zavést něco jako respirační dobu, jako u rentgenu. Po 15 letech na pět let pracovat mimo školství. Teprve pak by bylo možné se vrátit. Oni by si učitelé odpočinuli od žactva, viděli by, jaké to je v reálu, a také by si začali více vážit toho, že mohou třeba ve 14 hodin jít domů a opravy dělat až večer. Například. Je toho daleko více, ale my raději ty certifikáty, že? To, že ministryně školství má zkušenosti jen s tím, jak sama studovala a je právnička, jen dokresluje nepatrnou znalost školství. A ta inkluze, pokud se podaří ji prosadit, skončí tak, že bohatí budou své děti dávat do soukromých škol, kde žádní momentálně zaostalí nebudou, a státní školy dopadnou jako v Džungli před tabulí.

P. Lenc 20.2.2016 14:00

Re: K těm

Bohužel.

J. Ráž 20.2.2016 13:34

Dobrý příklad, jakou společenskou ochranu měl učitel

najdete ve čtverečních glosách (18.2.) Dr.Macka na www.viditelny-macek.cz

J. Ráž 20.2.2016 13:28

Re: USA náš školský vzor

Například tak, že rodiče žáka, který byl opakovaně drzý na učitele, si předvolal starosta a dal jim kartáč. Když to nepomohlo udělil mastnou pokutu.

V c. a k. monarchii byla urážka učitele skoro rovna urážce majestátu. Např. v Brně Bystrci dal starosta na přelomu století mlynáři Vaňkovi pokutu 10 zl. za to, že se jeho syn nechtěl omluvit učiteli, ač mu to ředitel nařídil

L. Severa 20.2.2016 11:41

Nic nového.

"Smutné je, že budou-li mít oba „odborníci“ řádné certifikáty, správně zformulované výstupové zprávy a správně zpracovanou tzv. zpětnou vazbu od studentů (papír, kde se zaškrtne, jak moc byli studenti s kurzem spokojeni), bude škola z obliga"

Pracoval jsem kdysi ve stavebnictví kde byly úrazy, někdy i smrtelné, velmi časté. Úkolem bezpečnostního technika byla povinnost nalézt chybu na straně postiženého. Podmínkou ze strany podniku bylo vždy dokázat, že byl proškolen o bezpečnosti práce.

P. Khail 20.2.2016 11:40

Re: USA náš školský vzor

Jo, a jak to dělaly ty monarchie? Ale konkrétně prosím.

P. Khail 20.2.2016 11:38

Re: USA náš školský vzor

Sám mi dáváte za pravdu, nebavím se o dobách minulých. Takže, jako často, kecáte vy.

Ś. Svobodová 20.2.2016 11:03

Re: USA náš školský vzor

Oponuji. Učitelů, kteří si dokáží udržet autoritu je většina. Ti kteří to nedají, by měli sami odejít a ne se snažit za každou cenu to doklepat do důchodu.

Ś. Svobodová 20.2.2016 11:00

Re: Jak odmítnout nabídku grupáče

Učila jsem ve třiceti 15ti leté prodavače. Až na tu první by Vaše odpovědi by asi nezabrali. Jednala jsem s nimi jako jako dospělý s dospělým a fungovalo to. Došlo-li na náznak konfliktu (a nabídka sexu před kámoši také jednou přišla) prostě jsem toho "šéfa" zahnala do kouta a následně ho zesměšnila. Jestli tihle týpci něco fakt nesnesou, je to, že se jim kámoši smějí.

Ś. Svobodová 20.2.2016 10:47

Re: K těm

...a jste bez práce.

K. Janyška 20.2.2016 10:28

Re: USA náš školský vzor

Zaprve právě, že ne a za druhé, taková slaboduchá husa neměla co ve školství dělat. Správný učitel by takové chování vůbec nepřipustil nebo by se postaral o nápravu... Dzp.

P. Lenc 20.2.2016 10:12

K těm

doporučením souhlas, přidám ještě jedno.Semtam pořádnou facku.

Z. Lapil 20.2.2016 9:45

Jak odmítnout nabídku grupáče

V ideálním vesmíru by paní učitelka použila některou z reakcí:

Soucitná: Ale mládenci, vždyť jste ještě pod zákonem.

Drsná A/: ...se koukni do zrcadla, cucáku. Drsná B/: zajíčky nezaučuju.

Elegantní: Co je v domě, není pro mě.

Vsadím se, že kteroukoliv z nich by hoši probírali ještě na setkání po padesáti letech. Nevsadím se, že bych v tu chvíli takhle dokázal reagovat já.

K. Janyška 20.2.2016 9:41

Re: Petice za odvolání vedení školy

Nasrat. To je věcí nadřízených orgánů a orgánů činných v tretním řízení... Dzp.

K. Janyška 20.2.2016 9:40

Re: Ano, učit se musí umět a učitelé musejí mít autoritu, kterou

To je pak těžké pořízení... Dzp.

K. Janyška 20.2.2016 9:39

Re: Když učitel umí, zaujme, s humorem...

Jenže umíte jen to, co se po vás chce. Více nejste dětem schopni nic dát. O kompozitivní teorii, tedy vědeckém výkladu lidského světa, takto vůbec nejvyšším vědění lidstva, víte všichni howno... Dzp.

P. Maleček 20.2.2016 9:39

Re: USA náš školský vzor

No ten váš spontánní řád názorně předvedli právě ti tři učitelku tyranizující studentíci.

P. Maleček 20.2.2016 9:37

Re: USA náš školský vzor

Úplně stejně jak to staletí uměly monarchie a do cca r. 1970 i do té doby demokratické, neomarxismem nezamořené státy.

K. Janyška 20.2.2016 9:37

Re: USA náš školský vzor

Jděte s jakousi společností do háje. Nic takového, jako jednotně myslící a jednající masa lidí, což vy stále předpokládáte, neexistuje. Jen jen občanstvo, vedené neosobně svým spontánním řádem lidské interakce !!! Dzp.

Z. Lapil 20.2.2016 9:36

Re: Jen autorita nestačí

Z chování, samozřejmě.

K. Janyška 20.2.2016 9:35

Ano, učit se musí umět a učitelé musejí mít autoritu, kterou

si sami musejí umět vydobýt. To odporné kamarádění učitelů s dětmi vede do pekla a musí přestat ! Nejsou pak pro ně autoritou a je zle. Navíc, učitelé jsou mnohdy až neuvěřitelně hloupí. A nevzdělaní vrcholným vzděláním z kompozitivní teorie jsou úplně všichni !!! To je pka těžké ořízení... Dzp.

Z. Lapil 20.2.2016 9:32

Re: Jen autorita nestačí

Skoro souhlas, jen tu sníženou známku z předmětu opravdu ne, ta hodnotí znalosti/schopnosti.

Obecněji: spíš bych řekl, že velká část problému je v nevyužití stávajících možností. Když student systematicky narušuje nebo "záměrně nesleduje" vyučování (čte si pod lavicí, ať už rodokapsy nebo facebook), má být oficiálně napomenut. A k tomu musí VĚDĚT, a rodiče také, že série takových napomenutí je přímá cesta k průšvihu; nevadí-li mu nakonec vyloučení ze školy, tím lépe, neutrpí trauma.

Což studenti (ani dospělí) dnes nevědí, protože všeobecná branná povinnost (=lumpy střílet, i když bychom se s vedením ČSLA neshodli na tom, kdo je lump) byla nahrazena povinností lumpy chápat a cokoliv zavání podstatnějším trestem pokud možno ignorovat. Přece: bylo-li zvažováno vyloučení ze školy, muselo jít o studenty problémové, to snad už měli iks dvojek ne-li trojek z chování, nebo se pletu? Jistě, pletu, už to slyším: Mně nezlobí. Víš, soudružko, musíš je výkladem zaujmut... Pak to někde kdosi náhodný přežene a my se divíme, jak to "někdo"mohl nechat dojít tak daleko. Jednoduše: definovaná autorita, v daném případě učitelka, škola a rodiče, se z nějakých důvodů opakovaně nerozhodli svoji autoritu uplatnit.

Poznámka: použitím zkratky pro Československou lidovou armádu a zejména oslovením "soudružko" naznačuju, že časy se mění, ale instituce "a jejich lidé" zůstávají. Někdy v 80. letech dva osmáci přivázali třetího na saně a pustili ho - nepochybuju, že z blbosti - proti zdi. Následovalo těžké zranění a několikatýdenní pobyt v nemocnici. Na klasifikační konferenci pak padaly hlášky typu "přece jim kvůli klukovině nechceš zničit život" a třídní nakonec po vzrušené debatě prosadila dvojku s chování.

P. Khail 20.2.2016 9:17

Velmi rozumně

napsáno, je vidět, že autor má zkušenosti a ví o čem mluví (na rozdíl od některých komentujících).

P. Sulc 20.2.2016 9:15

Re: USA náš školský vzor

Tak to kecate. V NYC jsem znal jednoho jedineho kantora, a ten s bouchackou do skoly chodil, alespon v dobe, nez skoly byly "Gun free"..Zato ted maji detektory kovu a ozbrojene hlidace.

P. Khail 20.2.2016 9:02

Re: USA náš školský vzor

Jak chcete zařídit aby byl někdo "byl společensky váženou osobou"? A vaše věta o nošení zbraní do tříd v USA je úplný nesmysl.

P. Khail 20.2.2016 8:59

Re: Petice za odvolání vedení školy

Lidé, kteří o věci nic neví, by neměli takovou petici podepisovat. Připomíná to padesátá léta s peticemi pracujících za tresty v soudních procesech. Je tu dost placených lidí, kteří s tím mají něco udělat.

P. Maleček 20.2.2016 8:56

USA náš školský vzor

No hezké, ale ten typ učitelů po kterých autor volá, jsou v lidské společnosti jako celku jen několika% menšinou. A mezi špatně placenými a společensky upozaděnými, ke všemu destruktivním

školským systémem týranými učiteli, jich je naprosté minimum, odhaduji jeden ze sta.

To evropská civilizace, vědoma si významu vzdělání, ještě do nedávna dobře věděla a tak pečlivě hlídala aby byl učitel, když ne nadstandardně placen, tak aspoň byl společensky váženou osobou s autoritou a řadou trestních pravomocí vycházející z jeho povolání.

Až když neruskou Evropu a USA cca po roce 1970 plíživě ovládl neomarxismus se svými prý lidskými právy a prý všeobecnou rovností došlo k destrukci z funkce vyplývající autority učitele.

V USA už v státních školách nosí učitelé do třídy když ne pepřák, tak pistoli. A rodiče se své potomky i za cenu ekonomického sebezničení snaží dostat ze státních na soukromé školy. A v Česku se tomuto vzoru, jak vidno, rychle blížíme.

J. Mrázek 20.2.2016 7:58

Když učitel umí, zaujme, s humorem...

Tak vše musí klapat. Osnovy jsou jen berlička, skutečnost musí být MNOHEM zajímavější, s příklady použití, s humorem na dotazy rádoby znalých žáků regující, ale neurážející, se znalostmi všeobecnými v mnohem větší šíři, kdy odbočení ve výuce přivede třídu k pozornosti a znovu se navrácení k původnímu tematu pak vnímá a ne protrpí.... není to jednoduché, chce to pohotové reakce, smysl pro humor, nebýt zastižen v nedbalkách a být psychologem v dobrém slova smyslu, pozvednout sebedůvěru schopným, leč zakřiknutým a pomoci nadměrně neúměrně sebevědomým pochopit, že přemíra všeho škodí a skromnost není vadou, ale ozdobou znalých . 11 let na SŠ je mi svědkem ...