4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Osmnáctero ministrů...

Osmnáctero ministrů školství se vystřídalo na horké židli, pomalu každých 17 měsíců jeden. Kdyby u nás vlády nepadaly jako hrušky ze stromu, dalo by se říci, že za jedno volební období se vystřídali tři ministři.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Wagner 10.8.2015 20:15

Budu hrubý

Jen naprostý debil si může myslet, že kvalitu školy zjistím zaškrtávacími testy, které vytvořila ČŠI.

J. Bílek 14.8.2015 13:01

Re: Budu hrubý

Vářený pane Janku,

testování slouží ke zjištění znalostí testovaného (zde žáků). Kvalitu školy zajišťuje výuka a to je třeba výklad, práce ve dvojici, práce ve skupině, samostatná práce a mnoho dalších způsobů výuky, dokonce k tomu slouží i testy (písemky), kde si žáci ověřují naučené znalosti a postupy. Pokud by jste si článek přečetl podrobněji, možná i dvakrát nebo i třikrát, tak by jste zjistil, že je o něčem úplně jiném.

S úctou autor De Bílek

L. David 10.8.2015 16:54

V našem milém Česku je to bohužel tak,

že každý, kdio má v piheli díru, se může stát ministrem školství. A to bez ohledu na to, zda má patřičné odborné vzdělání v oboru, či dokonce praxi - to bychom chtěli opravdu mnoho.

Hlavně, že je takový člověk oddán své straně. A že dělá ve školství paseku? To je přece vedlejší! Vždyť jde jenom o děcka, na kterých nezáleží!?!? Proč bychom si s nimi nehráli své hrátky, když se nemohou bránit!!!

V. Vaclavik 10.8.2015 10:36

Autor je tak genialni

nejspis za minuleho rezimu, jestli tedy na to mel vek, taky vymysel genialni plany, jak to udelat, aby socialismus fungoval... protoze ted nedela nic jineho, nez prave toto. Ale co cekat od ucitelskeho, toho semeniste vseho socialistickeho.

J. Jurax 10.8.2015 15:27

Re: Autor je tak genialni

Po mém soudu se zde mýlíte, a to prakticky ve všem.

Zkuste precizovat konkrétní námitky proti v článku uvedeným názorům, ať je o čem diskutovat.

O. Havlíček 10.8.2015 8:58

Stát platí a neřídí

Prvotně si ten, kdo platí (stát) musí říci, kolik (procent) maturantů resp. vysokoškoláků chce. Pokud mají mít maturitu téměř všichni, tak maturitní požadavky sníží dnešní stav). Pokud jen určité procento, pak není problém maturitní otázky formulovat tak, aby je právě požadované procento žáků splnilo- to je ryze technická záležitost. Za situace, kdy máme s maturitou pedikérky a asfaltéry a vysoké školy produkují vysokoškoláky, co se s diplomem v kapse mohou jen postavit do fronty na pracák, je nesmírně obtížné vysvětlit sdělit pracovníkům těchto škol, že už si do názvu nedají střední resp. vysoká.  První v řadě budou postiženy tzv. soukromé střední či vysoké inzerující "u nás snadno získáte". Tento tlak je zdrcující a proto těch 17 ministrů střídajících se jak apoštolové na orloki........

V. Němec 10.8.2015 8:23

To nejsou výmluvy

Je-li průměrné IQ kolem 100 a na střední školy jde cca 80% populace, je zřejmé, že studují i podprůměrně nadané děti. A máte-li je v jedné třídě, buď přizpůsobíte tempo a množství látky těm slabším (a ti nadaní ostruhají), nebo těm nadanějším (a ostrouhají ti slabší ).

Problém je v tom, že se za každou cenu snažíme dokopat k maturitě i ty, kteří na to nemají, A abychom je tam dokopali, volíme různé "moderní" metody práce - díky nim se nevědomosti slabších lépe skryjí (třeba ve skupinové práci). Praskne to až u maturit.

Kdyby společnost opravdu stála o kvalitní vzdělání, musela by připustit rozdělení žáků do tříd podle jejich schopností - pak by se tempo, hloubka látky a učební metody mohly optimalizovat danou úroveň = kvalitně učit..

Krásně je to vidět právě na výběrových školách.

J. Jurax 10.8.2015 2:10

A ještě technická

Na počítači neotestujete všechno. Předměty, kde se počítá, kde se musí psát vzorce, se dělají na počítači těžko. Snad na to je nějaký vhodný editační soft školám dostupný - zkuste v běžném textovém editoru třeba jen takovou trivialitu jako zapsat složitý několikapatrový zlomek a pak jej upravit. Zapsat postup výpočtu dělení vícecifernými čísly. Protože nejde jen o výsledek, ale taky o postup výpočtu - tam se pozná, zda se neopisovalo.

Totéž pro řešení geometrických úloh.

J. Jurax 10.8.2015 2:03

No jo,

u ZŠ by testování rozdělilo školy na špatné, dobré a výtečné. Pokud by se výsledky nezveřejnily, nic moc by se nedělo (ačkoliv u nás se všechno rozkecá). Nehledě na to, že tohle by opravdu tajeno být nemělo.

Ale kdyby se zveřejnily, rodiče by se snažili seč by mohli - aspoň ti rodiče, jimž na vzdělání záleží - dostat děti jen na ty výborné. Ty mizerné by zašly na úbytě (snad), na ty výtečné by byl nával. Jenže - ZŠ je jednak povinná, jednak zadarmo, přesněji "zadarmo". Jak tedy regulovat nával na ty výtečné? Přijímačkami u prvňáčků? Školným?

A jak by k tomu přišly děti, co na ně ta výtečná škola nevybyla? Ona na ně nevybyde i teď, ale neví se to, tutlá se to; školy sice mají pověst, ale tvrdí data jsou tvrdá data. Jak si tedy vymoci nárok na tu podle testů nejlepší školu - soudně? Nehledě na to, že ne všude je volba školy fyzicky možná - co jestli by v okruhu dvaceti až třiceti kilometrů byly jen základní školy dle testů mizerné?

A na ty testy by měla vliv nejen kvalita výuky; troufám si tvrdit, že ze ZŠ v nějaké vyloučené lokalitě typu Chánova by ani učitelských sbor naklonovaných Komenských neudělal školu podle výsledků testů jinou než mizernou.

Nicméně nápad to špatný není. Kvalita výuky by vskutku měla být testována stejně vydatně a pravidelně jako kvalita výroby třeba letadel. Taková průběžná a výstupní kontrola s okamžitou zpětnou vazbou. Jenže tohle by asi chtělo podstatnou změnu struktury našeho základního školství, ne jenom plošné zavedení testů.

P. Sulc 10.8.2015 3:10

Re: No jo,

Nejlepe navrat do casu R-U. Ted byl zase v NYC skandal: byl tlak na kantory, kteri jsou hodnoceni podle poctu tech, co udelali mature. Takze I ti nejblbejsi maji diplomy. Na universitach leckdy dosti podobne, vinika-li cernoch v nejakem sportu, alespon toho bakalare se docka, byt treba pri cteni kokta.

V. Němec 10.8.2015 8:02

Re: No jo,

Nejsou školy špatné a dobré. Jsou špatní a dobří kantoři. Na některé škole převažují jedni, na jiné druzí.

J. Jurax 10.8.2015 15:23

Re: No jo,

No a tím se liší školy dobré od špatných. Kantory a taky vedením.

V. Němec 10.8.2015 16:07

Re: No jo,

?? Na určité škole bude jeden kantor výborný a tři průměrní až špatní - bude hodnocena celkově jako špatná. Na jiné škole budou tři mírně nadprůměrní - bude hodnocena jako dobrá.

J. Jurax 10.8.2015 18:55

Re: No jo,

Detaily tu neřešte :-)

V. Němec 10.8.2015 19:10

Re: No jo,

Jenže právě v detailu se často skrývá ďábel. :-)

J. Wagner 10.8.2015 20:21

Re: No jo,

"u ZŠ by testování rozdělilo školy na špatné, dobré a výtečné. Pokud by se výsledky nezveřejnily, nic moc by se nedělo (ačkoliv u nás se vše" Testování tohle bohužel neumí. Za prvé testuje jen to testovatelné. Za druhé nebere v úvahu "kvalitu materiálu".

Testovat samozřejmě žáky můžeme a řada škol tak skutečně činí, aniž by to bylo povinné. Bohužel kvalita testovacího systému vyvinutého za Dobeše je mizerná.