30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Opožděný hold profesoru Votlučkovi

Přiznám se, že jsem měl dost jinou představu o tom, jak by měla vypadat obálka tohoto týdeníku Euro, ale byl jsem přehlasován. Představoval jsem si obrázek Jana Amose Komenského, jak si nad pádem českého školství, měřeného mezinárodními srovnávacími testy PISA, v hrůze zakrývá obličej a pláče.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Eliáš 10.10.2011 12:35

Naše školství je drahé

Máme různé pedagogické výzkumáky, na kterých lidé, kteří v životě neučili vymýšlejí, jak by kantoři měli lépe učit. Pro třídu, ve které máte svého potomka je nejhorší, když se do ní dostane dítě, které nemá zájem o vzdělání, ale je natolik privilegované, že si ho ředitel netroufne přeřadit do zvláštní školy. Příkladem je násilné zařazování romských dětí do tříd s dobrými žáky. Můžete si být jisti, že klesne vzdělatelnost všech žáků, i když průměrný prospěch se zlepší díky tlakům na učitele ze strany školských orgánů.

V. Váňa 12.10.2011 8:26

Re: Naše školství je drahé

Vážený pane Eliáši, mluvíte mi z duše. Radilů, kteří nevědí, co je to postavit se před lavice, je spousta. Zajímavé je, že nic moc geniálního sice nevymýšlejí, zato jejich mzdy bývají i dvojnásobné oproti těm učitelským.

A k tomu musím dodat, že sice nemám žádnou zkušenost se základní školou, zato mám blízko k osmiletému gymnáziu zabývajícímu se vzděláváním nadprůměrně nadaných dětí (nad 130 IQ). Je to soukromá škola, která žije částečně z dotací, částečně z ne příliš vysokého šklného. A co se ukázalo: VŠECHNY parametry nastavené výše (než jako základní podmínku určuje školský zákon) byli na základě závěrů školské inspekce povinni zrušit jako PROTIZÁKONNÉ. Prý přetěžují studenty. A pokud se nechtějí podřídit tomuto stanovisku, mají školu provozovat bez dotací státu.

Má to svoji logiku, kdyby nebylo KDYBY. Bez dotací státu by školné muselo vzrůst na 100.000,- Kč ročně. Jenže vysoká inteligence a nadání se nepojí vždy jen s ekonomicky bezstarostným rodinným zázemím. Možná, že spíše naopak. A tak gymnáziu nezbývá, než náročnost na studenty a jejich výuku zákulisně a v potu tváře tlačit do smluv s rodiči.

A teď mi řekněte: copak tenhle stát, zastoupený MŠMT, nemá zájem na kvalitním vzdělání mladé generace?

J. Wagner 10.10.2011 11:51

Votlučka

Na pana profesora Votlučku taky vzpomínám s láskou, to byla na našem gymnáziu skutečná osobnost.

Š. Šafránek 10.10.2011 14:18

Re: Votlučka

Jako absovent Gymnázia Budějovická se připojuji a přidávám poznatek, že kdykoli se sejdou dva bývalí studenti Budějárny z té doby, velmi brzy se jejich řeč stočí k panu prof. Votlučkovi, gentlemanovi z jiné doby. Naposledy jsem ho viděl v listopadu 1989, kdy jsme coby vysokoškoláci navštívili naše mladší stávkující spolužáky a on, tehdy již nemocný, náhle omládl o dvacet let - sotva mohl doufat, že se toho kdy dožije. Na jeho pohřbu v únoru 1990 byly stovky lidí, vesměs bývalých studentů.

M. Košařová 10.10.2011 10:57

Rozdělení škol

Všeobecně se má za to, že je správné, aby základní školu odchodili společně všechny děti od premiantů až po propadlíky. Jenomže tenhle přístup k vyučování neprospívá nikomu. Chytří žáci se ve škole nemusí moc učit a pořád mají jedničky, přestože právě oni by se potřebovali na základní škole naučit se učit. Žáci, kterým učení nejde, ti zase i při sebevětší snaze mají pořád špatné známky. A tím, že jejich snaha není dostatečně oceněna, nemají další motivaci snažit se, takže ve škole někteří z nich hodně zlobí. V současné době, skoro v každé třídě jsou 2 či více žáků, kteří narušují vyučování a tím znemožnují soustředit se na výuku těm ostatním. Takže tento způsob výuky neprospívá ani těm průměrným žákům, pro které by bylo toto střední tempo vyučování vyhovující.

Proto si myslím, že by bylo vhodnější rozčlenit školy už dříve, nejlépe od druhého stupně. Aby žáci, které nebaví teoretické učení se mohli již ve škole zaměřit více na praktické vyučování. Aby se naučili praktické řemeslné dovednosti, protože po těch je v dnešní době dost veliká poptávka. A získali by tím také větší sebevědomí, že něco umí. Namísto toho, aby vycházeli ze základní školy se čtyřkami. Ale samozřejmě by to předpokládalo zkvalitnění všech škol všeobecně.

V. Kusý 10.10.2011 19:52

Re: Rozdělení škol

Je pikantní, když v příspěvku tepajícím úroveň vzdělání napíšete že děti chodili!

Z. Trunecek 10.10.2011 9:44

Dát někomu vzdělání prostě nelze,

 vzdělání si nelze ani koupit (mluvím o vzdělání, nikoli o titulech).

   Každý může vzdělání získávat za cenu značné a poměrně dlouhodobé snahy a píle. Pokud má dotyčný dostatek trpělivosti a chuti k vzdělávání vlastnímu, případně svých dětí, považuje finanční náklady ve značném rozsahu za nedůležité.

   Dnes se ale i u velké části čechů rozmáhá názor, že lze všechno měřit penězi a vzdělání je zbytečnost, protože ho nelze získat "na počkání" a samo o sobě žádné peníze nepřináší. Pokud se podaří tyto vrstvy obyvatel přesvědčit alespoň o pravdivosti starého přísloví, že "řemeslo má zlaté dno", bude vyhráno. Bohužel netuším, jak to udělat.

A. Bocek 10.10.2011 7:58

Babička říkávali :

Na lacné maso muchy serú . A  v dnešní době povinná maturita u IQ 80 + je také zhovadilost. Možná místo občanských nauk a sexuální výchovy bych zpětně zavedl praktická měření , délky, času, rychlosti , objemu, výkonu, práce..........