27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Obyčejná inkluze

V tomto článku se nebudu věnovat výjimečným či extrémním případům, které občas tak rády volají po medializaci či skandalizaci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Lorenc 21.12.2018 22:27

Re: Autor jakoby neměl s tím o čem píše žádné praktické

Je dobře, že to víte :-)

V. Klepetko 21.12.2018 23:07

Re: Autor jakoby neměl s tím o čem píše žádné praktické

:-)

Šťastné a veselé Vánoce, pane Lorenci!

Musím uznat že jste správně vycítil, že odborníkem na pedagogiku nejsem - řadě svých dětí se mi ale podařilo zajistit dobré vzdělání a celý proces jsem velmi zaujatě sledoval a snad občas k něčemu i přispěl...

Z těchto praktických pozorování pramení určitá skepse k Vašim postojům, které mi opravdu připadají poněkud idealistické a málo konstruktivní v současných (neutěšených) poměrech.

Jde ale jen k jeden z možných názorů.

J. Jurax 21.12.2018 23:17

Ehm ... a smím se zeptat, Vy ty praktické zkušenosti máte?

V. Klepetko 21.12.2018 23:50

Re:

Výše jsem panu Lorencovi odpověděl...

J. Jurax 22.12.2018 0:11

Pardon, to patřilo panu Lorencovi.

L. Popovský 21.12.2018 8:00

Promluvte si o tom s učiteli

Některé věty z článku mi i jako laikovi přišly dost mimo realitu. Mám na mysli hlavně tu pasáž s asistentkou pedagoga. Hned jsem se zeptal mé ženy - učitelky - co si o tom myslí a vyjádřila názor, že kdyby v době přednesu chodil po třídě jiný pedagog, tak by to děti rušilo.

Berte to jen jako vyjádření k níže uvedeným větám, protože dále jsem článek už nečetl. Cituji:

"Ve třídách, kde se vzdělává dítě se speciálními potřebami, je totiž kromě učitele další pedagogický pracovník, a to asistent pedagoga. ... Proto se během výuky může operativně věnovat těm žákům, kteří právě nestíhají výklad, nepochopili něco důležitého napoprvé či napodruhé, nevědí si momentálně rady atp. Bez asistenta ve třídě taková situace dopadá tak, že dítě ztrácí nit při výkladu a pokud tento „výpadek“ co nejdříve nevyřeší iniciativně nějak samo nebo ho nedoučí rodiče, zůstává postupně pozadu a ztrácí motivaci. Asistent pedagoga se pohybuje po třídě a těchto dětí si všímá, poradí jim, povzbudí, napomene..."

S. Lorenc 21.12.2018 16:56

Re: Promluvte si o tom s učiteli

Ať si vaše paní zkusí dojednat exkurzi na škole, kde ikluze funguje. Nebo paní doporučte nějaká školení, jsou na to šablony MŠMT.

R. Houška 21.12.2018 7:53

Autor zcela abstrahuje od faktu, že tzv.asistenti utrpěli v nejlepším případě maturitu, a pedagogické minimum. Prostě inkluze po Švejkovsku...

J. Pokoutný 21.12.2018 11:24

Re:

no ale někde ty produkty humanitních studií zaměstnat musíme ne? I když si vybrali obory, které jsou 99,99% ostatních na.rd.

S. Lorenc 21.12.2018 17:13

Re:

Pane Houško, jak se ten váš koment týká významu článku???

D. Polanský 21.12.2018 7:45

Vše dobré, jenom

to chce další desítky miliard, abychom to vše uživili.

Kdysi dávno za socialismu jsem se bavil s jedním ruským odborníkem v zbraňových systémech, povídám mu, že nechápu jak dokážou udržet tak vysokou kvalitu zbraňových systémů, když celkově SSSR nic moc. Usmál se: práce s talenty, to víte ani stovka průměrňáků vám nenahradí jeden jediný talent! A my talenty umíme vyhledat a s nimi pracovat.

Pro změnu nedávno mi jedna známá, která pracuje na základní škole jako hospodářská pracovnice, povídá, že vede školskou kroniku. Ptám se, a proč ji nevede nějaká učitelka? Že jim se nechce a že nejsou zato placené. Jo, jo kdepak jsou ty časy, kdy učitel na vesnici vedl zpěvokol, byl předsedou včelařů, vedl kroniku atd.

A. Alda 21.12.2018 11:30

To bývalo v době,

kdy ve školách bývali učitelé, nikoli učitelky.

Téměř totální feminisace školství nemůže nepřinést tomu přiměřené plody.

V. Kolman 21.12.2018 5:41

SHRNUTO:

Nebylo by špatné, kdyby v každé třídě byl kromě učitele ještě asistent, který by operativně pomáhal žákům, kterým zrovna začal "ujíždět vlak". V klidu by jim dovysvětlil zrovna vyučovanou látku. Fajn - to je rozumná myšlenka.

Jak to ale uskutečnit v praxi? Kde vzít tolik odborně zdatných asistentů = dalších učitelů, když v současné době je učitelů jako šafránu. Kdo a z jakých peněz to zaplatí?

R. Langer 21.12.2018 6:12

Re: SHRNUTO:

No, třeba by to nemuseli být zrovna učitelé. Jo počkat, oni to musí být "odborníci". Tak nic.

J. Fridrich 21.12.2018 7:26

Re: SHRNUTO:

Jak jsme mohli my, předchozí generace, vyrůst bez asistentů na základkách a pak třeba i vystudovat střední školy-i večerně a vysoké školy-i dálkově ? Jak je to možné ?

D. Polanský 21.12.2018 7:46

Re: SHRNUTO:

Právě proto, že jsme je neměli!

J. Karlík 21.12.2018 9:14

Re: SHRNUTO:

Připadám si jak v blázinci. Jak jim v klidu dovysvětli látku? Vezme si ho do kabinetu? Nebo bude svým dovysvetlovanim rušit učitele , který pokračuje ve výkladu a ostatní méně nechápave? Když se v mé době dva žáci bavili při výuce, učitel si to nenechal líbit. Někdy padla i facka. Teď bude učitel snášet dovysvetlovani?

V. Kolman 21.12.2018 13:20

Re: SHRNUTO:

Tak přesně tohle mě pane Karlíku napadlo také.

Osobně považuji tu t.zv.: "inkluzi" za velmi nešťastný nápad.

S. Lorenc 21.12.2018 17:02

Re: SHRNUTO:

Pane Karlíku, běžte se podívat na nějakou obyčejnou základní školu, jak dnes vypadá výuka. Na některých hodinách pro hluk nebudete ani slyšet vyučujícího. Ani na gymnáziích se už nesetkáte s tím, co bylo běžné ještě před nějakými dvaceti roky - že by žáci v lavicích byli úplně potichu a poslouchali výklad.

J. Karlík 21.12.2018 18:23

Re: SHRNUTO:

Děláte si legraci? Chcete říct, že v tomto stavu lze ještě zavádět inkluzi? Když tedy žáci neposlouchají výklad, proč tam chodí? Chtěl jsem vědět, jak může fungovat inkluze v praxi, ale úplně jste mne uzemnil. Jenom nechápu, jak můžete věřit, že za takového stavu má vůbec smysl někoho něco učit, o inkluzi ani nemluvě.

J. Karlík 21.12.2018 19:54

Re: SHRNUTO:

Správná otázka, jak to uskutečnit v praxi. I když budou zdatní asistenti, jak mohou pomalejším vysvětlit látku, když ostatní už jedou dál? Budou na ty natvrdlé čekat? Dříve existovalo doučování, tedy více času se věnovalo slabším, ale byl to čas navíc. Inkluze chce stačit vše za stejný čas. To je přeci nesmysl. A tady se o tom vážně diskutuje. Už někdo konečně řekne, jak je možné za stejný čas naučit stejný objem učiva i ty pomalejší? Vždyť je jasné, že musí dohnat tu látku, kterou zameškali, když se snažili pochopit už jednou vysvětlené.

M. Jandáková 21.12.2018 20:58

Re: SHRNUTO:

Logika velí: (klasickým) doučováním (ale až) po skončení (klasického) vyučování. )

T. Pansky 21.12.2018 4:27

Rad bych se zeptal, zda ma autor praxi s inkluzi ...

Pokud ma na mysli inkluzi telesne postizenych deti, pak je s inkluzi mozne plne souhlasit, protoze telesna vada neni duvod k vylouceni cloveka ze spolecnosti, jak se to provadelo za kom-istu. Ale inkluze deti, ktere maji potiz zvladat skolni latku nastavenou pro vetsinu populace, tady detem, ktere maji zvlastni potreby, tem detem inkluze podrazi nohy. Nektere deti potrebuji vice osobniho kontaktu s ucitelem v male tride, aby se 'dotahly'. Nektere deti potrebuji osobni pristup, aby se mohly pripravit na plnohodnotne zapojeni do zivota. Tady ale inkluze nepomaha. Naopak, diky inkluzi dochazi dochazi k poskozeni detske osobnosti s nasledky na cely zivot. Inkluze je levicovy vymysl, diky nemuz mnoho deti trpi.

Š. Hašek 21.12.2018 21:01

Re: Rad bych se zeptal, zda ma autor praxi s inkluzi ...

Nemá, neučí. Hezky píše. Hezky mluví do duše ......

Třeba je vynikající duchovní ......... ale o školní třídě a psaní diktátu už všechno zapomněl.

Škola je škola, kostel je kostel.

S. Lorenc 21.12.2018 21:42

Re: Rad bych se zeptal, zda ma autor praxi s inkluzi ...

Ano, jinak bych o tom nepsal.

M. Jandáková 21.12.2018 2:35

Jen proto?

Pane Lorenci, já nemůžu uvěřit Vaší větě, že "Nejen inkluze, ale ani školství nebude nikdy správně fungovat, pokud pedagogičtí pracovníci budou ve svých profesích jen proto, že je baví učit druhé,..."

Snad jste se upsal, protože není lepšího učitele než toho, kterého učit baví. Je pro žáky požehnáním!-) Platí to přeci obecně: nikdo jiný, než člověk, kterého jeho práce baví, se nemůže stát "mistrem" ve svém oboru.

.

Inkluze handycapovaných mezi průměrně a nadprůměrně inteligentní děti je samozřejmě dobrá věc. Ve chvílích, kdy u nich NEprobíhá výuka. (Ledaže by? státu nezáleželo na výsledcích té výuky?) Společný sport a hry, společně za kulturou, společný pobyt v družině.

R. Langer 21.12.2018 6:13

Re: Jen proto?

Tak.

S. Lorenc 21.12.2018 17:09

Re: Jen proto?

Paní Jandáková, neupsal jsem se a přečtěte si, prosím, text ještě jednou. Rád učit jistě není špatné, naopak. Ale nestačí to. Jsou učitelé, kteří rádi učí (z různých důvodů) a přitom nemají rádi děti. A to je na výsledku poznat. Nejlepší je, když pedagog je "srdcař", vzdělaný, baví ho učit a má žáky rád.

M. Jandáková 21.12.2018 18:29

Re: Jen proto?

Dobrý večer, pane Lorenzi.

Text jsem znovu přečetla, ale ani pokračování té, mnou citované, věty její význam nemění ("jen proto, že je baví učit druhé, nedostali se na jinou školu ...."), asi proto, že jste v ní nepoužil souvětí souřadné:-))), ale děkuji Vám za odpověď, ve které svou myšlenku uvádíte na pravou míru.

Dal jste mi brouka do hlavy. Nevím, nakolik je možné, aby vydržel ve škole "učitel", který nemá rád děti. Jednou jsem na takového narazila, ale to bylo až na střední škole - profesoroval nás inženýr z praxe, snažící se třídu "motivovat" inflačním rozdáváním pětek. A do pěti let byl odejit. ))

Příjemný večer. )

M. Jandáková 21.12.2018 18:33

Re: Jen proto?

...stále nám říkal, jak jsme blbí (odtud mi snad vzešla paralela "neláskyplného" přístupu, jinak by mě ani nenapadlo přemýšlet, zda mě má kantor mít rád. Musí mít dobrý lékař RÁD PACIENTY?-)))