4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Kanuk 29.12.2007 18:36

Pár poznámek

1) Za předpokladu, že se jedná o osmileté gymnasium, s cca 30 žáky ve třídě, to je 1000 Kč na žáka!! A vyhazovat za takové kraviny jako nákup lodí (největší položka). Někdo ve škole si zřejmě myslí, že když v emerických školách vychovávají Ramby, tak v ČR se to musí dělat také. A myslí si (a možná, že ne bezdůvodně), že reputace školy závisí na úspěchu jejích sportovců.

2) Co je to "pitný režim žáků"? Napájení "balenou vodou z vodovodu"?

3) O jaké odborné časopisy se jedná? Playboy a Cosmopolitan? Já jsem si platil členství v Jednotě čs. matematiků (jako student na reálce a na průmce) ze svého (členové dostávali zdarma Časopis pro pěstování matematiky a Matematické rozhledy, nebo tak nějak)

Hrad 30.12.2007 0:01

Re: Pár poznámek

Pod pitný režim se dá schovat spousty věcí. Především se na "pitivo"nejsnadněji shánějí pokladní doklady. Většinou slouží na vytváření "černého fondu".

Kouzla se dělají také s penězi, získanými z různých projektů. Dobře napsaný projekt, zajistí slušný výlet do zahraničí pro pár studentů a kantory, a někdy také ředitele. Důležité je aby v projektu měly velkou frekvenci termíny komunikace a kreativita. Nedej bože, aby nějaký pitomec(kantor, který se nezúčastnil) se pokusil v rámci výuky o kvalifikovanou zprávu z takové cesty, kterou by rád oznámkoval.  Rekreace, byť v době řádné výuky nemá co dělat se vzdělávánáním(cituji studentku). 300 000 Kč a více na pětidenní pobyt není nic viruálního.

Koupit dvě lodě je hloupost. Pokud se tím zajišťuje doplnění vlastní "flotily", která slouží studentům na výuku a vodácké putování, je to dobrá investice. Vydrží totiž minimálně 15 - 20 let. Nezávidím však tomu, kdo se o ně stará(údržba a oprava se dělá vlasníma rukama, většinou o sobotách a zpravidla zadarmo). 20 000 za toaletní papír však zmizí během roku v nicotě, byť je tento papír popsán neopakovatelným rukopisem.     

To by si koukal, jací jsou v dnešní škole "Rambové". A  na tento přerod stačilo pár let, které uběhly od listopadu.   

Olinka 26.12.2007 22:42

Ale, ale..

Notoričtí příspěvkáři NP sem nezabrousili...asi je to na ně moc čísel...smutná bilance;-(

Liberta 26.12.2007 18:11

U nás taky, i když za jiné základní věci

Hned jsem zčekovala rozpočet rodičovské rady gymnázia mého syna - zjišťuji, že z příjmů 360 tisíc je řada výdajů velmi podobná těm z článku, s tím rozdílem, že do knihovny se za 17 + 20tisíc nepořizují jen knihy a časopisy, nýbrž za 15 tisíc knihy a za 33 tisíc židle (!). Rozpočet na toaletní potřeby 20 tisíc byl překročen o dalších 20 tisíc (takže toaleťák za 40 tisíc ?) a asi 45 tisíc padlo na ubytováhí zahraniční lektorky, například. Maturity nás, na rozdíl od pana Gabala, stojí skoro 25 tisíc. Jinak u nás o sportu prakticky nic. Nicméně i to, co zde čtu, mě nutí zamyslet se nad tím, na co jdou naše daně, sociální dávky, z čeho se financuje rozpočet státní školy a proč škola nemá na základní věci.

Honza Čech 26.12.2007 8:41

Olympiáda

Nevím, kdo, kromě betonové lobby a pana doktora Béma potřebuje v Praze olympiádu. Za 25 let není Praha schopná dostavět plavecký stadion Na Šutce, okruh kolem města, komunikace v příměstských obcích jsou v tak zoufalém stavu, že bez aut 4x4 je člověk nahraný a do toho olympiádu? Jeden psychiatr řekl, že u nich v ústavu jsou dvě skupiny lidí: jedni mají klíče a druzí již ne. Mám dojem že MUDr Bém ty klíče pomalu ztrácí...

herdekbabka 26.12.2007 10:24

Re: Olympiáda v Práglu bejt muší - jinak by bylo moc a moc vidět

jak jsou pražští radní neschopní, jak hrabou jen pod sebe a tím že si vydupaj více prostředků z rozpočtu  na úkor koho a čehokoliv-  na obnovu všeho zanedbaného - aby prý čehy reprezentovala - zamáznou vewškéré prů.... za doby vlády modrovtačí.... :-)))))

jm 27.12.2007 14:27

Re: Re: Olympiáda v Práglu bejt muší - jinak by bylo moc a moc vidět

A co babko, kdybyste místo takovýchto nesmyslných výlevů, které Vás nic nestojí, nic nezmění a nikomu nepomohou, sama zkusila kandidovat do zastupitelstva a ukázala všem jak se to dá dělat lépe a radostněji. Ale podle Vašeho pustého nadávání dám ruku do ohně za to, že na nic jiného než právě na takovéto výlevy a stěžování na netu se nezmůžete. Jakož i na nic jiného se nezmohou Ti, co zde nadávají spolu s Vámi. A pokud jde o pana Gabala je to podobné:  plácání a skutek utek.

VL 26.12.2007 17:43

Re: Olympiáda

Příměstskými obcemi myslíte třeba Jesenici, Jílové, Černošice, Řitku atd.? A proč by měl stav komunikací v nich zajímat kohokoliv jiného než jejich obecní zastupitelstvo, případně hejtmanství Středočeského kraje?

strejda 26.12.2007 18:06

Re: Re: Olympiáda

Asi tak. Olympiádu nezaplatí jen Praha, ale všechny obce. Nejen Řitka, ale také Holostřevy. Budou-li peníze na olympiádu, nebudou na komunikace v Holostřevech. A nejen tam.

Houmr 26.12.2007 8:09

Ten pitný režim v seznamu,

to mají na pivko a kořku? Pak chybí hulné na mařenku.;-D

PetrK 26.12.2007 10:20

Re: Homere,

slyšel jste někdy o povinnosti zajistit nápoje při vysokých teplotách? Asi ne, protože zřejmě už máte mozek prohulenej marjánkou.

twok 26.12.2007 21:54

Re: Re: Homere,

Oj oj!!!   Kde je ta povinnost uvedena?  Kdo má nápoje zajišťovat?´Pokud se dostanu do učebny zde, v ospalém provinčním městě, nejraději bych  odložil svoje svršky tak razantně, že by to způsobilo poprask mezi přítomnými dámami, jak je tam přetopeno. Chudáci děti. Jinak jim docela závidím, že se mohou během vyučování napít. O tom se nám mohlo jenom zdát. Horší je nadměrná konzumace všech těch sajrajtů (existuje i horší slovo).

Antonín 26.12.2007 5:11

Pane Gabale,

doufám (ne, vroucně si přeji), že Vám někdo odpoví na Vaše oprávněné otázky. Tím myslím odpověď, ne mlžení. Nikde v těch penězích, které nejdou ze státního či jiného veřejného rozpočtu, nečtu ani korunu na rozvoj a povzbuzení studentů v oblasti umění, ať už múzického nebo vizuálního. Kam směřuje dnes výchova dětí a mládeže? Jenom k vydělávání peněz, aby si mohli koupit další hmotné statky? Aby, až jim bude 45 nebo víc, zjistili, že to druhé auto jim vlastně nějak  nepřináší vnitřní uspokojení, které je někde jinde, ale oni neví kde? Doufám, že lidé jako Vy "neodtáhnou ruku od pluhu" a pokusí se posunout věci ve správném směru.

Hrad 26.12.2007 10:07

Re: Pane Gabale,

Nad kterýmkoliv rozpočtem se dá dlouze diskutovat. Pane "Antoníne" v rozpočtu školy je na aktivity které vám leží na srdci položek několik. Jsou to: Den poezie - 10 000, ceny za soutěže: Recitační- 2 000, autorská próza- 3 000,  dovybavení keramické dílny - 5 000,  vystoupení školních kapel (příspěvek na nájem klubu)- 3 000,  hudební vystoupení a kostýmy- 5 000. Nevím, zda je to málo, nebo mnoho.  Znám jednu školu, kde o tak obrovské částce  na odborné časopisy a doplnění knihovny si učitelé musejí nechat jenom zdát. Toto "učitelské dovybavení" si pořizují z vlastních peněz a tak z vlastních peněz sponzorují vzdělávání žáků. Nevím, z čeho na  uváděné škole platí pedagogický dozor na soutěžích, kdy se musí cestovat jinam, než je místo školy? Třeba, když školní družstvo postoupí na celostátní kolo v atletice(pro neznalé, soutěž je výstup ze vzdělávacího předmětu Tělesná výchova) zaplatí škola startovné 3 000 Kč. Jistě ráda. Je to přece reprezentace školy a ta ji skýtá komparativní výhodu při "nahánění" nových studentů. Soutěžní výstupy až na úroveň republiky mají všechny vyučovací předměty. Když jsou zapálení učitelé, schopni vést schopné a ochotné žáky... Při troše štěstí jedinou jejich odměnou budou rozzářené oči žáků. Když se najde nějaký peníz na "odměnu", tak jim to vyjde 2,50 Kč na hodinu.  Přesto, to někteří dělají. Při finančním zabezpečení těchto akcích je lepší, když škola nikam nepostoupí. Znám jednoho kantora, který obíhal jako žebrák podniky ve městě, aby sehnal tisíce pro studentku, když mu postoupila na celosvětovou přehlídku Středoškolské odborné činnosti do Santiaga.  Na státní škole, by na studium mělo být dost peněz ze státních prostředků. Rodiče plaťte, EU plať, pokud ne, tak to zrušíme. Naše daně nám nedovolí rozdělit a přidělit více peněz. Každou korunu ze státního rozpočtu je nutné kontrolovat. Když to dokázali komanči, tak jak je možné že k tomu není politická vůle. Víte, kdy jsem měl naposledy hospitaci? V roce 1988. A pak přišel listopad....

Liberta 26.12.2007 18:22

Re: Re: Pane Gabale,

Milý Hrade, děláte, jako by se za "komančů" jezdilo reprezentovat do Santiaga! V komunistických školách jsem strávila asi 20 let (jako žák, student a posléze krátce i jako vyučující) a nepamatuji, že by bylo nutno cokoliv jako financování nějakých cest či akcí řešit - prostě nic takového neexistovalo. - Tím neomlouvám současný stav. Ale "platit pedagogický dozor u akcí mimo místo školy" mi přijde úsměvné - v každém  zaměstnání Vás prostě vyšlou na služební cestu, na níž konáte práci, za níž jste placeni normální mzdou.

apa.g 26.12.2007 21:02

Paní Liberto...

...nemluvíte pravdu a Vy to víte! Těch výjezdů na olympiády bylo pomálu a určitě nebyly v úplně normálním režimu, ale byly - a protože se jednalo o representaci, tak bylo věcí cti, aby se na ně našly peníze bez ponižujícího prošení! Totéž bylo při výjezdech uměleckých těles žáků základních  škol a středoškoláků - dnes je prostě téměř vyloučeno, aby takové těleso vyjelo ven, pokud není některý z rodičů ochoten sponzorovat takovou aktivitu... Na druhou stranu je volnost individuálního výjezdu, je však otázkou, jestli to kompensuje mnou i jinými zmíněné těžkosti....

Hrad 27.12.2007 3:17

Re: Re: Re: Pane Gabale,

Podstatné co jsem sdělil je to, že nejsou  v dostatečném množství peníze na základní provozní náklady ve škole. Přiznala jste se, že něco jako cesty na soutěže(jenom o tom byla řeč) jste při svém pobytu ve škole nezažila. Tak co jste tam dělala? SOČ vznikla v roce 1978. Již tehdy, stejně jako dnes slouží k vyhledávání talentů především pro vědeckou činnost v matematice a fyzice až po společenské vědy. Ale těch  soutěží je: Soutěže a přehlídky ve školním roce 2007/2008. Jsou na této adrese MŠMT: http://www.msmt.cz/dokumenty/2007-8-1 Prohlédněte si to, ať vidíte co vás úspěšně minulo.  Až  připravíte studenty(nemusíte učit) tak, aby uskutečnili výzkum výskytu třeba komárů na nějaké specifické lokalitě(trvá kolem 2 let), pomůžete vyrobit učební pomůcku, při které vás student potřebuje kolem 70 hod.(mimo pedagogický čas), pomůžete vyrobit vzdělávací modul pro interaktivní tabuli, což bude pro studenty představovat 600 hodin práce(pro vás jako konzultanta minimálně 70-90 hod.), pomůžete při vytváření programu pro distribuci léků v nějaké nemocnici, budete se divit, nebo usmívat jinak. Při tom vaši studenti ani nepostoupí dál z okresního kola. Budou tam jiní lepší. Když se vám náhodou dostanou do celostátního kola jednou za deset let, budete třeba šťastná. A třeba se zamyslíte, že vaše příprava těch studentů byla v jiných případech špatná, protože jste málo vzdělaná, málo nápaditá. Jiní studenti měli lepší konzultanty. Přesto se domnívám, že vaše práce by měla být i vtomto případě ohodnocena. O cesťáku jsem se ani skrytě nezmínil. Ale přesto. Když vás zaměstnavatel vyšle na služební cestu, platí vám pracovní výkon 24 hodin? Když půjdete se studentem na nějakou soutěž, máte jej na starosti 24 hodin, se všemi právními důsledky. Na školách vznikají občanská združení, mající zajišťovat(shánět) peníze, na činnosti, které nejsou dostatečně zajišťovány ze státního rozpočtu. To považuji za špatné. A situace se stále zhoršuje.  

Liberta 27.12.2007 21:35

Pane Hrade,

Nesouhlasím s Vámi a nerozumíme si.

Za prvé - pokud mluvíme o "základních provozních nákladech na škole", nejsou to odborné a vědecké soutěže, výjezdy do zahraničí na soutěže nebo sportovní mimoškolní aktivity. To všechno jistě k dobré škole patří, ale lituji - základní provozní náklady školy jsou nájem, teplo, voda a opravy budovy, náklady na učební pomůcky, mzdy učitelů, školníka a uklízeček a dotace na stravování (provoz školní jídelny). Vše nad to závisí na šikovnosti hospodáře, na dotační politice, na grantech atd.

Za druhé - jako učitel ručím za svěřené žáky ve škole stejně jako na výletě nebo na jiném výjezdu. Někdy jsou to 3 hodiny, jindy půl dne, jindy 24 hodin - to patří k věci. Jako učitel ostatně málokdy fyzicky fungujete ve škole přesných 8,5 hodiny denně (vždy spíše méně) a přesto jste placen za "plný úvazek", o nadstandardních prázdninách nemluvě. To také patří k věci. Tak prosím nelkejte a chápejte jedno s druhým jako vzájemnou kompenzaci specifickou pro toto povolání.

Za třetí - nejsem zběhlý fundraiser, ale z fleku Vám mohu vyjmenovat trvale dostupné 3-4 evropské zdroje podpory škol, studentských aktivit¨nebo výuky a vzdělávání, včetně individuálních mobilit žáků i učitelů, navazování školných partnerství nebo společných výzkumných projektů. Kdybych ve školství pracovala (jako že nepracuji), určitě bych detailně znala dotační politiku MSMT i jednotlivých nadací a fondů. Zrovna v této oblasti nevím, na co si stěžujete.

Kdybych chtěla rozvinout Vaše námitky, určitě bych spíše psala o tom, že mi vadí, že na státní škole musí rodiny studentů pořizovat za vlastní učebnice (oblíbené pracovní sešity), výtvarné potřeby, platit si povinné lyžařské kurzy a sportovní soustředění, připlácet na lektory (rodilé mluvčí) apod.

Hrad 28.12.2007 1:41

Re: Pane Hrade,

Omlouvám se, že jsem vás "obral" o tolik času. Mějte se hezky a přeju vám, ať se potkávíte jenom s bezva lidmi. Sem na tyto stránky již raději nechoďte. Je dokázáno, že pobyt delší než půl hodiny snižuje IQ o 2,5 bodu8-o

Liberta 28.12.2007 23:11

Re: Re: Pane Hrade,

O tolik času jste mě zase neobral, spíše jsem ztratila něco iluzí o osobnostech středoškolských pedagogických sborů (pochopila jsem, že jste středoškolský profesor). O mou inteligenci se nebojte ,a na které stránky budu chodit ,nechte laskavě na mě. Opětuji přání, abyste strávil konec roku s bezva lidmi - a nedívejte se při tom radši do zrcadla ;-P

Hrad 29.12.2007 14:16

Re: Re: Re: Pane Hrade,

K naší výměně zdvořilostí mám malou poznámku. Nepřeceňujte mě. Moje profese se jmenuje hrobník. Hrobníkem jsem  proto, že pohřební a školské zvyky se ve vývoji civilizace nejméně mění. Co mají splečného je to, že jedny i druhé vedou ke hrobu. První pohřbívají tělo, a druhé ducha. Tato nekrofilní éra však pomalu končí. Míra feminizace školství je prý kolem 90 %, a dále zdárně pokračuje. Tak s těmi ztrátami iluzí moc nepospíchejte.

Lea 28.12.2007 12:33

pro Libertu

K vašemu poslednímu odstavci bych se chtěla zeptat, proč akcentujete "na státní škole"? Proč bych v tom případě toto měla platit já, jako matka, co dala děti na soukromou školu? Jsou mé děti dětmi druhé kategorie? Platím nižší daně?

Hrad 28.12.2007 14:31

Re: pro Libertu

Přiznám se, že mnohému nerozumím. Když vznikaly soukromé školy, jak je to již dávno, jsem se domníval, že to budou štiky v rybníce, prohánějící líné kapry(státní školy). Ono je to jinak. Jako "záhumenek"  jsem učil na dvou soukromých středních školách. Není o co stát. Abych tam mohl dělat ve výuce potřebné věci, musel jsem si studijní materiály zajišťovat ze státní školy(tajně-sponzoroval jsem žáky ze státních peněz-kradl jsem), nebo používat své. Nároky na žáky jsem přizpůsoboval nárokům soukromé školy. Jak? Tam, kde jsem za "výkon" studenta na státní škole dával trojku, na soukromé jsem smutně dával jedničku. Jinými slovy jsem jim lhal. Jenom mě prosím nepodezírejte, že číslice jsou to nejdůležitější, co umím dělat. Takže štiky se jaksi nekonaly. Jestli někdo rozlišuje žáky  I. a II. III. .... kategorie, to považuji za zhovadilost!! Když to dělá stát, je to stejné. Výstupem školy je úspěch žáka v životě. Bezprostředním snadno viditelným výstupem je účast žáků na soutěžích, kolem kterých se točí naše diskuse. Když v těchto výstupech-soutěžích najdete soukromé školy, tak můžete radostně zvolat "je tu". A když z okresního kola postoupí někdo ze soukromé školy na krajské, jste svědkem zázraku.  Díky výchově a vzdělání  na kategotie odmítám rozlišovat lidi. Proto rozumím vzpourám, terorismu, jak se dnes s oblibou říká. Dodávám, že můj pohled se opírá více o humanismus a skepsi, než o lidská práva a prostou víru. Už zase nemám smysl pro zkratku.

Liberta 28.12.2007 23:17

Re: pro Libertu

To "státní" nebyl akcent. Ale implicitně cítím, že na státní škole tohle má být v režii. Jak je to u soukromých škol, po pravdě, přesně nevím, ale tam bych očekávala, že o řadu nákladů se škola bude dělit s klienty (tj. rodiči žáků) - prostě tam bych počítala, že budu přispívat na učebnice, aktivity, vybavení, na leccos. Vyveďte mě z omylu. (Nelíbí se mi Vaše věta "jsou mé děti dětmi druhé kategorie?" - takový nesmysl...)

jamara 27.12.2007 18:29

Re: Re: Pane Gabale,

Hrade, nebreč.

Změň přístup pokřiveného ukřivděného na pozitivního aktivistu. A to myslím zcela vážně. Všichni brečící páni učitelé a vůbec státní zaměstanci mě připadáte spadlí z višně. To, že pan učitel sháněl sponzory je docela běžná činnost kdekoliv a na cokoliv. Jen se trochu mrkni kolem sebe. A je to činnost buď bohulibá, anebo hnusná (dosaď si...). Mohli bychom brečet všichni: např. růst reálné mzdy za poslední roky má skupina státních zaměstnanců oproti podnikatelské sféře o několik procent vyšší,  skutečný měsíční příjem je podle krajů od 1500Kč do 4500Kč vyšší u státních zaměstnanců a to jsou i učitelé. Jen se musíte dívat také kolem sebe a na správné informace. Nejen na sebe. A takové, jaké i v dalším příspěvku uvádíte, Vám každý odpovědný za své činy, bude také uvádět  podobně jako Vy. Jste-li vyhořelý, hledejte jinou motivaci a přestaňte kazit nový svět mým vnukům ( to platí pro další vyhořelé učitele a učitelky, co si myslí, jak ten jejich svět je vůči nim nespravedlivý, a jak si zaslouží víc a jak se mají podnikatelé a vůbec všichni, co si přijdou na prachy v soukromých firmách, dobře). Jste směšní stejně jako ti praktičtí stávkující lákaři, stávkující policajti, či senátoři, co si pro sebe navrhují odpovídající odměnu ve výši 300tisíc za měsíc... Hovgh.

Hrad 28.12.2007 1:35

Re: Re: Re: Pane Gabale,

Špatně čtete. "Nebrečím", nevysvětluji, pouze oznamuji a to jako reakci na úvodní článek, ve kterém autor "lomí" rukama nad strukturou rozpočtu. Kdysi dávno, kdy také nebyly peníze na všechno, jsem si vydělal se studenty na lodě v JZD blahé nepaměti. Ale na židle do školy, toaletní papír, knihy a časopisy do žákovské a profesorské knihovny, vybavení tělocvičny, nářadí a náčiní a dál nebudu počítat peníze byly. Víte, mám zkušenost, kdy jsem se svými kolegy postavil v akci "Z"(víte-li coto bylo) tělocvičnu. Shodou okolností se toulám po více školách, a setkávám s mnohými kantory z celé republiky.  Tedy se nedívám pouze do zrcadla, ale dívám se kolem sebe, a poslouchám. Nedávno jsem byl na celostátním kole SOČ a byl jsem překvapen, že se zúčastnil předseda AV Václav Pačes. Myslíte si, že tak vytížený člověk by trávil svůj vzácný čas byť mezi mladými lidmi, kdyby situace s naší vědecký dorostem nebyla vážná? A nedívám se jenom na "správné" informace, ale na všechny dostupné informace. Mám to totiž v popisu práce. Poslední poznámka. Studenti nedovolí, aby člověk vyhořel, pokud se umí dívat. Někteří mají neobyčejně zvídavé oči. Těm se nesmí lhát. Škola, a to i ta naše škola, to není ostrov v moři. Je spojena a mravním klimatem celé země. Diskuse na těchto stránkách je toho důkazem I když je nejistota základním atributem tržního hospodářství a její přijetí známkou dospělosti, myslím si, že jistý druh jistoty pro školu musí existovat. Nejistota děti neurotizuje, a děti přece do školy chodí. Jenom při zaručené existenční jistotě budou moci učitelé zastávat ve škole funkci herce, policajta, učence, žalářníka, rodiče, inspektora, rádce, přítele, psychiatra, na slovo vzatého odborníka ve všech otázkách, jak nám to ve své moudré a úsměvné knížce „Nahoru po schodišti dolů“ sdělila Bel Kaufmanová. Dobrou noc a probuďte se.