11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturitní masakr? Ale kdeže…

Milujeme vypjaté tragické momenty a silná slova. Takže zprávy o maturitních propadlících provázejí označení jako „masakr“ či „tragédie“. Ano. Ten nebo onen maturitní test neudělalo skutečně hodně studentů. Ale...

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Babková 8.6.2018 15:07

Re: Příčiny propadu jsou tři

Je to smutné, numerické dovednosti dětí jdou rapidně dolů. U nás na škole dokonce někteří 18 až 20letí studenti pořád ještě objevují taje malé násobilky. Mnohem horší je však jejich znalost geometrie, na sš neumí použít pravítko s ryskou, kružítko či úhloměr.

J. Kanioková 8.6.2018 16:13

Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

Známý, VŠ kantor už dávno tvrdil, že dřív musel kus prvního ročníku obětovat na doučení žáků učiva ze stř. školy. Ovšem že teď už musí leckdy doučovat i leccos ze základky..

P. Portwyn 8.6.2018 17:57

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

Jak píše paní Babková, zapomněl jsem na geometrii. Jeden z důvodů je to, že děti na ZŠ kašlou na pomůcky.

Ani ne moc off topic - primáni se mne půl roku ptali, zda nemám kapesník. Já vím, že to ty národkářky myslí dobře, dětičkám to usnadníme, na katedře máme krabici. Ale je to ukázka toho, jak jsou děti vedeny k nesamostatnosti. Mami, zařiď, učitelko, zařiď.

Děti za to nemohou, samozřejmě.

Jo a papírové kapesníky cizím dětem fakt zajišťovat nebudu. Nejsem sanitářka.

I. Babková 8.6.2018 18:49

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

A za pár let vám možná řekne, že je musí učit smrkat a sedat na nočník. Přeháním, ale nějak mi to nedalo a muselo to jít ven. Asi jako když Vlasta Burian v tom slavném filmu pravil: A já to musím říct.

P. Portwyn 9.6.2018 18:20

Re: Ano, ustupování z náročnosti výuky, přesně !

No ono už se to objevuje.

Znáte pana Hubatku? Vede velmi dobrá školení. A ten to charakterizuje jako dobu "rodičů-klientů": Tady máte moje dítě a vychovejte mi ho...

V. Kříž 8.6.2018 11:02

konečně někdo...

... kdo problém krátce a výstižně popsal. jenže ti, kterým je určen - zákonodárci především - zhusta neudělali ani tu maturitu, natož aby vystudovali slušnou vejšku - viz plzenští právníci.

V. Kříž 8.6.2018 11:02

Re: konečně někdo...

... zhusta BY...

Z. Lapil 8.6.2018 10:58

Je to JENOM "o maturitě"?

Mám jakési kontakty k výsadkářům do Chrudimi, ale asi to je možné najít i na veřejných zdrojích.

Oč jde: chcete-li se stát vojákem, musíte projít testem tělesné zdatnosti: nějaké shyby a kliky na čas, přeběhnout kládu (strach z výšek) a tak. Na rozdíl od maturity primitivní test, který si můžete vyzkoušet doma a natrénovat v posilovně. A to neuvěřitelné množství - snad 20%? Mám dojem, že i víc, ale nechci věřit sám sobě - uchazečů NESPLNÍ.

Jinými slovy: je problém maturit problémem "děti jsou hloupé" nebo obecnějším problémem "lidi neumějí skládat zkoušky"? Tedy konat ve stresu, uvědomit si vlastní schopnosti...

R. Langer 8.6.2018 13:04

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Vzhledem k tomu, že hlavním účelem střední školy je připravit studenta k závěrečným zkouškám, tedy k maturitě, bych se odvážil tipovat tu první možnost. Za tu dobu studia by už v tom měl snad mít jasno, co se po něm bude chtít.

Z. Lapil 8.6.2018 13:38

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Souhlas. Na druhou stranu po čtyřech letech ve škole je maturita jaksi povinná: vysloveně se od vás čeká, že to aspoň zkusíte, zatímco jít dělat vojáka vás celkem nikdo nenutí.

Ještě jste mě inspiroval: my tu skoro všichni uvažujeme o středních školách, ale určitě je významná část středoškoláků na "Učebním oboru s maturitou". Což je, podle mě, teprve to jádro pudla: ani náznakem si nemyslím, že by cukrařina, soustružničení nebo třeba šití bot byla nějaká práce "pro blbý", ale znát nebo dokonce používat pojmy jako onomatopoia nebo derivace k tomu fakt nepotřebujete.

A připadá mi, že právě jejich absolventi jsou ti, kteří maturitu "gymnazijního typu" příliš nezvládají. Podle mě proto, že v jejich případě se jedná o jakýsi ozdobný přívěšek, který možná vypadá dobře, ale jinak je celkem k ničemu.

P. Portwyn 8.6.2018 18:14

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Souhlas. Od mechanika nepotřebuju maturitní vysvědčení, ale správně utažený šroub.

P. Portwyn 8.6.2018 13:34

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Teď nevím, jak to myslíte - 20 % neúspěšnost je neuvěřitelně mnoho vážně, nebo ironicky?

Z. Lapil 8.6.2018 13:56

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

V případě, že se jedná o zkoušku typu "buď uděláš třicet shybů za minutu (těch 30 jsem si vymyslel), nebo běž zase domů" je to absurdně mnoho. Protože to si vyzkouším v parku na stromě a když to nedám, nemá asi moc smysl na ten konkurs jezdit.

U maturity mě těch 20% neúspěšných až tak nepohoršuje - zkouška je daleko méně předvídatelná a ze střední školy se, na rozdíl od VŠ, obvykle během studia neodchází. A co by to bylo za zkoušku, kdyby ji udělali všichni.

Trochu OT: viděl jsem zajímavý dokument: v Berlíně existuje střední škola, zcela soukromá a za peníze, kde maturitu dělají lidi, obvykle něco přes dvacet, kteří střední nedokončili z "mimointeligenčních důvodů" - ten se chytil party, ta nosila moc barevné vlasy a nepohodla se s učiteli... Mj. jsem získal dojem, že v Německu je maturita otázkou několika půldenních zkoušek na "cizích" školách, takže kam se hrabe CERMAT.

P. Portwyn 8.6.2018 18:12

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Jo tak.

No, to je produkt zbožštělého sebevědomí. Pro řadu lidí je to alfa a omega všeho, čím sebevědomější, tím lepší.

A nevysvětlíte jim, že sebevědomím se rovnice nespočítá a dům nepostaví... dokonce ani sebevědomí nepomůže udělat kotrmelec.

I ti sportovní redaktoři jim to ostatně cpou: hráči "mají sebevědomí na to aby vyhrávali" (že jako kluci hodiny a hodiny dřeli zpracování míče, o tom už se nemluví).

Z. Lapil 9.6.2018 0:44

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Je pravda, že člověk svázaný představou své vlastní neschopnosti těžko něco dokáže.

A naopak je samozřejmě pravda, že sebevědomí neopřené o reálné schopnosti udělá z člověka troubu možná ještě spolehlivěji.

P. Portwyn 9.6.2018 10:04

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Jde o to, že z věty "člověk má být přiměřeně sebevědomý" novinářům před 28 lety jaksi vypadlo slovo "přiměřené". No a tohle je výsledek.

Kdysi, když jsem ještě učil na základce, jsem se snažil jedné třídě poradit, jak se učit. Dostal jsem odpověď "my se učit nepotřebujeme, my jsme nejlepší". Na mou otázku, v čem že nejlepší, jsem dostal odpověď "prostě nejlepší". Podle toho dopadli.

Oni nebyli hloupí. Ale nepřiměřeným sebevědomím a následným flákáním se ten dar, co dostali od pánaboha, promrhali.

To bylo před více než deseti lety. Od té doby se to stalo pravidlem.

Z. Lapil 9.6.2018 10:50

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Dobrý příklad, děkuji.

Někdy nevím, jsou-li novináři takoví hlupáci, nebo jestli mají za hlupáky čtenáře.

A nemusíme ani do novin. Já jsem technik. Projektant. Někdy řeknu "Tohle nejde". Prý proč. Vysvětlím to - obvykle to není z jednoduchého důvodu, bývá to situace "100x nic umořilo osla", načež následuje reakce "Tohle nemůžu investorovi poslat, to by nepochopil".

Obvykle to dopadne tak, že odejde zjednodušená odpověď a následuje investorova námitka, kterou jsem ve své "složité" odpovědi předvídal a eliminoval. VŠICHNI s tím máme víc práce jen proto, že "styčný důstojník" neuvěřil, že ten na druhé straně je blbec.

P. Portwyn 9.6.2018 14:21

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Já myslím, že obojí, ale že 1) je důležitější.

Podle současného pojetí je to profese s nulovou odpovědností. Když Vy jako technik něco poděláte, spadne barák nebo výrobní linka, budou velké finanční škody a možná i lidské ztráty. Vaše odpovědnost je značná a jasně definovaná.

Když novinář napíše hovadinu, tak na námitku opáčí "to byla novinářská nadsázka" nebo "chtěla jsem vzbudit diskuzi". A co má jako bejt... Absolvoval jsem řadu diskuzí s poměrně známými redaktory. Byla to zbytečná námaha.

U manažerů bych tipl, že převažuje důvod 2) - považují za blbce ostatní. I když tu zodpovědnost taky často přenášejí na jiné...

M. Prokop 8.6.2018 13:44

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Já bych viděl dva faktory: Střední vzdělání s maturitou má tak velké procento populace, že nutně musí obsahovat větší podíl jedinců z nižším IQ.

Z učení mizí dříve oblíbený tvrdý dril, aniž by byl nahrazen nějakou jinou a stejně efektivní metodou. Součástí toho by mohla být i ta malá odolnost na zkoušky.

Z. Lapil 8.6.2018 13:57

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Dril mizí, aniž by byl nahrazen. Přesně.

J. Kanioková 8.6.2018 16:20

Přesně !

se mnou laskaví omlouvací učitelé nesvedli nic.. Jedině tak za 2 z "mravů" :)

P. Portwyn 8.6.2018 18:06

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Máte pravdu.

Mimochodem někde je ten dril potřeba (a to mám pověst učitele, který dril nevyžaduje). Ale základ prostě musím umět, jinak se nemám o co opřít.

Abych byl konkrétní - když student neví, co je to "součin" nebo "převrácená hodnota", tak je prostě jakákoli diskuze marná.

I. Babková 8.6.2018 15:17

Re: Je to JENOM "o maturitě"?

Ti neúspěšní jsou velmi často studenti, kteří se pravidelně neučí, mívají vysokou absenci, celé studium proplouvají s "upocenými" čtyřkami, sem tam skládají nějaký ten reparát. To, co se někdy snad i naučili, dlouho neudrží. Studium však vyžaduje soustavnost, systematičnost, vytrvalost, píli, osobní nasazení.

J. Kanioková 8.6.2018 16:23

Ano

Té poslední větě jsem uvěřila teprve až při dálkovém studiu..

A. Alda 8.6.2018 9:53

Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Když jsem chodil na vysokou školu já, neměl na její absolvování, vyjma hnojárny a pajdy, šanci nikdo s IQ pod 115 bodů. Maturitu tehdy nezvládal nikdo s IQ pod 105 bodů.

Dnes ovšem studují na středních školách lidé s IQ 175 bodů a maturitu získá každý nad 180 bodů. To se nemůže neprojevit ve studiu na vysokých školách a může-li vysokou školu absolvovat i jedince s podprůměrným IQ, to je pod 100 bodů, pak je jasné, že o žádnou vysokou školu nejde. A také je jasné, že lidé s IQ 125 a výše nemají šanci získat u nás vzdělání, které by svou náročností odpovídalo jejich schopnostem.

A tak jsme v situaci, kdy vysoškoláci nezvládají trojčlenku a nejsou schopni napsat dopis bez hrubých pravopisných chyb.

D. Polanský 8.6.2018 10:22

Člověka s IQ 175 jsem v životě poznal jediného

ale pokud chcete znát strukturu IQ tady je můj článek (pochopitelně trochu matematicky). Jinak připojuji i tu trojčlenku, nad kterou se tu hloupě běduje. IQ mám v podstatě 100, ale na výšce jsem měl zkoušky z matematiky vždy za 1. Jsou lidé co mají vysoké IQ, ale na jazyky apod. Text je vysoce nekvalifikovaný.

http://dusanpolansky.cz/stripky/iq.html

http://dusanpolansky.cz/stripky/trojclenka.html

A. Alda 8.6.2018 10:31

Mám tam překlep,

který vidím teprve po Vašem upozornění. Nemělo být 175, ale 115. Rozdíl více než podstatný.

A. Alda 8.6.2018 10:32

Ještě horší.

A. Alda 8.6.2018 10:33

Jsem už dost opit, a tak mi prsty blbnou.

Chtěl jsem původně napsat "na středních školách dnes "studují" lidé s IQ 75 bodů".

M. Pesat 8.6.2018 10:38

Re: Máte naprostou pravdu, ale je to hrách spadlý pod zeď.

Tak to bych byl opatrny, s temi cisly a IQ, soudruzi. Kamaraduv syn, matematika v malicku, vyborny sachista, zabyva se kurzovym sazenim a vsechny ty pravdepodobnosti/variace/permutace mu hlavou behaji neuvertelnou rychlosti. "Trosku problem" je, ze pro bezny zivot, tim mam na mysli i uplne banalni cinnosti/kraviny, je absolutne nepuzitelny, moje milostiva pani tomu rika chytry blbec. Ma ridicak ale ridit auto je pro nej trauma a fakticke ohrozeni vsech ucastniku silnicniho provozu. A fcil mudrujte.

Cest :-)