23.5.2024 | Svátek má Vladimír


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Maturitní drama

Ministr školství se omluvil studentům, kteří si pro maturitu zvolili obtížnější verzi matematiky, za chybu, kvůli níž písemnou zkoušku z matematiky nesložilo podle původních kritérií téměř 20% studentů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
T. Novotný 16.5.2012 22:57

Pane autore

Ti studenti, kterých se týká vyšší verze maturity z matematiky, mají za sebou podobnou anabázi jako Vy. Alespoň naprostá většina. Stovky a stovky příkladů spočítaných z různých sbírek. A k tomu většina z nich spousta hodin nepovinných seminářů. A při ostré maturitě příklady úplně jiného typu. A jim se to samozřejmě nelíbí (Vy byste při Vámi popisované přípravě na tom byl stejně). Ne to, že příklady byly obtížnější. Vadí jim kombinace obtížnost + přidělený čas. Zkuste si to spočítat a uvidíte.

V diskusi o tragickém úpadku celkové vzdělanosti (matematiku nevyjímaje) s Vám spor nepovedu, máte pravdu. Zkuste se třeba podívat na maturitní testy z matematiky nižší úrovně - já bych to maturitou nenazýval ani náhodou. Ale u té vyšší obtížnost střílíte od boku a úplně vedle.

V. Váňa 16.5.2012 22:32

Vážený autore,

nevíte, o čem píšete. A srovnáváte svou genialitu s dnešními průběrnými lidmi.

Úroveň znalostí z matematiky v těch letech se nedá srovnávat s tím, o co jde v tomto problému. Jestliže maturitu, byť ve vyšší úrovni, složí pět studentů ve státě, není to úpadkem šloství, nýbrž neodborně sestavenými testy. To koneckonců potvrdili matematici pedagogové i nepedagogové.

Tak se prosím nekasejte, jaký jste býval matematický génius. Držte se raději svého kopyta. S Vašimi články sice také často nesouhlasím, ale alespoň píšete "japně" a většinou o tom, o čem něco víte.

I. Babková 16.5.2012 18:28

Cosi podstatného v té rozpravě o maturitách chybí

Zdá se mi, že tu neexistuje celospolečenská shoda na tom, co má či nemá znamenat maturitní zkouška a co je či není smyslem vzdělávání. Z centrálních orgánů se cosi neustále nařizuje a přikazuje, učitelská veřejnost není vtažena do seriózní debaty o tom, jak má vzdělávání vypadat, několik moudrých myslitelů sice občas napíše dobrou úvahu na toto téma, jenže po politické reprezentaci to sklouzne jako olej po gumovém plášti. Matematika teď rozjitřila spousty mozků. Ale jak to, že nikdo nepožaduje, aby vyšší maturita z ČJ testovala u studentů literární talent, nebo občanský a společenskovědní základ nadání k filosofickému myšlení, či zkouška z dějin umění umělecký talent? Tu situaci s letošní vyšší verzí matematiky bych přirovnala k situaci, kdy student se 4 roky učí hrát na hudební nástroj klasiku a ejhle u zkoušky po něm především chtějí jazz. Je to fér?

M. Varadinková 16.5.2012 18:41

Re: Cosi podstatného v té rozpravě o maturitách chybí

 Chtějí po něm, aby ovládal hudební nástroj a znal noty. Tak, aby podle zadání (tedy not) uměl zahrát cokoliv.

Zatímco učitelé ho naučili pouze zahrát nazpaměť pár skladeb, aniž by mu vysvětlili, že existuje něco jako noty, které pokud se naučí, dokáže pak zahrát každou skladbu.

J. Jurax 16.5.2012 23:15

Re: Cosi podstatného v té rozpravě o maturitách chybí

No, pedagogové jsou různá - ale študenti musí študovat, a to bolí. A pedagogové noty vysvětlují, ale študenti semtam nemají snahu se je naučit a aplikovat.

Ono matika se nedá nadřít, nadrtit jako básnička a životopisná data buditele - dokonce ani ty gymnaziální počty ne - ale žádá namáhat šedé buňky mozkové.

A mimochodem - i když se naučíte noty, zdaleka nedokážete zahrát každou skladbu. Kromě not musíte znát ještě dost navíc, abyste na klavír nebo kytaru vybrnkala aspoň Ovčáci čtveráci.

A je třeba užívat hlavu. Kdysi dávno dával náš matik příklad: Jámu metr krát metr krát metr vykope jeden kopáč za tři hodiny. Za jak dlouho ji vykope 30 kopáčů?

V. Ondys 16.5.2012 18:17

Když komunisté převzali moc v roce 1948

nabídli možnost ověnčit se vysokoškolským titulem nejprimitivnějším lidem schopným všeho v cestě za osobním prospěchem, aby společnost zbavili tradičních vzdělanců, a produktem tak pokrokového přístupu byla třeba prokurátorka Brožová-Polednová, která zničila život spoustě nešťastníků, aby se zavděčila mocným. Beru to tak, že ti v cestě za vysokoškolským diplomem s přístupem "nějak jinak po plzeňsku" i cestou se snižovanými nároky na vzdělaní kráčejí ve stopách svých předků a jsou stejně nebezpeční pro ostatní, bohužel v našich končinách bez odpovídajícího trestu i pohrdání za pokleslost k vědění. Je to zdrcující úder jakémukoli společenskému systému...

J. Kadeřábek 16.5.2012 13:25

Mohl by jste autore posoudit, kdyby

jste si ten test sám vyzkoušel. Jinak to je plácání do větru. To, že se zvedla celostátní vlna odporu a učitelé i Cermat přiznává chybu spočívající v časové tísni 120 minut na 26 příkladů asi něco znamená. Pamatuji si na svoje semestrální zkoušky v letech 1968-9 a i když se jednalo o integrální počet na jednu úlohu bylo 20 až 30 minut. To nic nemění na věci, že Drtinová hrotila pořad úplně zbytečně. Ovšem není to vyjímka, ale spíše pravidlo. Stejně se choval Železný junior a jsem docela rád, že odešel škodit na ČT 1, na kterou se nedívám.

P. Schuh 16.5.2012 12:26

Hanba jim !

Dobré zjištění, že maturitní zkoušky připravují úplní nýmandi a packalové....které za chyby nikdo nikdy nepotrestá, tak jak je v našem státu starým dobrým zvykem.

J. Kalina 16.5.2012 12:20

chyba je v tom, že jsou 2 úrovně zkoušky z matematiky

já bych chtěl jednu úroveň, kde budou supertěžké otázky, středně těžké a i ty lehké, adekvátně obodované a stupnice prošel až neprošel bude také společná. Takže na projití by stačilo např nashromáždit třeba 20 bodů z 200 možných bodů z aspoň 15 otázek. Bylo by tam 20 základních otázek za bod, které pokryjí elementární základ v celém spektru matematických "odvětví" a blb by začal a i skončil u nich resp prubnul by pak vyřešit několik za 2 body a chytrý matematik by si ty jednobodobé odbyl za 5 minut a mohl pokračovat a honit body na těch těžkých, ale už v klidu neb by věděl, že prošel. Ony ty těžké zpravidla předpokládají znalost i těch elementárních na nichž staví.

Tady se porovnávají úrovně v předmětech ve státech z celého světa mezi sebou, média se pak ptají co se tady učíme, když jsme třeba na 35 místě a kdo za to může a proč ještě neodstoupi a u nás se ta samá média mohou podělat  z toho, že vůbec nějaký celostátní test někdo chce zavést. Mezi náma, jaký je teoretický rozdíl když je možno mít za 1-5 z lehčí verze a za 1-5 z těžší verze nebo bych dával známky od 1 do 10. Možná, že nějaké vysoké školy by mohly tyto testy brát jako část přijímaček, zvláště pokud by znaly přímo počet bodů a případně na jakých otázkách je uchazeč nasbíral.

Soudím však, že hlavně to vadí různým školám neb se ukatuje, že Plzeňská práva byla prd proti tomu co učí a naučí a komu dají maturitu některé střední školy a kolik jich takových je.

A. Fritscher 16.5.2012 11:46

Předpokládám, že všichni vy souhlasiči jste si tu zkoušku taky prubli :o))

............. já jsem elektro inženýr, a protože jsem si to nezkusil, držím ústa ač počítat umím.

Ale protože syn letos maturoval a ve státní uspěl mám jakési indicie přímo od něj, a proto držím lidově řečeno "hubu"..................tak kolik z vás to počítalo - machírci :o))

V. Dosoudil 16.5.2012 11:55

Re: Předpokládám, že všichni vy souhlasiči jste si tu zkoušku taky prubli :o))

Máte možnost: http://www.novamaturita.cz/ilustracni-testy-2012-1404035587.html

Je to úplně dole.

Zkoušel jsem asi 1. 6 příkladů, několik jsem dal z hlavy. Pak už mě to nebavilo. Přiznám se, že patřím k těm, kdo si myslí, že by tohle měli středoškoláci spočítat. A jestli s tímhle měli problém dokonce matematiční olympionici - tak už je něco HODNĚ špatně...

A. Fritscher 16.5.2012 12:52

Re: Předpokládám, že všichni vy souhlasiči jste si tu zkoušku taky prubli :o))

Pane Dosoudile neušlo vám, že jde o "ILUSTRAČNÍ" testy viďte, tedy ten OSTRÝ to zřejmě asi nebude................... všichni ti OLYMPIONICI a učitelé tvrdí, že ilustrační a zkušební testy dostupné na internetu nejsou těmi maturitními a to mnohdy ani co se oblasí uvažování týká :o)

J. Kadeřábek 16.5.2012 13:28

Navíc nikdo netvrdil, že to nešlo spočítat

a zpochybńovalo se zadání jen jednoho příkladu. Mluvilo se o časové tísni a kdo si to nezkusil nemůže hodnotit.

V. Dosoudil 16.5.2012 13:31

Re: Předpokládám, že všichni vy souhlasiči jste si tu zkoušku taky prubli :o))

OK, v tom případě beru zpět. Myslel jsem, že ilustrační ~ ostrý.

Jestli to tak není, jsem klidnější. Protože jinak by to byla opravdu bída. Ovšem, že je s maturaitami něco špatně, je zřejmé už z toho, že zadání neprošlo TESTOVÁNÍM, jak přiznal šéf Cermatu! To je pro mě naprosto nepředstavaitelné, úvést do ostrého provozu nějaké projekt, který není testován na zkušebních datech (vzorcích, žácích...)

Nicméně - stejně bych byl opatrný, před přílišným couváním před nároky studentů na kecání do osnov a náročnosti. Když slyším nářky, aby nebyli příliš "přetěžování", nedej bože "stresováni"! To mi vaří krev, teda...

A. Fritscher 18.5.2012 7:00

Re: Předpokládám, že všichni vy souhlasiči jste si tu zkoušku taky prubli :o))

Tak na tom se shodneme, a v tom máte jistojistě pravdu, hezký den :o))

M. Varadinková 16.5.2012 11:22

je to tak

Učitelé učí matematiku stylem: nabiflovat se postupy řešení typických příkladů. Tedy nikoliv pochopit podstatu a porozumět jí natolik, aby byl člověk schopen své skutečné znalosti (nikoliv jen nabiflované postupy) aplikovat i na trošku jinak zadané úlohy.

Nabiflované postupy se z pamět brzy vypaří, ale jednou získaná schopnost tyto postupy samostatně odvozovat na základě vědomostí (tedy znalosti základních pojmů a souvislostí) zůstává.

Ten test nebyl vůbec těžký pro toho, kdo disponuje skutečnými znalostmi. Mohl být těžký pro toho, kdo umí jen ty nabiflované postupy pro typizované příklady, kdy pro každou pozměněnou formulaci zadání je nutno nabiflovat se nový postup.

A. Fritscher 16.5.2012 11:44

Re: je to tak

A za jak dlouho jste to spočítala vy pani Varadinková, předpokládám, že jste si tu zkoušku někde sehnala a spočítala sama....................protože mluvíte velmi "zasvěceně"!

Ttak za jak dlouho a na kolik procent jste vyřešila těžší maturitní CERMAt  zkoušku :o))

D9ky za odpověď :o))

V. Ondys 16.5.2012 17:58

:)))))))))))))))))))))))

Vaše snaha přesvědčit ostatní, že jeden musí být švec, aby poznal, kde ho bota tlačí, je velmi legrační. :)))))) Snad k tomu nepřispělo naše úžasně drahé školství se zájmem o zachování pracovních míst ve státním sektoru a ignorancí možností pracovního trhu zavaleného množstvím tak :))))) kvalitních produktů?

M. Varadinková 16.5.2012 18:25

Re: je to tak

Spočítala jsem to, do limitu jsem se vešla v pohodě, většina otázek byla řešitelná z hlavy za minutu-dvě (prostě podívám se a vím), jiné vedly na kvadratickou rovnici, kterou by měl každý maturant umět vyřešit jako když bičem mrská, slovní úlohy byly lehké až primitivní,  geometrie úplně lehoučká, jen několik málo příkladů bylo časově náročnějších (například ta kružnice vepsaná do čtverce). A to jsem si některé vzorce (například ten na permutace trojic z šesti) musela pracně odvozovat (je to šest na třetí), ale být to těsně po střední škole, tak by se mi  vzorečky z kombinatoriky nebo z goniometrických funkcí (tam je základem, že sinus na druhou plus cosinus na druhou je 1, což je de facto jiným způsobem vyjádřená Pythagorova věta)  určitě vybavovaly o dost rychleji:-))))

T. Novotný 16.5.2012 22:39

Re: je to tak

Nic ve zlém ale na Vámi uvedené stránce je datum 2.5.2012, testy z matematiky se psaly o dva dny později. Správný odkaz je http://www.ulozto.net/xhF8Kpv/vyssi-maturita-ostra-verze-matematiky-zadani-2012-doc

Dejte vědět jak jste to počítala zpaměti.

M. Varadinková 17.5.2012 0:34

Re: je to tak

Tak tohle už  je na první pohled těžší varianta. Zkusila jsem jen prvních pár příkladů,ten první zpaměti šel, ale ty další už byly těžší. Neprocházela jsem to celé, takže nevím,  jestli by mi stačil čas. Teď už  jdu ale spát, nechce se mi nad tím trávit noc, ráno musím vstávat do práce.

T. Novotný 17.5.2012 0:59

Re: je to tak

Samozřejmě. Uznávám, že jsem se ozval dost pozdě. Nejsem moc diskusní typ. Ale už mě začalo trochu štvát to "vyjíždění" proti studentům, kterým nižší úroveň prostě nepřipadala jako maturita. A přitom mnoho diskutujících buď vidělo jiný test nebo zapomínají, že i absolvování byť jen základního VŠ kursu matematiky jim dodalo mnoho zkušeností, fint, jiných pohledů - a tohle ti maturanti za sebou prostě nemají.

A pokud to zkusíte a napíšete nějakou odezvu, budu jenom rád.

A. Hrbek 16.5.2012 11:56

Re: je to tak

Vážená paní Varadinková!

Shodneme se na tom, že jednou z chyb je způsobu učení matematice, zejména na středních školách. Bohužel se výuka metodicky dostala do ruk matematiků, kteří ji zamořili svou hantýrkou a svým způsobem myšlení. Úkolem střední školy není totiž výchova matematiků, ale lidí umějících používat matematiku jako nástroj.

Výuka se ba se měla skládat z pěti částí a to: 1)výuky jak uchopit problém pomocí matematiky, 2)výuky standardních postupů a standardních řešení, 3) výuky jak v informační bázi najít jinými nalezené řešení, 4)výuky jak numericky pomocí počítačů dospět k řešení se zvolenou přesností, 5) výuky matematické a logické kontroly řešení a jeho interpretace.

Matematizace, ale nikoliv matematika je skutečným základem vědeckých a technických řešení řady oborů. Ale zatím se učí matematika a nikoliv n´matematizace.

J. Jurax 16.5.2012 23:26

Re: je to tak

No, mohu se mýlit, ale na středoškolské úrovni nejde o matematiku, ale o počty. Dobře, lepší počty - jsou to vlastně naprosté základy matematiky až na výjimky (na žádnou si nevzpomínám, jen si nechávám zadní vrátka)  staré nejmíň 200 let.

Na matematizaci problémů - kromě těch nejtriviálnějších - středoskolská matika nestačí.

Ovšem - maturoval jsem před 45 lety. Tehdy byla maturita z matiky na gymnáziu - tehdy SVVŠ - povinná.

I. Sykora 16.5.2012 9:54

Souhlasím

Autor má pravdu, úroveň vzdělání v technických oborech klesá, znám to ze zaměstnání, kde se objevují čerství absolventi tech. VŠ. Matematika a fyzika je často vnímáná jako nutné zlo pro získání titulu a to i v technických směrech jako je strojařina či stavařina a ne jako prostředek k pochopení fyzické reality okolního světa.

B. Rybák 16.5.2012 11:41

Re: Souhlasím

Ano. Tento neblahý trend v evropském školství bezpochyby existuje. Souvisí s všeobecným egoistickým morálním relativizmem. Multikulturalismus potřebuje zakrýt rozdíly mezi úrovní studentů z různých etnik a levicoví tvůrci "nového nekapitalistického člověka" potřebují potlačit přirozený individualismus a nahradit ho tvárnou kolektivistickou masou. Chtějí dosáhnout toho, aby o své neschopnosti se takto vytváření "polovzdělanci" dozvěděli až od těch "odporných" kapitalistů.

Není ale možné obhájit to, že "matematický výkvět" studenstva výrazně zhloupl během jediného roku. To je neodpustitelná chyba těchto "profesionálních" tvůrců testů (je dodatečně nenapravitelná, protože řada studentů se o řešení příliš obtížných úloh ani nepokusila.) Neobhajitelným nedostatkem maturity z matematiky je to, že se skládá pouze z písemné zkoušky. Pro mne je neuvěřitelné, že hodnoceny jsou pouze konečné odpovědi studentů. Vzpomínka autora článku na to, jak si až u tabule (v dialogu se zkoušejícím) vybavil řešení úlohy je velmi poučná.

V. Braun 16.5.2012 14:13

Re: Souhlasím

Podle pana Rybáka jsou všichni rodiči a učitelé, nebo alepoň jejich většina, multikulturalisté a nemají rádi individualismus. A to natolik, že zřejmě aktivně působí proti dobrým výsledkům dětí.

Zajímavá ukázka omezeného myšlení, na nějž sám poukazuje.

B. Rybák 17.5.2012 11:45

Re: Souhlasím

Rodiče, učitelé, studenti, přátelé školy a celá společnost jsou bohužel pouhými obětmi devastace vzdělání prováděné (neomarxistickou) levicí doufající, že nespokojení polovzdělanci nahradí mizející "proletariát". To přesvědčivě prokázal např. slavný britský historik, P. Johnson v "Dějinách 20. století" a v "Intelektuálech". Nová multikulturní levice musí pochopitelně vzdělávání degradovat tak, aby neodhalilo faktickou nevzdělavatelnost záměrně sociálně nemotivovaných imigrantů, jejichž úkol je stejný: Nahradit proletariát a zajistit této amorální levici trvale udržitelnou vládu.

P.S. Máte snad jiný výklad skutečnosti, že mladí vzdělanci např. ve Španělsku jsou (mimo státní sektor) nezaměstnatelní (myslíte že to k nám nepříjde?)?, že EU už nemá mezi prvními 20 univerzitami ani jednoho zástupce?

J. Vavrochová 16.5.2012 9:31

Souhlasím. Mám na věc stejný názor.