29.6.2024 | Svátek má Petr, Pavel


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Krok zpět!

Ministerstvo školství oficiálně zahájilo změny rámcových vzdělávacích programů, o nichž se bude v nejbližší době rozhodovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Povolný 4.5.2022 13:24

Pane europoslanče, já mám informace od učitelů z vyšších stupňů poněkud jiné. Jazykové znalosti žáků přicházejících z nižších stupňů jsou špatné až velmi špatné. Přidáním druhého jazyka se situace ještě zhorší. V takovémto případě by bylo na místě spíš zkvalitnit výuku stávajícího jednoho jazyka, než přidávat druhý. Koneckonců, vždycky je lepší naučit se jednu věc pořádně než několik věcí jen tak, aby se neřeklo. To snad není nic nového. Samozřejmě, jazykově nadaný žák by měl mít možnost druhého volitelného jazyka, nic proti tomu. A ještě dodám, tohle by nebyl krok zpět! Aktivismem ničemu nepomůžete.

M. Pivoda 4.5.2022 12:14

Nadpis článku sděluje: Školství: Krok zpět!

To by až tak nevadilo, kdyby současně s tím byl technologicky učiněn krok vpřed! Tzn., pokud by byl posílen trend překladu z jazyka do jazyka počítačem.

Já si s tím spojené technologické potíže docela dobře uvědomuji, pokud bude technologický vývoj řízen tak mizerně, jako doposud.

H. Rybnická 4.5.2022 11:25

Jasně. Nejlepší lékaři světa byli převážně Židé.

H. Rybnická 4.5.2022 11:23

Před nějakým časem se paní von der Leyen (to je ta co se jí zde zpravidla česky sprostě spílá) ucházela o místo prezidentky Evropsé komise. Svůj motivační projev před několika sty posluchači a v televizním přenosu do celé Evropy přednesla plynně a bezchybně německy, anglicky a franzouzsky, bezproblémově přecházela z jednoho jazyka do druhého. a bez nějakého překladače u ucha.

Jak krásné je, odlišnost našich čekých poslanců v EU. Většinou umí jen česky, nedorozumí se jinak než - v nejlepším případě - jakž takž lámanou angličtinou. Pokecat si s kolegou ze Španělska, Francie nebo Italie - na co? Co nás správné Čechy zajímají jejich problémy?

Ostatně nejen v EU parlamentu, ale kdekoli jinde na světě, v obchodech, v muzeích, na pláži ......

Takže pane poslanče opravdu vážně navrhuji zrušit povinnost dítek školou povinných se učit jakýkoli cizí jazyk, nemyslíte? S posuňkovou komunikací se přece domluvíte všude na světě.

L. Severa 4.5.2022 11:22

Začal jsem chodit do školy v roce 1935 a již od třetí třídy jsme měli němčinu. Školní výuka pokračovala až do roku 1945. Když pak byla v zaměstnání po mně požadovaná znalost dvou jazyků tak se mně to velmi hodilo. Dcera měla na gymnáziu povinnou němčinu a na vysoké angličtinu, takže neumí ani jeden jazyk.

H. Rybnická 4.5.2022 11:11

A co budoucí lékař nebo biolog anebo dokonce, představte si, kněz?

P. Adámek 4.5.2022 10:33

Kdesi mám předválečnou knížku studentských anekdot "Třída se směje". Je tam jedna k zamyšlení:

Na závěr sjezdu abiturientů klasického gymnázia po 10 letech se rozhodnou, že do pamětní knihy napíšou latinsky větu "Neučíme se pro školu, ale pro život". Jenže to nikdo z nich neuměl přeložit do latiny.

Já si myslím, že každý další živý jazyk je užitečnější než latina (snad s výjimkou povolání, kde se latina používá). Umím anglicky? Přiberu němčinu. Umím oba? Přiberu španělštinu atd. Latinu snad jenom jako libůstku.

M. Hoblík 4.5.2022 10:21

Na co je našemu žákovi druhý jazyk? Stačí, že umí ukrajinsky!

J. Ošlejšek 4.5.2022 9:49

Pan autor nám všem tady dokázal , že je naprosto mimo realitu . Možná míst sepisování podobných hloupostí by mu prospěla roční praxe učitele na základní škole.

Z. Bednar 4.5.2022 9:06

Zatím je naše školství hlavně oragnizovánoé podel teorie, že všicvhni mají být stejní. A tak se budoucí houslistka i programátor učí to samé prvních 9 let. A to asi nemůže fungovat dobře.

Jinak ve skutečnosti ve školství založeném na RU konceptu jen pořád přidáváme látku podle vývoje ve společnosti. Takže ve většině oborů je toho násobek než bylo před lety. To těžko mohou přeskakovat všichni ve všech oborech.

D. Polanský 4.5.2022 9:06

Jasné, ne jen latina, ale i řečtina, pak angličtina, francouzština, italština jelikož je nejmodálnější, němčina jelikož Německo a Rakousko je náš sousedé. A nemluvě o silné filozofické německé škole. Trochu slovenštiny není také na závadu. Maďarština má zase zajímavý způsob ohýbání slov a připojování předložek ke slovu. Sanskrt se hodí jako příprava na programování, má podobnou strukturu. Prostě tenhle článek je blábol. Kvalitní vzdělání automaticky neznamená znalost cizího jazyka, viz nízkou znalost cizích jazyků u Američanů. Koneckonců ti, co jazyky znají si jej z 95 % dopilovali pobytem v cizině. Jako sám autor. Jinak Židé nadevše ctí rukodělnou práci.

Z. Bednar 4.5.2022 9:03

Hrozná hloupost, od začátku do konce. Vyhozenné hodiny na základní znalost druhého cizího jazyka nás stojí kvalitu na tom prvním. A nepřináší to naprosté většině žáků vůbec nic. Zrušení povinnosti vůbec neznamená, že se ho ti co chtějí nemohou učit.

Obecně je hlavní problém našeho základního školství jeho přehnaná unifikace. Ve většině uspěšného světa se už na ZŠ děti dělí a někdo se učí víc hudebku a někdo matiku.

RakouskoUherský koncept, který prosazujete nás udržuje v zaostávání za výukou v progresivnějších společnostech.

Z. Bednar 4.5.2022 8:58

R^

V. Němec 4.5.2022 8:43

Při tom šíleném vývoji trochu předpokládám, že překladače budou v blízké době ve formě miniaturního HW u ucha, ze kterého uslyšíme naši rodnou řeč jako od tlumočníka.

Tím nepopírám potřebu naučení se cizích jazyků, ale taky matematiky a technických oborů vůbec!!!

Zatím je školství směřováno podle zásady, když žáci (studenti) nezvládají přeskočit, sníží se laťka.

P. Dvořák 4.5.2022 7:39

Znalost jazyka neznamená, že bude blbě umět první i druhý (pátý) cizí jazyk, ale raději ať umí jenom jeden a pořádně.

Proč matematiku pro některé vůbec ne a další jazyky ano i pro ty, co se nejsou schopni pořádně naučit češtinu + jeden cizí?

V. Mokrý 4.5.2022 6:46

Kolikátý už od r.1989 ?

J. Strakoš 4.5.2022 5:44

Plně souhlasím s tím, že jazyky se nejlíp učí v mladém věku a později to jde jen hůře.

Nicméně latina? Opravdu? Chápu, že i ajťák by si pak mohl přečíst Vergilia v originále, ale jinak je to jazyk opravdu již starý. Je to stejné, jako by se dneska programátoři učili Basic nebo Cobol - není to nemožné, ale význam to bude mít pouze pro malé množství z nich.