30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Komenského nesmělý úsměv

Na svém kontě mám již několik textů věnovaných stavu českého školství. Všechny tyto texty jsou smutné, plné frustrace, stav vzdělávání v našich luzích a hájích popisují jako značně neutěšený.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 18.6.2014 20:22

Re: Ano,

Nebyl bych až takový škarohlíd ..... Bylo tomu tak vždy.

A obávám se, že ministerské kecy jen posílí tu skupinu číslo 1.

J. Kanioková 18.6.2014 18:40

Tak to já měla blbější,

jelikož jsem měla o 10 let starší sestru, která od mala tvrdila, že bude doktorkou, za svým snem si zabejčile šla a ve škole jen chvála.. tak nad mými výkony bylo doma jen pohoršení a srážení sebevědomí. Neustále mi bylo pohrdavě sdělováno, že nesahám Evě ani po kotníky, a že jí dělám jen ostudu, atd. atd. Já je zato z duše nenáviděla, otec alkoholik, a dělala jsem vše na truc. Nejen, že mi učení moc nešlo, ale já to přímo vědomě sabotovala. Rodiče se při vyslovení nějakého VŠ titulu až zajíkali úctou, takže mi vzdělání absolutně zprotivili.

No, život člověka poučí, takže jsem vzdělání končila v 44 létech. Škoda zbytečných roků. I proto občas píšu, že s dojetím vzpomínám jen na učitele, kteří si mě nenechali přerůst přes hlavu a bylo zle.

M. Pivoda 18.6.2014 17:38

Budoucnost bude jiná, než byla minulost

V budoucnosti, asi od roku cca 1950, se jediná IT technologie vyvíjela exponenciálním tempem - a vidíte ty překvapivé dopady: například arabská revoluce, protože lidé byli schopni se zorganizovat přes internet.

V současné době se vyvíjí exponenciálním tempem hned pět technologiií současně. Domyslete, co to všechno asi může způsobit. Přečtete si článek "Toto je vaše budoucnost" zde: https://sites.google.com/site/innovationconsultingbrno/

Toto vyžaduje trochu jiný způsob uvažování. Většina učitelů na ZŠ toho ale není schopna, a tedy není schopna kvalifikovaně připravit české žáky na jejich budoucnost. Na budoucnost, která ty žáky (naše děti a vnuky) jistě nemine. J. A. Komenský by se asi velmi divil, co se děje v jeho zemi.

F. Matousek 18.6.2014 13:04

Re: Ano,

ucitelú jsou základní 3 druhy.

1. sami neumí    2. umí, ale neumí to predat   3.  umí a zaujmou ! 

Tech tretích je méne nezli safránu. Vy jste mela na svého matikáre stestí.

Š. Hašek 18.6.2014 12:07

Re: Kdo je kvalifikován určovat obsah výuky na ZŠ?

Učením o poznaném se, dle mého soudu, žák nejlépe připraví na budoucnost.

V tom si asi nerozumíme.

Žák, který nic neví (nazvěme to klidně "minulost", já bych řekl "obecná fakta") asi těžko bude připraven na budoucnost. Znám takové - jejich hlavním poznávacím znamením je "divení se" - a až se dodiví, tak ti připravení z minulosti je převálcují (oprávněně).

M. Pivoda 18.6.2014 11:52

Kdo je kvalifikován určovat obsah výuky na ZŠ?

Po osobní spolupráci s kolektivem učitelů a učitelek základní školy jsem si dnes naprosto jistý, že lidé (tj. kantoři), kteří strávili celý svůj dosavadní život mezi školními lavicemi nejsou ti praví, kteří by měli určovat, co se mají žáci naučit o budoucnosti.

Nehovořím zde samozřejmě o minulosti. Učit žáky o minulosti je mnohem snadnější než připravovat žáky na budoucnost.

Forma prezentace, vámi zmíněné multikino nebo chytré telefony, je podružná záležitost.

Š. Hašek 18.6.2014 11:45

Re: Ano,

Předpokládám, paní Kanioková,

že Vaše "spolupráce" s matikářem byla "podpořena" i "neustálými řečmi doma" - když se nebudeš učit, skončíš u krav! U mě tomu tak trochu bylo.

Ale otec mě nikdy neuhodil, jen "ty proslovy" nad vošklivou známkou!!!!

J. Kanioková 18.6.2014 11:29

Ano,

Vaše - Umíš? Neumíš? Nazdar! - mi připomnělo jednoho skvělého učitele matematiky, který mě naučil se jí nebát. Ze základky jsem vyšla matikou prakticky nedotčená a děsící se jí. Na střední nás měl jediný rok mladý kantor, který působil dojmem, že námi hluboce pohrdá. A ta tři slova byla v hodině nejfrekventovanější. Ve mně tím ale vzbudil bojového ducha a "vyhrála" jsem, matiku jsem si dokonce zamilovala. Soptila jsem, když jsme od druhého ročníku dostali ženskou, která uměla jenom psát, psát a psát na tabuli. A my jen opisovat, opisovat, opisovat. Naprosto zmarněné 3 roky.

Ten kantor byl jediný, který pochopil, že jedině počítáním u tabule donutíme vnitřek lebky k akci i bez nápovědy. A tak nás všechny během hodiny protáhl u tabule několikrát. Byl to fofr, ale vyplatil se.

Š. Hašek 18.6.2014 10:54

Re: Hezky clanek ... mel jsem stesti, ze nekolik podobnych ...

Moje vzpomínka všem kantorům, kteří  s oblibou používali spojení "milánkové nepleťte si dojmy s pojmy". 

Umíš? Neumíš? Nazdar!

Ať si to vyřeší tvůj pan otec doma. Teď je čeština a nikoliv plánování diskotéky na večer.

Ve všech školách Rakouska-Uherska musí být zavedena lázeň! Pardon KÁZEŇ!

Š. Hašek 18.6.2014 10:48

Re: Co je důležité pro budoucnost dnešních žáků?

Pane Pivodo,

nejsem povolán určovat, co žáci mají vědět (a jak se to dozvědí). K tomu je kvalifikována moje žena - kantorka.

Domnívám se, že škola má dáti do makovic "to, na co naši předkové přišli".

Ti chytřejší z toho vyjdou a posunou to dál, ti druzí zůstanou u toho. Bylo za Masaryka.

Dnes, mám dojem, se neustále řeší "kterak těm horším udělat ze školy zábavní multikino, aby do školy chodili (a vypnuli mobil při češtině)". Tož tak.

M. Pivoda 18.6.2014 10:36

Co je důležité pro budoucnost dnešních žáků?

Rozvoj obecné tvořivosti u žáků je samozřejmě důležitý. Souhlasím. Ovšem:

1. Žáci by měli současně získat i představu, jak svou tvořivost lze přeměnit do něčeho komerčně užitečného. Inovace jsou dle definice komercializovaná tvořivost. A právě kvůli nedostatku inovací v české ekonomice se Česko propadá v konkurenceschopnosti. A nebude-li česká ekonomika už brzy konkurenceschopná, nedosáhnou dnešní žáci na svůj důchod. Nebude ho z čeho vyplácet.

2. Dnešní žáci by také měli dostat solidní informaci o tom, co dnes už lze dostatečně přesně předpovědět do budoucnosti. To je technologický vývoj a jeho dopady na společnost. Dnešní žáci by neměli být zaskočeni budoucností - podobně jako dnešní důchodci byli zaskočeni změnou ze socialismu do drsného kapitalismu (se všemi těmi šmejdy, co na nich chtějí parazitovat).

3. Zde je jeden starší pokus pomoci českým žákům: https://sites.google.com/site/inovacnigramotnost/ucebni-pracovni-a-metodicke-listy

Š. Hašek 18.6.2014 10:33

Kdy už se ozvou

ti dobří učitelé (a slušní rodiče) a zastaví to hysterické ječení nad "stavem českého školství".

Moje zkušenost z poslední doby je následující:

Největší problémy se školstvím mají učitelé druhé jakosti, rodiče druhé jakosti, úředníci/kontroloři školství druhé jakosti, žáci třetí jakosti. Ostatní makají bez ohledu na to okolí. Těch si vážím.

Učení mučení.

B. Novacek 18.6.2014 9:23

Diky pane autore...

...za nebyvalou sebereflexi a povidani o lidech s nakazlivym entuziasmem, ktery by mel byt zakladem vseho snazeni. Je dobre vedet ze ti lide existuji a dokazou fungovat i za situace, kterou nelze v ceskem skolstvi nazvat dobrou...ze by cesta ven z marasmu?

Hezky letni den!

T. Pansky 18.6.2014 0:25

Hezky clanek ... mel jsem stesti, ze nekolik podobnych ...

... ucitelu s velkym U se v mem zivote vyskytlo.  Nepamatuji se presne, co vysvetlovali ve fyzice, matematice ci biologii.  Ale nakazili mne energii pro hledani odpovedi a vytvareni dalsich otazek.  Vsem Ucitelum dekuji.  top0625top@live.com     A autorovi dekuji take za velmi hezky napsany clanek.