5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Je suis maturita z matematiky

Aktuální pedagogická anekdota praví: Dnešním rodičům dělají starosti dvě věci: Co z internetu stahuje jejich syn a co na něj nahrává jejich dcera.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 5.8.2019 23:16

To máte těžký.

Kdejaký gladiátor, zpěvandule a bavič se na obrazovkách před lidmi veřejné holedbá tím, že byl blbej na matiku. Nebo blbá. A tyhle typy dělají veřejné mínění.

A matika se nedá nadrtit. Když nerozumíte, rychle se to pozná. Recitace vzorečků nepomůže.

Ovšem jsme technická civilizace. Bez matematiky ji nelze ani udržet, natož rozvíjet. Nicméně tato civilizace, jsouc rozvinutá, uživí stále víc lidí matematiky a techniky neznalých ... :-)

K. Janyška 5.8.2019 20:29

CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Vzděláním je to, co se dostane do hlav dětí, studentů a ostatních lidí, z platných informací o světě, přičemž je úplně jedno odkud. Není nic tragičtějšího, než tzv. vzdělání informacemi irelevantními.

Z hlediska oborových znalostí a rozšiřovaných technických informací není problém tak velký. Všichni souhlasí s tím, že jedna a jedna jsou dvě a suma dalších takových a daleko složitějších vědomostí je přijímaná všemi jako samozřejmost a je to tak logické a v pořádku, pokud tedy nemluvíme o technice a strategii vyučování. Jsou to vědecky podložené a šířené poznatky a zkouší se z nich.

Avšak z hlediska předání informací vyššího řádu, tedy vědění o lidském světě a principech, na kterých vyrostl a stojí je situce tristní a právě obrácená, než by měla být.

Žákům, studentům a ostatním je vtloukáno do hlav, že lidský svět je organizací ovládanou lidmi a veškeré školní snažení je směrováno k tomu, aby do takového světa byli připraveni vstoupit a uměli se v něm pohybovat. Jenže takový svět neexistuje.

Věc se má úplně obráceně. Lidský svět je totiž spontánním řádem lidské interakce, tedy je řízený spontánními silami a to je jedinou možností přežití lidstva. A to je tak neuvěřitelné a složité, že to lidi nejsou schopni vůbec bez předpřípravy pochopit. A na školách neprobíhá ani ta. Nejsou učitelé a dokonce ani učitelé učitelů, tedy profesoři vysokých škol, kteří by takovému paradoxu rozuměli.

K. Janyška 5.8.2019 20:29

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Celou velmi složitou problematiku však popisuje na vědecké, a jen na vědecké, bázi tzv. kompozitivní teorie, tedy suma informací, navzájem provázaných a neodporujících si, získaná vědeckou kompozitivní, tedy skladnou, metodou společenských věd. Viz slavná kniha Kontrarevoluce vědy myslitele myslitelů, nositele Nobelovy ceny. A.F Hayeka. Dzp.

D. Stirský 5.8.2019 19:34

Již veliký Platón měl na své Akademii nápis, nechť tam nevystupuje nikdo, kdo nezná matematiku. Ano, i zdravotní sestra - má-li maturitu - by měla maturovat i z matiky. Ta patří ke všeobecnému vzdělání stejně jako třeba literatura. Problém je v tom, že matiku nelze okecat. Proto je v nemilosti. Zároveň je ale nezbytné mít kvalitní matikáře. Kteří umí látku vysvětlit a neléčí si na žácích své komplexy méněcennosti.

J. Jurax 5.8.2019 22:14

Ono to chce i kvalitní češtináře, angličtináře, nemčináře etc., kteří umí látku vysvětlit a neléčí si na žácích své komplexy méněcennosti.

P. Novák 5.8.2019 18:59

opravdu?

"Matematika byla a je velice důležitý předmět a je dobré ji perfektně ovládat, to potvrdí každý rozumný a učený člověk."

Tak to by neudělal maturitu z matematiky ani 1 student. Asi většina lidí je nerozumných a neučených. Proč by měla mít maturitu z matematiky budoucí zdravotní sestra? 1 z matematiky z ní neudělá dobrou sestru, naopak budoucí výborná sestra z ní nebude kvůli tomu,že neudělá maturitu z matematiky?

H. Lukešová 5.8.2019 19:05

Re: opravdu?

Já jsem také proti maturitě z matematiky, nikdy mi nešla a z matematiky bych asi neodmaturovala. Absurdní ale je chtít zrušit maturitu jako takovou. Do současnosti všichni student střední školy museli skládat maturitní zkoušku, proč by ti dnešní nemuseli? Maturitní zkoušky snad existují u nás od První republiky, možná dříve. A tuto tradici chtějí Piráti zrušit. Odmaturovat zvládla velká část studentů doteď, není důvodem, aby maturitu nezvládni současní studenti. Nemyslím si, že by dnešní středoškoláci byli hloupější nežli my.

P. Novák 5.8.2019 19:31

Re: opravdu?

Jsou obory, kde maturita z matematiky je nejen zbytečná, ale odstraní nadané lidi z toho oboru. Kdysi si stěžovala babička na paní učitelku.Její vnuk je šikovný chlapec a učí se na zedníka. Ale nedostane výuční list, protože ho paní učitelka nechala propadnout z češtiny. Absurdní ! Totéž platí pro maturitu.

V. Petr 5.8.2019 20:55

Zajímavé je, že výuku češtiny, včetně české literatury

NIKDO NEZPOCHYBŇUJE. A přitom je jasné, že se bez té literatury snadno obejde...

Bez matematiky a logiky může akorát bojovat proti globálnímu oteplování... Jsou mu v tom "boji" dokonce na překážku!

H. Lukešová 5.8.2019 22:55

Re: Zajímavé je, že výuku češtiny, včetně české literatury

Zacházíte trochu daleko, nakonec bychom ani nemuseli maturovat ani z cizích jazyků, filmy se dají stáhnout s titulky či s dabingem a cizojazyčný text si přeložíme pomocí gůglu translatoru, že...

V. Petr 5.8.2019 20:57

Pokud má mít maturitu každý, je třeba aby ji zvládli i

"studenti" s IQ na hranici debility! Takoví se dříve na střední školu neměli šanci dostat!

V. Petr 5.8.2019 20:51

Víte, co všechno musí znát zdravotní sestra?

A na medicíně se vyučují i přírodní vědy jako fysika a chemie.

J. Jurax 5.8.2019 22:25

No, středoškolská matematika jsou nepatrně přehnáno až na vyjímky vlastně počty. A ty je opravdu dobré perfektně ovládat.

A i zdravotní sestra by měla umět počítat a logicky myslet, čemuž obému matematika učí.

Ono nakonec by se nemuselo maturovat ani z češtiny, český umí každý i bez maturity, že ... a když poslouchám v TV všeliké papaláše, tak stejně český mluvit pořádně neumí, ač vesměs maturitu mají. Totéž další jazyk - existují přece translátory pořád dokonalejší, na co maturita z angličtiny?

J. Jurax 5.8.2019 22:26

Pardon 2x česky místo český ... editor myslí za mne ...

H. Lukešová 5.8.2019 16:28

Tak, tak, Piráti si hrají na vzdělance

přitom by chtěli zničit úroveň středoškolského vzdělání. Jenže to jsou ti neomarxisté, bořiči tisíciletých hodnot, které tu fungují a fungovaly. Proč měnit něco, co funguje? Proč měnit řád, který zde existuje po tisíce let?

V. Student 5.8.2019 16:05

Myslet logicky.

No ano, matematika není vše. Ovšem do škol se dveřmi i okny ženou "neziskovky", které si za cíl nekladou nic menšího, než učit žáky mediální gramotnosti, rozuměj - my ti řekneme, co je a co není fake news. Za těchto okolností bych proti matematice a hlavně logice nebyl. Chceme učit děti poznávat pravdu od nepravdy? Učme je logice! A ne a priori věřit neziskovkám. Pořád se omílá to heslo, že nikomu nepomůžeme, když mu dáme rybu, ale pomůžeme, když ho naučíme ryby chytat. Tady to platí dvojnásob.

O. Zuckerová 5.8.2019 15:12

Skoro všichni militantní zastánci

matematiky vycházejí z předpokladu, že schopnost logického myšlení rovná se schopnosti řešit rovnice o x neznámých. Není to pravda. Tento názor vychází z technokratického plochého vidění světa, opomíjejícího jiné dimenze mysli, např. sociální, vyjadřovací, estetickou, citovou atd. Kdo napsal Devátou a obrovské, strukturálně spletité Credo v Misse solemnis, neuměl sečíst čtyři čísla a vůbec neovládal ani malou násobilku! A vida, logicky myslel, a jak! Ano, vy, co nemáte v hlavě jen matematiku, uhádnete, že to byl Beethoven. V 18.století musel každý aspoň trochu studovat hudbu, aby byl možný ve společnosti. Nejen, že učí strukturálně myslet, ale také cítit, komorní hra učí respektovat hlasy jiných. Není divu, že dnes slyšíme dokonce i z normální hudby např. starších inscenací předělanou tzv. "hudbu rozlezlou" (můj termín), nemající ani melodii, náhodně o sebe skřípající neladící tóny bez taktu i rytmu, nakonec ústící jakýmsi trychtýřem do jednoho (konečně!!) tónu. To znázorňuje konec normálního estetického myšlení, nástup vševládného chaosu a jeho masové vnucování celé veřejnosti - a to má zachraňovat matematika? Dovolte, abych se zasmála!

V. Petr 5.8.2019 17:06

Nevím, jaký hudební talent měli Newcomen, Watt,

Farraday, bratři Wrightové, Edison, nebo třeba Isambard Kingdom Brunel.

Posledně jmenovaný se v soutěži o "Největšího Brita" umístil na druhém místě (první byl W. S. Churchill).

V. Petr 5.8.2019 17:14

Re: Skoro všichni militantní zastánci

A ještě.

Vrcholu filosofie bez techniky bylo dosaženo už v antice. Podruhé se na stejnou úroveň dostali lidé za renesance. ALE pořád to byl svrab a neštovice, mory, hladomory atd. Salónní myslitelé, estéti a umělci se nemohli dostat dál! Byli plně závislí na dřině otroků a nevolníků!

Teprve experimentální věda a technika, kterou často zprvu tvořili šikovní řemeslníci, nikoliv myslitelé, spolu s experimentální mikrobiologií (Pasteur a další) posunuli lidstvo na dnešní úroveň.

A to bez ohledu na úroveň estetickou, citovou a znalost hudby!

S. Stoklásek 5.8.2019 18:16

Re: Skoro všichni militantní zastánci

Bingo.

Hudební nadání je jen jedna část inteligence, ale paní je ukázka díry v logice. Pokud by všichni měli schopnost hudebního cítění tak by si možná lépe užili šamanské rituály u kmenového ohně. Pochybuji ale, že by se lidstvo vyvíjelo a mělo lépe. To staří Řekové poprvé v dějinách povýšili hraní si s mechanickými hračkami na úroveň praktické technologie. Trvalo ještě mnoho století, než se z toho stala metoda a systém poznání přírody, protože tomu bránila často náboženská ideologie. Ten odkamžik zlomu se považuje práce Galilea, ten spustil kameny, které se valily nezadržitelně k dnešní technologické společnosti. A schopnost skládat symfonie v tom nehrála roli, spíše Newtonovův diferenciální a integrální počet (i když hudební nadání jde často ruku v ruce s matematickým, takže výrok, že mistr skladatel nebyl schopen řešit rovnice nemusí být pravdivý). Howgh.

P. Brich 5.8.2019 17:34

Re: Skoro všichni militantní zastánci

Matematika není jen schopnost řešit rovnice o n neznámých. Ale i když Beethoven složil hymnu EU, neměl nejmenší zásluhu na automobilech, kterými se vozí EU papaláši. Dokonce ani na tom, že tu hymnu můžete slyšet kdykoliv na gramofonu, v radiu, anebo modernějších zařízeních. A který estét mu zkonstruoval kočár, v kterém jezdil? A to nepotřeboval ani takové znalosti matematiky, jako konstruktéři výše zmíněného.

V. Novák 5.8.2019 18:40

Re: Skoro všichni militantní zastánci

Jestli neuměl Beethoven sečíst čtyři čísla, nevím - ale jak se to shoduje s tím, že matematiku poslouchal na univerzitě v Bonnu?

"Antonín Rejcha se stal patrně nejbližším druhem mladého Beethovena. Spolu s ním studoval u Neefa a seděl v kurfiřtské kapele u violového pultu. 14. 5. 1789 se společně zapsali na bonnskou universitu, kde poslouchali přednášky z filosofie a matematiky."

Pravda, k tomu, aby někdo rozuměl matematice, sčítat ani malou násobilku nutně nepotřebuje.

R. Langer 5.8.2019 19:37

Re: Skoro všichni militantní zastánci

Hudba má naopak s matematikou společného velmi mnoho. ;-)

J. Jurax 5.8.2019 22:55

Hluboký nesouhlas. Hudbě nerozumím, takže netuším, co je to hudba rozlezlá a konec "normálního estetického myšlení" mne nevzrušuje, neboť netuším, co tím myslíte.

Ale vězte, že bez matematiky bychom své diskuzní příspěvky psali husími brky a svěřovali je rychlým poslům uhánějícím koňmo a ne ťukali na klávesnicích počítačů.

A jiné dimenze mysli, např. sociální, vyjadřovací, estetická, citová atd. bez toho Vámi tak opovrhovaného technokratického vidění světa by chcíply hlady. A bolavý zub by si tyhle dimenze nechají vypáčit místním kovářem - víte co vědy a techniky podšprajcované matematikou je skryto v tak relativně jednoduchém stroji, jakým je zubní vrtačka?

A samozřejmě, logicky myslet může i nevzdělanec matematiky neznalý. Ale s matematikou mu to půjde líp, vyškolí se na ní. Hudbě nerozumím, takže neposoudim, zda je vzniku Creda v Misse solemnis je třeba znalosti logiky či matematiky. Zato vím, že bez znalosti matematiky byste nepostavila koncertní sál, v němž má ono Credo zaznít, a už vůbec byste nevyřešila jeho akustiku a ozvučení. Nakonec bez matematiky by nevzniklo ani cédéčko, ani příslušný přehrávač, na němž si ho pouštíte. A ani hifi gramofon ne ...

L. Severa 5.8.2019 14:13

Maturita z matematiky ano,

ale proč u ní tolik žáků propadá? Někde je asi chyba. Nakládají snad osnovy na studenty příliš mnoho, nebo je to chybou kantorů ? Domnívám se, že když je již někdo připuštěn až k matuře, tak by ji měl (s výjimkami) bez problému zvládnout.

V. Novák 5.8.2019 14:25

Re: Maturita z matematiky ano,

A není to tím, že k maturitě se prožvaní kdekdo, včetně mnoha těch, kteří na středoškolské vzdělání prostě nemají?

Škola se přizpůsobí jejich schopnostem, protože za každého studenta má příjem od státu - no a pak narazí (studenti i škola) na celostátně srovnatelnou zkoušku. Absolventi dobrých gymnázií ji uděají levou zadní - no a ti, které neměli nikdy na střední školu přijmout a které jejich škola po 4, 6 nebo 8 let přesvědčovala, že jsou skvělí, halt zjistí, že je škola nic nenaučila.

Ovšem obviní samozřejmě státní maturitu...

L. Severa 5.8.2019 16:48

Re: Maturita z matematiky ano,

I v tom to vězí. Dnes musí mít každý maturitu.Gymnázia byla kdysi výběrová, také ji dost studentů nedokomčilo. Bohužel staré studentské filmy z první republiky studium zdegradovaly. I když to byla nadsázka dle knížek pana profesora. Jako pamětník si troufám tvrdit, že úpadek škol je všeobecný- na všech stupních. Troufám si také říci, že dřívější absolvent nižší stavební průmyslovky toho věděl o PRAKTICKÉ stavařině víc než dnešní inženýr.

V. Novák 5.8.2019 18:32

Re: Maturita z matematiky ano,

Nedávno jsem se kdesi dověděl, že se studenti připravují k maturitě z matematiky z Bělouna.

My se z něj připravovali na přjímačky na střední školu...

J. Jurax 5.8.2019 23:03

Ano, taky si pamatuju Bělouna ... :-))) ... ale to snad bude fake, v takový úpadek se mi nechce věřit ... :-)))

K. Dvořák 5.8.2019 14:09

Matematika vyžaduje logiku, řád, přesnost..

a to Piráti nechtějí. Potřebují tupé stádo, ktere povedou na zaslíbené pastviny.