7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 14.12.2007 15:40

Článek má hlavu a patu

a přestože o lecčems lze diskutovat, nelze popřít, že paní autorka nenadává, ale hledá řešení. Tudíž článek i s diskuzí považuji za přínosný.

jaf 12.12.2007 22:51

Konečně něco k věci!

Jen tak dál!

bývalý učitel 12.12.2007 21:55

jEŽIŠMARJÁ..

..testy přeci testují pouze schopnost být úspěšný v testu,tedy konformitu či účelově vyvinuté dovednosti.Já sám jsem vedl kursy zvyšování IQ,rozumějte zvyšování schopností uspět dobře v IQ testech..To není vzdělávání a už vůbec ne výchova člověka.

Hrad 12.12.2007 21:29

Proč?

Domnívám se, že ti, jimž je svěřeno koncepční řešení současnosti a budoucnosti našeho školství by se měli intenzivně zabývat způsoby, jak zabezpečit jeho fungování a nepřesouvat tyto úkoly na školy a učitele. Zatím zjišťuji, jak se bývalá ministryně školství tvářila, jakoby měla dostatek znalostí.  Kde je mohla získat? Při účasti na protestech proti Temelínu? Co udělala lidem kolem Topolánka, že musela vyklidit pole? To ve škrtání pěněz ve školství již nechtěla ustoupit?  Do současnosti( 17 let po listopadu) jsme se mohli spoléhat na setrvačnost systému založeném v minulosti. Tento systém byl postaven na výkonnosti, byť mnohdy deformované. Dnes je výkon považován za málem nepatřičnou kategorii. Zážitkoví pedagogové se množí už i mezi řediteli škol, těmi manažery výskytu.  Spoléhat se však na tuto setrvačnost mi připomíná myšlenku Jeana Lavacheryho, pedagoga tuším z 19. století  o tom, že „pohřební a školské zvyky se ve vývoji civilizace nejméně mění. To proto, že jedny i druhé vedou ke hrobu. První pohřbívají tělo, a druhé ducha“. Tato setrvačnost zdá se, pomalu končí. V systému roste entropie, když jsou oslabeny regulativní zpětné vazby. Těmito vazbami jsou především inspekce a hospitace.  Jsou nahrazovány pedagogickou "kreativitou", což je jen náš název pro anarchii. To vše pod praporem něčeho tak pozitivního, jako jsou práva dítěte. Škola, a to i ta naše škola, to není ostrov v moři. Je spojena a mravním klimatem celé země. Diskuse na těchto stránkách je toho důkazem I když je nejistota základním atributem tržního hospodářství a její přijetí známkou dospělosti, myslím si, že jistý druh jistoty pro školu musí existovat. Nejistota děti neurotizuje. Jenom při zaručené existenční jistotě budou moci učitelé zastávat ve škole funkci herce, policajta, učence, žalářníka, rodiče, inspektora, rádce, přítele, psychiatra, na slovo vzatého odborníka ve všech otázkách, jak nám to ve své moudré a úsměvné knížce „Nahoru po schodišti dolů“ sdělila Bel Kaufmanová. Mají slova cenu?

Minutus 12.12.2007 20:57

Au, to bolí!

Škola jak je pojatá paní autorkou a její kriterium na hodnocení je akceptováno většinou diskutujících se stává závodištěm a s dětí se vyrábějí dostihoví koně, rspektive jsou děleni na koně chovné a tažné. Není divu, že ve velkém počtu případů uspěchy ve škole nekorespondují s budoucími úspěchy v životě. Taková škola NAPROSTO ignoruje rozvoj emocionální inteligence, ba tuto složku programově potlačuje. Škola nemá cpát do hlavy tolik faktů z biologie, historie, chemie a dalších předmětů podobného memorovacího rázu. Určitě ne škola základní. Naopak má učit lépe jazyky, matamatiku a také - to dělá jen minimálně - pravidla komunikace (nejen asertivitu) a společenského chování. Má také VYCHOVÁVAT. Je to asi těžší, než si jen odříkat látku z memorovacího předmětu a pak "chytat" žáky na každém detailu. 

Eva D. 12.12.2007 21:48

Re: Au, to bolí!

Když učíte jazyk, jako prostředek KOMUNIKACE, ne jako předmět, učíte komunikaci - t.j. i kdy a jak mlčet, řeč těla,jak vyjádřit, že druhého poslouchám a poslouchat ho, dávat na vědomí zájem.Rozvoj emoční inteligence je pak samozřejmostí. Došla jsem prostě ke smělému závěru, že pokud chcete učit dobře, neučíte PŘEDMĚTY, předáváte něco mnohem důležitějšího.

Nevím, zda bych stoprocentně souhlasila s Vaším hodnocením článku, ale určitě souhlasím s Vaším názorem na vzdělávání. A poslední malou poznámku: vychováváme ve velké míře i svým příkladem, tím, jak řešíme problémy.... Nejvíc mne vychovávali učitelky a učitelé, kteří o tom nejmíň mluvili. Někomu jsem se moc chtěla podobat a doteď si umím představit, jak by asi reagovali. A naopak. Jedna má kamarádka se stala učitelkou kvůli jisté úče, která ji jako dítě ponižovala a považovala za hloupou. Řekla si, že bude učitelkou a to mnohem lepší a úplně jinou než ta její.

MirekS 13.12.2007 12:19

Re: Au, to bolí! - Dovolím si částečně nesouhlasit

Myslím, že mnoho už tu bylo řečeno, ale:

1) Jde o to co v těch testech bude. Nemusí jen měřit znalosti. Pokud budou dobré testy, potom lze, samozřejmě omezeně, prověřovat i věci o kterých píšete.

2) Aby byla metoda použitelná k deklarovanému účelu,  musela by se při vyhodnocování brát v úvahu nejen současná úroveň, ale především pokrok žáka od minulého testu pod vlivem konkrétního učitele. Tedy srovnávat s minulým testem.

3) Naprosto souhlasím s tím, že škola by neměla spočívat ve snaze nacpat do žáka encyklopedické znalosti. Bohužel je to jednodušší jak pro kantora, tak pro žáka. A nakonec by se to i nejsnadněji testovalo. To je velké úskalí. I tyto testy by na něm mohly ztroskotat. A pak by byly opravdu krokem zpět.

František 12.12.2007 19:51

Dobrý učitel je na hodinu dobře připraven či do hodiny vybaven

Chvíli jsem také učil. Dobrý učitel zná výuku celé hodiny z paměti - pohraje si se žáky. Jeho žáci s ním komunikují, přímo mu visí na rtech. Správní žáci chtějí něco poznat, chtějí se něco naučit, i v matematice. Dobrého učitele pozná každý takto velice znadno. Poznají to žáci, jejich rodiče a samozřejmě i ředitel, který  musí také všímat také toho, jak jeho učitelé ve třídách učí!

Dále - dobrý učitel se stále vzdělává, má přehled o všem novém, musí jít také s dobou atd. Prostě dobrý učitel je nejen do hodiny dokonale připraven, musí být svými vědomostmi výborně vybaven, aby na dotazy žáků dokázal fundovaně odpovídat, nemusel si nic vymýšlet.

Prostě dobrý učitel je dobrý učitel. To poznají jeho kolegové, žáci a nakonec i ředitel.

bývalý učitel 12.12.2007 21:57

Re: Dobrý učitel je na hodinu dobře připraven či do hodiny vybaven

mluvíte mi z duše a ze zkušenosti.

ctenar 12.12.2007 19:22

Na čem se shodneme?

Dohodněme se na diskusi. Nechť každý diskutující vyjmenuje stručně chyby a problémy ve vzdělávání. Dejme je dohromady, přiřaďme každému problému váhu např. od 1 (nejvážnější) do 5, a pak diskutujme o možných řešeních, když ti, co by  měli  přicházet s řešeními, z jakýchkoliv důvodů selhávají.

Poté žádejme řešení, klepejme na všechny možné dveře. Jinak naše diskuze bude jen ztrátou času.

sedr 12.12.2007 19:38

Re: Na čem se shodneme?

Začněte.

ctenar 13.12.2007 20:46

Re: Re: Na čem se shodneme?

Mám za to, že rozhodující roli má učitel, jeho pedagogické schopnosti, vlohy, a i empatie, a to především na základní, příp. i na střední škole. Dobrý učitel je ten, který umí učit, který je příkladem, který nevzbuzuje u žáků odpor k učení....

1. Je tedy nutné věnovat patřičnou pozornost výběru a přípravě učitelů, jejich průběžnému vzdělávání. Pokud bude učit učitel, kterému se nedostalo patřičného vzdělání  (to je spíše chyba vzdělacího systému než samotného učitele) nebo sám neuchopil základní pojmy, stěží to naučí děti. Výuka ve škole musí být taková, aby pokud možno každý žák uchopil základní pojmy. Jen na tom lze stavět. Jinak školy budou produkovat pologramotné žáky, polovzdělance.

Otázky tedy zní: Co Vás napadne, když někdo řekne o učiteli, že umí učit?

Je systém výběru na učitelské obory správný?Co změnit ve výuce a dalším vzdělávání učitelů? Další otázky a odpovědi nechávám na Vás.

bývalý učitel 12.12.2007 21:59

Re: Na čem se shodneme?

výborný příspěvek

J.G. Pašek 12.12.2007 18:29

JAK POZNAT DOBRÉHO ŽÁKA . . .

bude pokračování?

Můžeš přivést koně k vodě, ale nepřinutíš ho pít když nechce . . .

Eva D. 12.12.2007 18:52

Re: JAK POZNAT DOBRÉHO ŽÁKA . . .

Jinak řečeno: Kdo nedbá aby byl vyučován, toho budeš marně vyučovati. Komenský

pavel 99 12.12.2007 19:07

Re: Re: JAK POZNAT DOBRÉHO ŽÁKA . . .

no jestli nakonec nepřijdou na to, že ten Komenský byl vlastně mizernej učitel. Neválel se (pořád) s dětmi po koberci, chtěl po nich nejaké ty znalosti a dokonce - ó hrůza - používal rákosku.

Eva D. 12.12.2007 21:28

Re: Re: Re: JAK POZNAT DOBRÉHO ŽÁKA . . .

Někdy bych mu to i odpustila. :-)

Dědek 12.12.2007 16:08

Nejdřív příprava!

Učitelé jsou dobří i špatní. Ale! Základní problém je v tom že žáček ,určený ke zušlechtění tím nelepším učitelem, pokud není z domova připraven, neni zušlechtitelný. Do hlavy plné prachů,drzosti, netolerance a přezírání které děťátko nasálo od rodičů nedostane nic ani Komenský!!!

Pavel72 12.12.2007 17:11

Re: Nejdřív příprava!

R^

Z.Ch 12.12.2007 18:16

Re: Re: Nejdřív příprava!

pánové, víte jaký rozdíl je mezi pedagogem a pedofilem? Pedofil má děti rád!

Hrad 12.12.2007 20:35

Re: Nejdřív příprava!

Jsou dobří, průměrní a špatní. Jestliže tyto kvality tvoří normální rozložení(Gausova křivka), co je normální? Jistě jsou mezi nimi mistři, řemeslníci a nádeníci. Kolik má dostat zaplaceno mistr, a kolik nádeník(za první republiky podučitel-jsou také potřeba)? Mezi mistrem(kategorie a reálná skupina) a řemeslníkem(reálná skupina) je plynulý přechod, mající rozměr časový i místní(regionální).  "Dědci" a jiní "houpací koně", protože neví o čem píší, by měli tiše mlčet, a poslouchat znalé a zkušené(dějiny pedagogiky). Jak to ale udělat, když všichni co se umí podepsat, chodili do školy, a tím pádem jsou experty. Stejně jako skoro všichni jednou kopli do míče, a tím pádem rozumí kopané.

lydie belostná 12.12.2007 14:16

hodnocení učitelů

je  složité a  začíná   s  rozvrhy.....pokračuje  celoroční  kontrolou  příprav a   t řídnických  hodin,  aktivním  dotazováním   nadřízených  ohledně   průběhu  vstřebávání  znalostí  dětmi  a  také  samozřejmě   testováním  či  podobnou   aktivitou.

Chris Kelvin 12.12.2007 12:43

Za našich časů...

...se dal špatný učitel zpravidla poznat podle toho, že za pololetí měl u každého žáka tři známky (zpravidla 2x zkoušení 1x písemka), ze kterých stanovil aritmetickým průměrem známku na vysvědčení. Schválně, jaký průměr vám vyjde ze zcela běžných známek 1, 5, 2....? Ano, správně, je to trojka. Přitom se mohlo jednat o nadprůměrného žáka, který se (jak už to u dětí bývá) občas na něco nepřipraví. Správný kantor podle mě musí mít průběžný přehled o znalostech žáků, každý den si ověřovat znalosti, mít zpětnou vazbu na svou výuku. Pokud žák dostane z něčeho čistou pětku, musí to brát jako svou chybu, prostě něco nevysvětlil dostatečně. Zvláště na nižších stupních ZŠ. Je jasné, že ve třídě se třiceti žáky to nejde.

RomanL 12.12.2007 14:02

Re: Za našich časů...

No, nás bylo 35. Poslední dobou se divím, že jsem se vůbec naučil číst, když je to takový problém. Ale zase je fakt, že jsem byl vždycky premiant...

Rudý Baron 12.12.2007 12:35

článek příliš zjednodušuje

a to je jeho základní nedostatek. Dostává se totiž k závěrům, že problémy s motivací žáků k učení se vyřeší "karabáčem" pravidelného testu. A jako bonbónek na dortu spadne řediteli do klína spravedlivý prostředek pro hodnocení kantorů...

Mám přes dvacet let praxe, z toho 13 jako zástupce a posléze šéf základní školy, tak o tom leccos vím. Autorce bych rád odpověděl delší reakcí, ale nevím, jestli to v příštích dnech budu stíhat. Tak ji jenom chci říct, že je dobré, když se o problémech ve školství píše a za to jí chválím, protože jich máme "plný dům".  

Základní myšlenku ale stihnu i v této krátké reakci. Autorčina představa , že ředitel koukne na výsledky testu a zeptá se učitele " jaktože Vám celá třída plave v matice??" je sci-fi. Takový kantor neumětel už by ze školy dávno startoval vzduchem bradou vpřed a patami vzad a předpokládám, že ředitel, který by neumětelství kantora  zjistil až z testů, by ho měl ( pokud možno dobrovolně ) následovat v těsném závěsu. Pořádný pedagog nové žáky přečte nejdéle během prvního společného roku, zpravidla během prvního pololetí. A pěkně natvrdo to rodičům musí říct ve stylu " Pepíček by mohl být studijní typ, proto a proto a chce to ho vést k systematičnosti v tom a tom"  a následně SPOLUPRACOVAT na Pepíčkově vývoji s rodiči. Podotýkám spolupracovat. Když jedna strana neslyší druhou, dopadá to s Pepíčkem zpravidla nalevačku....

sedr 12.12.2007 12:55

Re: článek příliš zjednodušuje

Dobrý den.

Škoda pane řediteli, že si nemůžete v příštích dnech udělat více času na delší reakci. Dnes jste patrně doma a měl jste čas si přečíst článek týkající se školství a dle svých časových možností  nám vysvětlit, jak ze školy odchází špatný učitel a jak špatný ředitel. Moc mě to poučilo. Opravdu škoda, že máte tak málo času se více rozepsat. 

Rpuť 12.12.2007 13:20

Re: článek příliš zjednodušuje

Barone, beru vás za slovo a názor se těším.

Nejde o motivaci žáků, ti ten test z opáčka píšou stejně, tedy je to pět jako pět. Zatím hodnocení kantora záleží na úvaze,zkušenostech,rozhodnutí..... ředitele, což je veličina poněkud obtížně uchopitelná. Tož nekvílejte, že není hotové tarifní hodnocení.

Sci-fi mám v "přímém přenosu" a ještě nikdo nevyletěl. Proč myslíte, že si tak lámu hlavu, "až se mi z toho píšou články";-)

Lapil 12.12.2007 14:00

Doufám, že se pohádáte veřejně

Hlásím se jako kibic.

sedr 12.12.2007 19:35

Re: Doufám, že se pohádáte veřejně

No, asi to kibicování nebude nutné. Pan ředitel opravdu nemá čas. Ani nám neodepsal (nebo dobrovolně odešel?).

sergo 12.12.2007 20:31

Re: Re: Doufám, že se pohádáte veřejně

pan ředitel nemá čas,on už není ředitel,on už je manager....on neřídí on kaučuje...je příznačné že na většině škol jsou ředitelé bývalí učitelé.-ělocvikáři.....